دخول

عرض كامل الموضوع : مكتملة البدايه .. السلسلة الثانية .. (أعداء بالدم) .. عشرة اجزاء


صفحة : [1] 2

حماده فتحى
11-16-2020, 11:18 PM
لمتابعة السلسله الاولى (( اضغط هنا )) (//rusmillion.ru/aflmsexarab/showthread.php?t=559099)


الفصل الاول

ده الفصل الاول في سلسله البدايه الجزء تاني في الجزء الاول شوفنا إيهاب و البداية بعته ازي ازي من شاب ساكن في بولاق و مش معاه في جيبه غير ثمن سجارتين فرط لي اكبر رجل اعمال في مجال الأغذية الحظ هو الي اوجد ايهاب و في الفصل ده ها نشوف الحظ ها يوجد مين تاني

الفصل اوله زي بدايه فلم الكنز و شرايط الفيديو الي كان سيبها بشر الكتتني لي ابنه حسن بس الكلام ده من إيهاب بس مش لي ابنه لا ليكم انتو لي القراء

قاعد على كرسي بفكر هو انا الي عمله قي حياتي كان صح وله غلط كان خير وله شر كان ابيض وله اسود بس افتكرت اني عملت الاتنين الخير و الشر الصح و الغلط الابيض و الاسود لحد ما توهت بنهم مش عارف مين فيهم صح الابيض وله الاسود وله انا ابيض وله اسود مش عارف



بدايه الفصل



قاعد انا و العيله بتعتي الي هيا أصول و منة اصول مخلفه فريده و يوسف و منة مخلفه جمال واحنا قعدين سمعنا صوت ضرب نار جامد من بره دخلنا نجري جوه البيت نستخبه
جمال : (ابني الكبير و مقدم شرطه ماسك سلاحه الميري) هو في ايه
اصول : (بخوف) إيهاب انا خايفه

اصول و منه وخدين فريده في حضنهم و بيعيطه وانا مش فاهم في ايه الضرب وقف و لقيت ناس غريبه دخله علينا ملثمين
انا : (قومت و رافع ايدي) انتو مين
ملثم : انا اسواء كوابيسك (ضرب يوسف بالنار) دي البدايه
طلعه يجرو و جمال ضرب عليهم نار بس المسدس يتاعه كان فاضي و ده غريب طلعت اجري على يوسف
انا : يوسف يوسف فوق يا حبيبي فوق يا بابا
يوسف : (الدم طالع من بوقه) بابا انا اسف لو زعلتك في حياتي

كانت اخر كلمه يقولها يوسف قبل ما يموت كانت صدمه فتحت جرح قديم صدمه الموت فكرتني بموت ابويا و امي جرح الخساره اتفتح تاني بس جت في اعز الناس عليا اكتر انساس غالي عليا ابني يوسف الصدمه كبيره و جت اسعاف و الشرطه مش عارف مين كلمهم وله ليه وله امته طلعت بره القصر و انا زي المندوه بصيت على القصر من بره و افتكرت حجت كتير هنا كنت بلعب مع يوسف و اجري وره هنا كنا بنضحك هنا كنا بنتخانق علشان شرب السجاير و التأخير بره البيت هنا كانت أجمل أيام حياتي السعيده انا في حاله الصدمه دي مش عارف انا وصلت الخان ازي وله وصلت لي المدافن ازي وله انا لبس البدله دي برده ازي انا وصلت هنا ازي
عتمان: (لسه عايز و زي القرد) ها تعمل عزي يا ولدي
انا : (كانت اول كلمه اقولها من ايام طويله) لما يجي حق الي مات يا جدي نعمل العزي

سبت الناس كلها و الي وقفين علشان و ركبت العربيه مع السواق و طلعت على البيت بتاعي في خان المحمدي دخلت
أصول : (بتبكي برحقه ابنها الي مات قدام عنيها) اهههههه ابني انا عايزه ابني رجعه
انا : خلاص يا اصول
اصول : لا مش خلاص انا عايزه ابني يا ايهاب عايزه ابني
انا : ابنك عند الاحسن مني و منك خلاص
منة : استحملي يا اصول قدره كده
اصول : محدش يقول استحملي استحمل ايه انا ابني مات قدام عيني ابني اتقتل قدام عيني ابني راح قدام عيني
حصلني عماد مع ايهاب ابنه و جمال ابني
جمال : يا بابا لزم نعمل عزي
انا : عزي و لسه الي قتله ماشي على الارض عزي و ابني اتقتل قدام عيني اخوك مات مقتول و انتا تقول نعمل عزي ازي يا راجل انا مشفتكش ضرب طلقه واحده
جمال : المسدس كان فاضي
انا : فاضي فاضي ازي يا حضرات الضابط قولي ازي
جمال : معرفش انا معرفش ازي كان فاضي
انا : علشان خايب انا ربيت خايب و الدخليه طلعت خايب

قومت و انا متنرفز و رحت المكتب حصلني عماد
عماد : إيهاب انا مقدر احساسك بخساره ابنك بس جمال ملهوش ذنب
انا : ازي يا عماد ازي في ضابط في الايام دي بيمشي و مسدسه فاضي و ازي هو ميعرفش هو قاصر
عماد : طيب اهدي طيب
انا : قولي مصطفي الحمصاني فين دلوقتي
عماد : مصطفي مات من بعد فرحك على منة بسنه بسب سرطان المخ
انا : و ازي انا معرفش
عماد :شوفت انها حاجه من مهمه هو خلاص مات
انا : ايوه مات بس روان عايشه
عماد : لا روان ماتت بعده بعشر سنين
انا : و ابنها هيا كانت حامل
عماد : مات في الولاده
انا : كلم عدلي الشايب (ابن الشايب) خليه يجيب رجله جديده بس عايزها رجاله متعرفش الرحمه و سلاح مستوي عالي
عماد : عدلي مات في الهجوم على القصر
انا : ازي
عماد : عدلي كان موجود الساعه12 الضهر علشان يتمم على الرجاله وقت الضرب كان موجود
انا : (حاطت راسي بين ايديا على المكتب) الشايب عرف
عماد : الشايب مات
انا : (رفعت راسي) مات ازي
عماد : كان على الحدود مع الرجاله بيسلمه بضاعه بس ناس طلعت عليهم صفتهم كلهم و خده البضاعه مفضلش غير واحد بس
انا : يعني هجوم الساعه 12 الضهر في معاد عدلي المعتاد و كمان في الوقت الي الشايب فيه على الحدود يضرب عليه نار و يموت و كمان مسدس جمال مفهوش رصاص و هو ده معاد رجوعه المعتاد من شغله بص قولي انها صدفه و انا ها صدق
عماد : اللاسف شكلها مش صدفه
انا : (رجعت راسي لي وره و مسكت دراعي) اههههه
عماد : (قام وقف جنبي) في ايه مالك
انا : مش عارف مش عارف الم شديد يا عماد اههههه نار تحت جلدي
عماد : تعاله نروح مستشفي بسرعه

طلعه بيا و راحه مستشفي و دخلت على العنايه المركزه على طول طلع الدكتور
جمال : خير يا دكتور طمني
دكتور : اللاسف مفيش حاجة تطمن الباشا جتله جلطه في المخ قدرنا ندوبها و نسيلها بس دخل في غيبوبه
جمال : غيبوبه!!!!!!
دكتور : اللاسف شكله اتعرض لي صدمه كبيره جدا
جمال : طيب يا دكتور احنا ممكن ننقله القاهره أو نسافره بره مصر
دكتور : رفعه من على الاجهزه خطر عليه بس سواء هنا او في القاهره او بره مصر محدش ها يعمل اكتر من الي بيتعمل هنا
جمال : طيب يا دكتور شكرا

مشي الدكتور
جمال : و بعدين يا خالو
عماد : مش عارف يابني بس ملناش غير الصبر

قعده شويه خلصه الاجارات و الدكتور طلب منهم يمشو علشان وجدهم ملهوش لزمه رجعه البيت تاني وسط البكاء و حاله الحزن تاني يوم راح البيت كريم ابن عمي محمد
كريم : ها يا جمال عامل ايه
جمال : مش كويس يا عمي انا وسط كل ده مش عارف اعمل ايه وله اخد قرار و عايز انقل ابويا القاهره و مش قادر
كريم : بص خلي ابوك هنا المستشفي هنا تحت عيني و نجيب دكاتره من اي حته في العالم لحد عنده
جمال : دي فكره حلوه
كريم : ده موضوع من موضوعين التاني هو العيله
جمال : ملها العيله
كريم : ابوك كبير العيله و هو دلوقتي مش موجود و انتا ابنه الكبير يعني لزم تكون مكانه
جمال : ازي يا عمي انا معرفش في الحجت دي و بابا كان بيحضر يوسف يكون مكانه و انا كنت مهتم بشغلي بس
كريم : و ادي ابوك في المستشفي و اخوك توفي انتا الي قدامي
جمال : مش ها قدر خدها حضرتك
كريم : مينفعش الوصيه بتاعت جدك يونس اني كببر العيله بعده جدك فتحي و بعد جدك فتحي اولاد عمي جمال و احفاده يوسف توفي ابوك في تعبان و انتا الي قاعد لزم تقبل
جمال : لا انا مس ها قبلها انا مفهمش فيها
كريم : انا جنبك اعلمك
جمال : متقول حاجه يا خالي انا مش هاخد مكان اخويا كان بيجهز ليه و يقوله فرح بعد ما اخوه مات و ابوه تعب و خلي الجو
عماد : خلاص يا كريم انا ها عقله
كريم : بسرعه يا عماد علشان بداء يتحرك
عماد : عندي يا كريم خلاص
كريم : طيب (قام مشي)
عماد : ايه شغل العيال ده
جمال : خالو انا الموضوع خلص عندي
عماد : خلص عندك قولي كمان انك مش ها تمسك الشغل بعد ابوك
جمال : شغل ايه يا خالي بص كل ده بتاع يوسف مش بتاعي انا راجل ضابط شغلي في الدخليه بس
عماد : طيب ها تسيب طار اخوك
جمال : (سكت و دمه اتحرق) مش عارف
عماد : ابوك لو يقدر يفوق يقول كلمه واحده بس و يرجع تاني ها يقول خد حق اخوك حق اخوك مينفعش يتساب انا في بلد لو واحد داس على رجلك و مخدتش حقك منه يبقي خلاص يداس عليك بالجزم
جمال : طيب يا خالي

قام عماد و طلع الجنينه و عمل تلفون
عماد : الو يا عمر
عمر : طمني يا عماد بيه
عماد : مفيش حاجه تطمن خالص ايهاب دخل غيبوبه و جمال عامل زي المسمار الي الضرب شغال عليه من كل نحيه
عمر : طيب لما يرجع القاهره مش ها ينفع يقعد في نفس البيت تاني انا ها جهز مكان تاني بحراسه شديده
عماد : طيب ماشي
عمر : خلاص ظبط مع جمال علشان نتقابل
عماد : حاضر سلام
عمر : سلام

في مشهد اخر


عمر علي الحدود في الصحراء مع فرقه حراسه
عمر : جمال مش ميال انه يوافق يا هانم
الهانم : (بصه في الارض و علي الجبل) هما نزله من فوق الجبل ده و الي ورايا عمله عليهم كماشه في النص (شورت لي عمر يرفع فارغ رصاصه اخدته منه) الرصاص ده آلي و تقرير التشريح بيقول في رصاص جلنوف متعدد يبقي هما ضربه من فوق بالسلاح الثقيل و نزله الي كان عايش ضربوه بسلاح شخصي
عمر : وبعدين
الهانم : حدد معاد مع جمال المحمدي و اطلع على القبيله

ركبه العربيات و الهانم لبسه جلبيه بدوي و راحه على مكان في قبيله قعدت مع الشيخ
الشيخ : يا مراحب يا هانم يا مراحب
الهانم : (قعدت و حطت رجل على رجل و فضلت ساكته)
الشيخ : (قاعد) انا عارف اني الي حصل كتير بس ما بيدنا شيء
الهانم : مين الي عملها
الشيخ : الي عملها جمعات عدت الحدود انا طلبت كثير من اللواء ثروت في المخابرات ينظف هادي المنطقه بس ماكو اهتمام
الهانم : لو فكر ثروت ينظف المنطقه ها يكوم بأمر مني انا مش منك انتا و لو نضفتها ها يكون منك انتا و القبيله بتعتك

قامت تطلع بره الخيمه و هو وراها و عمر معاها
الشيخ : يا هانم بنتحدد شوي
الهانم : الكلام للناس الفضية و انتا فاضي لكن انا لا و حركه زي دي ليها حساب

ركبت العربيه مع الرجاله وطلعت تلفونها بعد ما بعدت مسافه بعت رساله (نفز) بعدها بكام دقيقه القبيلة كلها اتفجرت بضربه جويه
الهانم : عمر عايزه الشيخ مسلماني في القاهره قريب
عمر : حصل يا هانم


المشهد الريسي

عدي اسبوع و حاول جمال يطلع اصول من الحاله بتعتها بس مقدرش مهما كان ابنها و مات قدام عنيها رجعه القاهره و راحه بيت جديد طلع اوضه اصول و خبط
اصول : مين
جمال : انا يا طنط
اصول : ادخل يا حبيبي
جمال : (دخل الاوضه لقي اصول قاعده على السرير و حوليها منديل كتير) انتي لسه صاحيه
أصول : اول مره في حياتي الاتنين يكونه بره البيت و مش عارف اوصل ليها زمان ابوك لما كان يأخر بره كنا نتصل به و اخوك كمان بس دلوقتي الاتنين مش قادره اوصل ليهم
جمال : انتي مش قدره توصلي لي يوسف بس هو اكيد شايفك و حاسس بيكي نامي يا اصول علشان بكره محدش عارف ها ينام امته تاني نامي علشان الي جي مفهوش نوم
اصول : (بصت في عين جمال و فهمته الانها الي مربيه) انتا ناوي علي ايه
جمال : ناوي اعمل الي ابويا كان عايز يعمله ها جيب حقهم
اصول : (دمها نزلت) خايفه اقولك انتا صح اخسرك و خايفه اقولك لا قلبي يفضل محروق
جمال : حتي لو قولتي لا مش هاقبل يكون قلبك محروق و الي راح ده توئمي (الان الاتنين الفرق بنهم شهر واحد بس)
أصول : خايفه عليك
جمال : بلاش تخافي عليا احنا كبرنا خلاص و حق اخويا مش ها يرجع غير على ايدي انا

ساب اصول بعد ما هداها و خلها تنام و رجع الاوضه بتعته ينام علشان جمال كان عنده بعد نظر في الحكايه هو عارف اني مفيش خير جي تاني علشان بدايه طريقه ها تكون دم و الدم في اول طريق اي حد بيكون لعنه
صحي تاني يوم على تلفون من خاله جيلهم صحي و نزل تحت دخله المكتب
عماد : بص يا جمال انتا عارف حكايه جدك جمال مع ابوه يونس
جمال : طبعا ابويا كان على طول يحكيها لينا
عماد : طيب اسمع الحكايه دي (زمان ابوك كان بيحب واحد وانا كنت شاهد على الحب ده ليهم بس ابوك كان فقير سعتها الان جدك كان عايش هيا خانته و عرفت عليه واحد اسمه مصطفي كان ضابط ابوك لما عرف حكم عقله و بعد عنها خالص بس هيا مقدرتش تنساه خالص و جوزها عرف بداء يعمل مشاكل لي ابوك بس هو كان معاه ابوه يبقي محمود محمود حاول يقتل ايهاب اكتر من مره لحد ما ابوك تعب من المشاكل و خلص منه مكنش يعرف اني محمود شغال في جيهاز اقتصادي سري في البلد و بما ان ابوك خلص منه فا لزم يكون مكانه اشتغل ابوك معاهم)
جمال : يا لهوي كل ده طيب ازي انا معرفش انا ضابط
عماد : (ابتسم بسخريه) ضابط يا حبيبي الي انا يقوله ده ممكن رايس الجمهوريه نفسه ميعرفش عنه اي حاجه
جمال : (بيفكر شويه و رد) و بعدين
عماد : بص اعلب اعداء ابوك مش في مجال شغله الي انتا تعرف و علشان تعرف مين الي عمل فينا كده لزم تدخل جوه اللعبه دي
جمال : بس ده خطر
عماد : هو في عسل من غير نحل
جمال : ماشي يا خالي موافق
عماد : طيب اطلع البس علشان ننزل

طلع جمال يلبس و نزل ركب مع عماد عربيته و خده على مكان سري و دخله
عمر : عماد بيه
عماد: عندنا معاد مع الهانم
عمر : عارف بس ها تسيبه سلاحكم هنا
عماد : (طلع مسدسه)
جمال : (طلع مسدسه و سابه)
عمر : (فتشهم كويس و اخد التلفونات و دخلهم) عماد بيه يا هانم
الهانم : (قاعده على كرسي مكتب و مولعه سيجاره و فتحه ابجوره المكتب) تقدر تتفضل يا عماد
عماد : امرك يا هانم
عمر : (شاور لي جمال يقعد و طلع مع عماد)
الهانم : (فضلت بصه لي جمال شويه) انتا جمال الي ابوك مصدعنا به
جمال : ايوه
الهانم : لا خلفه تفرح (فتحت الملف قدامها) جمال ايهاب يونس المحمدي تقرير شغلك مشرف جدا الاول على دفعته الاربع سنين بدون تدخل من حد و كمان اول ما اتخرجت رحت فرقه قوات خاصه و الفرقه دي اخدت تدريب خاص من الجيش فرع المظلات و كمان الصاعقة و فرقه 777 بس اتنقلت بسبب اصابه في واحده من العمليات رحت المباحث اتنقلت اكتر من مره بسبب انك كنت بترفض كلمه انتا مش عارف بابا يبقي مين و قولت لما اتحولت لي محاكمه عسكريه اني محدش فوق القانون رحت مدريه امن المنيا كا نوع من التأديب بس بشغلك و تقارير القيادات الي كانت في صفك لي نجاحك في شغلك رحت مدريه امن القاهره (قفلت الملف) قولي في كلمه غلط
جمال : لا
الهانم : ده استعراض بسيط علشان تعرف انتا بتتكلم مع مين
جمال : (ابتسم بغرور) تمام
الهانم : (قرت الغرور في عينه) اه نسيت اقولك ملفك الي في المخابرات مشرف برضه زي ده (جمال بعد ما ساب القوات الخاصه سافر اليونان يغير جو و يفك من الاكتئاب اتعرف على واحده هناك و دخله في علاقه و هيا حاولت تشده من سكه تجنيد استخباراتي تابع لي الموساد بس جمال مشي معاها لحد ما سلمها هيا و الشبكه بتعتها في مصر و اتعمل ليه ملف في المخابرات المصريه)
جمال : (وشه اتغير الانها وصلت لي حاجه زي دي ادرك انها مش سهله)
الهانم : (ابتسمت بنصر علشان قدرت تمسح نظره الغرور من عليه) اولا انا يعزيك في اخوك
جمال : عزاء غير مقبول لما اخد تارة الاول بعد كدخ اقبل الغزي
الهانم : تار اخوك صدقني انا بدور عليه بنفسي اصلك متعرفش ابوك كان غالي قد ايه عماد عرفك شغلنا
جمال : ايوه عرفني بس انا مش فاهم
الهانم : كلكم بتقوله كده في الاول بس بعد مده بتاخده على الشغل و بيكون سهل
جمال : انا اتمني
الهانم : انتا عارف اني ابوك كان مدير مصانع الديب
جمال : ايوه
الهانم : انتا ها تشتغل مكانه في الإداره (طلعت تلفون قديم) ده تلفون علشان نتواصل به مع بعض
جمال : تمام يا هانم
الهانم : تقدر تمشي و انا بفكرك حق ابوك و اخوك متسبهوش لو سبته في شغلتنا دي ها يداس عليك بالجزم لو احتجت اي حاجه معاك التلفون كلمني
جمال : ماشي شكرا يا هانم

طلع جمال من عندها و بعد شويه رحلها واحد اسمه سليم
سليم : ها قبلتي جمال
الهانم : ايوه و وافق
سليم : انا مش عارف اشمعنا جمال في قائمه ناس تانيه شغاله معانا من زمان و فهمين النظام
الهانم : زمان سمعت قصه غريبه عن عيله المحمدي اسطوره زي ما مبيقوله اني الكبير باع العيله لو مسك ايد حد يفهمه و يفهم عنه كل حاجه
سليم : ازي مش فاهم
الهانم : وله انا بس تفسر ازي اني ايهاب كان بيعرف كل حاجه و فتحي كمان لما كنا نحب نعرف حاجه عن حد كنا نبعت ايهاب او فتحي
سليم : ايوه ايهاب كان بيعرف حجت كتير مكنش ينفع يعرفها و ده سر تمسكنا به ايوه حاجه غريبه فعلا
الهانم : اهو الحاجه دي موجوده فعلا علشان كدخ تلحظ اني عمري ما سلمت على ايهاب ايد في ايد علشان ميعرفش عني حاجه انا مش عايزه يعرفها
سليم : (بيفكر شويه) هيا حاجه غريبه فعلا يا خبر بفلوس

المشهد الريسي

رحت الشركه و قبلت المحامي علشان يخلص الإجراءات ابدا امسك الشغل و رجعت البيت في المغرب
منة : كنت فين يا جمال
جمال : رحت مع خالو علشان نخلص شويه ورق
منة : ورق ايه
جمال : ورق علشان ابداء امسك الشركه
منة : و شغلك يا ابني
جمال : لا انا سبت الشغل قدمت استقاله و لسه اشوف ها يرده امته
منة : ازي تسيب شغلك يا جمال انتا طول عمرك بتحبه
جمال : علشان اتفرغ لي ملكنا اديره
منة : خالك طول عمره مع ابوه و فاهم الشغل اكتر منك
جمال : طيب خالي و يمسك الشغل اسيبه هو كمان يدرو على حقنا
منة : حقنا انتا في ايه في دماغك
جمال : ناوي اعرف مين الي قتل اخويا
منة : بلاش يا حبيبي بلاش انا خايفه عليك
جمال : خايفه عليا من ايه هو عيل صغير ماسك مسدس لا انا ضابط و عارف انا بعمل ايه
منة : ملناش دعوه سيب الموضوع ده لما ابوك يفوق
جمال : اسيب ايه انا اخويا اتقتل قدام عيني عارفه يعني ايه قدام عيني مستحيل اسيب الي كان السبب
منة : بص يا حبيبي احنا ناخد بعضنا و نمشي
جمال : نمشي؟؟؟؟؟
منة : ايوه نسيب كل حاجه و نمشي انا و انتا
جمال : و حقنا
منة : حقنا في ايه
جمال : حق اخويا الي مات قدام عيني و حق ابويا الي بين الحياه و الموت
منة : لا انا خايفه عليك اسمع كلامي و نمشي
جمال : انتي عايزني امشي و اسيب اختي و ابويا و حق اخويا عايزني امشي و اسيب ابويا في الوضع ده
منة : ابوك ها يطلع منها كا العاده
جمال : انتي ازي بتفكري كده هيا دي قصه الحب الفظيعه الي طول عمرك بتحكي عنها انتي و هوا هو ده الحب
منة : (دمعها نزلت) انا مش بحب ابوك لا انا بعشق التراب الس بيمشي عليه لكن بحبك انتا اكتر من ايهاب و لو خيروني بنكم ها ختارك انتا مش هو
جمال : (بص لي امه باستياء) انا مبقتش عرفك

سابها و طلع الاوضه بتعته

في مشهد اخر

فريده راحت لي واحده صحبتها من باب التغير وصلت و لسه ها تركن و مفيش غير مكان واحد بس جيه متوسكل ريس اخد المكان
فريده : (نزلت من العربيه) لو سمحت
شاب : (رفع قزاز الخوزه) ايوه يا انسه
فريده : انتا اخدت مكاني
شاب : هو حضرتك من السكان
فريده : لا
شاب : يبقي خلاص انا لقيت مكان فاضي
فريده : انا متعوده اركن هنا و بعدين دي عربيه و ده متوسكل يعني ينفع يتركن في اي حته تاني
شاب : ايه الطباقيه دي يا استاذه يعني علشان انا راكب متوسكل اولع يعني
فريده : يا سيدي انا اسف حقك عليا مش طباقيه بس انتا سهل تركن في اي حته لكن عربيه كبير يعني صعب و المعادي زحمه
مصلحي : (البواب) في حاجه يا استاذه
فريده : اخد مكان الركنه بتعتي يا عم مصلحي
مصلحي : بعد ازنك يا استاذ ده مكان الاستاذه اتفضل اركن بعيد لحسن يجي الونش يكلبشه
شاب : لا و على ايه خلاص

مشي الشاب ده و فريده ركنت هيا و طلعت لي صحبتها سلمت على امها و دخلت معاها الاوضه اسم صحبتها يمني
يمني : ايه مش ها ترجعي الكليه تاني
فريده : لسه شويه
يمني : يابنتي ها تفضلي حبسه نفسك لحد امته لزم ها تخرجي
فريده : انتي بتتكلمي براحتك لكن انا الي شوفت كل حاجه انا الي شوفت اخويا و هو ميت قدام عيني (دمعها نزلت)
يمني : (اخدتها في حضنها) خلاص يا فريده انا عارفه اني الي حصل كان كتير عليكي بس امسحي دموعك كده و فكي

بره الاوضه واقف احمد اخو يمني على باب الشقه بتعتهم مستني صاحبه
احمد : ايه يا علي كل ده بتركن
علي : (صاحب احمد من زمان) اعمل ايه المعادي مفيش فيها ركنه
احمد : ايه الكيس ده اول مره تدخل عليا بحاجه
علي : و عمرها ما ها تحصل ده بتاعي
احمد : ايه هو ده اصلاً
علي : ده بن من المحمصه الي جنبكم
احمد : يابني خف شرب قهوه شويه ده ادمان
علي : (لف وشه يمشي) طيب
احمد : اريح فين
علي : ماشي لو ها نتكلم على شرب القهوه الكتير ارجع البيت و امي بتقول نفس الكلام
احمد : طيب خلاص ادخل

دخل علي و شاف ام احمد قاعده
علي : ازيك يا طنط
ام احمد : كويسه يا علي عامل ايه
علي : كويس
ام احمد : طيب
طلعت يمني و فريده من جوه
يمني : ايه ده علي عندنا
علي : عمله ايه يا قرده
يمني : مش ها تبطل كلمه قرده دي
علي : لا
ام احمد : تعالي يا فريده اقعدي جنبي شويه
علي : (بص وره وشاف فريده) هو انتي
فريده : (بأسلوب جاف) انتا تعرفني
علي : طبعا انا بسببك لفيت المعادي علشان اركن انا صاحب المتوسكل الفقير الي حضرتك اخدتي مكانه في الركنه
فريده : لا طبعا ده مكاني انا و بركن فيه ديمن
احمد : انتو تعرفه بعض منين
علي : الهانم اخدت مكان الركنه
احمد : طيب يا علي انتا طول عمرك راجل جنتل مان
علي : هو بمزاجي لو فضلت راكن البوب كان ها يخلي بتوع المرور يكلبشه الريس
ام احمد : و فيها ايه يعني يكلبشه الريس عادي
علي : (برق بعينه) انا لو الريس اتكلبش و اتجرح ها ولع في الضابط و امين الشرطه و البواب كمان اوعي حد يلمس الريس بتاعي
احمد : هههههه بدات احس اني الريس ده عيل من عيالك انا داخل البس

دخل احمد و فريده قعدت جنب ام احمد
ام احمد : قوليلي يا فريده مفيش اخبار من الدخليه عن الي حصل
فريده : لا و بعدين احنا مش ها نستني الدخليه يا طنط
ام احمد : لا اهدي و هدي العيله الحجت دي بتاخد وقت
فريده : عرفه يا طنط بابا كان ديمن يقول لو قادر تجيب حقك هاته متستناش (قامت) استأذن انا
يمني : ماشي بس ها ترجعي الجامعه امته
فريده : كمان شويه
يمني : طيب

وصلتها يمني و علي قعد جنب ام احمد
علي : بقولك ايه يا عسليه
ام احمد : عايز ايه يا بكاش باشا
علي : ايه حكايه فريده دي
ام احمد : اشمعنا يعني
علي : اصلها بتتكلم بثقي غريبه
ام احمد : بص يا سيدي (حكت ليه عن فريده) بس
علي : امممم
ام احمد ى بتفكر في ايه
علي : ها لالا وله حاجه
ام احمد : على فكره هيا معاك في الجامعه
احمد : يله
علي : يله

رجعت فريده البيت و عدي اسبوع كل يوم جمال بينزل الشغل و مش بيتكلم مع امه خالص

في مشهد اخر

البلد خان المحمدي واحد اسمه حماده يبقي ابن عمي بس ابن عم العم جامع كل كبار البلد كلهم
حماده : يا جماعه إيهاب دلوقتي بين الحياه والموت
مدير الامن : و بعدين يا حماده بيه
حماده : انا قررت اكون الكبير
كريم : (دخ و هو مش مدعو لي الاجتماع) كبير ايه يا حماده انتا طول عمرك صغير
حماده :عمري ما كنت صغير يابن عمي و بعدين انتا مش مدعو لي القعده دي
كريم : انا جي علشان اقول كمله واحده كبير العيله لسه عايش ايهاب
حماده : و انتا عرفت منين ممكن في اي لحظه ايهاب ولد عمي ربنا يكتبله الشفا يموت
كريم : هههههه
جمال : (دخل عليهم) ايه هو الغايب ملهوش نايب


يتبع.....

الفصل الثاني


قاعد و مولع السيجاره و بتكلم معاكم انتو
انا كنت فاكر اني حكايتي مش ها تكون مهمه اصل انا راجل اعمال بس حكايتي غريبه حكايتي في اول طريقي دم و الي حكايته تبداء بالدم بيكون ملعون هو انا فعلا ملعون وله لا مش عارف


بدايه الفصل


ايهاب نايم على السرير في المستشفي دخل الممرض عطاه حقنه و قعد على كرسي جنبه
ممرض : انتا مش ها تتخيل سعادتي اني شايفك كده نايم على السرير بين الحياه و الموت انا سعيد جدا كل يوم كنت بتخيل الموقف ده و انتا مزلول و ارد ليكي الي انتا عملته في ناس كتير يااااااه انا سعيد جدا و ده اول يوم سعاده ليا و لسه طول ما انتا هنا انا سعيد


في مشهد اخر

جمال دخل المضيفه
جمال : هو الغايب ملهوش نايب وله ايه
حماده : انتا مش مدعو
جمال :و انا مش جي اقعد بس المفروض قعده حلوه زي دي و فيها الكبار تبقي في بيت الكبير بيتنا
حماده : بيتكم هههههه بيتكم ملهوش كبير
جمال : لا ليه ابويا و لحد ما يقوم انا مكانه
المحافظ : انتا ابن إيهاب بيه صح
جمال : ايوه انا جمال إيهاب جمال يونس المحمدي
المحافظ : طيب يا جماعه اهو واضحه
مدير الامن : انتا عايزنا نسيب بلد في ايد عيل صغير
كريم : عيل صغير انتا واقف قدام جمال المحمدي ابن الكبير و ابن الكبير كبير مكان ابوه
جمال : خلاص يا عمي شكله نسي نفسه
مدير الامن : (فزع في جمال) انا الي نسيت نفسي وله انتا فوق يا جمال و احترم فرق الرتب بدل ما اخلعك البدله بتعتك
جمال : البدله هههههه انا خلعت البدله بمزاجي
حماده : انتا تبقي الكبير عليا انا و كبار العيله يا عيل
جمال : قولي انتا عملت ايه او اي حد تاني قبل ابويا محدش عمل حاجه لي العيله بس ابويا عمل ابويا عمل مزارع و جناين و خلي الارض اضعاف مضاعفه علشان يشغل شباب العيله بدل ما هما قعدين
حماده : جري ايه يا جماعه هو في حد بيعمل لي اهله حاجه و يرجع يقولها
جمال : انا مش بعاير اهلي لا انا بفكرهم احنا عملنا ايه ليهم علشان يعرفه الفرق بين الي بيعمل و الي بيقول
حماده : بس
عتمان : (لسه عايش ابن الكلب خبط بالعصايه في الارض الكل سكت) انا سمعت الكل سمعتك انتا يا حماده و سمعتك انتا كمان يا جمال يا ولدي بس انا اعرف الي محدش فيكم يعرفه انا عشت كتير و كنت شاهد على حجت كتير جدا كنت مع جدكم رضا و هو بيبني العيله دي بعد ما وقعت و كنت معاه و هو بيسلمها لي ولده يوسف و يوسف لي حسن و حسن لي يونس و يونس كان عايز يسلمها لي جمال بس اختار فتحي و فتحي سلمها لي ايهاب و لي اولاده و أحفاده الاجدر منهم و انا بما اني شاهد يبقي انا عارف مين الاجدر جمال ولد إيهاب
حماده : (بصوت عالي) انتا بتقول ايه يا جدي
عتمان : (رفع عصايه تانيه و العصايه دي رفيعه و عليها راس نسر لو لفيته و سحبته يطلع منها سيف بطول العصايه و مكتوب عليه المحمدي) بتشكك في حكمي
حماده : (رجع خطوه لي وره علشان عتمان لو سحب السيف مش ها يرجع غير و هو عليه دم) لالا يا جدي
عتمان : (كلم الكاتب لي سجلات العيله) اكتب عندك بحضوري انا عتمان و كبار فروع العائله اكتب اسامي اعمامك كلهم و اكتب اسامي الباشوات كمان قررت انا امين السر لإعطاء العائله لي جمال ابن إيهاب ابن جمال ابن يونس ابن حسن ابن يوسف ابن رضا لحد اخر جد المحمدي الكبير لي منع الفرقه في العائله (عطي العصايه بتاعت العيله لي جمال) همك كبر يا ولدي النهارده
جمال : (اخد العصايه و بص لي الكل ببرود و كلم الكاتب) عايز اسامي الشباب الي من العيله و بره العيله علشان نوظفهم (كلم الكل) مستنيكم في مضيفه الكبير

اخد جدي عتمان في ايده و راحه على البيت بتعنا في البلد و كان هناك مروه علشان تعرف الكل انها في ضهره لحسن الناس تفكر انها كانت عايزها لي ابنها جت الناس علشان تبارك لي جمال و جمال وعد انه في ضهرهم و ها يحل المشاكل الي حصلت بسبب عدم وجود إيهاب و بعد ما مشيت الناس دخل المكتب و قعده على الكرسي بتاعي و افتكر اني اخوه كان بيتحضر لي المكان ده زعل جدا بس مفيش قدامه غير كده لزم يكون مكان ابوه و علشان يشوف الامور من مكانه و يعرف مين الي عمل كده مسك فتاحه الاظرف و حس بغضب كبير جدا و شاف قدامه اطياف طيف لي ابوه ايهاب و طيف لي حماده و هما في المكتب اول ما شاف ابوه جري عليه ياخده في حضنه بس ازي ده طيف عدي منه
انا : خلاص يا حماده ملهاش حل
حماده : يا ود عمي فكر فيها دي مصلحه ها يجي من ورها اتنين مليون
انا : اتنين مليون هههههه هو ده رقم يابني
حماده : طبعا رقم هيا اتنين جنيه لا دل اتنين مليون جنيه
انا : طيب فكك من السكه دي و تعاله امشي معايا و انا اكسبك دهب
حماده : دهب منين يا ود عمي
انا : بص انتا ها تشتغل معايا في الآثار اظن دي فلوسها اكتر من الشغل ده بكتير
حماده : معاك يا ود عمي

لقي الدنيا بتجري به و الوقت بعدي و ابوه قاعد على كرسي المكتب و حماده داخل عليه و ماسك مسدس
حماده : عملتها يا بن الاسكندرنيا
انا : (ببرود) نزل المسدس يا حماده نزله يا بابا
حماده : انتا وعدتني
انا :و الظروف كانت اكبر مني
حماده : تقوم تديها لي صفوان
انا : حماده دي أوامر
حماده : اومر منك انتا
انا : لا مش مني
حماده : (نزل المسدس) تمام يا ود عمي بس دي اخر مره ها رجع ليك فيها انا كنت بكبرك و انتا صغرتني خلاص انا ها شق طريقي بنفسي

كل ده اتحول لي غبار و طار و جمال فاق على صوت عمته
مروه : يا لهوي جمال يا ود فيك ايه فوق
جمال : (فتح عينه و هو عرقان جدا و جسمه متلح) هو ايه الي حصل
مروه : انا الي عايزه اعرف
جمال : مش عارف انا دخلت المكتب (وحكي الي شافه لي مروه)
مروه : طيب اهدي اهدي انتا زي و زي ابوك و جدك
جمال : زيهم في ايه
مروه : قوم اقعد بص زمان حماده راح لي ابوك علشان واحد عرض عليه يشتغل في المخدرات و طلب من ابوك انه يحط الحاجه في مكان من الاماكن بتعتنا ابوك رفض علشان كان فاهم انها حركه معموله فيه بس حماده حط الحاجه من وره ضهره و الحكومه دخلت المكان و ابوك كان ها يروح فيها بس طلع بمعجزه و بعدها حماده فهم و ابوك شغله معاه و بعدها حماده طلب يدخل مجلس الشعب ابوك قاله ماشي و انه في ضهره لحد ما جت اومر اني واحد تاني يكسب و كسب التاني سعتها حماده و ابوك بقو الد اعداء
جمال : طيب انا عرفت كل ده منين
مروه : (بصت في الساعه) الفجر على الازان قوم و روح صلي و شوف جدك عتمان و هو يفهمك يله قوم

قام جمال اخد دش و غير هدومه و لسه مش فاهم حاجه راح الجامع صلي و طلع مع عتمان
عتمان :مالك و ولدي
جمال : تعبان يا جدي
عتمان : (مسكه من ايده يتعكز عليه و ابتسم) نروح نجيب فطار و نتكلم

راحه جابه الفطار و رجعه عتمان طلب منه يقعد تحت شجره التفاح و فطره تحتها و ولعه نار عمله الشاي
عتمان : انا عارف ايه الي تعبك و شاغل بالك
جمال : طيب ريحني يا جدي لو انا مريض اروح اتعالج
عتمان : مرضك ملهوش علاج
جمال : انا مريض بايه
عتمان : بالمعرفه ده مرضك و مرض العيله بتعتك كلها من ايام جدك رضا
جمال : انا مش فاهم
عتمان دي قصه طويله بطول عمري (زمان لما كنت شاب صغير انا و جدك رضا كنا شباب ولاد ثلاثين سنه زرعنا الشجره دي و احنا عندنا 15 سنه و يوم ما كمل الثلاثين ابو رضا مات و ساب العيله كلها غرقانه في الديون بسبب لعب القمار و الجري وره الغوازي العيله كلها عرفت موضوع الدين بعد موته كان عليه دين بحجم ٥ جنيه (الكلام ده من 150 سنه يعني 5 جنيه دي كنت تشتري بيها بلد بناسها) و رضا عمل الصوان بالعافيه رجع بعد الدفنه وانا معاه و قعدنا تحت الشجره دي و كبس علينا النوم طلع لينا جن عطي جدك موهبه هيا معرفت الناس قرائتها من لمسه ايد وانا كمان عطاني نفس الموهبه بس كل ده بمقابل اني نسله يبقو كبار العيله و يحطه قانون مفيش خمره وله مخدرات وله نسوان و ها يدينا فلوس كتير بس لو مشينا في السكك الثلالثه ها نخسر كل حاجه جدك وافق عمياني وانا كمان معرفناش باقي شروط الجني وله نتيجه كل ده ايه النتيجه مع جدك رضا مات ثلاثه من بناته و اتنين من ولاده مفضلش غير حسن بس و النتيجه عندي اني اكون عقيم مخلفش بس كنا شباب و بنتشعبط في اي قشه تلحقنا وافقنا و من بعديها العيله رجعت على رجلها من تاني و اي حد كان يخالف القانون كنا ننبذه و بعديها نسمع انه فلس و خسر كل حاجه لحد دلوقتي)
جمال : (مش فاهم حاجه) انا مش فاهم ده شيء ضد المنطق
عتمان : منطق ايه يا ولدي الحجت دي مفهاش منطق دي حاجه بتحصل مره في عمر الواحد
جمال : يعني ابويا كان كده
عتمان : جدك يونس كان كده و بعده جدك جمال و فتحي بس جمال كان اقوي بكتير من فتحي و بعدهم ابوك كان اقوي منهم كلهم يمكن اقوي من رضا نفسه الي كان هو الاساس بس يوسف اخوك كان لا اخوك كان عادي
جمال : طيب ازي ابويا كان بيحضر يوسف يكون مكانه و انتا بتقول اني لزم الكبير يكون عنده القدره دي
عتمان : ابوك محبش يضغط عليك علشان انتا بتحب شغلك و كنت ها ترفض
جمال :طيب انا عمري ما حصل معايا الي حصل امبارح
عتمان : انتا كنت حزين
جمال : ايوه افتكرت يوسف و بابا
عتمان : علشان تتحرك لزم يكون عندك دافع قوي و مفيش اقوي من كده
جمال : (اخد نفس عميق جدا و مش فاهم حاجه اصلها حاجه ميصدقهاش عقل)
عتمان : بلاش تتعامل مع الحاجه دي بعقل علشان الحجت دي ليها منطق تاني غير الي نفهمه احنا المهم في اختبار لزم تعدي به
جمال : اختبار ايه
عتمان : (خبط الشجره بالعصايه بتعته و نزلت تفاحه كبير و شكلها حلوه حاجه تشهي) بتحب التفاح
جمال : ايوه
عتمان : (اخد التفاحه و عطها لي جمال) كلها
جمال : (اخد قطمه)
عتمان : طعمها حلو
جمال : جدا
عتمان : يبقي ها تبقي بزره كويسه في العيله عارف لو نزلت سوده كنت رجعت في قرار كبير العيله و غيرتك
جمال : (بص لي عتمان شويه و فاق على تلفونه كانت بترن عليه واحده اسمها رنا هيا متخرجه بعد جمال بدفعه و اخده فرقه القوات الخاصه في الصاعقه و المظلات مع بعض بس بعد ما خلص التدريب هيا نزلت مدريه امن القاهره و جمال لف شويه و بعد كده اتنقل هناك) الو
رنا : جمال عامل ايه
جمال : تمام يا رنا انتي عمله ايه و الشغل عامل ايه
رنا : تمام انتا فين كده
جمال : في الصعيد
رنا : طيب ممكن ترجع القاهره بكره
جمال : اشمعنا
رنا : جلنا اخطار من امن الدوله عن واحد اسمه سامر صاحب مطعم في القاهره و ليه علاقات بالمرتزقه في مصر الي ليهم علاقه بالهجوم على البيت عندكم
جمال : بجد طيب شكرا جدا يا رنا
رنا : لا شكر على واجب يا جمال انتا ليك عندي واحده
جمال : ماشي يا رنا باشا انا راجع القاهره في اول طياره النهارده
رنا : طيب تمام سلام
جمال : سلام

قفل معاها
عتمان : روح و هتلاقي الخير بس خلي بالك ابوك معادي ناس بالدم خليك حزر

قام عتمان يمشي و دخل جمال البيت
مروه : ها فهمت
جمال : لا
مروه : وله حد فاهم حتي جدي عتمان نفسه مش فاهم بس احنا لقينا نفسينا كده
جمال : طيب يا عمتي اجهزي نروح نطمن على بابا و نرجع القاهره علشان في حجت مهم هناك لزم اعملها
مروه : ماشي

قامه حضره الشنط و كلم كريم و عرفه انه مسافر و هو مكانه لحد ما يرجع اطمنه عليا و خده اول طياره و رجعه القاهره الصبح كانت الساعه واحده الضهر قابل عماد و اتكلمه في شويه شغل خلصوه و قعده اتغده مع عمته و خاله و امه و اصول و فريده بس اصول مش مستحمله منة خالص خلص الغدا و نزل اخد عربيته من غير حراسه و راح على كافيه في المهندسين وصل و استني رنا لحد ما وصلت
جمال : ايه الموعيد دي يا حضرت المقدم
رنا : معلش يا باشا انتا عارف الشغل و رخامته
جمال : ماشي يا باشا اقعدي
رنا : (قعدت) بلاش باشا دي احنا مش لبسين ميري
جمال : انا مش لبس ميري بس انتي لبسه حتي لو لبسه ملكي اسمك ضابط
رنا : ماشي كلامك يا باشا
جمال : ها يا ستي ايه اخر الاخبار
رنا : بص احنا وصلنا لي سامر ده بس طلع مصيبه كبيره و علاقاته كبيره لدرجه اني ملفه لسه ها يتفتح جت اوامر انه يتقفل بس الي حصل عندك ده كان من ناس من بره مصر يعني اي حد عايز يعمل حاجه زي دي هو يوفره
جمال : و بيغسل فلوسه الوسخه في ايه
رنا : في مطعم خمس نجوم
جمال : تمام (شرب القهوه و بص لي رنا شويه) بقولك ايه تيجي نعمل حاجه مجنونه
رنا : من ساعت القفزه الحره لما كنا في المظلات معملتش حاجه مجنونه
جمال : تمام تعالي معايا

اخدها و ركبه العربيه بتعته و راحه على مطعم
شخص : الحجز باسم مين
جمال : مفيش حجز احنا عايزن نقابل المدير
شخص : ليه يا فندم لو في اي شكوه عن الاكل او تعامل الناس هنا ممكن اخدها من حضرتك و ابلغ بيها الاداره
جمال : لا انا عايز اقبله لي سبب تاني
شخص : طيب ممكن اسم حضرتك
جمال : جمال ايهاب المحمدي
شخص : (بص لي جمال شويه و نادم) خميس تعاله خد مكاني

جيه خميس و كان راجل اسود كالح زي لون الليل وقف شويه و رجع الشخص ده
شخص : خميس وصل الناس لي مكتب الباشا فوق

اخدهم خميس و دخله ممر خاص لي سلم وصلهم لي مكتب كان قاعد شخص عليه و دخل خميس مع واحد تاني برده بس شبه خميس جدا وقفه وره الاتنين و جمال و رنا قعده على كرسين وشهم في وش المكتب
رنا : (بصت لي خميس و الي معاه) هما توئم
جمال : باين كده بيعمله كل حاجه مع بعض
شخص : خير
جمال : انتا سامر
شخص : ايوه انا
جمال : طيب انا عرفت انك ليك علاقه بالهجوم الي حصل على بيت ايهاب المحمدي
سامر : لا
رنا : بس دس تحريات
سامر : التحريات دي يا عروسه تلفيها قرطاس و تحطيها في درجك
جمال : (ابتسم ببرود) اه نسيت اعرفك بنفسي انا جمال إيهاب يونس المحمدي
سامر : مش مهم اعرف
جمال : لا ده مش مهم الي جي هو المهم زمان لما كنت في الخدمه كان اسمي الرخم اما رنا باشا كان اسمها الدبابة

رنا قلبت التربيزه الي قدمهم على سامر و هيا و جمال لفه في حركه واحده و مع بعض مسكه خميس و الي معاه و ضربوهم تحت الحزام هما بحركه تلقائيه ميله لي تحت مسكه دماغهم و خبطوها في ركبهم منخرهم جابت دم خميس كانت بتضربه رنا طلع خنجر لوت دراعه سابه و رمته لي جمال جمال لقف الخنجر و لف لي وشه لقي سامر ها يدوس على جرس رمي الخنجر على كف ايده وقفه جنبه من النحيتن
جمال : انتا اكيد كنت ها تطلب البوفيه صح
سامر : (بالم شديد) ابوس ايدك سبني
جمال : انتا مش لزمني الي لزمني اعرف الحقيقه
سامر : الرجاله و السلاح دخله عن طريق الحدود الفلسطينية و الراجل المصري قابلهم هنا
جمال : مين المصري
سامر : معرفش
جمال : (هز الخنجر) مين المصري
سامر : انا معرفش الي وصله ليهم على الحدود كان واحد من رجالتي اسمه صقر و هو الي جابه و كان وسيط بنا
جمال : القي صقر ده فين
سامر : معرفش
جمال : انطق بدل ما اقتلك فين صقر
سامر : تلقيه في اللفت روف
جمال : (سحب الخنجر سحبه معينه) كده تمام فين هارد الكاميرات الي هنا
سامر : (ماسك ايده) هارد ايه
جمال : (حط الخنجر عند رقبته ة ضغط) فين الهارد
سامر : (فتح درج و رفع شويه ورق)
جمال : (بص لي الهارد و هو هارد خارجي يعني متوصل ب يو اس بي خلع الوصله) ده تذكار منك ليا سلام

نزله تحت و ركبه العربيه و بعده شويه عن المكان وقف
جمال : انا اسف يا رنا علشان خليتك تشوفي كل ده
رنا : لا وله يهمك انتا بتجري على حقك بس قولي ها تعمل ايه مع صقر
جمال : اوصلك الاول و بعد كده اشوف الموضوع ده
رنا : لا انا جيه معاك
جمال : رنا كفايه علشان الشغل
رنا : يتحرق الشغل انا مديونه ليك انتا ناسي (جمال اخد طلقه مكان رنا في عمليه هيا كانت سبب انه يسيب القوات الخاصه)
جمال : كفايه
رنا : ليه بس يله الواحد واحشه الاكشن مش نجري وله شويه حرميه غسيل

جمال وافق و رنا كانت متحمسه جدا اصل حيات الاتنين كانت قوات خاصه يعني مش بتوع مكاتب ل بتوع حركه وصله اللفت روف و دخله المكان و سائله علي صقر واحد دلهم عليه و عرفه انه ديلر كمان راحتله رنا
رنا : انتا صقر
صقر : على حسب مين بيسأل
رنا : انا
صقر : و عايزه ايه
رنا : انا سمعت انك عندك اعلي استاف في مصر
صقر : استف ايه انا مليش في الكلام ده
رنا : تؤتؤتؤ انا عارف و عارفه كمانه انه مش بيطلع غير لي الحبايب
صقر : و المطلوب
رنا : كوك بس اضرب وانا معاك (و دعكت في كتفه)
صقر : ماشي تخديه فيه
رنا : معاك عربيه
صقر : ايوه يله
رنا : يله

طلعت رنا و ورها بخطوه جمال ركبت مع صقر عربيته كانت جب شروكي 2015 و جمال وراهم لحد ما وقفه في حته هاديه طلع صقر كيس صغير و فرد سطرين على ورقه سحب واحد و رجع بدماغه لي وره دخل جمال كسر القزاز الشباك بحجر من الارض و رنا سحبت السلاح الي في جنبه و خبطت دماغه على الدركسيون فتح جمال الباب و رماه علي الارض و مسك وشه نزل فيه ضرب ورفعه
جمال : انطق تعرف ايه عن الي حصل عند بيت ايهاب المحمدي انطق.
صقر : (بص لي جمال و وشه كله دم و فاتح عينه بالعافيه) اسأل ابوك و هو يقولك

عربيه ركنت قبلهم بشويه و نزل منها واحد و ضرب صقر بالنار جمال وقف قدام العربيه بتاعت صقر و معاه رنا و الشخص ده خلص خزنته من ضرب النار و طلع يجري و جمال وره لحد ما وصله لي عماره تحت الانشاء طلع يجري وره و يضربه في بعض لحد ما جمال اتملك منه و نزل فيه ضرب لحد ما داخ رفعه و وقفه على الحافه بتاعت الدور
جمال : انتا مين انطق
واحد : (رفع ايده و مسك ايد جمال الي مسكاه و زق نفسه رمي نفسه من فوق العماره طلعاً نزل ميت)
رنا : (حصلت جمال و هيا مسكه المسدس بتاعه) ايه الي حصل
جمال : (مستغرب جدا) ده رمي نفسه
رنا : رمي نفسه
جمال : ايوه
رنا : طيب يله من هنا بسرعه

رجعه العربيه بتاعت جمال و اتحركه وصلها لي عربيتها
جمال : رنا انزلي و روحي و لو عرفتي اي حاجه بلاش تكلميني
رنا : ليه
جمال : رنا احنا عملنا مشاكل كتير النهارده غير بصماتك الي عند سامر و في عربيه صقر ارجعي و انسي الي حصل
رنا : ماشي بس انا مش ندمانه عن الي عملته النهارده سلام

نزلت رنا و جمال كلم عمر
عمر : جمال بيه اقدر اخدمك بايه
جمال : (حكي لي عمر عن الس حصل)
عمر : تمام يا باشا احنا ها نبعت ناس تنضف اي اثر ليكم ارجع بيت حضرتك و ارتاح و الموضوع منتهي
جمال : ماشي يا عمر ماشي

قفل معاه و رجع البيت امه كانت مستنيه تحت لحد ما يرجع طبعا مجروح كام جرح في وشه
منة : ايه الي حصل مين عمل كده
جمال : وقعت في واحد من الي قتله يوسف و دخلت معاه في مشكله
منة : يا لهوي يا لهوي يا لهوي يابني ابعد عن المشاكل ابعد اسمع كلامي تعاله نمشي
جمال : ماما مش عايز اسمع الكلام ده تاني فاهمه انا مش هامشي و اسيب حقي انسي و بلاش تفتحي الموضوع ده تاني

سابها بتعيط و طلع الاوضه بتعته ينام بس بعد ما نضف وشه و صحي تاني يوم و نزل الشركه و دخل عليه عماد
جمال : ايوه يا خالو
عماد :في ناس عايزه تقعد معاك في شغل
جمال : شغل ايه
عماد : ملف الاثار
جمال : ماشي ها نقابلهم امته
عماد : كمان ساعه في شقه تبعنا
جمال : ماشي


في مشهد اخر

قبل ما يصحي جمال و ينزل صحت فريده و راحت لي امها الاوضه
فريده : صباح الخير يا ماما
اصول : صباح النور يا فريده
فريده : انا كنت عايزه انزل الجامعه النهارده
اصول : انزلي يا حبيبتي شوفي لو في حاجه فاتت لحقي تلميها
فريده : (بصت في الارض) طيب انا
اصول : عايزه فلوس صح
فريده : بابا كان بيديني المصروف يوم بيوم كان ديمن يوقل
اصول : كان ديمن يقول دخلتك عليا يا فريده الصبح تخلي اليوم جميل (نزلت منها دمعه مسحتها بسرعه و طلعت ليها فلوس) دخلت يا فريده عليا الصبح بتخلي اليوم احلي (باست راسها) يله امشي بدل ما اغير راي

فريده باست ايد امها و طلعت اخدت دش و غيرت هدمها و نزلت اخدت العربيه بتعتها و راحت الجامعه فريده بتدرس سياسه و اقتصاد في جامعه خاصه الجامعه موجوده في منطقه بعيده جدا مفيش جنبها عمار في سنه تانيه اخدت المحاضرات هيا و يمني و راحه الكافتيريا بتاعت الجامعه
يمني : شوفتي نزول الجامعه حلو ازي
فريده : يعني مش اوي
يمني : هو الدكتور زيدان كلامه ديقك
فريده : جدا انسان مستفز قال ايه بابا كان شغال شمال علشان كده حصل الي حصل
يمني : انتي ابوكي كان شغال شمال
فريده : لا طبعاً
يمني : خلاص كل الكلام ده بلح فكك منه

دخل احمد اخو يمني و معاه صاحبه
احمد : صباح الخير
فريده : صباح النور مش بعاده يعني تيجي
احمد : اعمل ايه الميت ترم قرب
فريده : طيب شد حيلك
يمني : يشد حيله ايه ده فاشل انا بجيب تقدير اعلي منه
احمد : ها قوم اكلك قلم
فريده : بس انتو ها تبدا خناق انتا و هيا سلام

قامت فريده تمشي راحت الجراج بتاع الجامعه ركبت العربيه و اتحركت طلعت عربيه تانيه و بدات تزنق عليها و هيا خايفه لحد ما وقف قدمها و منها اتنين بس و معاهم عصايه بيس بول و فريده قفلت العربيه و ميلت تجيب التلفون بتعها كسر الي ماسك العصايه القزاز و سحبها من شباك العربيه نزلها على الارض
فريده : (خايفه جدا و بتعيط) انتو عايزن ايه خدو كل الفلوس و العربيه بس سبوني امشي
شخص : (الي ماسك العصايه رفعها) ها تمشي يا روح امك بس جثه

لسه ها ينزل عليها بالعصايه دخل علي صاحب احمد و نط من على الريس قبلهم و مشي الريس خطوتين و وقع على واحد منهم فا وقع على الارض ضرب التاني في وشه بالكشافه و كام بونيه وقع على الارض قام الي ماسك العصايه ضرب علي بالعصايه على كتفه و دراعه وقع علي و الاتنين قامه خده العربيه بتعتهم و الريس بتاع علي و طلعه يجرو

المشهد الريسي


وصل جمال الشقه مع عماد و بعدها واحد اسمه عثمان و فياض
عماد : عثمان بيه فياض بيه احب اعرفكم على جمال المحمدي
عثمان : اهلا يا جمال بيه
فياض : احنا بنبلغك تعزينا في اخوك
جمال : عزاء غير مقبول لما يجي تاره تاخد العزي
عثمان : ابن ابوك بصحيح
جمال : اتفضله

قعده
جمال : ها خير
فياض : (طلع صور لي قطع اثريه) دي الحاجه
جمال : (بص لي الصور) تمام طريق الخروج
فياض : عن طريق كونتيينر و مركب في البحر المتوسط لي اروبا
جمال : تمام ابتعته الحاجه
عثمان : بس في تغير صغير
جمال : ايه هو
عثمان : النسب انتو نسبتكم 20٪ و احنا 40٪ و الباقي لي ناس تانيه
جمال : لا احنا نسبتنا 40٪ مش 20٪
عثمان : لا هيا اتغيرت
جمال : خلاص يبقي المعامله اتغيرت مش ها تطلع الحاجه غير لما اخد نسبتي مقدم 40٪
عثمان : يعني ايه
جمال : (قام لقي فريده بترن عليه كنسل) يعني شغلكم واقف لحد ما ناخد حقنا شرفتم
فياض : يا جمال بيه الحاجه دي رايحه لي ناس تقيله من هنا و واصله لي ناس اتقل
جمال : (بص لي عثمان بتحدي) النسبه توصل الحاجه توصل شرفتم


طلع فياض و عثمان
عماد : ايه الي عملته ده
جمال : انا عارف بعمل ايه
عماد : لا متعرفش الحاجه دي طالع لي المافيا في ايطاليا
جمال : طيب يا خالي هيا نسيتنا كام
عماد : مش عارف وله عمري سألت ابوك
جمال : اقولك انا النسبه بتعتنا 40٪ ليه هما عايزن يخلوها 20٪ مع ان الهانم محدده النسبه دي
عماد : بص اقبل بالنسبه دي كا بدايه و بعد كده مع الشغل رجع النسبه القديمه
جمال : لو قبلت دلوقتي يبقي انا برضي بامر واقع و ده انا مش بحبه (زهق من زن فريده فا رد عليها د) الو يا فريده في ايه..... نعم طيب انتي فين..... طيب انا جي على المستشفي حلاً (قفل معاها)
عماد : ايه الي حصل
جمال : مصيبه

اخد عماد و راحه على المستشفي لقي فريده واقفه و بتعيط جريت على جمال و جمال اخدها في حضنه
جمال : ايه الي حصل
فريده : انا نزلت الجامعه النهارده اخدت المحاضرات و بعد ما خلصت روحت و انا في السكه عربيه وقفتني و كانو عايزن يقتلوني بس في شاب اتدخل و انقزني
جمال : طيب اهدي اهدي فين الشاب ده
فريده : مع الدكتور جوه اسمه علي
جمال : طيب خالو عماد ادخل شوفه لو عايز يعمل محضر كلم المحامي و تابع معاه و اديله مكافئه
عماد : طيب خد الحرس و ارجع انتا

مشي جمال و اخد فريده و الحرس و عماد خبط على مكتب الدكتور لقه قاعد بيضحك
الدكتور : ههههه ادخل
عماد : (دخل) صباح الخير يا دكتور
دكتور : صباح النور خير يا فندم
عماد : انا مع الحاله فريده المحمدي
دكتور : طيب اتفضل يا فندم
عماد : (قعد و بص لي الشاب) انتا علي مش كده
شاب : ايوه انا
دكتور : اسبكم تتكلمه المكتب مكتبك يا علي (طلع الدكتور)
عماد : الصراحه مش عارف اشكرك ازي على موقفك مع فريده
علي : (دراعه متجبس من الخبطه) لا شكر على واجب هو حضرتك ولدها
عماد : لا انا جوز عمتها و صديق العيله
علي : طيب يا استاذ
عماد : عماد اسمي عماد (طلع دفتر الشيكات و كتب شيك ب 10 الف جنيه) دي مكافئه من جمال بيه اخو فريده
علي : (مسك الشيك و بص لي الرقم و دحك) اسف مش هاقدر اقبله
عماد : طيب قول الرقم الي انتا عايزه
علي : لا برده انا مش عايز فلوس
عماد : طيب عايز ايه
علي : وله حاجه انا وقفت من دافع الزوق علشان مكنش ينفع اقف اتفرج
عماد : طيب (طلع كرت بتاعه) ده الكرت بتاعي عليه الرقم الخاص بتاعي لو احتجت اي خدمه كلمني في اي وقت
علي : (حط الكرت في جيبه) انا هاقبل الكرت بس مش علشان الخدمه لا علشان انا بحب اتعرف على الناس المحترمه زي حضرتك
عماد : و انا اكتر صدقني الي انتا عملته مع بنتنا ده كتير و احنا ناس تعرف في معادن الناس
علي : شكرا يا عماد بيه (قام سلم عليه و مشي)

طلع عماد من المكتب وراح الاستقبال
عماد : لو سمحتي
انسه : اتفضل يا فندم
عماد : عايز ادفع الفتوره
انسه : لي مين يا فندم
عماد : لي فريده ايهاب المحمدي
انسه : الفتوره مدفوعه يا فندم
عماد : مدفوعه مين الي دفعها
انسه : من صاحب المستشفي
عماد : صاحب المستشفي!!!! هو مين صاحب المستشفي
انسه : علي بيه
عماد : صاحب المستشفي هو علي
انسه : ايوه يا فندم
عماد : طيب هو اسمه ايه بالكامل
انسه : ليه هو حضرتك ضابط
عماد : لالا اصل انقز بنت اخويا و دفع الحساب كنت عايز اشكره
انسه : هو اسمه علي علي
عماد : علي و ابوه اسمه علي
انسه : ايوه علي بيه يبقي ابن علي بيه الصمدي



يتبع.......


( وانا بنزل الجزء حسيت اني سهم الجدعنه عندي ارتفع سيكا 😁😁)

الفصل الثالث


الحياه كل شويه تنصبلي فخ مره في حبيبه مش من مستواك و مره من اهلك الي يدوره عليك و مره من حبيبه بس مينفعش تفكر فيها علشان دخلت بتهم و اخوها امنك عليها و مره من عدو اقوي منك و مره من موت يدق باب بيتك و ياخد اعز حاجه عندك فخ الدنيا عامل زي فك الاسد المفترس مليان انياب و لو مسك فيك مش ها يسيبك خالص غير و هو قاطع حته من لحمك

بدايه الفصل

وصل جمال بفريده البيت عندهم و عماد حصلهم
فريده : (نيمه في حضن امها و بتعيط) كنت ها موت يا ماما
اصول : (بتعيط و مسكه في بنتها جامد) انا الغلطان مكنش ينفع اسيبك تنزلي كنت غلط
جمال : خلاص يا صولا جت سليمه و من هنا و رايح تطلع بحراسه و انا ها جبلك حقك من الكلاب دي عملت ايه يا خالو
عماد : (باصص قدمه و سرحان علي ايه وصله لي فريده طيب هو انقزها ليه اصل ده مش اي حد يعني مش ها يقف غير لو فيها مصلحه ليه ليكون يعرف شغلنا و بيأمن نفسه فريده طيب لو فريده عرفت احا تدي تبقي مصيبه سوده)
جمال : خالو عماد يا خالو
عماد : (فاق من السرحان) ها في ايه
جمال : في ايه سرحان ليه
عماد : لا مفيش كنت بتقول ايه
جمال : عملت ايه الواد عمل محضر
عماد : لالا مرضيش
جمال : طيب اديته فلوس
عماد : لا رفض ياخدها
جمال : رفض ياخد فلوس ليه انتا عرضت كام
عماد : 10 الف جنيه
جمال : 10 الف جنيه ده مبلغ اختي انا تساوي في نظرك 10 الف جنيه
عماد : عايزني اعمل ايه اديله شيك بمليون جنيه وله على بيضا احسن
جمال : (صوته عالي) اقل واجب دي اختي و لوله هو كان زمنان بندفنها
عماد : (امتص غضب جمال علشان هو عنده حق لوله وجود علي كان زمان فريده ميته) اولا انتا متعليش صوتك عليا ماشي ثانين لو عرضت عليه اكتر من كده كان ها يشوف اختك مجرد بنك متحرك و يلزق ليها في الجامعه مصلحه و انتا عارف ايه ممكن يحصل جمال لزم تحدد سعر لي كل واحد لو اديته اكتر من حقه ده ها يكون فضل منك. بس هو ها يشوفها مصلحه ليه افهم (كلم فريده) فريده يا حبيبتي مين الي طلب منك تروحه مستشفي
فريده :انا يا عمو
عماد :طيب هو كان عايز يروح مستشفي
فريده : لا انا اخدته بالعافيه بس هو طلب المستشفي دي
عماد : طيب هو انتي تعرفيه منين
فريده : هو صاحب احمد اخو يمني صحبتي اتقبلنا اول مره عندهم و حصلت مشكله على الركنه و بعد كده المره دي بس
جمال : ايه انتا شاكك فيه
عماد : لا الواد ابن ناس مش بتاع لعب و شغل من الكلام ده
جمال : حقك ها يرجع يا فريده
اصول : (اتكلمت مع جمال بلهجه هجوميه) ملكش دعوه انته حق بنتي و ابني انا الي ها جيبه خليك جنب ماما يا حبيب ماما يله يا فريده

اخدت فريده و طلعت فوق
عماد : ملها اصول
جمال : مش عارف متغيره من ساعت الموته
عماد : الي حصل مكنش شويه و ايدك شوفت اهو فريده
منة : لا مش كده
جمال : طيب ايه
منة : أصلها سمعتنا و احنا بنتكلم امبارح بليل
جمال : بنتكلم عن ايه
منة : عن الي انا قولت
جمال : يا نهار اسود و مستغربه ايه الي حصل

فلاش بااااااك


منة صحيت بدري و نزلت تحت
منة : يا دادا
دادا : ايوه يا بنتي
منة : في حضري الفطار فين جمال و فريده
دادا : جمال و فريده صحيه بدري فطره و نزله
منة :طيب و اصول
دادا : اصول لسه نيمه
منة : نيمه لحد دلوقتي مش بعاده يعني
دادا : مش عارفه يا بنتي
منة : طيب انا طالعه اصحيها جهزي الفطار

طلعت منة الجناح لي اصول و دخلت
منة : صباح الخير يا اصول يعني منزلتيش
اصول : (بقرق) انزل ليه
منة : نفطر مع بعض
اصول : انا افطر معاكي انتي انا اكل معاكي على سفره واحده تاني
منة : في ايه يا اصول ليه كل ده
اصول : مش عارفه انتي عملتي ايه
منه : لا مش عارفه انا عملت ايه
اصول : انا سمعتك وانتي بتتكلمي مع جمال من اول مره
منة : (وشها قلب اصفر)
اصول : ايوه سمعتك و انتي بتقولي يله نمشي عايزه تنطي من المركب هيا الفران كده تنط من الركب بسرعه
منة : اهدي و افهمي انا خايفه
اصول : افهم افهم ايه ها افهم ايه افهم انك عايزه تمشي امشي عايزه تسيبي البيت سيبي البيت في داهيه و بس وانتي طالع خدي صوره ايهاب معاكي علشان ده الي ستر عليكي زمان وله دي كمان نستيها يا شيخه ده انا بعامل ابنك احسن من عيالي علشان المهم في كافه واحده ده انا نسيت انه ابن مراتي عايزه تمشي امشي يا منة براحتك انا لا محتاجه ليكي او لي ابنك انا هاخد حق ابني بايدي يله اطلعي بره
منة : اسمعيني طيب
اصول : خلاص بطلت اسمع بطلت افهم غير الي انا سمعاه و الي انا شيفاه بس

عوده


عماد : في ايه حد يفهمني
جمال : (حكي لي عماد) بس انا رفضت مش فاهم كانت دمغاها فيها ايه
عماد : (بص لي اخته شويه) بعد ازنك يا جمال ها تكلم مع امك شويه في المكتب
جمال : انتا بتستأذن يا خالو
عماد : معلش يابني حكم العاده مع ابوك كنا كده لو دخلنا بيوت بعض نستأذن حتي بعد النسب اتفضلي يا اختي

اخد منه المكتب و قعد على كرسي الي قدام المكتب
منة : عماد انا
عماد : كأنه امبارح لما رجع ايهاب من شهر العسل جديد و حكيت ليه عن مشكلتك القديم سعتها هو ضربني بونيه كانت اول مره نمد ادينا على بعض فيها و بعدها عرض عليا حل مشكلتك سنه جواز بس و بعد الجواز بخمس شهور كلمته علشان يتمم الوعد بتاعه ليا بس رفض و كانت اول مره ايهاب يخلف وعد في حياته كلها فاكره هو قال ايه قدامك دي مراتي و مش ها طلق عايزه تخلعني تتفضل و سعتها كنا ها نخسر بعض كنت شايفه مش مناسب ليكي و هو نفسه كان شايف كده معاكي و مع اصول جيه انتي بعد تاريخ الجدعنه ده كله عايزه تاخدي ابنك و تهربي
منة : (بتعيط) عماد انا خايف على جمال جمال ماشي في سكه ابوه و عينه فيها الشر
عماد : كلنا خيفين انتي خايفه و جمال خايف و اصول خايفه و فريده خايفه و مروه خايفه ايهاب ابني خايف و انا انا خايف انا بصحي بليل مخضوض اقوم اطمن على مراتي و ابني خايف لحسن الناس دي تطولني علشان انا شريك جوزك كان ممكن و هو في الغيبوبه افض الشراكا دي انط من المركب بس لا علشان ابني ميقولش بابا يا بابا فين خالو ايهاب منة انا لو ليا حكم عليكي كنت قومت كسرت عضمك بس اللاسف جوزك اول ما يصحي ها يعرف و سعتها ها كون جثه و ها يسمحك انتي بس كل الي اقدر اعمله اقولك تلمي هدومك من هنا و تطلعي على اسيوط تقعدي تحت رجل جوزك. لحد ما يفوق حتي لو ها تصبري العمر كله
منة: (بتعيط جامد) ارجوك بلاش لو بعدت عن ابني ها موت
عماد : عقاب ليكي علشان تحسي بالغلبانه الي فوق دي و تفهمي هيا حسه بايه

طلع عماد و حجز تذكره الطياره و كلم كريم يبعت حد ياخدها من المطار و هيا لمت شنطه هدمها و ودعت جمال و طلعت على اسيوط

في مشهد اخر


علي بعد ما طلع من المستشفي طلب اوبر جيه خده و صله لي بيته هو قصر زي الي في حكايات الف ليله و ليله و بعيد عن الطريق بمسافه 1000 متر طول المسافه دي عليها عربيات برجاله موزعه على الطريق كله و مفيش عربيه بتعدي غير لما تتفتش وصل علي لي القصر الي كان فيه حراسه في كل شبر فيه نزل بعد ما حاسب السواق
حارس : (بخضه) علي بيه ايه الي حصلك يا باشا
علي : (بيسكته) هشهشهش صوتك عالي ليه
حارس : انتا كويس يا باشا طمني عليك
علي :ياعم هو انا خطبتك اهدي شويه هيا امي جوه
حارس : (بصوت واطي) لا مش جوه
علي : و هيا دي الي فهمتها بصوت واطي
حارس : (دحك) عم سامح لو شافك ها يعمل مصيبه
علي : ايوه سيح سيح خليه يسمع (بص وره لقي سواق الاوبر واقف و بيبص على البيت) بقولك ايه اديله الفلوس دي شكله غلبان
حارس: بلاش الطيبه دي
علي : اربط الحمار مطرح ما يحب ايه
حارس : صاحبه
علي : شاطر يله

دخل علي القصر و اخته اميره شافته
اميره : (جريت عليه) ايه ده انتا كويس ايه الي حصل ايه الي جري مين الي عمل كده
علي : (سد بوقها بايده) ايه كلام كلام كلام مفيش فاصل خالص مش عارف ارد عليكي اهدي
اميره : طيب ايه الي حصل
علي : مشكله كده امك لسه مرجعتش
اميره : لا
علي : امممم انا شاكك اني ماما مشيه بطال
صوت من بعيد : اتلم يا حيوان
علي : دي مني صح
اميره : ايوه
مني : (طلعت ليه و شافته كده جريت عليه تطمن هيا تبقي مرات ابوه بس بتحبه جدا) انتا كويس مين الي عمل فيك كده
علي : طيب اهدي (صوت الباب اتفتح و اتقفل) هيا دي امي وله واحده من اخواتي
مني: ( مش عارفه تقول ايه علشان حسه اني في مشكله ها تحصل)
اميره : (بعدت خطوتين) البس
علي : (بص وره لقي امه سندي اخدها بالحضن) ماما عمله ايه وحشاني
سندي : (واقفه زي الصنم) ايه الي عمل فيك كده
علي :طيب نقعد وله ايه
سندي : اتلقح هنا انتا اديلك يومين بره البيت و راجع كده ايه الي حصل
علي : (قعد) ابدا و انا طالع من الجامعه و السكه فاضيه لقيت عربيه موقفه عربيه تانيه و اتنين رجاله مسكين بنت و رمينها على الاض فا ادخلت
سندي :ليه
علي: ايه هو الي ليه دي واحده و في حته مقطوعه خير و عملته
سندي :و ها تسوق الزفت بتاعك ازي
علي : لا اهو ده الخبر المفرح ليكي الريس سبته مكان الحدثه و رجعت ملقتهوش
سندي : حلو تطلع بكره على المانيا تكشف و تشوف دراعك ده ماله و بالمره تزور مصنع مرسيدس اختار العربيه الي انتا عايزها او تحلم بيها و لو مفيش حاجه عجباك اخليهم يعمله عربيه مخصوص ليك
علي : انا ايوه قولت خبر مفرح ليكي بس هو مش مطول انا ها شتري واحد جديد
سندي : ده عند امك مفيش ريس تاني خلاص ده قراري
مني : اهدي يا سندي شويه بص يا علي جيب عربيه لحد ما تفك الجبس هات الي انتا عايزه
علي : جبس ايه يا مني ده انتي دكتوره حتي دي جبيره مركبها الدكتور علشان محركش ايدي كتير و تحصل فيها مشكله عادي افكها دلوقتي
سندي : اسمع ياض مفيش ريس تاني خلاص ده قراري
علي : طيب

سابهم و طلع الجنينه في مكان معول كده مخصوص لي اخته الصغيره لميتا من مرات ابوه الفرنسيه لميتا فقدت بصرها بسبب ورم في ال****يه استأصله الورم و معاه عنيها بتحب تقعد في المكان ده وقت الغروب و تحس بالشمس على وشها و معاها عدت القهوه الي هيا شيء مقدس بالنسبه ليها و لي اخوتها و معاها كمانجه عمرها يعدي 40 سنه كانت ملك لي ابوها هيا بتعرف تعزف كويس جدا و عزفها و احساسها بيخلي الحرس مسحورين بالمزيكا دخل علي بس من غير كلام خالص
لميتا : (خلصت عزف و سحبت العصايه بتعتها و ضربت علي) اوعي تفكر اني عاميه ها أنا شايفه احسن منك
علي : (باس دمغها) انا نفسي اعرف انتي بتعرفي انا هنا منين
لميتا : بحس بيك اللاسف رغم انك جبله
علي : بقولك ايه انا هاعمل فنجان قهوه وانتي سمعيني حاجه حلوه منك.
لميتا : تعملها ازي و انتا ايدك فيها جبيره
علي : عرفتي ازي انا اوقات بشك انك مفتاحه
لميتا : من الحرس اصل يسري ده لسانه فالت و رغاي شويه لف على الحرس كلهم عرفهم و انا سمعت منهم
علي :يسري يسري مين
لميتا : الي شافك و انتا راجع باوبر يله اتلقح اسمعك حاجه كده انتا تبعنا برده يله

قعد على يسمع اخته و هيا بتعزف بس حزينه بسبب كلام الناس انها جميله جدا بس مش بتشوف ده مأثر عليها اصل العازف لما يكون حزين بيبان على عزفه خلصت
علي : (سقف ليها) ايه رايك انظم حفله في الابرا ليكي
لميتا : علشان الجرايد تكتب المليونيره العمياء صح
علي : فكك من الكلام ده انتي قمر و مفيش حاجه تعيبك خالص يما ناس مفتحه بس قلبوها مش بتشوف لكن انتي قلبك منور بصيرتك
لميتا : اه دخلنا في الكلام الحلو ماشي يا سيدي انا مش هاسلك معاك يا ابن الصمدي يله ندخل نتغدا
علي : لسه بدري مني لسه مخلصتش
لميتا : لا خلصت يله ريحه الاكل جامده يله


المشهد الريسي

فريده في الاوضه بتعتها و معاها يمني صحبتها
يمني : كل ده حصل
فريده : شوفتي كان زماني في خبر كان
يمني : بس جدع علي
فريده : اه اوي لوله دخلوه كان زمان حصلت مصيبه بس هو رفض الفلوس ليه
يمني : يا بنتي علي ده مليونير
فريده : مليونير ايه ده شكله عادي
يمني : هو شكله كده عشوائي تحسيه عادي كده لبسه و اسلوب حياته و اسلوب كلامه مش متكبر
فريده : عندك حق هو شكله عادي جدا
يمني : ده من بره بس لكن جوه حياته لا علي بالنسبه لي العيله بتعته فرخه بكشك حاجه مهمه جدا شوفتي الي حصل لي دراعه ده وانا بكلمك دلوقتي في البيت عنده فوق 12 دكتور من بره و جوه مصر علشان يطمنه عليه
فريده : لا مش للدرجه دي
يمني : و اكتر من كده اصل علي ولد علي اربع بنات غير انه الوريث لي إمبراطورية ابوه و دي حاجه مش صغيره
فريده : مش اوي يعني
يمني : لا انا اعرف علي من زمان يمكن من و انا صغيره


في مشهد اخر

مكتب مدير امن القاهره رنا هناك
رنا : يا فندم اسمعني
مدير الامن : اسمع ايه يعني انتي تسربي اسرار الشغل لي واحد بره الخدمه و تقولي اسمعني انتي عارفه اني و الباشا التاني عملته ايه انتو ضيعته اكبر خيط في القضيه دي القضيه الي شاغله الرائي العام وزير الدخليه لسه قافل معايا عايز يعرف اخر التطورات غير هو تلفونه شغل رن من الرئاسه و الرئاسه مش عارفه ترد على السفارات القضيه دي أكبر قضيه في البلد لي علاقات عيله المحمدي جوه الوزاره و علاقات ايهاب المحمدي نفسه مع السفارات و انتي تاخدي جمال و تنزله تعمله شغل البلطجيه ده دي دوله قانون مش حق بالدراع اسمعي يا رنا الوزير منتظر تحويلك لي المحكمه العسكريه و انا كرامه لي الوالد نيمت الموضوع بس انك تقدمي استقالتك بكرامتك
رنا : (ادته التحيه العسكريه) تمام يا فندم 10 دقيق و استقالتي تكون على مكتب حضرتك

طلعت و راحت مكتبها كتبت الاستقالة و قدمتها و لمت حجتها و طلعت من مبني المدريه و هيا مش حزينه هيا عملت الصح القضيه كانت بسبب الضغط و تورط ناس تقيله ها تتقفل ضد مجهول او تصفيه حسابات

المشهد الريسي

تاني يوم صحي جمال و نزل قعد على السفره و حصلته فريده و اصول
فريده :فين امك
جمال : اسمها طنط مش امك
فريده : خلاص يا سيدي فين طنط
جمال : سافرت الفجر اسيوط تقعد هناك لحد بابا يفوق
فريده : طيب
جمال : بقولك ايه اطلعي البسي
فريده : ليه
جمال : اطلعي البسي علشان تروحي الجامعه
اصول : لا
جمال : روحي يا فريده البسي و ها تطلعي بحراسه احنا مش ها نخاف وله نوقف حياتنا علشان حجه زي دي
فريده : بس
جمال : اسمعي الكلام و انزلي براحتك بس في حراسه
فريده : ماشي

قامت فريده تلبس
اصول : وانا كمان اقوم علشان انزل الشغل
جمال : شغل ايه انتي عمرك اشتغلتي
اصول : انزل الشركه اشوف حاجت بنتي ارعيها محدش بيراعي حاجت حد في الزمن ده
جمال : ام طيب طنط انتي زعلانه من امي علشان كلامها بس ده قرار هيا الي وخده لوحدها انا مليش دعوه به و الكلام ده من الخوف مش اكتر
اصول : مش فارق بالنسبه ليا امك قالت كده ليه انا خلاص قررت
جمال : قررتي اممم طيب يا طنط كلام حاجه بنتي دي تقوليها لما ابويا يموت يبقي ورث لكن ده مش ورث دي حاجت ابويا و انا واخد بالي منها لحد ما ابويا يقوم و لو لا يبقي نشوف موضوع الورث ده غير كده لا

قام و سابها و هيا بتاكل في نفسها و نزل راح الشغل بتاعه

في مشهد اخر


علي صحي من النوم اخد دش و لبس و نزل شرب قهوه في الجنينه قدام القصر و عمل تلفون
علي : عبدو الي واحشني
عبدو : علي معلش يا حبيبي مقصر معاك
علي : ماشي يا عم انتا فين كده
عبدو : لسه داخل البيت دلوقتي
علي : طيب انزل افتح و انا ها عدي عليك
عبدو : ماشي انا مستاني
علي : و انا مسافه السكه سلام
عبدو : سلام

قفل معاه و نادم يسري
يسري : صباح الخير يا علي بيه
علي : صباح النور يا عم يسري كده يا جدع تسيحلي
يسري : (ارتبك و خاف اصل علي صاحب الشغل ممكن يزعله او يرفده) صدقني يا باشا انا
علي : مالك يا عم مرتبك كده ليه هو انا مساك العصايه قولي صحيح العربيه بتاعت ماما في الجراج
يسري : ايوه
علي : طيب طلعها و تعاله معايا ها توصلني لي مكان
يسري : بس
علي : مفيش بس بسببك عم سامح عرف و انا مستخابي منه هو و عم امام و انتا عارف الاتنين ها يعمله ايه عوضني و اعمل الي بقولك عليه ماشي
يسري : بس الهانم متعرفش دي تقطع عيشي
علي : ماشي يا عم متخفش
يسري : ماشي

دخل يسري الجراج و رجع بعربيه كدلك بس العربيه دي بتاعت ام علي مصافحه ضد الرصاص و هيا مش يتتحرك غير فيها ركبها و طلع على المستشفي كشف عليه الدكتور و شال الجبيره و اطمن اني مفيش اي كسور او ردود و نزل ركب مع يسري و راح لي عبدو عبدو عنده معرض ريس بتاع ابوه و كمان هما اشطر ناس تعدل الريس في مصر وصله
علي : ايه يابني مختفي كده
عبدو : اهو موجود
علي :بس مش بتيجي الجامعه
عبدو : هيا الجامعه دي بليل وله بالنهار
علي : ايه هيا بيته معاك طبعا بالنهار
عبدو : خلاص لما يعمله واحده بليل ابقي اروح
علي :ههههه ده انتا ضايع
عبدو : قولي منزلني من البيت دلوقتي ليه عايز تصلح الريس وله ايه
علي : لا ها غير
عبدو : طيب انا عندي واحد بي ام جديد
علي : ماشي
عبدو : اهو المفتاح خد لفه و قولي رايك
علي : (اخد المفتاح و اخد لفه و رجع) اشطا يا كبير تخلص على كام
عبدو : على 300
علي : لا متنفعش
عبدو : ليه ايه ده جديد
علي : بقولك ايه انا طالع مت زمتي 200 جي وله لا
عبدو : لا طبعا انتا عايز ابويا يذبحني
علي : بص يا عبدو سعر الريس 190 الف و انا دافع 200 والعشرة دي مش داخله جيب ابوك لا دي داخله جيبك انتا تيجي انتا تقول 300 عايز تضرب على 1010 الف ليه هو حد قال اني عبيط
عبدو : لالا يا علي مفيش الكلام ده
علي : طيب سلام (قام يمشي)
عبدو : استنا بس
علي : ( كلمه و هو عطيه ضهره) لو لفيت و رجعت و سمعت كلمه مش حلوه ها قوم و امشي بس سعتها مش راجع هنا تاني
عبدو : خلاص يا علي موافق
علي : (رجع قعد و طلع الفيزا) تمام
عبدو : انتا متأكد انك ابن مليونير وله الكلام ده غلط
علي : انا لو عايز اشتري كل ساعه ريس جديد مش ها يخس عليا حاجه بس كله بمزاجي و محبش حد يستغابني
عبدو : ماشي يابن الصمدي الفيزا مش شغاله
علي : مش شغاله
عبدو : ايوه
علي : طيب (طلع دفتر شيكات و كتب الشيك باسمه) اصرفه النهارده ماشي
عبدو : ماشي امسك العقد

اخد العقد و مضاه و اخد الريس خلي يسري يرجع البيت و هو طلع على الجامعه و قابل احمد
احمد : ايه يا رجوله يا راجل ده انتا غلبت احمد السقا
علي : ليه كل ده
احمد : فريده حكت لي يمني عن الي انتا عملته
علي : و يمني حكت ليك ده سبق
احمد : لا هو انا بطيق يمني وله هيا بتطقني هيا حكت لي ماما و انتا عارف امي حكت ليا
علي : طيب انا نفسي اعرف انتا ديمن قارش ملحه يمني ليه
احمد : علشان بنت
علي : نعم و انتا فاكرها ايه وله الناس ليها نوع تالت غير الرجاله و الستات
احمد : لا بس اديك شايف بنات اليومين دول حاجه تخوف و بعدين خلفه البنات عار
علي : (سحب شاخره علميه) خخخخخخ عار ده انا الي من الصعيد عمري ما قولت كلمه عار دي
احمد : صوتك يابني احنا في الجامعه
علي : انتا بتقول كلام مش منطقي يابني انا عندي اربع بنات اخواتي و من جيل اصغر من اختك بكتير معني كدخ ادفنهم عايشين
احمد : فهم بس البنات مشاكل يعني فلاً عاكسني فلاً اتحرش بيا مشاكل كتير
علي : (شاف يمني و فريده دخلين) بلاش الكلام ده قدامهم
يمني : صباح الخير يا بطل
علي : بس يا قرده
فريده : لا بجد يا علي انا جيه و عايزه اشوفك علشان اشكرك علي وقفتك امبارح اي حد تاني كان مشي عادي
علي : بلاش الكلام ده انا عملت الصح انتي كويسه اهم حاجه
فريده : اه تمام
احمد : (شاف واحد لبس بدله سوده و مساك آلي و باصص على فريده) مين ده
فريده : ده واحد من الحرس علشان انزل لزم يكونه معايا
علي : كده احسن
يمني : انتا موضوع دراعك ده خوفك وله ايه
علي : لا بس علشان الظروف ممكن في مره واحد يعدي و يقول انا مالي
فريده : احسن برده
احمد : علي درين داخله علينا
علي : (حط ايده على وشه علشان ميشفهاش)
درين : (بس ضربه الدينا طينجه عايشه بدمغها صيغه شعرها ازرق غامق و لبسه بضي حماله اسود و بنطلون ازرق جنز بس كله قطعات و قميص كرهوات اسود في احمر و لفه على وسطها شافت علي) علي عامل ايه
علي : (بقرف) اهلاً
فريده : يله يا يمني
يمني : يله يا فريده
مشت فريده مع يمني
درين : مالك يا علي ساكت ليه
علي : كده
درين : اولي بس مين مزعلك
علي : انتي
درين : انا هو انا عمري زعلتك
علي : درين انتي بقالك اسبوعين في دبي قبل ما تسافري قولتلك استني يوم وله اتنين و اجي معاكي فاكره قولتي ايه
درين : (ولعت سيجاره و اخدت نفس) لا مش فاكره
علي : بس انا فاكر كويس جدا انتي قولتي لا انا طلعت الفيزا و خلاص مسافره و عايزه ابعد شويه صح
درين : صح ليه كل ده
علي : علشان انتي عايزه تبعدي دخ بمزاجك لكن رجوعك ليا ده بمزاجي
درين : علي دي مش اول مره انتا من غيري متعرفش تعيش و انتا الي بترجع ليا
علي : صح عندك حق انا الي كل مره نسيب بعض برجلك تاني عارفه ليه علشان انتي عمله زي ورقه ب 200 جنيه بس ممسوحه محدش ها يفكر يقرب منها على فكره انتي رخيصه جدا ليا و انا برجع شفقه بس مش اكتر (طلع منديل بعد ما شاف حاجه بيضه على منخرها من اثار ضرب البدره) ابقي امسحي منخيرك قبل ما تدخلي و اتمني منتقابلش تاني علشان المره الجيه مش ها قول كلام رحيم زي المره دي
درين : ماشي يا علي بس انتا الي ها تجيلي

قامت درين تمشي
احمد : زودتها شويه
علي : لا دي علاقه بيجي من وراها المشاكل قطعه احسن من لحمه
احمد : بس دي درين يا علي نقطه ضعفك
علي : انتا عارف كل مره نرجع نتكلم تاني بيكون امته
احمد : امته
علي : لما تحتاج ليا مره ضربه ضابط مره ضربه عسكري و مره ممسوكه بكوكايين و عايزه حد يطلعها علاقه زي دي تجيب مشاكل كتير جدا و انا مش عايز كده
احمد : بس
علي : لا بس وله حاجه انا ماشي سلام

طلع علي من الجامعه و رجع البيت عنده كانت امه هناك و شيطه نار
سندي : انتا اشتريت زفت تاني
علي: ايوه
سندي : انتي بتعند فيا طيب ايه رايك انه ها يرجع (تلفونها رن ردت) الو..... نعم..... اوقف صرفه (قفلت) انتا كاتب شيك
علي : ايوه
سندي : طيب ايه رايك انه راجع يعني راجع (فكرت شويه) طيب ايه رايك انه مش راجع و مش ها خليهم يصرفه الشيك و ياخده به رفض
علي : (كان راجع مضغوط بسبب موضوع درين ده و كلام امه حرك جوه شخصيه سيكوباتيه وراثه من واحد مجنون انتو عرفينه دحك) هههههههه
سندي : انتا بتدحك على ايه يا مجنون انتا
علي : عليكي اقولك ماشي خليهم ياخده رفض على الشيك بس سعتها الصحافه تشم خبر و تكتب هل مجموعه الصمدي تمر بازمه ماليه ابن المليونير علي الصمدي لا يملك حق ما يشتريه ما السبب وراء ذلك و خدي عندك بقي كلام كتير و الكلام يأثر على اسهم الشركه في البورصه و فرق السهم ممكن يعمل مشاكل تتلم على احفادي بسبب حاجه بسيطه براحتك يا امي العزيزه

سابهم و طلع
سندي : (سرحت في الشبه الفظيع من ابوه) انتي السبب
مني : انا مالي الواد طالع لي ابوه صعب تلوي دراعه انا عرفت ليه طلب دفتر الشيكات علشان كان عارف انك ها تعملي كده نصيحه كلمي البنك قوليله يصرف و بلاش تقفي قدام ابنك تاني الواد صعب
سندي : (بتجز على سننها ابنها لوي درعها كلمت البنك) اصرف ( و قفلت بس كانت فرحانه من جوه انخ عرف يعمل الي هو عايزه و عرف يلوي دراعها)


علي طلع و هو مخنوق جدا من امه و تعبان نفسين من الضغط الي عليه راح مطعم بتاع ابن عمه اسمه ابراهيم
ابراهيم : مالك يابني
علي : امي مطلعه عين الي خلفوني
ابراهيم : معلش شغلها صعب و مش قادره تفصل المهم انتا تيجي تبات عندي النهارده و بكره نشوف حل
علي : لا مراتك ارخم من امي
ابراهيم : بالعكس دي عايزه تشوفك
علي : بس مش عايز اتقل عليك
ابراهيم : انتا ها تمثل يله
علي : ماشي

طلعه الاتنين على عماره في مدينه نصر ابراهيم ساكن فيها واخد دور كامل الي هو الاخير طلعه و قبلهم مرات ابراهيم مرات ابراهيم تبقي ليليان بنت مني الديب من جوزها الاول الي كان قبل ابو علي
ليليان : (بفرحه) علي واحشني
علي : و انتي اكتر يا ليليان
ليليان : طيب ادخل بس اقلع الجزمه على الباب
علي : (بص لي إبراهيم و خلع الجزمه) طيب
ليليان : ايه يا ابراهيم انتا ها تدخل بالجزمه اخلع انا لسه مخلصه تنضيف
ابراهيم : (حس انه شكله واحش قدام علي و دحك الاتنين) طيب يا زوجتي العزيزه

دخله و قاعده
علي : انتي مش جايبه شغاله ليه بدل ما تتعبي انتي
ليليان : اجيب شغاله تلف على الي عينه زيغه ده و تتجوزه
ابراهيم : وانا اتجوز عليكي برده يا جوافه قلبي
ليليان : تعملها
علي : ابراهيم بلاش تخلي ليليان تتفرج على افلام ابيض و اسود كتير
ليليان : هههه ماشي يا علي انتا جي على بيات وله خفيف خفيف
علي : لا بيات يا ستي
ليليان : طيب ها جهز الاوضه بتعتك
ابراهيم : و حطي الاكل برمه
ليليان : الاكل في المطبخ حطه لي نفسكم و ليا انا كمان
علي : (بصوت واطي) بتديك على دماغك مش كده
ابراهيم : دي بتلعبي طاوله على الي يغسل الموعين انا حاسس اني متجوز واحد صحي
ليليان : (من جوه) سمعاك على فكره
ابراهيم : حبيبه قلبي تاخد سدر وله ورك
ليليان : انا عمله صدر فرخه و ورك اخد انا الصدر و اقسم الورك مع علي
علي : انا لو بيت في فندق كان اكرم ليا

المشهد الريسي

الشركه عند جمال دخل عليه واحد لبس بدله سوده و رفيع و ابيض اللون و شعره اصفر و عامل تتو على رقبته كف ايد و معاه عماد
عماد : جمال ده مستر البير
جمال : البير مين
عماد : (كلمه في ودنه) ده من المافيا الإيطاليا اتعامل معاه بحزر
جمال : (سلم عليه بالايد) اهلا مستر البير
البير : اهلا بك مستر جمال
جمال : اتفضل

قعده
جمال : تشرب ايه
البير : دعنا من المشروبات لقد اتيت لي ابلغك تضامني معك في الحادث
جمال : شكرا لي زوق حضرتك بس لزم تشرب حاجه
البير : ممكن قهوه مصريه
جمال : ماشي (طلب البوفيه ثلاثه قهوه و جت)
البير : (خد بوق من القهوه) امم القهوه رائعه
جمال : ده من زوق حضرتك
البير : نتحدث في العمل لقد رفضت مرور القطع اي عثمان و فياض لماذا
جمال : (قام و راح نحيه الحيطه في جهاز زي الروتر شغله الجهاز ده لي التشويش رجع قعد تاني) مستر البير حضرتك شغال مع ابويا من قد ايه
البير : منذ بدايه ابيك
جمال : تمام و نسبه ابويا كانت كام
البير : 40٪
جمال : يعني محدش حاول يقللها
البير : مستر جمال هذه النسب ثابته مش الجبال لا تتغير
جمال: كلام جميل انا ها طلع الحاجه دي بس بدون عثمان و فياض
البير :لماذا
جمال : علشان مش واثق فيهم و مستر عماد ها يكون وكيل مكنهم بين الناس اصحاب الحاجه و بنكم
البير : مستر عماد معروف بالذكاء و الحكمه و لقد طلبت منه هذا الامر منذ زمن
جمال : لا هو ها يوافق وله ايه
عماد : اوكي
جمال : لقد انهينا العمل لم يكن يستحق حضروك من ايطاليا لي هنا
البير : لا انه يستحق يجب ان أتي و اقدم تضامني معكم
جمال : الزياره دي كبيره جدا و عرفتني اني بتعامل مع اشخاص لهم قانون و نظام و يحترموه جدا
البير : (قام و بص في الساعه) اسمح لي ان اودعك مؤقتان ولكن سوف نتقابل مره آخره
جمال : (قام و سلم عليه) و انا متلهف لي هذه المقابله

وصل البير لحد الباب و لم حاجته علشان يمشي بعد ما خلص نزل من الشركه و هو على باب العربيه عدي متوسكل و ضربه بالنار



يتبع.......

الفصل الرابع


صدق الي قال لو دخلت حاره خد فيها الف صديق و 100 عدو بس علشان لما تخبط فيهم تلقي حد في ضهرك


بدايه الفصل

جمال و هو طالع من الشركه عدي متوسكل و فتح عليهم النار و طلع يجري
حارس : انتا كويس يا باشا
جمال : (كان مداري وره العربيه) تمام بس هاته

حارس شاور لي الرجاله اخده العربيات و طلعه وراهم و جمال دخل الشركه تاني ة طلع مكتبه بعد نصف ساعه دخل عليه
حارس : احنا حولنا نجبهم
جمال : يعني ايه هربه
حارس : لا احنا جبناهم بس لما ركبنا العربيات سحبه سلاحنا و ضربه نفسهم بالنار
جمال : ضربه نفسهم بالنار ازي يعني
حارس : انتحره
جمال : طيب حد من الرجاله اتصاب
حارس : لا الرصاص كان مطاطي
جمال : (استغرب) مطاطي ازي يعني
حارس : (طلع طلقه) الرصاص ده
جمال : طيب امشي انتا

نزل الحارس و جمال فتح سستم الامن و سحب اخر حاجه مصورها كاميرات المراقبه جاب رقم المتوسكل و بعته لي واحد في المرور جبله البينات بتعته و رقم تلفون صاحب المتوسكل بعته لي واحد تاني في مباحث الاتصالات و لسه مستاني الرد دخلت عليه جيهان
جيهان : جمال في واحد بره عايز يقبلك و موصر
جمال : طيب مقلش اسمه ايه
جيهان : اسمه اللواء منصور
جمال : طيب دخليه نشوف عايز ايه
جيهان : (فتحت الباب) اتفضل يا سيادت اللوا
منصور : (راجل كبير في السن و ماشي على عكاز) مساء الخير حضرتك جمال المحمدي
جمال : ايوه يا سيادت اللواء اتفضل اقعد تشرب ايه
منصور : (قعد) اولا انا على المعاش يعني قولي منصور ثانين شكرا مش عايز حاجه هما كلمتين و ماشي
جمال : تمام خير يا باشا
منصور : انا ابو رنا منصور
جمال : اه اهلا و سهلا
منصور : انا جي اطلب منك انك تبعد عن بنتي
جمال : ابعد عنها؟؟؟؟ ازي
منصور : يعني تقطع علاقتك بيها خالص
جمال : ليه يا فندم هو انا أسئت ليها وله حاجه
منصور : ايوه الي انتا عملته انتا و هيا من يومين كان السبب في رفدها من الشغل
جمال : (الموضوع ديقه) منصور بيه انا اسف جدا انا معرفش اني الموضوع ها يوصل لي كده لو اعرف كنت رفضت خالص صدقني
منصور : و ده الي حصل خلاص بس كفايه كده و ابعد عنها
جمال : طيب يا منصور بيه الي تشوفه و صدقني انا لو اعرف انها ها توصل لي كده كنت رفضت
منصور : (قام يمشي) شكرا لي فهمك

مشي منصور و جمال كان مدايق جدا بسبب موضوع رنا طلع التلفون الخاص و كلم الهانم
الهانم : ايه يا جمال انتا لسه عايش
جمال : ايوه حضرتك عرفتي منين
الهانم : انتا ناسي اني الحرس بتاعك من عندي اكيد لما تحصل حاجه زي دي اعرفها قولي كنت بتتكلم ليه
جمال : تعرفي حد في الدخليه
الهانم : لو رخصك مسحوبه اعرف امين شرطه جدع يرجعها
جمال : لا مش رخصه انا عايز حاجه من مكتب الوزير.......
الهانم : تلفون و تخلص
جمال : شكرا يا هانم
الهانم : لا شكرا علي واجب انتا تبعي
جمال : حضرتك وصلتي لي سامر
الهانم : مفيش حد انا معرفش اوصله سامر تحت ايدي بس مش هو الي وراها
جمال : تمام يا هانم شكرا جدا

قفل مع الهانم

في مشهد اخر


الهانم : (بتدي تلفونها لي عمر) قولي يا سامر عامل ايه
سامر : ابوس ايدك ارحميني
الهانم : لا ارحمك ايه مفيش رحمه هنا (بتاخد نفس عميق) انا عرفت انتا بتحب تيجي مزرعتك ليه الجو هنا تحفه عمر عايزك تحدد معاد مع ورثه سامر علشان اشتريها منهم
سامر : ارجوكي عايز اعيش
الهانم : تعيش ازي يا سامر يا سامر انتا خاين عارف يعني ايه خاين انتا كنت ماسك ملف المرتزقه تحت ايد ايهاب بس غدرت به
سامر : لالا مش ده الي حصل
الهانم : مش مهم كلامك علشان انا عارفه الحقيقه و ايه الي حصل انتا جت قدامك فرصه تخلص من إيهاب و تاخد مكانه بس خلاص اتكشفت (قامت من على كرسي صغير بيطبق و يتحط في الشنطه العربيه و طلعت مسدس لونه دهبي و مكتوب عليه (الرحمه ليست في الارض)) بص انت هاقتلك بعدها ها تروك جهنم ها تلاقي البعبع هناك و هو ها يقوم معاك بالواجب اصل كل الي في الجحيم اصحابه انجوي (ضربته بالنار في دماغه) عمر نظف المكان

راحت تركب العربيه و اتحركت على الشركه بتعتها و جلها واحد من الحرس
الهانم : خير
حارس : انا مكلف من جمال المحمدي بحمايه اخته الصغيره النهارده الصبح هيا كانت في الجامعه و قعدت مع الباشا الصغير و لما سألت عرفت انه انقذها من الخطف المره الي فاتت
الهانم: طيب هو عرفك او انتا عرفته بنفسك
حارس : لا
الهانم : (رجعت لي وره بالكرسي) فريده المحمدي يا تره عايز منها ايه ارجع مكانك و لو حصل اي احتكاك بنهم كلمني يله

المشهد الريسي


رجع جمال البيت عنده و هو قلقان ايه ممكن يحصل تاني و مين الناس الي كل شويه تقتل نفسها دي فاق من السرحان على فريده
فريده : ايه يابني رحت فين
جمال : ها لا انا موجود اهو
فريده : موجود ايه انتا كنت مسافر
جمال : كنتي بتقولي ايه
فريده : لا انا لسه بطمن عليك
جمال : انا كويس بس سرحت شويه انتي عمله ايه
فريده : كويسه
جمال : حد مديقك في الجامعه
فريده لا كله تمام قولي عامل ايه في الشغل
جمال : بحاول افهم بس مش قدار شغل كتير و يوسف كان مع بابا في كل حاجه و هو كان فاهم اكتر مني
فريده : بكره تتعود انا بس كنت عايزه فلوس علشان انزل اشتري لبس
جمال : بس كده (فتحت الخزنه و طلعت منهت باكو) خدي يا ستي
فريده : تسلم يا قمر يا احلي اخ في الدينا
جمال : ماشي يا بكاشه يله امشي

مشت فريده و عمر الحارس بتاع الهانم راح لي جمال و معاه ورق وصله ليه خد جمال الورق و طلع الاوضه ينام و تاني يوم صحي بدري لبس و نزل الشغل

في مشهد اخر

فريده صحيت من النوم و نزلت تفطر مع امها و راحت الجامعه بتعتها قابلت يمني و هيا صحبتها الوحيده دخله المحاضرات و رجعه الكافتيريا و قعده و دخل عليهم علي
علي : صباح الخير
يمني : صباح النور يا علي
علي : فين الزفت
يمني : نايم رجع متأخر بليل و نام ليه انتا مش كنت سهران معاه
علي : ايوه بس انا بعرف اصحي بدري مش زيه
يمني : (شافت واحد داخل الكافتيريا ميلت على فريده) فريده صداح اهو
فريده : (بقرف) يادي النيله على الصبح كده
صداح : (شاب سعودي من العيله المالكه في السعوديه بيدرس في مصر علشان يستغل الحصانه الي معاه في تنفيز رغباته المريضه هو وزنه كبير و لونه قمحي) فريده كيفك
فريده : (بصت ليه بقرف و مردتش)
صداح : (قعد بدون ازن و الكرسي كان جنب كرسي علي) ايش لونك
فريده : انتا مش بزهق يابني افهم ابعد عني انتا عايز مني ايه
صداح : انتي عارفه انا عايز ايه كويس انا اريدك و حطي الرقم الي بدك إيه
فريده : تاني يقول فلوس يابني انا لو عايزه اوزنك فلوس اعملها نصحيه ابعد عني
صداح : ما ازهق منك يا بعد قلبي
علي : (الكلام حرق دمه علشان مش عامل اعتبار انه راجل و قاعد و هو داخل يعرض عليها فلوس علشان ينام معايا) بقولك ايه يا برنس
صداح : ماني برنس انا الامير صداح من العيله المالكه بالمملكه السعوديه
علي : يعني برنس وله انتا مش بتفهم انجليزي
صداح : بفهم
علي : طيب بما انك بتفهم كده و مخك منور عجباك
صداح : جدا
علي : انا عارف تمنها
فريده : انتا بتقول ايه يا مجنون
علي : (بقرف) بس يا بت انتي
صداح : (طلع سيجارتين عطي واحده لي علي)
علي : تسلم الرجوله (ولع السيجارة بتاعت صداح الاول) بص انا عارف تمنها
صداح : ليك ما تريد
علي : تمنها يا سيدي هو عمرك تحب تدفع وله غالي عليك
صداح : ايش تقول
علي : بلا ايش بلا ميش اسمع يا روح امك انتا دخلت و معملتش اعتبار لي وجود راجل و قعدت ببلاطه عدتها لكن تعرض عليها فلوس لا يا روح امك انا ابعتك لي العيله بتعتك الي انتا فرحان بيها في صندوق اوعي تقرب منها تاني هيا او يمني
صداح : هيك بكره اوريك انا مين
علي : بكره طيب اسمع الاسم ده كويس جدا علي محمد راضي ابراهيم الصمدي ده اسمي لو فكرت تقرب ليها او لي يمني الاسم ده ها يكون اخر اسم تسمعه قبل ما ابعتك في الصندوق يله يا روح امك امشي
صداح : بكره نشوف (قام و هو دمه محروق)
علي : (رمي السيجاره و داس عليها برجله) فريده انا اسف لو كلامي ديقك بس الحركه مش لطيفه انه يقعد كده و يقول الكلام ده قدامي استفز رجولتي الصراحه
فريده : (مش عارفه ترد عليه تقول ايه تقول شكرا وله انتا مالك بس قالت) شكرا يا علي
علي : هو بيعمل كده من مده
يمني : ده كل ما يشوفها انا قولتلك قولي لي حد من اخواتك قولي لي جمال
فريده : بس عبط جمال ايه الي اقوله جمال لو عرف الموضوع ده ها يعمل مصيبه غير كده هو مش فاضي يلقيها من ايه وله ايه
يمني : خلاص يا ستي اهو علي قام بالواجب
فريده : انتا عارف دي المره تانيه الي تلحقني فيها
علي : يا ستي متقوليش كده اي حد مكاني كان عمل كده بس انتي خفتي في الاول
فريده : الصراحه ايوه انا قولت ها يسلمني وله ايه
علي : هههههه لا يا ستي متخفيش بس معلش سؤال يعني بس بدون احراج
فريده : هو سؤال محرج بس اسأل
علي : انتي ازي ها توزنيه فلوس يعني انتي شايفه حجمه (شاور عليه و بصوت عالي علشان يسمع) عامل زي شوال البطاطس
فريده : هههههه عندك حق انا كنت بكذب
يمني : بس كده يا فريده علي انقذك مرتين يعني ليه عندك هديه
فريده : (اتحرجت علشان حست انها دبستها)
علي : ايه يا فريده انتي بخيله وله ايه
فريده : (وشها احمر من الاحراج) لالا خالص هيا عندها حق
علي : طيب ممكن احدد انا نوع الهديه
فريده : اتفضل
علي : تتغدي معايا النهارده
فريده : (وشها اتحول للغصب) انتا بتقول ايه
علي : (خاف شويه بس هداها) اهدي خالص انتي فهمتي ايه لا قصدي انتي و يمني بس انتي بتاخدي الكلام من على الوش بس
يمني : انا موافقه
فريده : (بصت لي يمني و رافعه حجبها)
يمني : عادي يا بنتي ده علي زي اخويا
علي : بصي احنا ها نروح مطعم معروف احنا الثلاثه بس
فريده : (فكرت شويه) طيب
علي : يله
يمني : اسبقه انتو
فريده : نعم
يمني : اهدي بلاش جنون بصي سما ها تجيب المحاضرات الي فاتت منك و انا هاقعد استناها و جيه وراكم على فكره علي مش بعبع ده انسان عادي حتي بصي معندوش انياب وله مخالب
فريده : بت انتي بلاش استعباط
يمني : مفيش استعباط وله حاجه يله بس روحي و انا جيه وراكي

طلعت فريده مع علي و خلت الحرس تمشي
علي : يله اركبي
فريده : لا انا بخاف من البتاع ده
علي : بصي اركبي و البسي الخوزه و امسكي فيا من وره
فريده : افندم.
علي : يا ستي انتي فهمتي ايه اركبي بس (مسك ايدها و حطها على حاجه قدامه على التنك تمسك فيها) بس يا ستي

اتحرك علي و هما في السكه الرخصه بتعته اتسحبت بسبب انه مش لبس الخوزه وصله المطعم بتاع ابن عم ابراهيم و دخل لقي المكان فاضي و مفيش اي عمال وله زباين ولقي ابراهيم نازل على ركبه على الارض و ممسوك من شاعره و ليليان قاعده تدحك و الي ماسكه شخص مفتري جدا جدت علي غاده العدوي غاده بعد موت ابنها الصغير ابو علي دخلت في حاله اكتئاب سببت ليها جلطه و خفت منها بس فضلت على كرسي بعجل
ابراهيم : (شاف علي راح قام و عدل هدومه) اهلا يا علي اهلا منور
علي : جيت في وقت مش مناسب
غاده : (عدلت الكرسي بزرار علشان هو كرسي كهربا) علي حبيب تيته تعاله في حضني
علي : لا انتي ملكيش امان
غاده : ليه بس يا حبيبي تعاله في حضني
علي : من غير غدر
غاده : تعاله بس انا تيته تعاله
علي : (وقع في الفخ الي وقع فيه الي قبله و راح على حضنها بس جابته من شعره) اه يا تيته اه
غاده : مش بتسأل عليا ليه يا روح امك ها وله انا مش تيته
علي :خلاص خلاص هاسأل عليكي بس سبيني معايا ضيوف
غاده : (كلمته في ودنه بصوت واطي بعد ما سابت شعره) مين المزه دي يا واد
علي : دي فريده معايا في الجامعه
غاده : انتا و ابوك جبته حجت حلوه كتير من الجامعه
علي : (قام و عدل الجاكت الجلد الي هو لبسه و ظبط لياقه القميص) اتفضلي يا فريده احب اعرفك على تيته غاده
فريده : (من بعيد) اسلم
علي : (بص لي جدته و هرش في راسه) ليكم نسيب او قرايب من عيله الصمدي
فريده : وله عمري سمعت عن العيله دي اساساً
علي : اشطا تمام سلمي عليها عادي
فريده : (سلمت عليها) اهلا يا طنط
غاده : اهلا يا حبيبتي
علي : اعرفك علي باقي العيله الي الغاليه مسحت بكرمتهم الارض ده ابراهيم ابن عمي الي كان مكاني من شويه و دي مراته ليليان بنت مرات ابويا و اختي الكبيره دي فريده يا جماعه
ليليان : اهلا يا فريده اتفضلي اقعدي
ابراهيم : منورنا يا فريده
فريده : (قعدت) شكرا
غاده : وانتي اسمك فريده بس
فريده : لا
غاده : طيب اسم بابا ايه
فريده : إيهاب
غاده : إيهاب اممم و بابا شغال ايه لو ممكن اسأل
فريده : اه عادي بابا شغال رجل اعمال
غاده : رجل اعمال انتي منين يا فريده
فريده : انا اساساً من الصعيد
غاده : منين في الصعيد
فريده : من عيله المحمدي
غاده : محمدي من المحمدي بتاع قنا وله اسيوط
علي : (قاعد وره فريده و بيشاور لي جدته تقصر)
فريده : لا من اسيوط
غاده : اسيوط حلوه
علي : هيا ايه الي حلوه يا تيته
غاده : اسيوط يا روح امك
علي : تسلم ايدك يا سيد المعلمين فين العمال
ابراهيم : غاده صرفت ليهم مكافئه و ادتهم باقي اليوم اجازه مش عارف ليه
غاده :طيب اقولك ليه ابعت رجعهم و اجيبك من شعرك قدمهم وله ايه
ابراهيم : لالالا تمام اوي كده
غاده : ابقي اصرف لي بتوع ورديه اليل مكافئه زي دول برده
ابراهيم : ليه ده موت و خراب ديار
ليليان : (بصوت واطي جدا) بخيل
ابراهيم : (سمعها و بص ليها بحده)
غاده: (سمعت و حست اني ها تحصل مشكله) قوليلي يا فريده بتعرفي تطبخي
فريده: اطبخ
غاده : شكلك خيبه
فريده : لالا بعرف بس السؤال جيه فجأه
غاده : طيب ليليان الطباخ مشي و انا الصراحه جعانه و عايزه اكل ادخلي معاها يا فريده
فريده : (كلمت علي) اروح
علي : اه عادي
ليليان : (قامت وقفت جنب فريده و مسكتها من درعها براحه و كلمت غاده) تحبيها مشويه وله مسلوقه
غاده: لا مسلوقه علشان القولون
فريده : و ده طبعا هزار
غاده : طبعا لزم تسألي يعني روحي

راحت مع ليليان دخله المطبخ و علي بيبص عليها و هيا ماشيه
غاده : حلوه صح
علي : (لسه باصص على باب المطبخ الي هما دخلوه) جدا ابراهيم بلاش تعامل ليليان بالاسلوب ده تاني
ابراهيم : اسلوب ايه
علي : (لف و بصله) اسلوبك واحش معاها انا النهارده كنت بايت عندكم و سمعتكم و انتو بتتخنقه فيها ايه لما تروح لي دكتور علشان الخلفه
ابراهيم : علي ده مش اول دكتور نرحله ده رقم 14
علي : و ماله 14 و 15 و 100 كمان
ابراهيم : بص يا علي الدكتور الأول جاب نهيه الحوار ده الدكتور قال اني ليليان مش بتخلف عقيمه بس خليته يقول اني انا الي عقيم خليت الناس كلها تشوفني ناقص رجوله علشان هيا متكونش ناقصه
غاده : (حطت ايدها على كتفه) و شايل كل ده لوحدك ليه يابني مش تعرفنا
ابراهيم : اعرفكم ايه بالظبط اقول اني مراتي مش بتخلف مش قادره تجيب حتت عيل يشيل اسمي راضي اتجوز معايا في نفس اليوم و معاه ثلاث عيال مش عايزها تكون نقصه قدام حد و خايف اقع في دكتور عنده ضمير يقول لا لزم تعرف ده حقها
علي : طيب اهدي
ابراهيم : انا هادي بس مش قادر استحمل الموضوع مأثر عليا و شايل لوحدي
غاده : خلاص قولها
ابراهيم : مستحيل تعرف غير على جثتي
غاده : طيب روح الحمام اغسل وشك يله مفيش راجل دموعه تنزل
ابراهيم : (قام دخل الحمام)
علي : ايه يا غاده انتي بتقولي روح قلها ازي
غاده : بس يا عبيط انا عارفه انه مش ها يقول
علي : طيب ليه عرضتي عليه
غاده : بفكره انه عنده حل تاني لو عايزه ياخده و لو رفضه يكون فاكر انه كان عنده فرصه بس هو سابها و ميرجعش يندم
علي : ايوه يا غاده يا معلمه ده انتي وحشاني و واحشه القراء كلهم
غاده : قراء مين
علي : لا مفيش بخرف
غاده : قولي يا سيدي انتا تعرف فريده منين
علي : بصي يا غاليه (حكي ليها عن فريده) و ماما تقولي انتا مالك كنت سبتها
غاده : لا طبعا راجل يا واد

رجع ابراهيم و طلعت ليليان و فريده من المطبخ و قعده
غاده : ايه ده يا ليليان مستواكي في الطبخ اتقدم
ليليان : شكرا يا غاده بس مش انا الي طبخه دي فريده
غاده : فريده انتي طبخك حلو بس اكيد مش شاطره في الدراسه
فريده : لا انا طلعه سنه اوله و تانيه بتقدير امتياز
غاده : متعلمه و شاطره كمان و بتعرفي تطبخي غير الجمال الي انا شيفه
ليليان : لا و كمان اسكندرنيه
غاده : اسكندرنيه ازي يا بتني
فريده : ايوه ماما من اسكندريه
غاده : ازي يا بنتي عيله المحمدي مش بتتجوز غير من بعض
فريده: لا انا ماما من اسكندريه و تبقي بنت خالت بابا

في مشهد اخر

الهانم في المكتب بتعها و رحلها فياض و عثمان كانت قاعده على كنبه جلد وقدمها شاشه عرض سينما و بتتفرج على فيلم و ماسكه فشار و مع فياض و عثمان دخله اربعه من الحرس
الهانم : (وله كأنهم دخله عليها لسه زي ما هيا) عايزن ايه
عثمان : يا هانم جمال وقف شغلنا كله
الهانم :عنده حق انتو شويه حرميه
عثمان : حرميه ازي يا هانم
الهانم : ايوه لما تنزله نسبه جمال لي النص تاخده جايزه الام المثاليه لا تبقو حرميه و انا بطبق الشرع على الحرامي

الرجاله مسكه عثمان و فياض و واحد من بره جاب قربه جزار و حطه ايدهم عليها
عثمان : لا ابوس ايدك لا
فياض : السماح
عمر : (طلع سيف كبير بس عريض و نشن علي منطقه معينه و رفعه لي فوق)
الهانم : (رفعت ايدها لفوق لو نزلتها عمر ها يقطع ايدهم) ها تحبه نعلجكم هنا وله تروحه مستشفي (شمت ريحه) ايه الريحه دي يا عمر
عمر : اصلهم عملوها
الهانم : (قامت و هيا بتدحك طلعت سيجاره و ولعتها و هيا وقفه قدمهم) لما انتو جبناه لدرجه انكم تعملوها على روحكم عايزن تسرقه ليه وله انتو فكرين الي حصل لي إيهاب و انتو كنتم تحت ايده فا خلاص هو مش موجود لا بلغه الكل اني جمال و إيهاب و فتحي من قبلهم كانو تحت ايدي انا يعني لو هما مش موجدين انا موجوده (شورت لي عمر يقوهم)
عمر : (ساب السيف و قومهم)
الهانم : (اخدت الشنطه بتعتها) خليهم ينظفه المكان علشان الريحه حطه معطر يله باي

طلعت الهانم من المكتب و رجعت البيت و سمعت صوت مني من المكتب بتدحك دخلت و لقت جدت علي هناك بعد ما مشيت من المطعم
سندي : ماما و حشاني (رايحه تخدها بالحضن)
غاده : (شورت ليها تقف مكنها) بقولك ايه يا مني انتي واحشاني
مني : وانتي اكتر يا غاده
غاده : الي واحشني بجد القهوه من ايدك
مني : عنيا دقيقه و القهوه تكون جهزه (قامت مني و طلعت بره بعد ما قفلت باب المكتب)
سندي : (وقفه و ساكته و سكوت غاده عرفها انها جيه في مشكله)
غاده : سندي
سندي : (بصوت هادي و خايف) ايوه يا ماما
غاده : (فتحت درعها علشان تخدها بالحضن) وحشاني
سندي : (جريت زي العيال الصغيره على حضن غاده) وانتي اكتر يا ماما

قعدت سندي شويه في حضن غاده و سندي هيا الوحيده الي بتقول لي غاده يا ماما
غاده : (بتملس على شعر سندي) مالك يا بنتي فيكي ايه
سندي : تعبانه اوي يا ماما
غاده : ايه الي تعبك بس لو علي فا خلفت الولاد مش سهله انا عارفه
سندي : هو علي بس لا دي كل حاجه الدينا بقت واحشه اوي
غاده : ليه بس
سندي : انا النهارده كنت هاقطع ايد اتنين و (سكتت)
غاده :و قتلتي انا عارفه اني الحياه صعبه جدا بس انتي الي اختارتي كده انتي اختارتي تكوني مكانه
سندي : بس انا مش هو
غاده : انتي عارفه انك عمرك ما ها تكوني مكانه وله زيه
سندي : لو انا مش مكانه ها نداس بالجزم من بعده
غاده : ده اختيارك و كنتي عارفه النتيجه بتعته صح وله غلط
سندي : صح
غاده : خلاص استحملي
سندي : استحمل العمر كله بس حد يحس بيا علي ابني واقف ضدي
غاده : خلاص متقفيش انتي ضده
سندي : لزم اقف ضده علشان يعرف اني بكره الايام ها تخلي اغلى الناس عليه تقف ضده لزم احضره كويسه العالم بعد موته مش مكان احسن لا ده بقي اوحش من ايامه بكتير العالم بقي مكان اصعب بكتير
غاده : و كل يوم ها يكون اصعب لحد ما نموت الراحه يا بنتي مش في الدينا الراحه في الاخره
سندي : عمرها ما عدت دقيقه غير و هو بيوحشني فيها
غاده : نصيبه يا بتني نصيبه يموت و نصيبك تتعبي و تغيري جلدك كله نصيب
سندي : عندك حق كله نصيب
غاده : انتي حابسه البنت لميتا ليه
سندي : علشان المشاكل
غاده : مشاكل عادي من امته مفيش مشاكل
سندي : يا غاده اخر مره لميتا طلعت راحت فرح فيروز بنت اشرف (ابن عم جوزها) صحفي حيوان اخد ليها صوره و خدي عندك كلام زي بنت المياردير العمياء او صاحب النظاره السوداء او بنت رجل الاعمال لا تعرف كيف تأكل
غاده : تأكل ازي يعني
سندي : المصور اخد لها صوره و هيا بتاكل جاتو و لحوست نفسها كله من بنت جني (جني بنت عم جوزها بس بنتها بتغير من لميتا و ديمن تحرجها) هيا السبب
غاده : كلام الناس مش بيخلص
سندي : ايوه بس الكلام ده اخد شهر في الصحافه و في الشهر ده خسرنا فلوس كتير من الإشاعات اسهمنا نزلت انتي عارفه البرصه مش بترحم
غاده : خسرتي كام مليون فيها ايه المهم تكون سعيده
سندي : سعيده و السعاده دي ها تنفع في ايه الفلوس هيا الي بتنفع الفلوس هيا الي بتنفع هيا السند هيا القوه
غاده : (رفعت وش سندي ليها و كلمتها بحده و لهجه تهديد) حسبي يا بنتي انتي كده ها تتسعري على الفلوس و الكلب السعران عندي انتي عارفه مش بيتعالج لا بيضرب بالنار
سندي : موافقه بس قبل ما اموت ها كون مطمئنه اني سيباهم في امان من غدر الدنيا
غاده : (فضلت بصه لي سندي و شايفه انها اتغيرت كتير سندي لو شافت نمله تقول اقتلها ليه سبوها عايشه دلوقتي اتغيرت خالص) ماشي يا بنتي بس انا حزرتك

بعد شويه جت اخوات علي الي هما لميتا و اميره و كرما و ملك سلمه على جدتهم و بعد كده مشيت غاده و علي قعد مع فريده شويه بعد ما وصلت يمني و وصل فريده علشان يمني كان معاها عربيه و رجع البيت عندهم دخل في معاد العشا
علي : ايه بتاكله لوحدكم
مني : اقعد حماتك بتحبك
علي : طبعا لزم تحبني هو انا متحبش
مني : هو في غيرك يا حبيبي (مني اسلوبها مع علي احسن من اسلوب امه معاه علشان علي ابوه قبا ما يموت كتب كل حاجه باسمه هو و ساب الورق ده مش مع امه وله جدت علي او اي حد غير مني نفسها و هيا باديها الاخيار يا تحرق الورق ده و بنتها ياخده حصه ممتاذه في تاركه ابوهم او تسيبه بس هيا كل مره بتحط علي في اختبار يا اما اخواته البنات خصوصاً كرما و ملك او اي حاجه تاني بيحبها بس هو بيختار اخواته البنات)
علي : (قعد جنب لميتا و باس رسها و جاب حتت جبنه يأكلها ليها)
لميتا : (اخدتها مت ايده و حطتها في الطبق) بعرف اكل لوحدي على فكره
علي : (لحظ انها بدات تدخل في حاله الاكتئاب المعتاده ليها) انا عارف بس مفيش مانع اني اكل القمر بايدي
لميتا : (بترد بخانقه) لا شكرا مش عايزها
سندي : اعملي حسابك يا لميتا تركزي في دروسك علشان الامتحانات قربت
لميتا : اركز ليه كده كده انا بمتحن في البيت و المراقب يجي و يشرب الشاي بالياسمين بتعكم و انجح
سندي : لا انتي تلته اعدادي و ها تمتحني في لجنه في المدرسه
مني : (خايفه لميتا تطلع من البيت لحسن يحصلها حاجه من باب الشفقه) ليه بس يا سندي ايه الي جد
سندي : غيره الوزير و الوزير الجديد مليش سكه معاه و بعدين اطلعي و ادخلي براحتك انا ها خصص فريق حراسه و ناني علشان تكون معاكي في اي حته
لميتا : ليه مش خايفه من الصحافه و تخسري فلوس
سندي : مش مهم الفلوس المهم تكوني سعيده اه صحيح انتي ها تروحي الكونسرفاتوار علشان تاخدي دروس عزف كويسه و على ايد خبراء
علي : ايه الرضا ده كله يا ام علي
سندي : قولي صحيح انتا تعرف واحده اسمها فريده إيهاب المحمدي
علي : ايوه ليه
سندي : اصل الحرس جبولي تقرير عنها
علي : فا
سندي : فا عايزك تبعد عنها
علي : اشمعنا
سندي : اصل التقرير بتعها مش ها يعجبك
علي : و يعجبني ليه انا مش مهتم
سندي : انا بعرفك بس انها بتاعت شقق و بتروح لي واحد اسمه صداح (كان الحرس بلغوها باخر مشكله دي و انهم راحه المطعم عند ابراهيم)
علي : (هو كان شاكك اصل مفيش واحد يطارد واحده بالشكل ده غير لما تكون عطته ريق حلو) مش مهم ليا
مني : خلاص ابعد عن البنت دي يا علي
كرما : بقولك ايه هيا حلوه
مني : ههههه و انتي مالك يا قرده يا صغيره
كرما : لو حلوه خلاص لكن لو واحشه يبقي متستهلش
سندي : مش عارفه جينات ابوكم مأثره لحد البنات

قعده يضحكه و علي معاهم بس هو كان مدايق من موضوع فريده ده و مفيش اي مجال لي حوار علشان الحرس بتعهم بيجيب كل حاجه عن الشخص

المشهد الريسي


جمال وصل البيت عنده و هو مرهق جدا من اليوم الطويل و طلع ينام من التعب ايام الخدمه مكنش بيتعب كده رغم انه بيعمل مجهود بدني و عقلي من غير نوم او راحه بس كان حابب الموضوع فا كان على هواه


يبع......

الفصل الخامس


انا عايز احكي ليكم حكايه (كان يا مكان في قديم العصر و الزمان واحد فقير غلبان بس عنده موهبه انه يفهم العصفوره بتعته في يوم نسي باب قفص العصفوره مفتوح فا طارت العصفوره و شافت حجت كتير شافت طفل صغير واقف على باب قصر السلطان بيبكي علشان اخده امه غصب تتجوز السلطان حزن عليه و مشي وقف في حته فوق شجره و شاف تحتها وحده ست بتدفن ابنه وهو حي و بتقول (معلش يا حبيبي لو انتا مش من حرام كنت سبتك) منظر بشع محبش يشوفه و مشي طار بعيد بعيد عن المنطقه دي في المدينه و وقف جنب شباك بيت و سمع ناس قاعده تسكر و تعربد مع ستات و اتنين قامه اتخنقه على واحده فا الاول قتل التاني و قال (انا فلاً ابن فلاً ابن فلاً من يعرف عشيرته فل يرسلهم إلي ابي لكي يدفع لهم مال بدل من موتهم) زعلت اكتر فا طارت ابعد و ابعد لحد ما شافت حجت كتير في المدينه عرفت حجت كتير واحشه عنهم كل الي شافته عرفتها اني نار حبس القفص ارحم من الناس و رجعت لي بيت صاحبها و دخلت القفص بنفسها سألها صاحبها ليه رجعتي فا ردت عليه(الناس واحشين شوفت كتير منهم و عرفت اني القفص ارحم ليا من شرهم) قام صاحبها و ساب باب القفص مفتوح علشان عرف اني العصفور مش ها يطير تاني سألته العصفوره (هو اسم المدينه دي ايه) رد صاحبها (اسمها المدينه الفاضله)

(من كتاب جون ملكين الكاتب الانجليزي اسم الكتاب كوميديا سوداء)


بدايه الفصل


تاني يوم صحي جمال و راح الشغل بعد شويه جاله تلفون فا طلع على الجامعه بتاعت فريده و وقف في الجراج شويه ولع سيجاره
جمال : علي محمد
علي : (كان لسه راكن نزل و خلع الخوزه) ايوه انا مين حضرتك
جمال : ايوه انا المقدم جمال مباحث
علي : اهلاً و سهلاً يا فندم حضرتك بتنادم خير
جمال : انتا عندك متوسكل ريس ارقامه. ****
علي : ايوه ليه
جمال : الريس ده اشترك في محوله اغتيال ليا من يومين
علي : (طلع المحفظه و جاب منها ورقه) اتفضل ده رقم محضر انا عمله بضياع الريس بتاعي (مد ايده بالورقه)
جمال : انا عارف بموضوع المحضر بس عايز اعرف لو حد كلمك و طلب فلوس مقابل انه يرجعه
علي : لا الصراحه محصلش
جمال : تمام يا علي شكرا
علي : لا الشكر لي حضرتك و اسلوبك الجيد كان ممكن تبعت تجبني ميري
جمال : كده احسن انتا طالب في جامعه كبير و مش عايز شوشره علي سمعتك انتا شاب
علي : مش بقول لحضرتك انك زوق شكرا يا جمال بيه
جمال : بس لو حد كلمك يا ريت تروح تبلغ علشان المشاكل
علي : طبعا يا فندم

مشي جمال و طلع جاب بوكيه ورد شيك جدا و راح عماره في ميدان عبدين ركن و طلع الدور الثالث خبط على الشقه فتحتله ست كبيره و لبسه لبس بيت
ست : ايوه مين حضرتك
جمال : انا جمال المحمدي جي لي رنا باشا
ست : طيب ثانيه واحده (رجعت الباب شويه و رجعت رنا)
رنا : جمال انتا بتعمل ايه هنا
جمال : ايه انتو بتعمله الضيوف كده وله ايه
منصور : (من جوه) لا طبعا اتفضل يا جمال بيه
رنا : (فتحت الباب تدخله) اتفضل

قعده في الصالون
منصور : تشرب ايه يا جمال
جمال : رغم اني حضرتك رفضت واجب الضيافه عندي بس انا مش ها رد ليك الضيافه اشرب قهوه مظبوط
منصور : قهوه يا ام رنا
جمال : اولا تسمح ليا اعتذر لي رنا باشا
منصور : (هز راسه بايوه)
جمال : (كلم رنا) رنا انا اسف جدا اني السبب في مشاكل في شغلك انا كنت اناني و فكرت في نفسي بس انا اسف جدا
منصور : بما انك قولت اولا يبقي في ثانين
جمال : ثانين في الملف ده (ادي الملف لي رنا)
رنا : (فتحت الملف و قرت الورقه الي فيه و عطت الملف لي ابوها)
منصور : (قري الملف و استغراب) ايه ده
جمال : ده قرار من الوزير برجوع رنا باشا لي الخدمه تاني و معاه اعتزار من مكتبه و كمان مكتب مدير الامن تقدري ترجعي شغلك تاني من بكره
منصور : (استغرب جدا أصله لواء في الدخليه بس مقدرش يرجعها تاني كل الي قدر يعمله انه يوقف موضوع المحكمه العسكريه بمقابل انها تقدم استقاله) انتا عملت كده ازي
جمال : استخدمت علاقات العيله و القرايب الي في الدخليه اهو يعمله حاجه بدل ما هما محسوبين علينا كده و خلاص دي اقل كلمه اسف ممكن اقولها تقدري ترجعي الشغل تاني
رنا : و مين قال اني هارجع تاني لا
منصور : ليه بس يا بنتي
رنا : الدخليه معملتش اعتبار لي سنين الخدمه بتاعت حضرتك و ماما و كمان الحجت الكتير الي انا عملتها في شغلي و في اول مره انفذ القانون بره الكتاب اترفد لا انا مستحيل ارجع لي مكان رمي تعبي و تعب ابويا و سنين الخدمه بطول دراعه
منصور : بصي يا بنتي اسمعيها من واحد قضي سنين عمره في الخدمه الميري ملهوش عزيز او غالي كله واحد الميري صعب
جمال : عندك حق يا باشا
رنا : مستحيل ارجع انا عندي كرامه
جمال : بصي يا رنا انتي معاكي الورق اهو تقدري تقدميه في شؤون الضباط و لو مش عايزه براحتك
منصور : انتا عداك العيب في دي
جمال : (قام و قفل زار البدله) استأذنكم
منصور : ليه انتا لسه واصل
جمال : مره تانيه يا باشا عندي شغل متأخر
منصور : طيب يا ابني شرفت

مشي جمال و راح الشركه

في مشهد اخر

فريده خلصت المحاضرات و يمني كانت غيبه و مشت الحرس كلهم علشان ترجع براحتها و راح الكافتيريا شافت احمد و علي
فريده : (مبتسمه) صباح الخير يا جماعه
احمد : صباح النور يا فريده ايه البومه مجتش
فريده : نشفت دمغها
احمد : معلش دماغها عايزه تتكسر
فريده : بطل رخامه على اختك قوله حاجه يا علي
علي : (بملامح وش فتره غير المعتاد منه على البشاشه و الابتسامه) قولت كتير
فريده : (استغرب من المعامله) ايه انتو سهرانين من امبارح
احمد : لا ليه
فريده : طيب ماله علي وشه قالب ليه
علي : (رد بقرف) و انتي يخصك في ايه
فريده : (اتحرجت من الكلمه و اسلوبه) اه اسف بعد اذنكم

قامت فريده و مشيت
احمد : انتا اسلوبك معاها واحش كده ليه مش معتاد منك
علي : علشان مش بحب الي بيحوره
احمد : يحوره!!!! ازي يعني
علي : مش بحب الي تمشي بدور الشرف
احمد : انتا بتقول ايه و بتتكلم عن مين
علي : عن فريده هو في غيرها كان هنا
احمد : لا فهمني اكتر
علي : افهمك ايه دي واحده مشيه شمال
احمد : ماشيه شمال ازي فهمني برده
علي : على قصتها هيا و صداح
احمد : اممم تمام انتا عارف مين صداح
علي : عيل كتله شحوم متحركه و هيا كانت خدامه السرير بتاعه جيه تسوق عليه الدلع المشكله اني أدخلت
احمد : (الكلام بتاع علي مش راكب في دماغه) طيب يا علي بص قصه صداح دي انا اعرفها صداح واد معانا هنا في الجامعه و بينام مع البنات بالفلوس يعني مره دفع لي واحده 100 الف دولار علشان ينام معاها فريده طول عمرها بتصده علشان هيا واحده مش محتاجه لي فلوس تقوم تعمل حاجه زي دي انا اعرف فريده كويس جدا واضحه و صريحه و جد ملهاش في العوج
علي : بس الحرس عمله تقرير عنها و ادوه لي امي و هيا قلتلي
احمد : طيب انتا شوفت التقرير ده
علي : لا
احمد : طيب يا علي انتا كنت على علاقه مع درين و انا و انتا عرفين درين كانت بتشرب ايه كويس جدا غير البارات و الكازينوهات الي بتروحها عمر امك قالت تقرير الحرس و الكلام ده اشمعنا دلوقتي بص يا علي انا اعرفك من الطفوله كنا مدرسه واحده و كل حاجه و انا اعرف فريده من خمس او ست سنين بس بقولك اهو انا اعرفها كويس و ملهاش في الكلام ده
علي : انا مليش دعوه بالكلام ده انا بعرفك انتا كمان علشان تبعد اختك عنها سلام

طلع علي ركب الريس و اتحرك و هو في السكه لقي عربيه فريده واقفه في السكه و حوليها رجاله كتير كمل طريقه زي ما هو و قال انه مش ها يعمل مشاكل بسبب واحده سمعتها واحشه بس بعدها بكم خطوه رجع و داس على زرار في الريس بتاعه و رجع تاني و دخل وسط الديره دي بالمتوسكل بتاعه
صداح : وفرت عليا تعب التدوير عليك و جيت برجلك
علي : (وقف الريس في نص الديره و نزل ببرود ولع سيجاره و سند على كبوت عربيه فريده) و اديني اهو
صداح : ادينا اتقبلنا تاني
علي : و بعدين اصل اتقبلنا تاني و برده كفت الميزان ميله ليا انا
صداح : بص حلوليك كويس انتا واقف قدامي بس انا معايا جيش رجاله و حصانه دوليه تمنعك تقرب مني
علي : عبيط ده جيش من رعاع شريه بفلوس لكن انتا على ارضي في بلدي و البلد بلدي و انا ابن البلد

دخلت عربيات من كل نحه هما مرافقه مع علي في السر الزرار الي داس عليه في الريس ده جرس انزار ليهم علشان يدخله دخلت العربيات دخله دراميه جدا و نزلت الرجاله و رفعين سلاحهم بس عددهم كبير
علي : نصيحه خليهم يسلمه السلاح علشان محدش يموت
صداح : (بص حوليه لقي نفسه مع عشر رجاله وسط خمسه و عشرين راجل مع علي) نزله سلاحكم
الرجاله نزلت سلاحها
علي : (مشي علي صداح بثبات وقف قدامه) فاكر انا حزرتك من ايه
صداح : (ريقه نشف من الخوف) فاكر
علي : وانا كمان فاكر انا قولت لو قربت منها او من يمني ها بعتك في صندوق لي العيله الكريمه صح
صداح : (عرق جامد و هز دماغه بايوه)
علي : طيب انا ها كون رحيم معاك المره دي بس و اديك شوفت انتا على ارضي وسط ناسي واديك عرفت انتا بتتعامل مع مين خليك حكيم المره الجيه (طبطب على كتفه) تقدر تروح يله

مشت الرجاله مع صداح و واحد اسمه سامح سامح راجل كبير في السن بي جسمه مشدود و راجل صعب جدا كان قائد الحرس لي ابوه علي قبل ما يموت و بعد موته بقي المسؤول عن المرافقه الي مع علي
سامح : علي
علي : عارف عربيات تبع السفاره و رجاله غريبه شكلهم تبع السفاره برده
سامح : ابلغ الهانم
علي : لا انا ها تصرف
فريده : (نزلت من العربيه و عنيها حمره من العياط) علي
علي : (ركب الريس) روحي يا فريده
فريده : (رايحه ليه) علي انا عايزه
سامح : (وقف في طرقها)
علي : (باصص قدامه و الي هو بعيد عن فريده) روحي يا فريده بعد اذنك (مد ايده تحت الريس و طلع جيهاز صغير جيهاز تتبع و عطاه لي سامح) عم سامح امسك و نبه على الحرس محدش يقول حاجه
سامح : (مسك الجهاز) اوصلك ازي
علي : متقلقش عليا

مشي علي و فريده بصه ليه و مش فاهمه
سامح : انسه فريده تحبي اوصلك
فريده : لا شكرا انا عارفه سكتي

اتحركت فريده على البيت دخلت بس بعد ما ظبط وشها من الدموع دخلت عادي جدا
اصول : ايه يا قمر عمله ايه
فريده : كويسه يا ماما
اصول : صوتك مش عجبني
فريده : مش عارف مرهقه شويه من الدراسه
اصول : بلاش تضغطي على نفسك مش لزم تقدير السنه دي
فريده : لا لزم تقدير علشان بابا بيحب اجيب تقدير
اصول : ماشي يا حبيبتي

قامت فريده طلعت الاوضه بتعتها غيرت لبسها و قعدت شويه سرحانه في الي حصل النهارده معاها و هيا مساكه الكتاب مش عارفه تذاكر و مش عارفه تسيبه بتفوق بس على صوت امها تعالي اتغدي بس بترد انها مش فاضيه نامت من كتر التفكير و صحيت تاني يوم بدري بس منزلتش الجامعه و فضلت قاعده و تلفونها رن
فريده : الو
شخص : الو الانسه فريده
فريده : ايوه انا مين معايا
شخص : انتي فين
فريده : نعم انتا مين و بتسأل ليه و جبت رقمي منين
شخص : بس بس بس هو انا موعود بالرطاطين انا علي يا ستي
فريده : علي
علي : ايوه انتي فين كده
فريده : في البيت ليه
علي : انا كنت عايز اعدي عليكي
فريده : تعدي فين
علي : عليكي في البيت
فريده : انتا مجنون و شكلك شارب
علي : لا انا فايق عشر دقيق و اجيلك سلام

قفل معاها و فريده عماله تروح و تيجي مش عارفه تفكر و له تعرف هو جي ليه و بترن على يمني مش بترد وله احمد اخوها و امهم تلفونها مقفول غيرت لبس النوم و نزلت تحت امها و اخوها مش موجودين طلعت بره الجنينه الي قدام البيت لقت امها مع عمتها مروه في الجنينه
مروه : خلاص يا اصول مايبقاش قلبك اسود. كده
اصول : اسود ايه يا مروه عادي يعني الي عملته
مروه: لا مش عادي بس فكر فيها جمال ابنها الوحيد و انتي عارفه انها مش ها تخلف بعده تاني
اصول : يعني انا الي ها خلف بعد يوسف تاني انا كبرت
فريده : صباح الخير
مروه : صباح الخير يا قلب عمته ايه الحلاوه دي كلها على الصبح
فريده : طلعه لي عمتي القمر
مروه :طيب اقعدي

لسه ها تقعد لقت البوابه بتاعت القصر اتفتحت و دخل علي
اصول : ايه ده هما فتحه البوابه ليه و مين ده
مروه (باحراج) ده علي
أصول : ايوه بيبيع ايه ده
فريده : ده معايا في الجامعه.
اصول : طيب جي ليه ده روحي شوفي

راحت فريده لي علي و هو لسه راكب
علي : صباح الخير بصي كنت عايز اقول اسف على التطفل بس لا انا رخم اساساً
فريده : انتا جي ليه اساساً و عرفت عنوان البيت منين
علي : دي طريقه تعملي بيها ضيف على العموم ماشي يا ستي مقبوله منك انا جي اعتذر عن اسلوبي معاكي امبارح انا كنت بايخ بس كان عندي شويه مشاكل في البيت مع الحجه و انتي جيتي في وقت غلط في اسف
فريده : اسف ليه انتا اتعملت معايا باسلوب بايخ و قولت كلام بايخ
علي : انا عارف و لما حسيت اني عكيت الدنيا جي اعتذر
فريده : تعتذر ليه
علي : علشان انتي مش بنت عاديه يا فريده انتي بنت طيبه و جدعه و انا كنت متفق مع نفسي اني مدخلش في مشاكل بس لما شوفت الموقف الي حصل امبارح مقدرتش اعدي و امشي عادي
فريده : (خدت نفس عميق عايزه تستوعب كلامه) انا مش فاهمه
علي : بصي يا فريده انا راجع اعتذر و ده شيء مش من طبعتي بس انا اسف انا كنت غلط
فريده : (فكرت شويه) ماشي يا علي
علي : (بص وراها) مش تعرفيني على مامتك و عمتك
فريده : و انتا عرفت منين انهم ماما و عمتي
علي : صورك معاهم على الفيس بوك
فريده : طيب انزل

نزل علي و اخدته فريده
فريده : ماما احب عرفك على علي زميل دراسه
اصول : (بصت لي مروه و ابتسامه) اهلا يا علي
فريده : دي عمتي مروه
علي : اتشرفنا
مروه : اقعد يا حبيبي وقف ليه
علي : (قعد) شكرا
اصول : تشرب ايه
علي : مش عايز اتعبكم
اصول : لا وله تعب وله حاجه تشرب ايه
علي : قهوه مظبوط
أصول : فريده ادخلي اعملي القهوه (بتغمز بعنيها الشمال علشان علي ميخدش باله)
فريده : (وشها احمر و عينها وسعت و راحت تعمل القهوه)
مروه : قولي يا علي انتا تعرف فريده منين
علي : دي حكايه طويله شويه
اصول : طيب احكي
علي : (حكي عن موقف القتل اول مره يتقبله بس محبش يجيب سيره موضوع صداح خالص) بس
اصول : بجد يا علي شكرا على وقفتك مع فريده لوله وجودك كان زمنها ضاعت مني
فريده : القهوه
علي : (اخد الفنجان من على الصنيه و ابتسم ليها)شكرا
مروه : (كتمت الابتسامه هيا و أصول)
فريده : (قعدت و هيا مكسوفه)
اصول : علي لسه حكي لي عن وقفته معاكي
فريده : (ارتبكت علشان هيا محكتش عن موضوع صداح) ها امته
علي : ساعت المستشفي و الجبس
فريده : اه ايوه انا كل ما اشوفه اشكره
علي : بلاش يا جماعه الكلام ده اي حد مكاني كان عمل كده
مروه : لا يا علي مش اي حد لو حد تاني مكانك كان مشي
اصول : بس كويس انه طلع انتا انا بقي عايزه اتعرف علي ماما علشان اشكرها لسه حد بيربي بالطريقه دي
علي : لا حضرتك مش ها تحبي تتعرفي على ماما خالص مش قاصد حاجه لا بس هيا صعبه شويه
اصول : طبعا الي تربي راجل محترم و عارف الصح و الغلط و يقف مع الناس حتي لو ميعرفهمش اكيد ست صعبه و شديده
علي : (اه لو عرفتي اني أمي كانت عايزني امشي و اسيب بنتك) طبعا يا طنط هيا تتشرف (قام) استأذن انا
مروه : بس انا معرفتش اسمك ايه غير علي
علي : الصمدي علي علي الصمدي

مشي و فريده وصله ركب و مشي و مروه مصدومه
اصول : (فريده واقفه بعيد كلمت مروه) عريس
مروه : (بصت ليها بخضه) لا طبعا
أصول : تراهني
مروه : انا طول عمري بخسر الرهان معاكي بس ماشي نراهن (اتمني اني اكسب المره دي)
اصول : لو انا كسبت الرهان ساعت الخطوبه تلبسي فستان من تصميمي طلع حلو طلع واحش مليش فه
مروه : ماشي بس لو انا كسبت اخد عقد تيته أصول اسبوع
اصول : ماشي
فريده : (رجعت و قعدت)
أصول : قوليلي يا فريده علي منين
فريده : من الصعيد من عيله الصمدي في المنيا
اصول : صعيدي هو ابوه شغال ايه وله هو شغال ايه
فريده : انا عرفت اني ابوه متوفي و يمني بتحكي عنه و عن حياته هو اخ على اربع بنات و ابوه كان راجل اعمال و امه ماسكه الشغل بعد ابوه
اصول : امه شكلها ست عمليه بس ابوه غريب يعني اسمه عدي عليا قبل كده علي الصمدي مش عارفه ممكن يكون ابوكي يعرفه

اتفتحت البوابه و دخل جمال و نزل من العربيه راح ليهم
اصول : ايه يا جمي عامل ايه
جمال : جمي انتي مزاجك رايق النهارده
اصول : اوي اوي

قامه دخله يتغده
في مشهد اخر


البيت عند علي قعده يتغده
علي : ماما ست الكل
سندي : مش بعاده يعني عايز ايه
علي : لا بس انا محضرلك مفاجأة حلوه بعد الغذا
مني : طيب مفيش مفاجأة ليا انا كمان
علي : انا اقدر انسي مني هانم الديب دي تبقي مشكله (طلع علبه ساعه و حطها قدمها)
مني : (فتحت العلبه كان فيها ساعه رولكس) او رولكس لا زوقك حلو كا العاده
سندي : رولكس و حبت منين فلوس
علي : انا فتحت حساب في البنك
سندي : فتحت حساب في البنك ازي يعني انتا عندك حساب
علي : لا حساب غير الي انتي مجمده
سندي : و جبت فلوس منين
علي : انا ها قولك بما اني امتلك مجموعه مصانع الصمدي و انتي بتديري كل حاجه فا ليا الحق اني اخد فلوس علشان اشتري عربيه بصفتي رايس مجلس اداره سحبت الفلوس و رحت اشتريت عربيه
سندي : (بصه لي علي بنصر علشان مشت كلامها عليه) جدع
علي : (بص لي امه ببرود) طيب سبيني اكمل كلامي انا سحبت الفلوس و اشتريت العربيه و بعد كده بعتها تاني خسرت 10 الف جنيه بس مش مهم الفلوس دي حطتها في البنك باسم تيته غاده
سندي : (بغيظ) و رجعتها ليه ها فيها ايه لو كنت سبتها
علي : (ببرود) اسبها ليه عندي جراج مليان عربيات اشتري واحده جديده ليه وقفتي اكل ليه كملي علشان تشوفي المفاجأة يله بسرعه يله

خلصت سندي الاكل و علي غمي عنيها و طلع بيها بره القصر و خدها على اوضه هيا مخزن فيه حجت مش مهمه كان مربوط فيها الحارس الي عرف امه انه يعرف فريده
سندي : (بخضه) ايه ده
علي : ده ده وله حاجه ايه وشه مليان دم عادي
سندي : فكه يا زفت
علي : (كلم الحارس) قولي انتا هنا في خدمه مين
حارس : في خدمه علي علي محمد راضي الصمدي
علي : يعني مش امي صح(كلم امه) كنتي فكره اني ها سمع كلامك عن فريده و اشتري خلاص صح بس الاسف العرق دساس و لزم اعرف اصل كل حكايه ايه (طلع خنجر من جنبه)
سندي : ها تعمل ايه يا مجنون
علي : (قطع الحبل الي مربوط به الحارس) معلش امي كذبت و انتا دفعت الثمن (كلم امه) ذنبه في رقبتك

طلع علي بره و لقي امام قاعد قدام سلم القصر و ملوع سيجاره (امام من الحرس الي كانو مع ابو علي هو زنجي و شعره ابيض و عليه تجعيد في الوش بس لسه جسمه مشدود متخنش)
علي : عم امام قاعد كده
امام : قاعد مستانيك
علي : (قعد جنبه على السلم) خير
أمام : فاكر يا علي اول مشكله بيني و بينك هنا ساعت ما زوغت مني و رحت تقابل صحبتك
علي : كأنه امبارح
امام : سعتها ابوك قال ايه قال الناس دي ممكن في لحظه يموت علشان انتا تعيش
علي : كأنه امبارح فعلاً بس ايه فكرك بالموضوع ده
امام : ايه الي انتا عمله في خميس ده
علي : خميس مين
امام : الي نزلت فيه ضرب و ربطه
علي : عم امام هو غلط
امام : طيب بعد ازنك يا علي بيه ممكن اعرف غلط في ايه (قالها برسمه)
علي : (استغرب من الرسميه) هو انا ليه حاسس انك بتتكلم برسميه
أمام : علشان انا قلبتها واحد و صاحب الشغل بتاعه لزم اتكلم برسميه
علي: ليه ده كله
أمام : علشان انتا مش ها تفضل بتدرس كتير وله الهانم ها تفضل ماسكه الشغل ها يجي يوم و تمسك انتا مكنها و لزم يكون معاك ناس تخاف عليك انتا فاكر يا علي ساعت الجنازه بتاعت ابوه كان المفروض الحراسه تترفع قررت انا و سامح اني احنا نقعد مش علشان الفلوس وله اني ابوك كان بيدينا اعلي مرتب لا علشان كنا بنحب ابوك كانه اخونا علشان ابوك كان ليه اعداء كتير ممكن يستغله انه مش موجود و يعمله حجت كتير و انتا عارف ابوك كان ليه اعداء
علي : اعداء بس ده كان معادي الخلق كلهم
امام : بلاش تكسب عداوه رجالتك اكسب محبتهم ممكن يكون كلامي مش على مزاجك بس ده الواقع
علي : مش على مزاجي ازي انتا كلامك صح كله انا الغلط بس هو ليه يعمل حوار زي ده و يقول الكلام ده و لما اسأله الهانم و دي اومرها
امام : عايزه يقول ايه خاف على اكل عيشه بس هو غلط و انتا رديت الغلط بغلط قولي صحيح انتا اختفيت فين امبارح و راجع بليل
علي : عادي مش اول مره
امام : بس دي اول مره تشيل جهاز التتبع و تلفونك يختفي من على الشبكه
علي : كنت محتاج اقعد مع نفسي شويه
امام : ماشي بس مسيري هاعرف بتروح فين
علي : طيب

طلع علي البيت

في مشهد اخر


فياض و عثمان قعدين مع بعض في فيلا عند عثمان
عثمان : انا قولتلك بلاش اديك شوفت اتعرفت
فياض : (بص لي عثمان بشك) الموضوع ده يعرفه اتنين انا و انتا جمال عرف منين
عثمان : زي ابوه فاكر ابوه كان بيطلع في احلامنا
فياض : (بص لي ايده الي كانت ها تتقطع) و ديني لي اقتلها انا اخرج بره اللعبه بسبب العيل ده
عثمان : كويس اني احنا طلعنا كملين مش نقصين
فياض : بس انا ها جيب حقي
عثمان : حقك من ايه
فياض : (بياخد نفس من السيجار بتاعه) مش نفسك تبقي مكان الهانم
عثمان : لا هيا واحده و انا واحد
فياض : انا مش بهزر على فكره
عثمان : وله انا مينفعش
فياض : فكر فيها بس
عثمان : افكر في ايه لا طبعا انتا عارف الهانم دي تبقي مين وله كانت مرات مين وله واخده المكان ده من امته
فياض : اديك قولت كانت مرات مين و مات
عثمان : انتا عارف بعد موت البعبع كان ليه اعداء كتير في الحكومه و ناس وصله جدا اصدره قرار بوضع المصانع بتعته تحت الحراسه و مجلس وصايه لي ابنه و يكون الواصي من مجلس الاداره عارف ايه الي حصل
فياض : ايه
عثمان : تصحي الحكومه على خبر اغتيال مجلس اداره المصانع و كمان اتناشر مستشار و قاضي في مجلس الدوله تخيل رد فعل رايس الوزراء ايه
فياض : ايه
عثمان : عمل تكريم لي جوزها علشان مجهوداته و مجهود المصانع بتعته في توريد الحديد لي مشاريع الدوله حد تاني غيرها كان طلع ليها امر تصفيه من الحكومه تقولي انا اخلعها ازي
فياض : بص فكر فيها وافق و انا اعمل كل حاجه
عثمان : طيب ما تعملها انتا و تبقي مكنها
فياض : بص انتا تبقي الكبير و انا الصغير علشان الي في النص ميلقيش حد يلجأ ليه غير انا او انتا و انا و انتا واحد
عثمان : بطل هبل في كلامك
فياض : انا مش بقول هبل وله اي كلام وله انا سكران وافق انتا بس
عثمان : (بيشرب كاس. الخمره الي في ايده و يسكت شويه) ماشي بس تتعمل ازي
فياض : مش مهم تعرف دلوقتي
عثمان : لا لو احنا مع بعض يبقي أعرف
فياض : تمام (عرف عثمان هو بيفكر في ايه) ايه رايك
عثمان : (خاف شويه) بلاش
فياض : جمد قلبك و بعدين بعد ما نخلص حلال عليك بيت الرعب (المكتب بتاع الهانم و البعبع) تقعد فيه و تبقي الملك تبقي البعبع الجديد و اديك شوفت البعبع كان بيعمل ايه اديك شوفت بعد موته الناس بتعمله الف حساب

فياض قعد ينفخ في عثمان لحد ما عثمان كيفه الي ها يتعمل و عجبه و وافق مكنش يعرف فياض بيفكر في ايه في دماغه


يتبع.....



(انا بعتذر عن التأخير يا شباب كنت تعبان شويه هو الحزء مش اوي يعني بس الايام الي فاتت كنت تعبان شوي)

الفصل السادس


في سأل ديمن يسأله و انا قاعد علي الكرسي هل كل افعالي و انا قاعد عليه مني انا وله منه هو اصل الكرسي ليه سحر غريب عجيب يخليك تأمر و تتحكم و تبقي شايف انك صح مش غلط ده علشان لما تكون قاعد عليه بتشوف الحجت بآمور و نظره تانيه خالص بتشوف اتفه المشاكل كبير عيبه الوحيد انه يخليك فاكر انك قاعد عليه على طول يخليك فاكر انك هنا على طول و مش ماشي و سعتها تحتار هو مين الي بيحكم انتا وله الكرسي


بدايه الفصل

صحي جمال بدري و نزل الشركه دخل
جمال : صباح الخير يا جيهان
جيهان : صباح النور يا جمال
جمال : البوسطه و اي ورق متأخر و بلغي مجلس اداره مصانع الديب اني في اجتماع النهارده
جيهان : حصل
جمال : انتي ها تتجوزي امته
جيهان : كمان شهر في الانسه رنا منصور طلبه تشوفك
جمال: بجد رنا طيب هيا فين
جيهان : قاعده اهي
جمال : (شاف رنا قاعد على كرسي في الانتظار رحلها) اتمني تكون القهوه عجيت حضرتك يا فندم
رنا : يعني مش اد كده
جمال : (ابتسم) عمله ايه
رنا : تمام
جمال : جيهان اجلي اجتماع شركه الديب
جيهان : طيب
جمال : تعالي يا رنا

اخد رنا و دخله المكتب و قعده
رنا : انا جيه من غير معاد فا اسفه لو معطلاك
جمال : انتي تيجي في اي معاد يا رنا
رنا : شكرا بس لو ممكن اطلب منك خدمه
جمال : اي حاجه انتي تامري
رنا : بص انا مش ها تكسف منك انا جيا و طالبه شغل لو في
جمال: (بص لي رنا شويه) انتي جيتي في وقتك
رنا : اشمعنا
جمال : هو في شغل بس مش عارف ممكن يعجبك وله لا
رنا : هو في شغل مش ها يعجب انا عايزه الشغل علشان زهقت من البيت
جمال : طيب بصي جيهان ها تتجوز كمان شهرين و جوزها مش عايزها تشتغل بعد الجواز لو ممكن و انتي تقبلي تكوني السكرتيره مكنها ده لو ينفع
رنا : (فكرن شويه بس بستعباط) سكرتير طيب سؤال انا كا سكرتيره ها جيب قهوه و شاي وله لا
جمال : انا عايز سكرتيره مش بوفيه
رنا : ها فكر
جمال : فكري براحتك و قرري لو موافقه ماشي لو شيفه اني الشغل مش مناسب ايكي قولي عادي جدا و بدراسه الحقوق تنزلي الشؤون القانونيه
رنا : طيب ها شوف و ارد عليك
جمال : ماشي


في مشهد اخر


البيت عند علي صحي بدري و نزل الجراج اخد عربيه بدل الريس و طلع رح البيت عند فريده و رن عليها
فريده : (بصوت باين فيه النوم) مين
علي : ايه ده ازي متسجليش رقمي يا هانم
فريده : ايوه انتا مين اساسا علشان اسجل رقمك
علي : انا علي يا فريده
فريده : و عايز ايه على الصبح
علي : البسي و انزلي
فريده : انزل فين
علي : بره السور انا واقف يله
فريده : الساعه 7 انزل ليه
علي : علشان الجامعه يله بسرعه
فريده : يا نهار اسود عندي محاضره الساعه 8 و نصف
علي : شوفتي لوله انا كان زمنها ضاعت عليكي يله بسرعه قومي

قفل معاها و بعدها نصف ساعه طلعن فريده بره السور علي كان واقف بره العربيه
فريده: صباح الخير
علي : واقف من نصف ساعه علي فكره
فريده : كنت بلبس
علي : في نصف ساعه ازي انا بلبس في 10 دقايق
فريده : البنات غير الصبيان
علي :طيب اركبي
فريده : (بصت لي العربيه المرسيدس) جبتها منين دي
علي : دي بتاعت بابا يله راكبي
فريده : طيب

ركبت فريده معاه و هما مشين داست على زرار تعلي الصوت لقت يد طلعت من الباب جنبها و فيها مسدس
فريده : ايه ده
علي : (بص لي المسدس) ايه ده
فريده : عربيه امي علشان اعرف
علي : (قفل اليد و رجع المسدس مكانه)
فريده : ده عادي يعني مسدس يطلع و مفيش اي رأكشن
علي : اعمل ايه عربيه ابويا
فريده : يعني عربيه ابوك عادي يكون فيها مسدس
علي : ايوه عادي. ده بابا يعني توقعي اي حاجه
فريده : اتوقع اشوف مسدس بس طالع من حته زي دي لا غريب
علي : هو ابويا كان مجنون شويه
فريده : طيب مخبيه ليه
علي : احتياطي
فريده : ابوك غريب هو شبهك كده
علي :في الشكل لا واخد عنيه و بصته بس
فريده : غريب شويه
علي : يابنتي ابويا ده مش غريب شويه لا كتير
فريده : ازي
علي : يعني انتي مستغربه من مكان المسدس صح
فريده : ايوه جدا
علي : طيب انتي عارفه يوم وفاته كان لبس خلعوه الجلبيه علشان الغسل تخيلي كان معاه ايه
فريده : ايه
علي : كان لبس حزام مسدسه العادي و في رجله اليمن مسدس صغير و واحد تاني زيه في رجله التانيه غير اربع خزنات مسدس و رصاص و الجلبيه نفسها من جوه عند الجيب اربع سكاكين صغيرة و خنجر كبير
فريده : يا نهار اسود انتا ابوك كان خط الصعيد وله راجل اعمال
علي : انتي بجد عمرك ما سمعتي عن ابويا
فريده : خالص
علي : يعني عمرك سمعتي عن علي الصمدي خالص
فريده : وله سمعت عنه في قناه طبق اليوم حتي
علي : انتي بتهزري
فريده : لا بجد عمري ما سمعت عنه خالص
علي : طيب (علي فرح انها متعرفش تاريخ ابوه مش بيستعر منه لا بس تاريخه مكتوب بالدم و مش عايزها تشوفه واحش زي باقي الناس ابوه كان مجبور يعمل كل ده علشان يعيش) كويس

وصله الجماعه و علي كان معاه ماده من سنه تانيه علشان الكليه شغاله بنظام السعات دخلت المحاضره مع فريده (ركزه علشان الموقف ده حصل معايا حقيقي و شوفه لو انا غلطان وله لا) دخل علي المحاضره و كان الدكتور زيدان بيدي ماده اقتصاد دخل المحاضره و زهق من رغي امه راح نام و دي كانت اول مره ينام في محاضره و هو نايم
زيدان : (بيحكي عن مغامراته في لندن لما كان بيدرس هناك) فا قولت ليها بقولك ايه انا مصري عصب يعني ميمشيش معايا جو المرقعه ده ابوكي لو شوفته ها ضربه
معرص : (و ده تلقيه قاعد في اول مدرج علشان ينهل من علم الدكتور) هههههه المصري عصب برده
زيدان : انتا فاكر ايه يابني احنا صعايدة
معرص : بجد يا دكتور احنا مش بنتعلم من خضرتك اقتصاد دولي بس لا بتتعلم الرجوله كمان

الكل دحك على مدي تعريص المعرص لي الدكتور علي صحي على الصوت
علي : يخي بطل بضان الواحد مش عارف ينام (الباشا مكنش واخد باله اني الميك مقفول و الكل ساكت فا الدكتور سمعه)
زيدان : الحيوان الي بيشتم
المعرص : (قام و بص لقي فريده بتدحك على كلام علي) اهو يا دكتور الحبيب الي قاعد جنب البت دي
زيدان : قوم ياض انتا
علي : (قام و هو بيتاوب) صباح الخير نعم
زيدان : معلش صحيت حضرتك تحب اجيب الفطار لي خضرتك
علي : شكرا يا دكتور
زيدان : ده انتا تلم هات كرنيهك بسرعه يله ادي دقني لو نجحت في الماده بتعتي تاني
علي : (طلع راح لي الدكتور طلع الكرنيه) انا كده كده ساقط خد
زيدان : و كمان مش متربي اسمها اتفضل يا حيوان (مد ايده ياخد الكرنيه)
علي : (سحب الكرنيه و حطه في جيبه تاني) قول اسف الاول
زيدان : اسف ايه انتا مجنون
علي : تقول اسف على كلمه حيوان و مش متربي و مجنون اسمع اسف
زيدان : قول اسمك انطق (طلع ورقه من الشنطه بتعته)
علي : (ببرود) علي علي محمد راضي الصمدي
زيدان : و مالك بتقولها بعظمه اوي كده كآنك اسمك سراج يعني
معرص : (يحب المشاكل النوع ده) او زيدان مثلا يا دكتور
علي : (بص لي المعرص بقرف) قول اسف
زيدان : لا انتا الي ها تقول اسف لما تقعد في المده دي طول عمرك
علي : (لف وشه و طالع من المدرج) ده انتا شبه البطريق

الكل بيدحك طلع علي قعد في كافتيريا الجامعه لحد ما المحاضره خلصت
فريده : ايه الي انتا عملته ده
علي : ايه الي حصل
فريده : بجد مش عارف الدكتور حالف يرفدك
علي : طز فيه يولع بجاز

في مشهد اخر


عثمان و فياض قعدين مع راجل مهم اسمه اشرف
اشرف : عايزن ايه انتا بره اللعبه دلوقتي
فياض : و انتا موافق
اشرف : انا مليش اوفق الهانم عايزه كده
فياض : (باستخفاف) انتا طيب يا اشرف بجد
عثمان : انا قولتلك اشرف طيب و ها يصدق
اشرف : اصدق ايه بالظبط
عثمان : انتا عارف سبب خروجي انا و فياض ايه
اشرف : من امته و حد بيسأل
عثمان : احنا خرجنا علشان الهانم عايزه تزود نسبه جمال المحمدي لي 60٪
اشرف : نعم 60٪ ازي
عثمان : هو طلب و الهانم وافقت علشان (و سكت)
اشرف : علشان ايه
عثمان : علشان على علاقه معاه
اشرف : نعم علاقه مع الهانم
عثمان : ايوه الهانم نامت مع جمال
اشرف : انتو بتقوله ايه ازي
عثمان : عادي يعني الهانم ارمله من 10 سنين و اديك شايف لسه بطل
اشرف : بس في فرق عمر كبير بنهم
عثمان : واحده ارمله من 10 سنين اكيد عايزه شاب صغير يكفيها
اشرف : (بيفكر شويه) علشان كده جمال بيتكلم بثقه مع الناس كلها
عثمان : شوفت
اشرف : طيب و بعدين
فياض : مفيش غير حل واحد بس
اشرف : قوله انا معايا ناس مش ها توافق على النسبه دي
فياض : الكبار يعرفه
اشرف : كبار ازي كلهم بياخده اومر من الهانم
فياض : لا انا قصدي الاكبر من الهانم سليم
عثمان : انا شايف كده
اشرف: طيب انا ها خد معاه معاد مستعجل

في مشهد اخر


سليم قاعد في مكان سري و سليم يبقي رايس الهانم و دخل عليه اشرف
سليم : اقعد
اشرف : (قعد) في مشكله
سليم : قول
اشرف : جمال المحمدي (و سكت)
سليم : و المفروض اول ما تقوى الاسم اعرف في ايه انطق انا مش فاضي
اشرف : اشمعنا جمال مكان ابوه
سليم : محدش ليه يسأل الهانم عن اختيارها و مينفعش انتا تسألني عن اختياري لي الهانم
اشرف : طيب هو في علاقه نسب او قرابه بنهم
سليم : خش في الموضوع على طول
اشرف : طيب انا سمعت اني في علاقه بين الهانم و جمال المحمدي
سليم : ايه دليلك
اشرف : طلب إيهاب زمان زياده النسبه بتعته علشان ملفه مكلف جدا طلبه اترفض اشمعنا الهانم ها تزود نسبه جمال من النسبه بتعتنا احنا كل وسطاء
سليم : مستحيل
اشرف : مفيش مستحيل فياض و عثمان مشيو علشان رفضه ده الهانم قعدتهم في البيت و يوم ما جيه حد مكنهم كان عماد الي هو خال جمال دي صدفه
سليم : ده كلام خطير
اشرف : لو كل ده صدفه يبقي احنا عبط
سليم : طيب امشي انتا


في مشهد اخر


فريده و علي خلصه محاضرات و احمد و يمني و راحه يتغده بره
احمد : تعاله نروح المطعم عندك
علي : لا بقولكم ايه تاكله على مزاجي
احمد : لا
يمني : ليه بس يله
احمد : لا
علي : طيب انتا رافض و اختك موافقه نشوف راي فريده تبقي اغلبيه
فريده : خلاص نجرب
علي : يبقي اغلبيه يله

خدهم لي مسمط في الحسين قعده
احمد : يمني و فريده مش ها يعرفه ياكله الاكل ده بلاش
شاب : طلبتكم يا بهوات
علي :بص هت خمسه كبده ليا و زيهم طحال و نص ممبار
احمد : هت خمسه كبده ليا
يمني : خمسه كبده
علي : (باصص لي فريده لقاها محرجه) تتطلبي ايه
فريده : (محرجه) في كوارع
علي : اتنين شربه كوارع
فريده : (فكت) و لو طحال تبقي كده تمام
شاب : تمام عشر دقايق و يجي الاكل

مشي الشاب
يمني : ها تكلي كوارع
فريده : ايوه فيها ايه دي كوارع لو طلبت مخاصي يعني
علي : بيعمله مخاصي
احمد : انتي بجد بتكلي الاكل ده
فريده : يابني انا امي ايوه من اسكندريه بس ابويا من أسيوط و كل حاجه في الدبيحه تتاكل
علي : شوفت الناس الي بتفهم
احمد : لا طبعا
علي : اسمع مني بس ده الاكل ده اطعم اكل

جيه الاكل و احمد و يمني بياكله بآنافه خالص عيال من المعادي اما شباب الصعيد بقي علي و فريده دخله في الكوارع نسفوها خالص
فريده : (نزلت طبق الشربه) واحد تاني يا صبحي
صبحي : (بتاع المسمط) عيني يا استاذه
علي : خليهم اتنين يا صبحي
احمد : انا عايز اقوم ارجع من شكلك و انتي بتاكلي
فريده : (اتحرجت) طيب انا قايمه اغسل ايدي
علي : و الشوربة
فريده : لا قوله خليها واحد
علي : طيب
قامت فريده تغسل اديها
علي : ايه الي انتا قولته ده
احمد : فيها ايه انتا شوفت شكلها و هيا ماسكه و عماله تشد
علي : يابني بلاش انتا ده انتا بتاكل سوشي
احمد : ماله السوشي اكله راقيه
علي : معموله من ايه سمك ني و طحالب بحر
احمد : بس مفيد
علي :و الكوارع كمان الكوارع تحميك من هشاشه العظام و فيها من كل معدن و فيتامين ممكن يخطر على بالك غير بقي زياده نسبه الفسفور
احمد : كل ده في الكوارع
علي : و اكتر كمان فاكر لما جالي نقص الحديد
احمد : ايوه
علي : كنت كل يوم اكل كبده فطار غداء عشاء في ظرف 10 ايام رجعت نسبه الحديد تاني كل ده من الكبده الاكل ده مفيد

رجعت فريده و حاسبه و راحه قعده على قهوه بلدي طلب على شيشا و عدت ست كبيره
ست : تقراء الفنجان يا بيه
احمد : شكرا يا ست
فريده : (لقتها ست فقيره و عايزه تديها فلوس) ممكن تقري الفنجان ليا
ست : من عنيا يا عروسه (اخدت الفنجان و قلبته و تمتمت بكلام مش مفهوم و عدلته) بنت اصول و الاصل غالب ضاع منك نصك التاني و عنيكي فيها الحزن كله و فيها الفرح كله و انتي الي بتختاري طريق الحزن سهل بس مش ها تكوني سعيده لكن طريق السعاده مفروش بالشوك و انتي اختاري افتحي باب قلبك واقف عليه فارس بحصان ابيض ابن اصل و اصله غالب عنه لو دخل دنيتك لزم تدخلي دنيته و دنيته جحر تعابين اصله غالب عليه بس و انتي معاه مقوياه على كل حاجه حقك راجع و دم ونيسك راجع و مردود بس خلي بالك من الي ابوكي معديهم بالدم (قلب الفنجان تاني و رجعته)
فريده : (طلعت فلوس و بتديها ليها) اتفضلي
ست : انا مش باخد فلوس يا بنتي انا حارس

مشت الست و علي باصص عليها و الموقف ده فتح عنده جرح قديم جرح ابوه الي لسه ملمش
علي : يله
يمني : يله

مشيه كلهم كل واحد رجع بيته علي دخل البيت عنده لقي امه لبسه فستان ابيض شيك جدا مطلعها عيله صغيره
علي : ايه الحلويات دي كلها بس
سندي : بس يا واد
علي : بس ايه ده انا لو مقولتش حاجه في حق الجمال ده ابقي عبيط
شغاله : الورد و صل يا هانم
سندي : (اخدت الورد و هيا فرحانه زي العيال الصغيره و طلعت تجري على الاوضه بتعتها زي العيال)
علي : الحب ولع في الضري يا سعديه
مني : بس يا واد بطل رخامه
ملك : (اخت علي الصغيره خالص توئم كارمه) علي ملها سندي
علي : بصي يا ملوكه بابا قبل ما يموت اتفق مع محل ورد يبعت بوكه ورد لي ماما و مني في عيد جوزهم كل سنه و مع الورد ده قصيده شعر من كتابه احسان عبد القدوس و مني من كتابه شاعر تاني خالص
ملك : بابا شكله كان رومنسي
مني : جدا ابوكي كان اكتر واحد حنين في الدينا دي كلها و يقف جنب الناس المحتاجه مساعده و يعمل خير كتير

بره القصر في الجنينه كانت قاعده لميتا في مكنها المخصوص و معاها واحد من الحرس اسمه شكري
شكري : بلاش يا هانم
لميتا : بلاش ايه يا شكري و بعدين بلاش كلمه هانم دي انا زي بنتك
شكري : و علشان زي بنتي بقول بلاش
لميتا : (عطته جرنال) اقراء بس
شكري : (اخد الجرنال و قرا الخبر) بلاش
لميتا : يا تقراء انتا يا اخلي حد تاني يقراء
شكري : المليارديره العمياء هل تعيش لميتا الصمدي بنت امبراطور الحديد و الملياردير علي الصمدي حياتها بالنظاره السوداء (و مع الخبر صوره ليها و هيا في فرح بتاكل و بقها ملحوس) ام انها هاكذه لي جزب تعاطف الناس بنت الملياردير من زوجته الفرنسيه لا تملك ثمن عمليه جراحيه لي استولاء زوجت ابيها سندي على حقها في ارث ابيها لي ابنها علي الصمدي اصغر ملياردير في مصر ام انها ترفض ان تخضع لي عمله جراحيه لكي تبقي في احتياج لها اسرار كثيره تحيط عائله الصمدي و تاريخ طويل لي ابيها من الاغتيالات و الاعمال الاجراميه التي لم تعقبهم القانون فا في سن السابعه عشر اخذت صوره لي علي الصمدي و هو يمسك بكأس صغير به بعض الثلج و المشروب الشفاف و علق عليها انه لا يحتسي الخمر لكنها بعض الماء لا احد يصدق مثل هذه الاشياء فا الشعب المصري يعمل مدي كذب هذه الطبقه من المجتمع (قفل الجرنال) بصي انا قريت الخبر و خلاص و الانسان الي كتب الكلام ده ميعرفش اني بيتكم مانع دخول الخمور بأنواعها الناس دي متعرفش
لميتا : (بكسره نفس) وله يعرفه مش فارقه (قامت تمشي و هيا ماسكه العصايه و شكري حس انه عمل غلط كبير جدا)


بعد شويه جوه القصر
شغاله : علي بيه
علي : ايوه
شغاله : في حد من الحرس عايز يقبلك
علي : لا مش دلوقتي انا طالع انام

قام علي و طالع فوق راحت الشغاله عرفت شكري الي كان واقف عند الباب و شايف علي ماشي
شكري : (نادم على علي) يا علي بيه يا علي بيه
شغاله : خلاص يا شكري بكره
شكري : لا لزم اشوفه يا علي بيه
علي : (رجع تاني) نعم عايز ايه و بتزعق ليه
شكري : يا باشا انا عايزك في موضوع مهم
علي : موضوع ايه الي يخليك تعمل كل الحوار ده
شكري : بخصوص لميتا هانم
علي : طيب (اخده وطلعه بره قعده في الجنينه قدام البيت) اقعد
شكري : ميصحش
علي : اقعد
شكري : (قعد) انا اسف لو اسلوبي معجبش حضرتك
علي : لو الموضوع لي لميتا عادي قول
شكري : انا بحب لميتا زي بنتي و اكتر علشان طيبه و محترمه و علاقتي بيها انا و باقي الحرس علاقه صداقه كل الحرس هنا بيحبوها جدا
علي : لميتا طول عمرها محبوبه بس ايه المشكله
شكري : لميتا هانم طلبت اني اقراء ليها الجرنال زي كل يوم بس كان فيه الخير اتفضل
علي : (اخد الجرنال و قراء الخبر) كلاب يعني انا عادي لكن اختي ليه
شكري : امورني اجيب الصحفي لحد عندك
علي : لا انا ها تصرف لو في اي حاجه تاني تدخلي على طول ماشي
شكري : ماشي يا باشا

دخل علي القصر و مش عارف يعمل ايه مع اخته لزم ترجع تاني بس لزم عمليه في سن معين طلع الاوضه ليها لقاها نيمه غطاها و باس راسها و رجع الاوضه بتعته سندي ام علي قاعده و ماسكه الجواب الي فيه القصيده فتحت الدولاب و حطته في صندوق فيه قصائد كتير و قعدت على السرير و الورد قدمها لحد ما تلفونها رن كان سليم
سليم : عايز اقبلك
سندي : سليم انا مش بنزل من البيت في اليوم ده انتا عارف
سليم : لا لزم اشوف
سندي : لو موضوع مهم قوي كده يبقي عدي عليا في المكتب
سليم : لا انتي الي ها تجيلي
سندي : و انا من امته بروح لي حد يا سليم
سليم : مفيش الكلام ده يا تيجي يا ابعت اجيبك بالقوه
سندي: قوه لا و علي ايه انا جيا
سليم : (قفل السكه في وشها)
سندي : ماشي يا سليم الكلب لو طلع موضوع تافه ها قتلك

قامت سندي و لبست قميص و بنطلون لونهم اسود و نزلت تحت لقت عربيه و نزل منها اتنين
امام : يا هانم
الهانم : ايوه يا امام
امام : الناس دي جيه لي حضرتك من سليم اجي مع حضرتك
الهانم : (بصت لي شكلهم) لا
شخص : الهانم
الهانم : ايوه
شخص : ممكن سلاح حضرتك
الهانم : (طلعت المسدس بتعها من الشنطه و عطته ليه) اتفضل
شخص : ممكن افتش الشنطه
امام : (وقف في النص)
شخص : انتا راجل كبير بلاش تقف في طريقي
امام : انا الفا انتا كودك ايه
شخص : انا 258746931ع
امام : (مسك دراعه)
شخص : (مسك ايد امام و نشف عليها)
امام : (ابتسم و برجله قلبه في الارض) انا الي دربت عمار الي دربك قوم (قومه) انا احترم رجاله الجحيم بس مش ها ينفع تفتش شنطه الهانم
شخص : حضرتك الفا و عارف دي اوامر عليا
الهانم : خلاص يا امام سيبه اتفضل الشنطه
شخص : (فتح الشنطه) ايه ده
الهانم :دي ولعه
شخص : اتفضلي يا هانم

ركبت سندي العربيه و راحت لي سليم في مكانه كان قاعد و حارق كميه سجاير كبيره جدا
الهانم :عايز ايه يا سليم و طلبني ليه
سليم : اقعدي
الهانم : (قعدت) طلبني ليه ايه الي حصل من امته انا الي باجي
سليم : لا انسي ايام الدلع دي خلاص خلصت
الهانم : انتا عارف يا سليم انا قعدت مع المرحوم بعد خروجه من مستشفي المجانين اوقات كنت احس انه مجنون فعلاً لحد ما اتعلمت منه اني الجنون ده اسلوب حياه اتعملت منه اني المجنون الناس تخاف منه
سليم : انتي عمرك ما هتبقي حاجه فيه
الهانم : لا في دي عندك حق هو كان البعبع اما انا فا الهانم (طلعت مسدس من الشنطه) ايه ساكت ليه مش كنت ها تحبني بالقوه
سليم : (بيحاول يهديها) اهدي و نتكلم
الهانم : احنا اهو بنتكلم و على ارضك بس بحب اكون انا القويه
سليم : الحرس الي بره لو سمعه صوت صرب نار ها يدخله يعمله مصيبه و انتي لزم ترجعي لي علي و اميره
الهانم : علي و اميره هههههه سليم علي كبر خلاص لو حصلي حاجه ها يجي و يمسحكم من على وش الارض و من شابه اباه فما ظلم الي مخلفه من علي الصمدي متخفش خالص و زي ما كان بيقول قبل ما يقتل حد ها توحشني يا سليم و ها قتلك و انا في بوقي السيجاره كده (داست على الزناد بس المسدس ده ولعه ولعت السيجاره و حطته في الشنطه و قعدت تدحك) هههههههه نفسي تشوف شكلك و انتا خايف ههههههه
سليم : (قعد و وشه مخضوض و سعتها ايقن انه قدام بعبع جديد بجدل جديد و شكل جديد) انتي بتعملي ايه
الهانم : ايه هو المرحوم معملهاش قبلي
سليم : و عرفتي منين
الهانم : من مذكراته خير يا سليم طلبني ليه
سليم : (شرب شويه مايه من قزازه علشان ريقه نشف) ماشي بس ها نشوف موضوع المذكرات ده بعدين انتي ها تزودي نسبه جمال المحمدي
الهانم : ازوده ليه نسبته معروفه من ايام ابوه
سليم : طيب انا وصلني انك على علاقه مع جمال المحمدي
الهانم : علاقه مع جمال ههههههه انتا بتهزر صحيح
سليم : اللاسف مش بهزر انتي عارفه عقاب حاجه زي دي التصفيه
الهانم : وانا مش عايزه اموت وانا مش على علاقه معاه مين الي وصلك الكلام ده يا سليم
سليم : بتسألي ليه
الهانم : علشان احقق معاه بنفسي
سليم : لا انا الي ها حقق بنفسي بس اكيد
الهانم : جري ايه يا سليم انتا الي بتسأل انتا تعرفي و عارف عروض الجواز الي جتلي بعد موت المرحوم و انا قبلت العروض دي ازي انا مستحيل اتجوز او ادخل في علاقه بعد المرحوم
سليم : ماشي يا هانم بس كان لزم اتأكد
الهانم : ماشي يا سليم (قامت و رايحه نحيه الباب و وقفت) سليم الي طلع الإشاعة يا يموت يا يموت
سليم : اعتبريه وصل لي الغالي فوق
الهانم : اتمني

طلعت بره و ركبت العربيه الي جابتها و رجعت تاني القصر عندها كان أمام لسه واقف
امام : حصلت مشكله
الهانم : لا محصلش حاجه فين عمر
امام : عمر قافل كل الاجهزه بتعته و مش عرفين نوصل ليه
الهانم : ايله يومين طيب حاول توصل ليه و طمني عليه لحسن يكون حصله حاجه
امام : تمام يا هانم

دخلت سندي. القصر و طلعت تنام

المشهد الريسي
جمال نايم في القصر وصحي على حلم واحش جدا ايوه بيجري في غابه و بيجري وره حجت سوده كبيره و هو يجري و هما يجره وره لحد ما وقع في الارض و جمال صحي قام لقي جسمه كله عرق دخل الحمام اخد دش و طلع بره الاوضه سعتين و كانت اصول و فريده نزله و قعده على الفطار
جمال : فريده انتي آخرتي ليه امبارح
فريده : نزلت مع يمني شويه
جمال : طيب سبتي عربيتك ليه
فريده : رحنا بعربيتها
جمال : طيب روحته فين
فريده : اشترينا شويه حجت
جمال : بس انتي راجعه امبارح و معكيش حاجه
فريده : جري ايه يا جمال هو تحقيق (قامت و طلعت فوق)
اصول : ليه كده يبني
جمال : علشان بتكذب فريده كانت مع يمني و اخوها احمد و واحد تاني كان ممكن تقول الحقيقه و انا مش ها جلدها يعني
اصول : هيا ممكن تكون خافت من رد فعلك
جمال: تخاف ليه انا اخوها مش عدوها
اصول : طيب انا ها تكلم معاها
جمال : ماشي انا نازل الصعيد النهارده و راجع بكره او بعده
أصول : ليه هو ابوك تعبان
جمال : لا كله تمام بس مفيش جديد رايح اشوف الشغل الي هناك و اطمن على امي و ارجع
اصول : طيب ابقي خلي امك ترجع علشان و حشتني الرخامه عليها
جمال : بجد يعني انتي مسامحها
اصول : لا طبعا بس هيا وحشتني مش متعوده اقعد لوحدي
جمال : ماشي يا صولا

طلع جمال اخد الشنطه بتعته و راح المطار و اصول طلعت الاوضه لي فريده خبطت و دخلت
اصول : ممكن اعرف القمر قام ليه من على الفطار
فريده : انتي عجبك اسلوب جمال
اصول : جمال اخوكي الكبير غير شغله صعب اخوكي كان ضابط مباحث و شغله مأثر عليه
فريده : بس مش كده
اصول : طيب عيني في عينك كده قولي كنت مع مين
فريده : مع يمني و احمد اخوها و علي
اصول : علي امممم بس واد عادي كده يعني شكله واحش
فريده : ايه واحش ده مز
اصول : هههههههه عرفت اوقعك في الكلام
فريده : (مكسوفه) انا
اصول : انا مش عايزكي تخبي عليا اي حاجه تاني ماشي انتي بنتي و انا امك مش عدوتك و بعدين انا و انتي مفيش بنا اسرار وله ايه


في مشهد اخر

علي صحي و من النوم متأخر و لبس بدله رسميه و نزل
مني : ايه الشياكه دي كلها
علي : ده من زوقك يا قمر (طلع تلفونه و كلم سامح) عم سامح حضر العربيه و فريق حراسه رايحين مشوار (قفل معاه)
سندي : حراسه ليه
علي : رايح مشوار مهم
مني : انتا امبارح اخدت العربيه و النهارده كمان اشمعنا
علي : امبارح كنت مع فريده و هيا بتخاف من الريس
كارما : بركاتك يا ست فريده
علي : بس يا بت فين لميتا
اميره : مش عايزه تنزل بتقول تعبانه
علي : طيب انا نازل سلام

طلع علي و سندي امه قاعده بتاكل في نفسها طلع علي و ركب مع فريق الحراسه و سامح معه طلعه على جريده الي كتبت الخبر دخل مكتب المدير
سكرتيره : استاذ عمار
عمار : ايوه
سكرتير : في واحد عايز يقبلك بدون معاد
عمار : مين
سكرتير : علي محمد الصمدي
عماد : طيب (قام و طلع بره المكتب لقي علي قاعد وسط الحراسه و اغلب الصحافين وقفين يبصه عليه) اهلا وسهلا يا علي بيه شرفتنا يا فندم
علي : اهلا بيك يا استاذ عمار
عمار : اتفضل نتكلم في المكتب جوه اتفضل تشرب ايه يا باشا
علي : قهوه ساده
عمار : قهوه ساده من البن بتاعي بسرعه اتفضل يا علي بيه اتفصل

دخل علي مع عمار المكتب و قعده جت القهوه
عمار : منور يا علي بيه الجرنال كله
علي : منور بيك يا استاذ عمار انا سمعت عنك كتير جدا و كله كلام حلو يعني مش بتخاف و انتا بتكتب النقد عن اي حد
عمار : طيب حضرتك عارف لو جي علشان المقال بتاع امبارح اسف زيارتك عندي كبيره بس مش ها قدر اعمل حاجه
علي : تمام بس ممكن اقبل الصحفي الان عنده شويه معلومات مغلوطه و انا جي اصلحها مش اكتر
عمار : (بص لي سامح و الخمسه حراسه الي دخله وره علي) تصلح الاخطاء
علي : ايوه
عمار : (رفع السماعه و كلم السكرتير) ابتعي استاذ حسان
حسان : (بعد شويه دخل المكتب و بص لي شكل الحراسه و هو شاب في الثلاثين) طلبتني يا استاذ عمار
عمار : ايوه اقعد يا حسان
حسان : (قعد قدام على و بصه و بص لي عمار) خير يا استاذ عمار
عمار : علي بيه الصمدي
حسان : طبعا
عمار : جي عايز يتكلم معاه شويه
حسان : (بنص ابتسامه طلع سيجاره و ولعها) هو الي جي يتكلم يجيب معاه كل الرجاله دي
علي : (بص لي الرجاله و بص لي حسان ببرود) لو في مشكله اجي بنفسي ليه الرجاله موجوده (طلع الجرنال و حطه قدامه) ايه الي كتبته ده
حسان : حقي لما اشوف الغلط لزم اكتب عنه انا صحفي
علي : انا عارف انك صحفي بس انتا كاتب عن ظلم العيله لي الناس
حسان : طبعا انتو ناس ظلمه
علي : هو حد ظلمك او ظلم اي حد قريب منك
حسان : لما كل سنه في فوق 12 عامل في مصانعكم يحصلهم حوادث يموته او يكونه عجزين يبقي ظلم وله لا
علي :واحنا ملنا العمل الي بيشتغل معانا بيمضي على اخطار بمعرفته المخاطر لي المهنه ده مصنع حديد مش مصنع حلاوه حتي مصنع الحلاوه بيحصل فيه حوادث المصانع بتعتنا سواء الحديد او الاغذيه العامل فيها بيقبض اعلى مرتب في مصر اي موظف شغال معانا ليه مرتب مش بياخده في اي حته تانيه
حسان : لا يا شيخ المفروض اني اصدق
علي : مش ملزم اني اخليك تصدق او لا انا بوريك حقائق العامل في اي مصنع من بتعنا ليه تأمينين صحي واحد تبع الحكومه في المستشفيات الحكومية و واحد خاص في المستشفيات بتعتنا و التأمين مش بيتخصم من مرتبتهم بالعكس
حسان : (رجع بظهره لي وره و حط رجل على رجل) طيب و موضوع اختك العميه
علي : (كتم غيظه) قصدك الكفيفه
حسان : مش مهم الاسم المهم النتيجه
علي : اختي تحت الوصايا و لسه عيله صغيره
سامح : (وطي على ودن علي و اتكلم بصوت واطي) في جيش صحافه و قنوات تلفزيون بره
حسان : (مبتسم بانتصار) لو فاكر اني هادخل هنا معاك من غير ما امن نفسي تبقي غلطان دول ضمان اني مجيش معاك انتا و الشباب
علي : (قام بغيظ و قفل زرار البدله و فتح الباب بابتسامه)
صحفي : علي بيه علي بيه ايه سر زيارتك النهارده
علي : جي اطمن على املاكي
صحفي : املاك ازي
علي : الجرنال ده المجموعه الاعلاميه لي شركات الصمدي تملك فيه 80٪ و جي اطمن على الشغل
صحفيه : مستر علي تسمحلي بلقاء صحفي مع حضرتك
سامح : وقت الباشا ميسمحش
علي : اوكي ماشي اتفضلي

دخل علي المكتب لقي عمار واقف و وشه اصفر
عمار : انتو الشريك الاجنبي
علي : (بص ليه ببرود) ايوه (تمشي نحيه حسان الي واقف مخضوض و كلمه في ودنه) عايز تكتب حاجه عني اكتب لكن عن اختي ها فرمك ماشي (اتكلم بصوت عالي) اتفضله بره المكتب

طلعه بره المكتب و دخلت الصحفيه و معاها المصور قعد
صحافيه : علي بيه انا سعيده بالقاء ده انا سلوي جميل الوزيعة
علي : طبعا يا استاذه سلوي حضرتك غنيه عن التعريف
سلوي : تحب تقراء الاسئله الاول و لو في اسأله ممنوعه
علي : لا احنا ها نتكلم بشفافية
سلوي : ابدا تصوير (شغله الكاميرا) احنا معانا شخص مهم جدا ان لم يكن اهم شاب في مصر علي بيه الصمدي تحب نقول لي حضرتك علي بيه و الملياردير الصغير وله وريث إمبراطورية الصمدي
علي : لا على بس
سلوي : ممكن نسأل حضرتك موجود هنا ليه
علي : انا جي اطمن على الشغل ماشي ازي
سلوي : طبعا طبعا حقك بس الناس بتسأل عايزن يعرفه ايه رد حضرتك قصاد الاتهامات الي بتحوم حولين الوالد و اسمه
علي : انا عندي تصحيح واحد بس هيا مش اتهامات هيا اشاعات علشان مفيش دليل مادي على كل الكلام ده
سلوي : يعني انتا بتنفي تورط ولدك في اعمال منافيه لي القانون
علي : طبعا احنا عيله تحترم القانون كويس جدا و ده لي علمنا التام به من الاقارب الي في سلك الحكومه
سلوي : بس في 2017 نشرت صوره ليك على حساب بنت عمتك و انتا ماسك كاس خمره
علي : لا انا مش بشرب اي نوع من الخمور و بيتي ممنوع فيه دخول الخمور من ايام الوالد و انا علقت علي الصوره دي انه مايه مش خمره
سلوي : بس الكلام ده اكيد
علي : طبعا انا عمري ما اقبل بشرب الخمور او المخدات بأنواعها
سلوي : طيب ايه راي حضرتك في الكلام عن مشاكل الهانم ولدت حضرتك مع اختك من زوجه ابيك الفرنسيه
علي : مفيش اي مشاكل خالص احنا عيله عايشه مع بعضها في سلام
سلوي : يعني نقدر نقول اني احنا ها نشوف لميتا علي الصمدي قريب جدا و هيا في اتم الصحه
علي : هو قريب جدا جدا
سلوي : قريب طيب ايه الحاجه الي ها تخلي لميتا هانم تظهر
علي : لميتا اختي من محبي عزف الكمان صفه متوارثه من الوالد في حفله بكره في الاوبرا و ها تعزف فيها منفرده مع المايسترو سليم سحاب
سلوي : ده حبر سعيد لي لميتا بس لو ممكن نعرف لميتا هانم بعد ما فقدت بصرها بسبب السراطان ليه مخضعتش لي علاج علشان ترجع تاني لي نعمه البصر
علي : علشان اي عمليه جراحيه لي زرع ****يه أو جهاز بصري كامل لزم في سن معين علشان الضرر الي ممكن يحصل صعب تفاديه
سلوي : في نهايه اللقاء حضرتك ممكن تدينا خبر يكون حصري لينا احنا
علي : لا انا عندي اخبار كتير جدا الاول هو رجوع مستشفيات الصمدي لي استقبال العمال في مصانعنا و شريكاتنا لي التأمين الصحي مش بس ها يكون حكومي لا كمان في مستشفيات الصمدي ده الخبر الاول التاني تأسيس جمعيه خيريه هدفها توفير المساعدات لي فاقدين البصر تحت اداره مرات ابويا مني هانم الديب
سلوي : دي اخبار سعيده جدا يا علي بيه و اكيد ها تسعد ناس كتير جدا بس لو طلبنا نعرف ايه الخبر الثالث ممكن
علي : طبعا هو كده كده هايطلع قريب بس ليكم السبق انا بعلن عن مسابقه جيزتها 100مليون جنيه لي اي شاب يقدم فكره مشروع جديده بس بشرط انها تضم اكبر عدد من العماله علشان نمحي اثر البطاله في مصر
سلوي : ياه يا علي بيه انتا اسعدت كتير جدا في المقابله دي بس كل القرارات دي نقدر نقول اني احنا ها نشوف حضرتك قريب جدا و انتا بتدير شركات و مصانع الوالد
علي : اخلص جامعتي و اشوف الجيش بتاعي و بعد كده اتفرغ لي الاداره
سلوي : في نهايه اللقاء نحب نشكر علي بيه الصمدي على تفرغه لي المقابله دي و على كل الاخبار الحصريه لينا و نتمني نشوف الشباب ها تعمل ايه مسابقه و جايزه كبيره لي صاحب المشروع المثالي كنتم مع سلوي جميل برنامج الحقيقه اولاً

خلص التصوير و طلعت الموزيعه و دخل عمار
علي : (قفل زرار البدله) استاذ عمار اتمني يطلع اعتزار لي اختي و لي الخبر المشكوك في صحته لي الصحفي حسان و يتخصم ليه يومين يا كده يا ها يطلع قرار رفدك انتا

طلع علي من المكتب و رجع القصر تاني و امه كانت عماله تشد في شعرها
سندي : (طفت السيجاره) انتا بتعمل معايا كده ليه ها ليه
علي : هو انا عملت ايه
سندي : ليه تاخد قرار من دماغك لا مش قرار واحد دول تلاته يعني لزم واحد منهم يتنفذ
علي : طيب اهدي طيبو نتكلم ممكن
سندي : اهدي ايه انتا بتخرب بتنا
علي :ليه اهدي و نتكلم اهدي
سندي : طيب انا هديه اهو اتكلم
علي : دلوقتي قرار رجوع العمال لي تلقي العلاج عندنا لزم علشان الناس شيفانا بنتكل حقوق الناس و قرار الجمعيه الخيريه ده قرار سليم ابويا كان نفسه يفتح واحده بس كان عنده مشاكل كتير
سندي : طيب و المسابقه
علي : اطعم الفم تستحي العين قوليلي لما ابويا كان عايش حد كان يقدر يجيب في سيرتنا مستحيل كان زمانه يا ميت يا بين الحياه و الموت كل ده اتغير بعد موته و مينفعش نعتمد السياسه دي تاني احنا مش هو هو كان يقدر يعمل اي حاجه و يرجع البيت ينام مرتاح لكن لا انا وله انتي وله مني نعرف نعمل كده احنا مش هو فاهمه لزم الناس ترجع تحبنا تاني زي زمان
مني : الصراحه تفكيره صح
سندي : (بصت ليها و هيا متنرفزه) انتي معايا وله معاه
مني : انا مع الحق المرحوم كان بيعمل خير كتير و جنب كل ده الناس كانت بتخاف منه و احنا مش زيه خالص
سندي : انتي عارفه 100 مليون جنيه الضرايب ها تقرفني قد ايه عليها
مني : جري ايه يا سندي ضرايب ايه من امته و المصانع وله الشريكات بتاعت المرحوم بيجي عليها تفتيش ضريبي انا و انتي عرفين انه مش بيحصل
سندي : (اتبضنت من مني علشان هيا كلامها صح) بكره ها يجي و اقعد معاكم نفس القعده دي علشان اقولكم احنا بنغرق
لميتا : (نزله بتجري من على السلم) علي يا علي
علي : ايوه يا قمر
لميتا : صحيح الي انتا قولته ده
علي :طبعا بكره في حفله تعزفي فيها مع المايسترو سليم سحاب
لميتا : (عماله تنط من الفرحه) بجد بجد بجد
علي: (اخدها في حضنه) طبعا يا قلب اخوكي مني عايز لميتا بكره تكون احلي واحده في العالم كله ماشي
مني : اكتر من كده (اخدت لميتا بالحضن)
لميتا : (بفرحه كبيره في حضن مني) اخيرا حلمي ها يتحقق انا فرحانه اوي


المشهد الريسي

جمال وصل اسيوط و طلع على البيت ملقاش امه كلمها و عرف انها في مستشفي رحلها
منة : (بدموع) ابوك يا جمال ابوك
جمال : (بخضه) ابويا ماله ابويا (رح على الدكتور)
دكتور : اللاسف يا جمال بيه الحاله بتتأخر
جمال: ليه ايه الجديد
دكتور : لحظنا تدهور في بعض وظائف الجسم كنا بنعالج حاجه حاجة بس السبب كان مجهول لحد ما عملت تحليل سموم الوالد اتعرض لي التسمم
جمال : تسمم ازي طيب ايه العلاج
دكتور: نوع السم ده جديد علينا انا بعت التقرير لي. كذي دكتور بره و جوه مصر الرد كان اول مره نشوف حاجه زي دي
جمال : طيب احنا ممكن نبعت التقارير دي لي اكبر مصنع ادويه في العالم يعمله علاج
دكتور : مش بالسهوله دي السم ده مش بيستهدف منطقه معينه في جسم الانسان علشان نحدد ليه خصائص و عليها نعمل علاج
جمال : طيب اديني حل
دكتور : مفيش حل اوقات كتير الموت بيكون رحمه اكتر من الحياه


بس هل الموت فعلاً رحمه محدش عارف


يتبع.......

الفصل السابع


هو الموت راحه وله لا اصلي مجربتش اموت قبل كده بس الناس بتقول راحه انا خايف من الموت خايف من الدنيا الي مش ها ترحم الي ليا لو انا مت وله ممكن ترحمهم برده معرفش


بدايه الفصل


جمال اخد الصدمه اني ممكن ابوه يفضل تعبان طلع من المستشفى و راح المدافن قعد جنب قبر يوسف اخوه
جمال : ليه يا يوسف ليه تسبني كده ليه تسبني يا اخويا يا صحبي مش كنا على الحلوه و المره مع بعض مش كنا على عهد ازي تخلف تسبني لوحدي كده من غير اي مساعده انتا مرتاح و انا في الدنيا طالع عين الي خلفوني انا تعبت قوي و عايز اجيلك عايز اكون معاك زي ما كنا مع بعض في الدنيا يا اخويا يا صحبي (و قعد يبكي على قبر اخوه فاق على صوت عتمان)
عتمان : لو البكي على قبر الي راحه ها يرجعهم كن زمان عنينا نشفت
جمال : (مسح دموعه) جدي
عتمان : قاعد اكده له
جمال : تعبت يا جدي و جي اتكلم مع الحبايب
عتمان : حبايب مين قصدك شويه العضم الي ملفوف بالقماش وله شويه الطوب او التراب الي سترهم تتكلم مع مين يا ولدي الاموت مش بيسمعه
جمال : بس بيحسه
عتمان : و لما اخوك يحس بتعبك ها يعمل ايه هو مش بايده حاجه هو عايز الي يساعده في حسابه بس الحساب لزم يكون لوحده و انتا محكوم عليك تصفي الحسابات لوحدك تشكي لمين و من ايه
جمال : ابويا بيموت يا جدي و خايف عليه
عتمان : لما تعيش عمر قد عمري ها تفهم الموت الموت يا ولدي زي الطابور كلنا وقفين فيه بالدور و كل واحد و دروه بس الطابور ده متقدرش تعرف انتا واقف فين وله ورك مين او قبلك مين او تجيب واحد مكانك قوم يا ولدي و زياره الاقارب و صله الرحم مهم قوم زور عمك حماده
جمال : (استغرب) عمي حماده
عتمان : ايوه يا ولدي عمك حماده خد زياره و روح زوره ده من دمك و لزم توده قوم
جمال : و ابويا
عتمان : انا و انتا و يوسف و حماده و ابوك بين ادين الخالق معادنه جي جي قوم يا ولدي قوم
جمال : (قام) ماشي كلامك يا جدي قايم

قام جمال و عتمان فرد الشال بتاعه على الارض و قعد عليه و جمال جهز واجب محترم و راح لي حماده البيت
حماده : (بأسلوب جاف) خير ولد ايهاب
جمال : المحمدي ايهاب المحمدي يا عمي
حماده : جي ليه
جمال : جي ازروك يا عمي وله عيب
حماده : بعد ما وقفت قصادي
جمال : طيب ايه يرضيك يا عمي و انا اعمله
حماده : تسبها ليا
جمال : طيب انا علشان ارضيك ازعل ابويا مينفعش شوف يا عمي انتا عايز ايه و انا معاك في اي حاجه
حماده : (بص لي جمال شويه و ولع سيجاره) تتجوز
جمال : اتجوز!!!!
حماده : ايوه تتجوز بنتي
جمال : انتا عندك بنت واحده بس
حماده : ايوه جميله بنتي
جمال : بس جميله عيله صغير اخر مره شوفتها كان من 10 سنين
حماده : لا عندينا البنات تكبر بدري جميله عنديها 21 سنه
جمال : ماشي بس انا عندي 29 سنه يعني انا اكبر منها بكتير
حماده : ده شرطي لو عايزنا نكون حبايب يبقي لزم نكون نسايب
جمال : (بيفكر شويه و عايز يلم العيله من تاني) طيب
حماده : (مد ايده) الفاتحه
جمال : (حط ايده في ايد حماده و قراء الفتحه) مرضي يا عمي
حماده : لسه لما تيجي و تجيب كبار العيله و تطلب يدها مني قدامهم
جمال : ماشي يا عمي

مشي جمال من عند حماده و راح المستشفي مفيش جديد خالص

في مشهد اخر

البيت عند علي بس في الصعيد البيت ده فيه اعمامه مصطفي الكبير و مخلف عماد و ابراهيم عماد مسافر بره مصر شغال هناك لسبب مش مهم و ابراهيم متجوز ليليان بنت مني الديب و عايشين في القاهره اما العم التاني فا محمود و ده متجوز حياه بنت خالته و مخلف ولدين و بنت الولد الاول منتصر و ده شغل ضابط في الحربيه و الولد التاني راضي شغال وكيل نيابه بس في جنوب سيناء و الاخت الصغيره هيا غاده من سن علي و بتدرس طب محمود متجوز واحده تانيه هيا بنت عمه اسمها جني جوزها توفي و علشان متعش لوحدها علشان هيا وحيده لي ابوها و ابوها متوفي فا اتجوزت محمود و عايشه في نفس البيت مع بنت جوزها صفاء هيا من سن لميتا و ديمن بتغير منها كأنه قعدين و بيتفرجه على التلفزيون و جيه الحوار بتاع علي خلص بعد ما سمعوه
محمود : هو الواد ده اتجنين وله ايه
غاده : اشمعنا يا بني
محمود : ماما انتي عارفه يعني ايه 100 مليون جايزه يعني الضرايب ها تقرف ابوهم
دودو : (بنت محمود) بس علي كان مسيطر في الحوار
غاده : هههههه طبعا لزم يبقي مسيطر ابن ابوه اعمله حسابكم بكره نروح القاهره علشان نتفرج على لميتا
صفاء : و مله نروح على الاقل ندحك شويه
جني : على رائيك الواحد كان نفسه يدحك
غاده : طبعا مش عايزه افكركم اني لو لميتا زعلت بسببك يا صفاء و حيات رحمه الغالي ابني لا اوريكي ايام سوده
جني : ايه ده انتي بتكلمي البنت كده ليه
غاده : اكلمها زي ما انا عايزه هيا و امها و اي حد و زي ما قولت ولو مش ها تعرفي انتي و بنتك تتعمله باحترام خلاص مش ها تروحه
جني : لا طبعا رايحه بس مش علشان بنت المحروس ابنك رايحه اعمل شوبنج انا و بنتي
غاده : شوبنج يا مقشفه انا قولت كلمه خلاص
جني : متقول كلمه يا سيد الرجاله
غاده : سيد الرجاله غصب عنك و عن الي جبوكي بس انا قولت كلمه و مفيش كلمه بعد كلمتي
محمود : الي تشوفيه يا ست الكل
جني : هو ده الي طلع في ايدك تقوله
غاده : شكلك كده نسيتي انا لما اقول كمله بتحصل يا امدك انتي و بنتك (طلعت خرزناه رفيعه زي بتاعت الغنم ) اوعي تكوني فكره الكرسي ده هدني انا غاده العدوي فوقي

قامت جني و هيا متغاظه و بنتها معاها و طلعت فوق
محمود : ماما انا عمري عرضتك في قرار بس ليه
غاده : علشان الحيوانه صفاء اخدت صوره و لميتا مش واخده بلها و نزلتها على النت و الناس كلها جيبه في سيرتها بسببها
مصطفي : عندك حق يا امي الصوره تكسف
غاده : بسبب صفاء البنت محبوسه و مكسوفه تطلع
محمود : طيب يا حجه الي تشوفيه

في مشهد اخر


فريده قاعده مع امها و عمتها و جلها تلفون من علي قامت ترد بعيد
فريده : (رده بصوت فيه سعاده) الو
علي : الو يا فريده عمله ايه
فريده : كويسه انا شوفتك على النت في اللقاء
علي : و ايه رايك انفع راجل اعمال
فريده : يعني مش اوي
علي : ههههه ماشي يا ست فريده بس انا عايزك بكره تيجي الحفله
فريده : حفله ايه
علي : دي حفله ها تعزف فيها اختي الصغيره
فريده : مش عارفه
علي : لا لزم تكوني موجوده بكره
فريده : طيب هو احمد و يمني جين
علي : انا عرفتهم
فريده : طيب ها شوف
علي : لا انتي ها تيجي
فريده : ايه الثقه دي كلها
علي : ده غرور مش ثقه يله انا لزم اقفل دلوقتي باي
فريده : باي

قفلت معاه و دخلت
اصول : ايه يا قمر وشك منور يعني كده
فريده : ها لا مفيش عادي
مروه : عادي طيب
فريده : ماما هو انا ممكن اطلب منك طلب صغير
أصول : بس كده قولي عايزه ايه
فريده : في حفله بكره في الاوبر عايزه احضرها
أصول : لي مين
فريده : لي سليم سحاب بس هيا حفله خاصه
اصول : طيب يا فريده مقدرش اقولك لا
مروه : ابقي عدي عليا الصبح في الاستور اختاري الفستان الي يعجبك و مش ها حسبك يا بنت اخويا يا قمر العيله كلها
فريده : (اخدت مروه حضن حلو) ميرسي يا عمته يا قمر يا احلي عمه في الدنيا كلها يا قمر
اصول : ما تصلحه الام التعبانه الشقيانه تفسده العمه في لحظه

قعده يدحكه شويه

في مشهد اخر

سليم جايب فياض و عثمان و اشرف في حته في الصحراء بعد ما خلهم يحفره حفره كبيره بنفسهم
فياض : ابوس ايدك سبنا نمشي
سليم : تمشو تروحه فين انتو فكرين لما تهربه على رسيا مش ها نعرف نجبكم احنا في كل حته
اشرف : طيب انا ذنبي ايه
سليم : ذنبك انك عرفت و الاوامر الي عندي هيا تصفيه جميع اطراف المؤامرة انتو فكرين لما تقوله عليها كده ها نشتري و نصدق و نطلع نصفي الهانم صح تبقو اغبيه احنا مش بنتعامل مع الخونه تبقي مجانين
عثمان : غلطان عايزن السماح
سليم : اللاسف يا عثمان انتا طلب حاجه مش بايدي بصه انتو ها تموته دلوقتي و لما تطلعه النار البعبع ها يعمل معاكم احلي واجب (ضرب عثمان في الاول في دماغه) الرحمه مش في الارض الرحمه عمرها مكانت في الدنيا(ضرب اشرف بالرصاص في دماغه و نشن عل فياض) مجنون لو فاكر انك تقدر تلعب بحد من بيت البعبع هو ايوه مات بس بيته عش دبابير سلام يا فياض (ضربه في دماغه مات) يله يا رجاله اردمه الحفرة (طلع تلفونه و بعت رساله : تم تصفيه جميع اطراف المؤامرة بنجاح)

المشهد الريسي


جمال رجع القاهره و وصل البيت سلم على اصول و فريده و طلع ينام و تاني يوم راح الشركه بدري كانت رنا هناك و بتستلم شغلها من جيهان
جمال : يا صباح العسل ايوه كده الواحد يبداء اليوم بالوشواش المشرقة مش زيك
جيهان : جمال يا ابن ايهاب ادخل على مكتبك انا مش طيقه نفسي اساس يله
جمال : امرك يا سيد المعلمين

دخل جمال المكتب
رنا : (مستغربه) هو انتي ازي بتكلميه كده ده صاحب الشغل
جيهان : عادي انا و جمال متربين مع بعض اصل جدي كان صاحب عمه ايهاب
رنا : قصدك ابوكي
جيهان : لا جدي اصل عمه ايهاب من صغره يحب يقعد مع ناس اكبر منه في السن بكتير لما فكرت اشتغل ماما كلمته الانها زي اخته الكبيره جبني هنا و زمان و احنا صغيرين عمه إيهاب كان يجي هو و طنط منة و طنط اصول و يوسف و جمال و فريده يقعده شهر في السنه في شقه ابوه في بولاق الشهر ده كان يبقي عيد على المنطقه اي حد عنده مشكله يروح ليه و هو يحلها
رنا : غريب
جيهان : طبعا غريب واحد مليونير و من عائله كبيره في الصعيد ايه يخليه يقعد في بولاق و يروح حتي زياره ليها بس هو عمه ايهاب كده كان طيب بشكل مسيره يقوم بالسلامه و تشوفيه و تعرفيه

جمال جوه المكتب و دخل عليه عماد
عماد : ها ابوك عامل ايه
جمال : مش عارف يا خالي الدكاتره بتقول المسئله وقت مش اكتر و مفيش حاجه تطمن
عماد : (خد نفس عميق) البركه فيك يا جمال واكيد خير و راحه ليه
جمال : اكيد قولي ايه الورق ده
عماد : ده ورق شحنه رايحه المغرب و راجعه تاني
جمال : رجعه تاني ازي
عماد : المستورد طلع صاحب مزارع عرض انه ياخد البضاعه و يدينا محاصيل
جمال : قص من السعر كام
عماد : وله جنيه
جمال : وله جنيه ازي يعني
عماد : هو بيقول هديه تعارف
جمال : طيب عايزك....... تمام
عماد : مع انه مكلف كتير بس ماشي
جمال : (اخد الورق و مضاه) حضر الورق التاني و ابعته امضيه ماشي
عماد : ماشي

في مشهد اخر


علي طلع الصبح راح الجامعه كان في خبر على البوابه انه يروح مكتب العميد ركن و طلع المبني الاداري و وصل مكتب العميده سحر
علي: صباح الخير يا دكتور
سحر : صباح الزفت على دماغك
علي : ليه الوش ده بس
سحر : ايه الي عملته مع الدكتور زيدان ده
علي : اعمل ايه شغال نخع على الفاضي و انا كنت نايم
سحر : و انتا من امته بتحضر محاضرات اصلا ايه الجديد
علي : قررت احضر فيها ايه
سحر : طيب يا علي بلاش الدكتور زيدان
علي : هو مش في دماغي اصلا بس ليه
سحر : علشان ده دكتور مهم و متعين تبع الامم المتحدة و علاقته كبيره ممكن يعمل مشاكل
علي : انا قولت انه مش في دماغي و بعدين يا دكتور انا علي الصمدي
سحر : يخي حتي دي شبه ابوك
علي : ايوه صح نسيت اسألك تعرفي بابا و ماما منين
سحر : ابوك هو كان في زي ابوك في جدعنته
علي : انا عارف ابويه كان احمد السقا بس عرفتيه منين
سحر : بص يا سيدي انا من المنصوره من اسره افقر مما تتخيل كنت بدرس هنا في الجامعه بمنحه تفوق كنت دخله و خايفه طبعا كان في تريقه و طباقيه من طلبه كتير بس ابوك كان جدع و بيوقفهم عند حدهم حتي من غير ما يعرفني و اتعرفت على امك و هيا الي عرفتني عليه ابوك ساعدني كتير جدا حتي ساعت ما ابويا توفي مكنش معايا حتي تمن الكفن و امي كانت ميته ابوك قام بكل المصاريف و وقف في الصوان و قبل العزاء من الناس و بعدها كمل جدعنه و شفلي شغل هنا في القاهره لحد ما اتخرجت جبلي تعين هنا معيده لحد ما بقيت دكتوره و اديني اهو العميده لي الجامعه الي انا درست فيها
علي : تمام انا كده عرفت انتي بتجيبي عربيات شيك و غاليه ليه علشان تعوضي النقص
سحر : (بترفع حاجه من على المكتب و ضربته بيها) انا ناقصه يا ابن الكلبه
علي : اه يا دماغي طيب ليه الشتيمه
سحر : اعمل ايه اشتمك بابوك مينفعش كان جدع لكن امك واطيه مش بتسأل عليا
علي : خلاص يا دكتور براحتك بس النهارده في حفله في الابره لي اختي عايزك تحضري
سحر : ماشي بس ايه البدله الشيك دي شوفتك في اللقاء على فكره ابوك بالظبط في كل حاجه معدي الشكل بتاع امك
علي : كويس علشان اعرف اشقط براحتي سلام

طلع على من عند الدكتور و اخد المحاضرات بتاعته و الشباب و البنات بتسأل على موضوع المسابقه الي عملها و هو مش عاطي اي اهتمام خالص و بيرد ب قدم و ممكن تكسب او لا بعد ما خلص طلع على دار الأوبر جهز كل حاجه و تمم على سامح الي كان هناك مع الرجاله و طلع جاب البدله بتعته و راح البيت طلع الاوضه لي اخته لميتا كانت متوتره
علي : اخبار الفنانه ايه
لميتا : (متوتره) بلا فنانه بلا زفت سبني في حالي
علي : (اخدها في حضنه) مالك بس فيكي ايه
لميتا : انا خايفه اوي
علي : تخافي من ايه بس انا معاكي
لميتا : لو الناس اتريقت عليا
علي : طيب خلي اي حد يفكر يعملها و انا اضربه بالنار و هو قاعد يابنت انتي اختي لميتا الصمدي الخوف و القلق دول اصحاب لينا مش نخاف منهم يله البسي الفستان بتاعك و اجهزي علشان نتحرك
لميتا : ماشي
علي : صحيح انتي ها تعزفي ايه
لميتا : خليها مفاجأة
علي : ماشي يا قمر

طلع على و راح الاوضه لبس البدله و امه و مني و اخوته لبسه لبس سواريه و نزله تحت علي بعد ما خلص لبس وقف استني لميتا و اخدها و نزله تحت و الكل عمال يطمن فيها لحد ما وصله الدار و الناس بدأت يجي بالدعوات و قائمه الحضور كلهم جين يخلصه مصالح يعني راجل اعمال قابل وزير و نائب في مجلس الشعب قابل راجل أعمال و كلها ديره مصالح دخله القاعه و طلع المايسترو و قعد على البيانو و لميتا قعدت على كرسي بس كانت خلعه النضاره و مسكه الكمنجة بتاعت ابوها و قعدت و المايسترو خبط بالعصايه بتعته علشان الكل يسكت و ينتبه بدات لميتا العزف و نسيت الناس عزفت سيمفونية لي فرانك سناتره اسمها ارض السعاده بس اللحن نفسه لحن حزين (ادخله اسمعوها على اليوتيوب تحفه) خلصت المقطوعه الاوله والتانيه كانت اخر مقطوعه قام الكل سقف ليها و طلب المايسترو مكروفون
المايسترو : شكرا جدا لي الحضور الكرام انا مكنتش اتوقع اني عزف لميتا يكون بالجمال ده انا مبهور جدا به حاجه راقيه و جمليه و مختاره سيمفونية صعبه بس عزفتها ببراعه شديده شكرا لميتا امتعتينا جدا بعزفك

الكل سقف من الي عجبه المزيكا و الي جي يعرص و يكسب مصلحه طلعه بره القاعه استراحه و علي واقف مع الصحافه بص لقي فريده لبسه فستان سواريه تحفه جدا انها اللقاء و راح ليها
علي : ايه الحلاوه دي
فريده : (مكسوفه) شكرا
علي : حضرتي الحفله من الاول
فريده : ايوه عزف اختك تحفه الصراحه
علي : دي شهاده كبيره اوي (فضل باصص عليها و هو مبتسم)
فريده : (مكسوفه) انتا بتبص كده ليه
علي : مفيش بس انتي حلوه اوي الصراحه
فريده : (بصت في الأرض و هيا مكسوفه)
علي : (مسك اديها الاتنين) انتي بتتكسفي من الصراحه
فريده : (لسه بصه في الارض) لا بس انتا اول واحد يقول اني حلوه
علي : يبقي الناس مجانين لو مقلوش الكلام ده ليكي يله علشان الاستراحه خلصت

اخد ايدها في إيدة وهيا مكسوفه دخل هو الاول و الكل وره و قعده في الصف الاول و فريده جنبه و غاده بنت محمود غيرانه منها جدا الانها بتحب علي من الطفوله و غاده جدته بصه ليهم و فرحانه و حسه اني في حاجه بنهم قعده سمعه لميتا بتعزف لحد ما خلصت و طلعه بره علشان يمشه
علي : ها تروحي
فريده : ايوه الساعه12
علي : طيب تعالي اوصلك
غاده : ايه ده فريده عمله ايه يا قمر
فريده : كويسه يا طنط
غاده : لا بلاش طنط دي الكل بيقولي يا حجه بس انتي تقدري تقوليلي يا غاده
فريده : عيب
غاده : مفيش عيب اسمعي الكلام و انتي ساكته انا اسمي غاده ماشي
فريده : ماشي يا غاده
علي : ها روح اوصل فريده و راجع
غاده : ليه بس سبها تسهر معانا
فريده : مش ها ينفع علشان ماما
غاده : (نجحت في الاختبار) ماشي وصلها يا علي و خد بالك منها ها
علي : في عنيا يا تيته

طلع علي مع فريده و ركبت معاه العربيه
دودو : مين دي يا غاده
غاده : بتسألي ليه
دودو : علشان علي
غاده : واحده تاني كانت شافتك بجحه بس انا معوداكي على الصراحه بلاش تسألي تاني علي يعمل الي هو عايزه
دودو : ازي
غاده : لو نصيبك ها يجيلك لكن لو لا يبقي خلاص

طلعه بره علشان يروحه
سندي : معلش يا ماما انا رايحه مشوار
غاده : الشغل يتأجل
سندي : اسفه بس لزم اروح اشوف عمر فين مختفي بقاله فتره
غاده : طيب روحي شوفيه و قوليله اني عايزه اشوفه في الصعيد قريب
سندي : ماشي سامح اتحرك معايا من غير حراسه
سامح : حصل

ركبت مع سامح عربيه من غير حراسه و راحه على عماره في المعادي طلعت و خبطت على الباب فتحت ليها داليا (داليا تبقي سكرتيره علي الصمدي جوزها و كان ليها مشكله و علي خلصها و نتيجه لي ده اخد رصاصه في ضهره و مات بسببها)
داليا :سندي وحشاني اوي (اخدتها بالحضن)
سندي : (بدلتها الاحضان) و انتي اكتر يا داليا
داليا : اتفضلي ادخلي ازيك يا سامح
سامح : تمام يا داليا ليكي واحشه

دخله و قعده
سندي : فين اخوكي يا داليا
داليا : اديله يومين في الاوضه مش راضي يطلع
سندي: ليه كده
داليا: مش عارفه
سندي: طيب انا دخله ليه
داليا : اتفضلي البيت بيتك و عمر زي ابنك (عمر يبقي اخو داليا الصغير و هو و احمد توائم بس مش نفس الشكل)

قامت سندي و راحت الاوضه لي عمر خبطت
عمر : داليا مش عايز اتكلم
سندي : انا يا عمر مش داليا
عمر : (قام بسرعه فتح الباب) حضرتك هنا يا هانم
سندي : ايوه هنا (زقته و دخلت الاوضه قعدت على الكرسي) اقعد
عمر : ميصحش
سندي : بطل عبط انتا زي ابني اقعد
عمر : (قعد)
سندي : مالك مختفي ليه
عمر : تعبان شويه
سندي : طيب البس نروح المستشفي نعملك فحص شامل
عمر : لا نفسياً
سندي : طيب مالك
عمر : مش عارف بس مش مرتاح انا شوفت مع حضرتك كتير دم كتير و موت كتير و ده تعبني
سندي : عندك حق بس احسبها معايا لو انا معملتش كده كان ها يحصل ايه كان ها يحصل كتير في كلمه كان بيقولها المرحوم (مجبور) الكلمه دي كانت بيقولها اول ما يعمل كده علشان يا هو يعيش يا هما يعيشه الارض مش ها تساع الاتنين
عمر : عندك حق بس انا عايز طريق خروج حتي لو ها دفع التمن الموت بس عايز ارتاح
سندي :و انتا عندك 18 سنه جتلي و طلبت ترد الجميل بتاع المرحوم و تشتغل في الحراسه بعتك سعتها الجحيم تتدرب لحد ما كملت سن 21 سنه رجعت صح وله غلط
عمر : (بص في الأرض) صح
سندي : خلاص انتا بعت روحك لي الشياطين و عملت معاهم عهد بالدم (بصت ليه شويه) بس لو عايز تخرج ماشي خروجك امن بضمان مني انا
عمر : (بفرحه) بجد
سندي : بجد انتا درست حقوق في الجحيم صح
عمر : صح
سندي : خلاص انزل مكتب الشؤون القانونية براحتك من بكره و زي ما قولت خروجك امن برعايتي انا
عمر : بجد مش عارف اقول لي حضرتك ايه
سندي : (بابتسامه) بلاش حضرتك دي انا زي امك و الام متتعبش ابنها وله تضغط عليه
عمر : ماشي
سندي : (قامت) سلام يا عمر و زي ما اتفقنا

طلعت بره و سامح كان قاعد
داليا : ماله الواد
سندي : معلش شاف كتير و تعب منه عمر حساس اتفقت معاه ينزل الشركه موظف من بكره
داليا : (عنيها بتلمع من الفرحه) يعني ينفع يخرج
سندي : من امته بقول كلمه و برجع فيها
يمني : (يمني تبقي اخت داليا الصغيره خالص بس امهم متوفيه و ابو داليا اتجوز و جاب احمد و عمر و يمني الاخيره و الاتنين توفه في حدثه و داليا هيا الي ربتهم ) طنط سندي
سندي : ازيك يا قمر عمله ايه
يمني : تمام يا طنط
سندي : كنت عايزه اسألك على حاجه كده
يمني :طبعا يا طنط خير
سندي :انتي تعرفي فريده المحمدي
يمني : دي صحبتي جدا
داليا : ملها فريده يا سندي
سندي : مقضياها هيا و علي مش عايز يستقر
يمني : لا يا طنط فريده مش بتاعت تقضيه و خلاص ها بنت محترمه جدا و بنت ناس و علي مهتم بيها بجد
سندي : يعني هيا محترمه
يمني : جدا فريده صعبه اساساً ومش اي يفكر يكلمها اساساً
سندي : طيب ماشي عايزين حاجه
داليا : ماشيه ليه اقعدي شويه
سندي : مره تانيه يا داليا يله سلام

نزلت مع سامح و ركبه العربيه
سامح :ممكن اسأل على حاجه
سندي : اسأل يا سامح
سامح : حضرتك ليه سألتي عن فريده
سندي : علشان علي مهتم بيها انتا اخدت بالك كان حاجز الكرسي الي جنبه ليها و داخل القاعه و ماسك اديها
سامح : فريده بنت كويسه جدا و جدعه و تربيه ايهاب المحمدي و حضرتك عرفه ايهاب مربي أولاده ازي
سندي : عارفه و سعتها العلاقه ها تقلب لي جواز
سامح : طيب كويس علي يستقر مع واحده كويسه و بنت ناس و من عيله احسن من البنت الي كان ماشي معاها درين
سندي : كويس بس فريده متنفعش علشان ضعيفه شبهي و انا صغيره و انتا عارف انا دفعت قد ايه علشان اوصل لي اسم الهانم و الناس تخاف تقول اسم سندي
سامح : حيات حضرتك مع المرحوم حاجه و علي حاجه تاني علي متعرضش لي نص الي اتعرضله الباشا
سندي : صح بس تضمن اني التاريخ ميعدش نفسه معاه و سعتها فريده ها تقعد تعيط زي ما كنت بعمل زمان
سامح : مش فاهم الصراحه بس حضرتك اكيد شايفه حاجه تاني
سندي : نسبها لي الوقت

رجعت سندي البيت وصلتها رساله من سليم (تم تصفيه جميع اطراف المؤامرة) دخلت جوه علي كان سهران و بيتكلم في التلفون مع فريده قفل معاها
سندي : سهران يعني
علي : كنت بتكلم مع فريده شويه
سندي : مش ملحظ انك مزودها معاها شويه يعني داخل ماسك اديها و مقعدها جنبك عادي
علي : بديها مقامها هيا تستحق احسن من كده
سندي : بس انتا مش شويه انتا علي الصمدي
علي : عارف بس انا مشدود ليها شويه
سندي : بلاش يا علي انا امك و عرفه مصلحتك
علي : و انا عارف اكتر منك علشان دي حياتي انا تصبحي على خير يا امي

طلع على الاوضه بتعته ينام

المشهد الريسي

جمال قفل مع المستشفي الي بلغته اخبار مش كويس ابوه لسه تعبان من كتر التفكير و طلع ينام في الاوضه بتعته و صحي تاني يوم نزل الشركه قابل رنا صبح عليها و كان في اجتماع مع ناس من انجلترا خلص معاهم
رنا : عايز حاجه قبل ما امشي
جمال : فاضيه وله وراكي حاجه
رنا : لا فاضيه
جمال : طيب تعالي نتغده مع بعض لو تحبي
رنا : (مبتسمه) ماشي

اخدها و راحه مطعم طلبه الغدا هما بيتكلمه
جمال : رنا انا عمري ما سألتك ابوكي عمل ايه لما عرف انك دخلتي شرطه
رنا : بص انا طول عمري بحب شغل بابا جدا بعد ما خلصت دراسه السون طلبه ضباط ستات رحت قدمت و هو ميعرفش و اتقبلت من غير ما يعرف رن عليه واحد صحبه بيقوله الف مبروك رنا اتقبلت كان يوم اسود و عمل مصيبه في البيت بس انا مشيت كلامي و رحت برده انا ابوك عمل ايه
جمال : عمل حفله كبيره جدا مكنش عايزني ادخل بس اصريت و دخلت من وره برده و اتقبلت بدون مساعده منه بس كان فرحان جدا بيا
رنا : زي يعني
جمال : ايوه
رنا : (ابوها رن عليها كنسلت) انا لزم امشي دلوقتي بابا بيتصل
جمال : طيب اوصلك
رنا : لا العربيه بره باي
جمال : باي

فامت رنا و جمال طلب قهوه و هو بيشرب جاله تلفون من رقم مشفر
جمال : الو
شخص : الو يا جمال بيه
جمال : مين معايا
شخص : انا شخص
جمال : شكلك شاري خط برايفت و بتجرب ارقام طلع رقمي سلام (قفل السكه في وشه)

رن تاني و تالت لحد ما زهق قفل التلفون و حاسب ركب العربيه هو كان متحرك لوحده بدون حراسه جاله تلفون على الرقم الخاص رد
جمال : الو
شخص : كده تقفل التلفون في وشي و مش عايز ترد عليا
جمال : انتا جبت الرقم ده منين انطق بدل ما اجيبك بلبوص
شخص : لا انتا كداب متعرفش تعمل حاجه بس زي ما جبت رقم تلفونك اقدر اوصلك في اي لحضه بص علشان نختصر الوقت انتا ها تموت على أيدي انا بكلمك بس علشان تسمع صوتي و لما اجي اقتلك تبقي عارف انه انا زي ما قتلت اخوك هههههه (قفل السكه)
جمال : الو الو

لف العربيه بسرعه و راح على المكتب لي الهانم دخل
الهانم : (ببرود) جي من غير معاد
جمال : كان لزم اجي
الهانم : خير
جمال : (حكلها عن التلفون الي جاله)
الهانم : هات تلفوناتك كلها
جمال : (طلع التلفون بتاعه و التلفون الخاص)
الهانم : (خدت التلفونات و داست على زرار دخل واحد من الحرس) خد التلفونات دي الخاص فوره و التاني ابعته اي حته غير هنا
حارس : حصل

اخد و طلع بره فرمهم و بعد كده رجع
الهانم : انتا اديت الرقم الخاص لي حد
جمال: لا اهلي نفسهم ميعرفوش الرقم ده
الهانم : (بتفكر شويه) مشكله دي جمال مين ده الي انتا عامل معاه مشاكل
جمال : لو اعرفه كنت قتلته
الهانم : و مش ها تعرفه غير لما يكون عايز يظهر الي يعرف يوصل لي الارقام الخاصه يبقي مش سهل
جمال : و بعدين
الهانم : ها غير وسائل التواصل و ابعتلك تلفون جديد بشفره جديده بس فتح عينك و بلاش تمشي من غير حراسه انتا كأنك بتقول تعاله اقتلوني
جمال : انا نفسي يظهر علشان اخلص منهم
الهانم : لا بلاش تسرع و غشوميه او تخلي الانتقام يعمي عينك
جمال : يعمي عيني ايه انا مش شايف غيره انا ابويا اتسمم و هو نايم
الهانم : ازي حصل
جمال : محدش عارف و الدكتور بيقول السم في جسمه من مده طويله
الهانم : طيب اهدي و ها يظهر لوحده
جمال : و انا مستاني
الهانم : قولي صحيح انا سمعت انك عندك اخت صغيره
جمال : (مش فاهم السؤال) ايوه ليه
الهانم : لا بس سمعت عنها و عن جملها و ادبها كلام الناس عنها حلو
جمال : اه فريده اخر العنقود
الهانم : صحيح انتا عرفت الريس الي حاول يقتلك بتاع مين
جمال : بتاع شاب اسمه علي علي
الهانم : و عملت ايه
جمال : رحت اتكلمت معاه بس طلع مسروق منه و عامل محضر عليه
الهانم : ممكن تبقي اشتغاله
جمال : لا انا كلمته بنفسي هو شاب عادي تلقي امه هيا الي جيبه ليه علشان لقيت معاه واحد جديد بعدها بمفيش كام يوم
الهانم : لا لو امه عرفت كانت رفضت موضوع الريس ده اساساً
جمال : ليه هو حضرتك تعرفيها
الهانم : (طفت السيجاره) ايوه علي يبقي ابني الكبير
جمال : (بستغراب) ابن حضرتك
الهانم : ايوه عيل طايش مجنون شويه عيبه هو الشرب
جمال : لا هو مش بيشرب علشان لو بيشرب كنت عرفت
الهانم : (بنصف ابتسامه) انتا زي ابوك كويس اني مش بسلم عليك بالايد
جمال : و حضرتك عرفتي الموضوع ده منين ده في اديق الحدود
الهانم : من ابوك نفسه لما فكرت اسلم عليه رفض و الموضوع ده عصبني جدا بس فهمني
جمال : بس مش غريب ابويا يحرق كرت في ايده
الهانم : ابوك و المرحوم جوزي كانه اصحاب و ابوك كان بيرفض يسلم على حد بايده غير في اديق الحدود كام شايف انه انتهاك لي خصوصيه الناس غبي حد يبقي في ايده سلاح زي ده و يرفض يستخدمه
جمال : علشان ليه تمن و تمنه صعب بس ابن حضرتك مش بيشرب خمره انا متأكد من كده بنفسي
الهانم : (بابتسامه صفره) انا ها خد كلامك ثقه (بصت في الساعه) اتفضل علشان عندي اجتماع
جمال : استأذن

مشي جمال و الهانم متنرفزه علشان مش عارفه تبوظ علاقه فريده بابنها علي طلع جمال و رجع البيت
اصول : ايه اخرت يعني
جمال : كان عندي شغل كتير
اصول : بقولك ايه انا عايزه افرح بيك
جمال : تفرحي بيا ازي
اصول : ازي يعني تتجوز انا شوفت بنت زي القمر
جمال : بس يا أصول
اصول : ليه بس العروسه زي القمر و بنت ناس بنت السفير حازم غربال
جمال : السفير حازم غربال و انتي تعرفيه منين
اصول : مراته من اسكندريه و كانت زبونه و صحبتي في نفس الوقت البنت ايه يا جمال حتت قمر
جمال : بصي انا لما كنت في الحراسات الخاصه اشتغلت مع ابوها بس كانت صغيره
اصول : لا كبرت و اتخرجت من جامعه في كندا ابوك كان حاطت عينه عليها ليك من زمان
جمال : أصول انا مش بفكر في الموضوع ده انا طالع انام

طلع جمال الاوضه غير هدومه و قعد شويه اتكلم مع رنا على الوت ساب و بعد كده نام و صحي تاني يوم نزل يفطر مع فريده و اصول و بعد كده فريده راحت الجامعه بتعتها مع علي دخله المحاضره
زيدان : فين علي الصمدي
علي : (قام) ايوه انا
زيدان : علي علي محمد راضي الصمدي
علي : انتا بتسمع اسمي وله بتعرفني به
زيدان : لا يا علي بتأكد بس
علي : طيب اتأكدت
زيدان : جدا يا شباب احنا عندنا في المحاضره نجم كبير علي الصمدي وله اقول الملياردير الصغير
علي : افضل لقب علي الصمدي
زيدان : اشمعنا
علي : (ببرود) علشان اسم محدش يقدر يمس الي شيله
زيدان : و انتا شايل الاسم ده زي ما ها تشيل الماده بتعتي
علي : لا لو على الماده بتعتك عادي ساعه زمن و انجح فيها
زيدان : و زي ما انتو شيفين يا شباب كده تتفوق الفلوس الي هيا الراس ماليه عن اي حاجه تاني
علي : مش بالفلوس انتا بتدرس ماده سهله انجح فيها بساعه مذاكره مش اكتر
زيدان : صعب و ها نروح بعيد ليه الامتحانات قربت و لو ذاكرت او كلمني اي حد برده ها تسقط
علي : خلاص يبقي نتقابل يوم النتيجه يا بطريق

طلع من المحاضره على الكافتريه قعد و حط تلفونه على الشاحن و طلب قهوه و خلصت المحاضره
فريده: انتا مش ها تبطل مشاكل مع الدكتور زيدان
علي : ايه خايفه عليا
فريده : طبعا (اتحرجت) اصل لو سقط في المده بتعته ها تقعد سنه تاني و ها كون مطره اشوفك
علي : (بابتسامه غرور) مع انك بتكذبي بس ها صدقك بصي يا فريده انا بتعامل مع الناس كلها باحترام و تواضع بس يوم ما حد يفكر يعمل معايا اي حاجه و زيدان ده لو عايز اجيبه تحت رجلي في ثانيه اجيبه من غير مجهود و اديكي شوفتي في لحظه الحرس جت ساعت مشكله صداح
فريده : (بخوف) انا بدات اخاف منك
علي : ليه هو انا واحش انا واحش مع الواحش و مش بحب حد يفكر انه يتكبر عليا او يعملني نمره زي ما كان مفكر البطريق زيدان
فريده : (بتفكر شويه) طيب انا ماشيه
علي : ليه
فريده : زهقت و خلصت الي عليا امشي مفيش جديد
علي : طيب اوصلك
فريده : لا انا معايا العربيه و محتاجه اكون لوحدي شويه سلام

طلعت فريده و بعد شويه جت يمني
يمني : علي مشفتش فريده
علي : خلصت محاضرات و مشيت
يمني : خلصت ايه ده فاضل محاضره و سيكشن
علي : بس هيا قالت انها خلصت
يمني : تلفونها مقفول مش عارف انتا شوفتها
علي : ايوه شوفتها بس شكلي عكيت الدنيا
يمني :ازي
علي : (قال ليها الكلام بالحرف) بس مشيت و قالت عايزه افكر في شويه حجت
يمني : انتا غبي
علي : ليه
يمني : انتا قولت الكلام ده ليه يابني فريده غير اي بنت ها تقبلها في حياتك يعني مش محتاجه تبين قدمها انك مسيطر لا هيا بتحب الناس تكون على طبعتها يعني عادي
علي : ازي على طبعتي
يمني : يعني لو كانت شافتك وسط حراسه و راجله و موكب كبير مش ها تهتم لكن هيا شافتك عادي بتتعامل مع الناس عادي بس تقدر تتعامل معاهم باسلوب علي باشا الصمدي بس بتحب تتعامل معاهم عادي يا راجل ده انتا الرخص بتعتك اتحسبت عادي كان ممكن تقول انا علي الصمدي و سعتها الضابط ها يديك تعظيم سلام و انتا ماشي هيا عايزه البسيط
علي : طيب ايه الحجت الي عايزه تفكر فيها دي
يمني : ها بدات تعجب بيك و تشوفك لكن انتا مسحت كل ده
علي : بجد بدات تفكر فيا
يمني : لو قالت الكلام ده ايوه و خلي بالك انتا اول راجل في حياتها بعد اخوتها ابن عمتها بتعمله زي الغريب
علي : كويس
يمني : انا اديتك المفاتيح شوف انتا ها تلم العك ده ازي يله سلام
علي : سلام

قامت يمني تمشي و بعدها علي طلع ركب الريس بتاعه و اتحرك بس دماغه شغاله و بيفكر في فريده و هو مش واخد باله عربيه عدت جنبه طلع من الشباك بتعها اتنين بالمسدسات ضرب كل واحد فيهم طلقه في كوتشين الريس اتقلب به وقع و هما وقفه و نزل منها الاتنين
علي : (بيحاول يرفع الريس من على رجله بس متألم من دراعه) اه
شخص : دي تحيه من جمال باشا علشان تكذب تاني و تقول اني الريس مسروق


طخ طخ طخ

يتبع.....

الفصل الثامن


تفتكره نهايتي ها تكون ازي اصل انا كا ايهاب عملت كل حاجه و اخدت كل حاجه انا عايزها و دخلت عش الدبابير برجلي و عملت عهد مع الشيطان نفسه هو انا كنت صح وله غلط وله عملت كده من الطمع في المكان و السلطه و الفلوس وله كنت خايف و عايز الحمايه طيب لو بايدي ارجع بالزمن ارجع اغير وله اخلي كا حاجه تمشي زي ما هيا مش عارف الصراحه بس كل الي انا عملته في حياتي هو الي حددني و هو الي عملني


بدايه الفصل

لسه ها يضربه علي كان داس على الانذار و دخل سامح و الرجاله صفوهم
سامح : (رفع الريس) انتا كويس
علي : دراعي اتكسر

رفعوه الرجاله و اخدوه على المستشفي بتعتهم عمله اللزم و حطوه في دور لوحده و مله الدور كله حراسه و جت امه و مني و اخواته كلهم
سندي : انتا كويس
علي : ايوه عدت على خير
دكتور : الباشا عنده كسر في دراعه الشمال غير في ارتجاج من الوقعه و شويه سحجات ها نطر تحجزه علشان لو في اي نزيف داخلي
مني : (عنيها مليانه دموع) كل ده
علي : متكبروش الموضوع انا زي الفل و طالع (حاول يقوم بس اتألم) اه
دكتور : عندي زي ابوك بس مش ها ينفع تطلع بكره الصبح اطلع براحتك عن اذنكم (طلع الدكتور)
علي : (قاعد و دماغه فيها الشر و افتكر موضوع جمال) سااااامح
سامح : (دخل يجري) خير يا علي
علي : في ضابط اسمه جمال ايهاب عايزه تحت رجلي في خلال ساعه
سندي : ايه الي حصل
علي : من مده جالي ضابط و قال اني الريس بتاعي القديم اشترك في محاوله اغتيال و انا قولت انه اتسرق مني و لما حوله يقتلوني النهارده قاله ده من جمال باشا علشان تكذب عليه تاني
سندي : طيب اهدي
علي : اهدي لما اجيبه
سندي : تجيب مين جمال مش ضابط اساسا جمال ضابط سابق و ساب الدخليه علشان يمسك شغل ابوه
علي : ابوه مين
سندي : (مش عايزه تعرفه اني فريده تبقي اخت جمال) ابوه و خلاص انتا مالك به انا ها جيبه ليك جمال انا عارفه سكته كويس و هو ملهوش علاقه بالموضوع ده انا عارفه و متأكده اهدي و الحل عندي

قامت سندي و طلعت بره و حصلها سامح
سامح : في مشكله
سندي: اكبر من دي الواد كان ها يضيع مني
سامح : لا اكبر العربيه متسجله باسم شريكات المحمدي
سندي : يعني لو جمال ها يعملها بعربيه باسم شركته مستحيل و بعدين هو عارف اني علي ابني
سامح : يعني ايه الموضوع كده صعب و معقد
سندي : عندك حق امشي انتا و لو علي طلب منك تجيب جمال ارفض جمال انا الي ها جيب

المشهد الريسي


فريده قاعده و فتحه النت و بتقلب لقت خبر محاوله اغتيال الملياردير الصغير علي علي الصمدي ابن رجل الاعمال علي الصمدي وريث إمبراطور ابيه قفلت بسرعه و كلمت يمني
يمني : الو يا فريده
فريده : صح الي انا سمعته عن علي ده
يمني: ايوه حوله يقتلوه النهارده بعد ما طلع من الجامعه
فريده : صداح الكلب
يمني : لا مش صداح دي مش اول مره علي او ابوه ناس تحاول تقتلهم بقولك ايه انا ريحه ازوره بكره في المستشفي تيجي
فريده : ماشي نروح

قفلت معاها و قعدت تفكر شويه و جمال كان في الصالون بره و جاله تلفون
جمال : الو
شخص : انا الهانم يا جمال
جمال : ايوه في مشكله يا هانم
الهانم : لا بس عايزك تيجي بكره مستشفي الصمدي في الشيخ زايد
جمال : في مشكله
الهانم : علي ابني عمل حدث و عايزك تيجي علشان في مشكله عايزك فيها
جمال : بس كده ماشي و الف سلامه لي ابن حضرتك
الهانم : شكرا يا جمال سلام
جمال : سلام

قفل معاها و طلع ينام و تاني يوم راح الشركه و بعد ما خلص جاب بوكيه ورد شيك و راح المستشفي طلع الدور الي فيه علي لقه مقفول كله و حراسه في كل حته مستغربش بس اخده سلاحه و وصله لي اوضه علي خبط و دخل كان سامح واقف
جمال : مساء الخير
الهانم : اهلا يا جمال اتفضل ادخل
جمال : (دخل و حط الورد جنب علي) الف سلامه يا علي
علي : (ببرود) اقعد
جمال : (قعد) خير يا هانم حضرتك طلبتيني
الهانم : امبارح حد حاول يقتل علي و قاله كلمه معينه علشان تعرف تكذب على جمال باشا تاني الرجاله ادخلت في الوقت المناسب بس العربيه طلعت متسجله باسم الشركه عندك
جمال : عندي انا
علي : ايوه اديني سبب واحد يمنعني عن قتلك
سامح : (طلع مسدسه و شد الاجزاء وجه لي جمال)
جمال : (قاعد بارد) لو عايز اقتلك مش هاجي لحد هنا و مش هاعملها بعربيه متسجله باسم الشركه بتعتي انا مش غبي و بعدين انا لو عايز اعمل مشكله قبل ما اعرف انك ابن الهانم واكيد انا مش مجنون
الهانم: انا عارفه يا جمال انتا و ابوك اصدقاء لي العيله من زمان من ايام جدك فتحي علي جمال قدامك اهو لو هو مكنش جيه بنفسه
علي: جي علشان يداري عن الي عمله
جمال: و انا قدامك بس انتا مش ها تقتلني
علي :جيبها منين الثقه دي
جمال : مش ها تضرب انا واثق من كده (قام مره واحد و اخد السلاح من سامح بسرعه طلع الخزنه و فك الكبرا بتعته الي هيا فوق المسوره) انا واثق من كده (عطي السلاح لي سامح) من وقفتك انتا 777 سابق و انا كمان
سامح : (بصله بأعجاب)
جمال: الف سلامه يا علي
الهانم : تعاله اوصلك

طلع جمال مع الهانم و نزله تحت
جمال : لو حضرتك معرفتنيش في الوقت المناسب كانت ها تبقي مشكله و دم كتير و انا معنديش استعداد اموت
الهانم : الي عمل كده قاصد يخلينا نخبط في بعض
جمال : عارف اني احنا لو خبطنا في بعض الي ها يطلع عايش ها يكون ضعيف و لقمه سهله
الهانم : لعبه خطر و دخله عش الدبابير بيتي الحق مش ليك لوحدك ليا انا كمان دول عايزن ابني الوحيد
جمال : الي عمل كده اكيد يائس و ها يظهر
الهانم : عندك حق تقدر تمشي

مشي جمال وطلعت الهانم تاني فوق و سامح كان واقف بره
سامح : عدت
الهانم : جمال اعقل من انه يعمل حركه هو مش قدها و بعدين انتا سبت المسدس ليه و دي اكيد ها تهز علي شويه
سامح : بس انا مسبتش مسدس بمزاجي هو اخده
الهانم : اخده؟؟؟ منك انتا ازي
سامح : مش عارف
الهانم : سامح انتا رغم سنك الكبير لا عمرك غلط في نشان وله حد عرف يقف قصادك او ياخد سلاحك ازي جمال خده و انتا كنت زيه نفس التدريب 777
سامح : معرفش بس الاكيد اني جمال مخدش فرقه عديه في الجيش
الهانم : هيا الثلاث 7 فرقه عديه
سامح : لو تفكيري صح تبقي عديه جدا في الجيش في حاجه اسمها فرقه عملات سوده دول بيعمله عمليات كبيره و ليهم تدريب اجمد من الثلاث7
الهانم: ازي الكلام ده مش في الملف بتاعه حتي ملفه في المخابرات مش موجود
سامح : هيا اسمها عملات سوده لي سبب واحد هو عملياتهم بتكون بره الملفات و مش موجوده اساساً الان الفرقه دي مش موجوده
الهانم : لا فهمني اكتر
سامح : يعني واحد هربان من المخابرات و قاعد في المكسيك فرحان اني مفيش اتفاقيه تسليم مطلوبين يروحه يجبوه يعمله انقلاب في بلد يشيله حكومه يحله جيش بلد تاجر سلاح عايزين يختفي هما يخفوه و علشان كده اسمها فرقه عمليات سوده بره الورق ومش في ورق تاني لا ملهاش ورق اصلاً و لو حد اتمسك عمرنا ما سمعنا عنه
الهانم : كويس اني مزوده الحراسه
سامح : (بص لي الحراسه) لا لو جمال هو الي عمل كده وده طلع لا بس لو هو احنا محتاجين ثلاث اضعاف الرجاله دي بس من الجحيم الناس دي بتكون مكنه قتل ماشيه على رجليها و رفعه السلاح في وشه مش ها تعدي على خير و علي مش ها يسكت
الهانم : لو فكر يلمس ابني ها فرمه هو و عيله المحمدي كلها
سامح : مينفعش انا كنت بسأل المرحوم انتا ليه صابر على فتحي المحمدي و من بعده واخد إيهاب تحت كتفك اوي و بتكبره كان يرد يقول الي من عيله الصمدي و معاه عيله المحمدي يبقي حكم الصعيد حكم عيله المحمدي راس براس مع عيله الصمدي و لو خسرتي عيله المحمدي الصعيد ها يبقي زي الحصان الي ملهوش لجام
الهانم : يعني ايه ها فضل خيفه على ابني من ابن المحمدي
سامح : (بص يمين و خد الهانم على جنب اكتر) فريده
الهانم : فريده مين
سامح : فريده المحمدي هيا الشوكه الي في ضهر جمال
الهانم : جري ايه يا سامح من امته بندخل العيال الصغيره في شغلنا
سامح : فريده مش صغيره فريده عندها 21 سنه و علي عنده 23 سنه يعني سنهم مناسب لبعض جدا غير كده انهم اصحاب و العلاقه دخله في سكه علاقه
الهانم : انتا اتجنينت وله ايه يا سامح مفيش حاجه زي دي
سامح : حضرتك ديمن بتفكري بأسلوب عملي علي الصمدي مناسب بنت و اخت كبير عيله المحمدي يعني ابنهم ها يكون ابن الصعيد اكبر عيله الي هيا الصمدي و ها يكون ماسك لجام الصعيد عيله المحمدي اهل امه و زي ما كان بيقول الباشا الي معاه الصعيد محدش. يقدر يقف قصاده
الهانم : (مكشره) سامح انتا مش على اخر الزمن ها تيجي تقولي اعمل ايه و معملش ايه انتا نسيت نفسك وله ايه
سامح : (رجع خطوتين لي وره و هو رافع ايده الاتنين) لا عشت وله كنت حضرتك الهانم و انا سامح مش اكتر بس انا بتكلم علشان علي بيه ابن حضرتك الي انا موجود اساساً في خدمته بس لو حضرتك مش عايزاني اتكلم خلاص اسكت
الهانم : طبعا تسكت ابني انا محضره ليه الجواز الي تليق به و بمقامه علي الصمدي مش اي حد

نزلت الهانم و ركبت عربيتها و اتحركت مع الحراسه و في طلعتها دخلت فريده مع يمني طلعه الدور لي علي و الحرس منعوهم يدخله بس سامح كان واقف
سامح : لا مش باين جمال بره........ ايوه فعلا جمال مش مجنون يعمل كده........ (بص لقي فريده و يمني) فريده المحمدي هنا......... مش غريبه علي دنجوان..... فكرت برده بس منفعش..... تمام ها روح اشفهم سلام (قفل المكلمه و راح ليهم) ازيك يا يمني
يمني : تمام يا عمو
سامح : مش تعرفينا بصحبتك وله ايه
يمني : فريده المحمدي صحبتي جدا
سامح :طبعا قمر زيك ها يعرف واحده واحشه منين بس
يمني : (بدلع) حبيبي يا عمه يا عسل
سامح : ازيك يا فريده احنا اتقبلنا صح
فريده: ايوه مره واحده بس
يمني : طيب ايه مش ها ندخل نشوف علي وله ايه
سامح : عديهم يبني ادخلي يا قرده يا بختك يا علي تعاله

وصلهم لي الاوضه و جوه كان على و معاه لميتا بس لما جمال كان هناك كانت في اوضه تانيه و ليها باب على اوضه اخوها
سامح : (بابتسامه) عندك زياره مستعجله
علي : (برخامه) مش عايز اشوف حد
سامح : (فتح الباب و دخل) اتفضله

دخلت يمني و فريده و علي رفع نفسه و شال شويه حجت جنبه ملهاش لزمه
علي : فريده انتي عرفتي منين
فريده : اخبارك مليه الجرايد يا مفضوح
علي :طيب اتفضلي اتفضلي
فريده : (عطته بوكيه الورد) الف سلامه
علي : تعبه نفسك ليه بس
يمني : ايه يا تامر و شرين انا موجوده على فكره
علي : اقعدي يا قرده
يمني :طيب
علي : عمله ايه يا فريده كويسه
فريده : اه تمام كويسه
لميتا : احم احم احم
علي : اه نسيت اختي الصغيره لميتا
فريده : قصدك الفنانه طبعا اعرفها حضرت الحفله بتعتها
لميتا : انتي فريده صح
فريده : ايوه صح (بصت لي سامح) و حضرتك اكيد والد علي صحيح
سامح : هههههه لا انا الحارس بتاعه و بعدين انا اجي ايه في الباشا وله حاجه
لميتا : عمو سامح ده مش بس حارس لا ده صديق بابا
سامح : الباشا هو كان في زي الباشا الكبير كانت ايام شبابي و شبابه مكنا لسه بخرنا
علي :ايوه مكنش حد يعرف يسحب مسدسك
سامح : (مسكه من خدوده و الحركه دي بتستفز على جدا) بكره تفهم و تعرف اني كان عندي حق لما سبته
علي : (حاش ايده) مش بحب الحركه دي
سامح : (راح لي الباب) عارف انا ها بعت البوفيه (طلع)
فريده : غريب سامح بيفكرني بحد
لميتا :هو تحسي زي ام لينا مش الحارس بتعنا وله حتي صاحب بابا
فريده : هو ايه الي حصل
علي : الي حصل ناس حولت تقتلني
فريده :طيب البوليس قاله ايه
علي : (دحك باستخفاف) بوليس ايه يا فريده
فريده : اكيد بيحققه دلوقتي
علي : بصي لو الحكومه وصلت ليه قبل العيله ده ها يكون رحمه ليه
فريده : (بتعبير وش مش مفهومه) ازي يعني
علي : (بص لي يمني و كانت بتحاول تقوله اقفل على الموضوع) لا مفيش اصلهم ناس صعبه اوي


في مشهد اخر

شخص غير معروف واقف في حته مقطوعه بره عربيته و مولع سيجاره دخلت عربيه تانيه و نزل منها عمر الي كان قائد الحرس لي الهانم
شخص : حد كشفك
عمر : لا وافقت بسرعه
شخص :كويس ها تعمل ايه
عمر :زي ما طلبت
شخص : (طلع ظرف و عطه ليه) ده ظرف فيه بسبور امريكي اصلي و معاه تأشيره خروج مفتوحه و كمان رقم حساب في جزر البهامه بالاسم ده بعد ما تجيب الي انا عايزه تقدر تطلع بره في اول طياره خاصه
عمر : و انا في المكان الي انتا عايزه

المشهد الريسي


جمال راح الشركه و طلب عماد
عماد :في ايه يا جمال
جمال : في عربيه من بتوع الشركه مسروقه
عماد: ايوه حصل امبارح
جمال : و ازي انا معرفش
عماد : عادي دي عربيه مسروقه مش حوار
جمال : لا حوار العربيه دي اتعمل بيها كرثه
عماد : كرثه ايه
جمال : العربيه الي سرقها اخدها و ضرب نار على ابن الهانم
عماد : ابن الهانم!!!! ازي
جمال: غير كده الريس بتاعه اتسرق و اضرب منه نار عليا و لما رحتله و سألته من غير ما اعرف هو مين قال انه مسروق منه كمان
عماد : يعني ايه
جمال : يعني حد بيخبطنا في بعض
عماد : كده الموضوع كبر اوي الهانم ممكن تقوم حرب علشان ابنها ده الوحيد و وريث ابوه في الامبراطورة بتعته كل الي الهانم فيه ده و اكتر كمان بتاعه هو
جمال : لا الهانم اعقل من كده و هرشت الموضوع و هيا الي عرفتني اني ابنها ناوي على حوار النهارده
عماد : ازي الهانم في صفك
جمال : الهانم ست عمليه و ذكيه و عرفه اني انا مليش مصلحه اعمل حاجه زي دي و عرفه حرب مع عيله المحمدي محدش ها يطلع منها كسبان خالص و الي ها يكسب ها يكون خسر كتير جدا
عماد : طيب انا طالع اسكندريه استلم الشحنه من المغرب
جمال : ماشي اتفضل يا خالو

طلع عماد و بعده دخلت رنا
رنا :جمال
جمال : ايوه
رنا : اهدي شويه في ايه
جمال : (غمض عينه و خد نفس) اسف بس مضغوط شويه
رنا : صوتك كان عالي مالك
جمال : عندي مشكله صغيره في الشغل و حوار ابويا بدا يوسع و تصدقي مش عارف هاعمل ايه لما امسك الي كان السبب
رنا : جري ايه يا جمال انتا نسيت التدريبات بتعتنا وله ايه لما تمسك الهدف اضرب الاول و اسأل بعدين
جمال : صح اضرب الاول و اسأل بعدين
رنا : طيب بما انك هديت اعملك قهوه
جمال : انتي سكرتيره مش بوفيه
رنا : دمك بس يروق و انا ابقي سكرتيره قبل كده متطره اكون بوفيه قهوتك ساده زي ما هيا
جمال : ايوه


في مشهد اخر


لميتا و علي و فريده و يمني قعدين و العيله بتاعت علي دخله كلهم
دودو : (دخلت الاول تجري و هيا ملهوفه) علي انتا كويس يا علي قولي رد عليا طيب طمني عليك
علي: ايه كل ده كلام افصلي شويه
غاده : رغايه زي امها و جدتها (الي هيا اخت غاده) افصلي
علي : تيته وحشاني
غاده : (رايحه نحيت علي بس شافت فريده اتعدلت عليها) فريده عمله ايه قمر
فريده : كويسه يا غاده حضرتك عمله ايه
غاده : بخير يا قمر لما شوفتك
مصطفي : انتا كويس يا علي
علي : الحمد..... يا عمي عدت على خير
محمود : زي ابوك.... يرحمه بتاع مشاكل برده
علي : العرق دساس يا عمي (اخده بالحضن)
حياه :كويس عدت على خير يا علي
علي :الحمد.....
غاده : (بصت على اتنين بوكيه ورد) من مين الورد ده يا علي
علي :واحد من فريده
غاده : و التاني من يمني صح
يمني : و حياتك يا غاده ما جبت كبايه مايه حتي
غاده : وطيه زي اختك مين الي جاب التاني
علي :من واحد راجل اعمال (سحب الكرت) من جمال ايهاب جمال يونس (قري المحمدي و عنيه وسعت) احا
غاده : لسانك يا زفت
علي : لا مفيش اسف قوليلي يا فريده انتي عندك اخوات صح
فريده : ايوه عندي اتنين يوسف.... يرحمه و جمال الكبير
علي : جمال ايهاب جمال يونس المحمدي صح
فريده : انتا تعرفه
علي : اه بس مش بشكل مباشر
صفاء : (قعدت جنب لميتا و بتتكلم بتهكم) عمله ايه يا فنانه
لميتا :كويسه يا صفاء
صفاء : سمحيني مقدرتش اجي الحفله كان نفسي اجي و اتصور معاكي و انزلها تحت عنوان بنت خالي القمر الفنانه
لميتا : احسن تتعوض في حفله تاني
صفاء : ليه هو انتي ناويه تعمليها تاني
علي : (الكل كان قاعد و بيتكلم و محدش مركز بس علي سامع و مركز) طبعا لزم تكررها وله ايه يا فريده
فريده : (كانت قاعده جنب لميتا و سامعه برده) الصراحه مشفتش حد بيعزف بإحساس ده قبل كده لميتا موهوبة جدا
صفاء: (بصوت عالي) و انتي مالك ده كلام عائلي
فريده : (وشها احمر و اتكسفت) اسف (قامت) الف سلامه يا علي بعد ازنكم
غاده : (سمعت زي الكل و اديقت من اسلوب صفاء) ليه بس يا فريده خليكي قاعده معايا شويه
فريده : معلش يا طنط (حطت الرسميات) علشان ماما
علي : (رفع الغطا من عليه) استني اوصلكم لحد الاسنسير
فريده: خليك مرتاح
علي : لا انا عايز امشي رجلي شويه (قام)
دودو : (بتسنده) اسندك
علي : دراعي الي مكسور مش رجلي (بعد اديها) شكرا

طلع بره مع فريده و يمني و وقفه في الممر
علي : فريده انا عايز اسألك على حاجه بس توعديني تجوبي بصراحه
فريده :و اكذب ليه
علي : طيب (حكلها عن المواقف لي الي حصلت بنه و بين جمال)
فريده : بص لو بتسأل علشان تعرف اني جمال ممكن يعمل كده او لا فا بقولك لا
علي : فريده مش عايزك تزعلي مني انا بسأل بس لوله تدخل الحرس في الوقت المناسب كان زمانك بتقري النعي بتاعي مش جيه تزوريني في المستشفي
فريده : انا فاهمه بس انتا ليك علاقه بالي حصل لينا و لي اخويا
علي : لا طبعا
فريده : خلاص اخويا ملهوش علاقه بالي حصلك اخويا بيدور على حقنا (لفت تمشي)
علي : طيب استني اوصلك لحد تحت
فريده : لا ادخل علشان اهلك

مشيت فريده و علي رجع تاني الاوضه
مصطفي : الاغراب مشيه قولي مين الي عمل كده
علي : دي قصه طويله
محمود : عندنا الوقت نسمع
علي : (حكي عن الي حصل)
مصطفي : و اسمه ايه جمال ده كامل
علي : جمال إيهاب جمال يونس المحمدي
محمود و مصطفي بصه لي بعض: المحمدي
علي : ايوه
مصطفي : كده يبقي عيله المحمد بتعلن حرب
محمود : وابنهم بعيد هنا في القاهره يبقي لقمه سهله لحد ما حد يوصله
غاده : خلاص خلصتم تخطيط و كلام
مصطفي : ايوه
غاده : يبقي كل الكلام ده تنسوه خالص إيهاب المحمدي يبقي صاحب علي اخوكم و علي كان صاحب عم ايهاب الحج فتحي و فتحي صاحب عمكم علاء و ابوكم و يونس ابو فتحي كان صاحب جدكم راضي و عيله المحمدي مش ناس قليله لزم تفكر مين الي عمل كده و لبسها لي جمال
محمود : اقدم العلاقات و الصدقات بتنتهي بالطمع و اكيد حصلت حاجه نفكر فيها بعدين
علي : لا انا واثق اني جمال مش وراها
مصطفي : و جايب الثقه دي منين
علي : فريده لسه مأكده ليا بره
محمود : فريده مين الي كانت هنا و عرفت منين
علي : فريده تبقي اخت جمال الصغيره
محمود : نعم ازي دي اكيد جيه تطمن انتا بتفكر في ايه
مصطفي : سامح يا سامح
سامح : (دخل) ايوه يا مصطفي بيه
مصطفي : البت الي اسمها فريده المحمدي الي لسه ماشيه دلوقتي جيبها من شعرها
سامح : (بص لي علي و رجع بص لي مصطفي) ازي يا باشا
محمود : ايه الي ازي نفذ يا سامح
علي : عم سامح فكك من الكلام ده و اتفضل
مصطفي : (بصوت عالي) يتفضل فين
علي : فكك يا عم سامح و اتفضل
سامح : (طلع بره و قفل الباب وره)
محمود : هو نسي نفسه ازي يمشي من غير ما ينفذ الأوامر
علي : علشان عم سامح بيسمع كلامي انا و بس و انا واثق اني فريده و اخوها بره القصه دي
محمود : خلاص سامح ليه حساب تاني ابعت اي حد تاني من الرجاله يجيبها هيا و اخوها
علي : (بتحذير) محدش. يقرب من فريده
مصطفي : ازي تكلم عمك باسلوب ده
غاده : (بصوت واطي بس مسموع) سكوت

الكل حط جزمه في بقه و سكت
غاده: من امتا يا ولاد محمد الصمدي بتجيبه حقكم من حريم عايزن تجيبه البنت من شعرها انتو مجانين اوعي حد يفكر يعمل حاجه
محمود :وحق علي
غاده : ملكمش حق عند ولاد المحمدي الي عمل كده قاصد يقعكم في بعض عارف اني انتو عملين زي العيل الصغيره الي تسمع الكلام و تزعل لما حد ياخد منهم شكولاتة
مصطفي : جري ايه يا حجه احنا قليلين
غاده : لا و عائله المحمدي كمان
محمود : احنا قد قرارنا
غاده :طيب يا رجاله يالي قد قراركم فريده المحمدي من مقامي

الكل سكت و عملين يبصه لي بعض
غاده : انا بحاول امنع حرب خسرانه بس قليل منكم الي شايف قدام قليل منكم الي فاهم تبعيات قرار زي الي انتو عايزن تخدوه قراركم غلط
مصطفي : يا امي
غاده : انا مش امك وله انتا كمان يا محمود انا فشلت في تربيتي لما فكرتم تخده حقكم من بنت
محمود : بس
غاده : مفيش بس قبل ما تاخده قرار لزم تفكره فيه مره و اتنين و تلاته علشان القرار لحظه و الندم سنين
دكتور : (دخل الاوضه) ها يا بطل عامل ايه
علي : كويس بس لو طلعت ها كون كويس اكتر
دكتور : هههههه ماشي يا علي تقدر تطلع دلوقتي بس لزم ترتاح
علي : دكتور بلاش الكلام ده انا عارف ده بتاع امي
دكتور: لا ده مش كلام الهانم ده كلامي انا (و كتب ورقه و عطاها لي علي) اتفضل
علي : (بص في الورق مكتوب فيها(خف خمور شويه) كرمش الورق) ماشي يا دكتور
دكتور : اسيبك تجهز (طلع الدكتور)
غاده : نسيت حاجه مهمه صفاء عايزكي تعالي
صفاء : (راحت لي غاده) ايوه
غاده : (ضربتها قلم وسط الكل و من شده القلم لميتا اتخضت و بعد القلم شدتها من شعرها وقعت في الارض)
جني : انتي بتعملي ايه
غاده : (محمره عنيها) اقعدي مكانك يا روح امك (كلمت صفاء) لو فكره اني على كرسي يبقي انا ست عجزه تبقي عبيطه انا اجيبك انتي و امك تحت رجلي لوحدي مش قولت تعملي لميتا احسن من كده
لميتا : (طيبه جدا خافت) يا غاده خلاص دي بنت عمتي استحملها
غاده : اخرسي انتي انا كلمتي تمشي قولت وله لا
صفاء : (بتتألم) قولتي قولتي اسفه
غاده : كلامي انا كتاب مقدس كلامي ايه
صفاء : كتاب مقدس
غاده : يتنفذ بالحرف وله ايه
صفاء : يتنفذ
غاده : جدعه كده احبك (سابتها ) تسمعي الكلام تبقي حبيبتي و مقامك من مقامي لكن تلعبي و تسوقي الدلع اجيبك تحت رجلي ماشي
صفاء : (دمعها نزله) ماشي
غاده : (طبطبت على خدها برقه و هيا مبتسمه) جدعه اقعدي يله

قام على دخل الحمام و غير لبسه و طلع مشيه كلهم وسط الحراسه

في مشهد اخر


عماد في ميناء اسكندريه بليل و بيستلم الشحنه الي جيه من المغرب و بعد ما الكونتينر نزل على الارض و مضي استلام دخلت فرقه تدخل من الدخليه
ضابط : اثبت كله ينزل على الارض

نزل عماد و معاه جاسر و ده ابن خال ايهاب المحمدي و صاحب شركه النقل البحري الي بيتعامل معاها ايهاب
جاسر: هو في ايه
ضابط : هاتعرف دلوقتي فتش يابني الشحنه

بعد شويه
ضابط٢ : لقينا كوكايين يا فندم زي ما أتذكر في البلاغ
ضابط : انتو ليلتكم بيضه
عماد : يا باشا ورق الشحنه اهو فواكه و دقيق سايب
ضابط : دقيق!!!!!!
ضابط٢ : (حط صباعه في الكيس و طلعه حطه في بوقه و شممه لي الكلب) طلع دقيق فعلا يا فندم
ضابط : (محرج و حاسس انه غلط علشان دول مش ها يرحموه) طيب اتفضله قومه
جاسر : (قام و نفض هدمه) ايه الي حصل ده يا حضرت الضابط
ضابط : جتلنا اخباريه عن شحنه جيه فيها فواكه من المغرب و فيها كوكايين اتحركنا على هذا الاساس
جاسر : من مين البلاغ ده
ضابط : من مجهول
جاسر : يعني انتا متحرك بكل القوه دي على اساس بلاغ من مجهول انا ها حمل وزارتك خساير سمعت شركه الحوت الي ها تنزل الأرض بسببك انا ها شتكيك لي وزيرك
عماد : خلاص يا جاسر باشا حضرت الضابط بيشوف شغله
جاسر: ازي يا عماد انتا عارف قصه زي دي لو اتعرفت ها يحصل ايه
ضابط : يا فندم محدش ها يعرف خالص والوزاره ها تطلع بيان اعتذار
جاسر: لا اعتزار لا كده بنقول الي معرفش يعرف
ضابط : الي تشوفه يا جاسر بيه اجمع القوات يا ابني

انسحبت القوات و خلصه اجرأت الشحنه وطلعه بره و عماد في العربيه مع جاسر كلم جمال
جمال :ها طمني
عماد : الي قولته حصل

فلاش بااااااك


لما عماد قال لي جمال على شحنه المغرب
جمال : بص يا خالي الشحنه دي تطلع من هنا على تركيا تمام و الناس دي تبعت ليهم شحنه تانيه من شركه في تركيا و باسم تركي و شحنه الفواكه تغير اتجاها لي روسيا و تيجي شحنه تاني فيها اكياس دقيق من المغرب بس من شخص تاني
عماد : اشمعنا كل ده
جمال: اسمع كلامي بس
عماد : طيب بس الموضوع ها يكلف كتير جدا
جمال : يكلف زي ما يكلف مش مهم
عماد : مع اني مش فاهم بس براحتك

عوده

عماد : جمال كان عنده حق
جاسر : بس عرف منين
عماد : زي ابوه كان بيطلع للناس في أحلامهم
جاسر : هو في زي ايهاب يله..... يكتبله الشفا
عماد : بقولك ايه شحنه الفواكه الي في الطريق لي روسيا
جاسر : ملها
عماد : خلي رجاله المركب تعدمها في البحر
جاسر : ماشي

خلص مع جاسر و رجع جمال القاهره على البيت بتاع جمال
جمال : تمام
عماد : من غير اي تعقيد
جمال : تمام و شحنه المغرب وصلت
عماد : ايوه بس اشمعنا من تركيا يعني
جمال : علشان في معاهده بين مصر و المغرب اني اي منتجات جيه من مصر لي المغرب تاخد اعفاء ضريبي كبير جدا خصوصاً الاغذيه بس لو البضاعه جيه من تركيا بتخضع لي التفتيش الشديد جدا جدا
عماد : طيب ايه المشكله يعني عادي
جمال : (ابتسم) لا مش عادي البضاعه فيها كوكايين من تركيا لي المغرب علشان كده قلتلك بلاش البضاعه تشيل اسمنا او اسم شركه الحوت
عماد : طيب انتا عرفت منين اني الفواكه فيها كوكايين
جمال : انا مفيش حاجه مش بعرفها يا خالي
عماد : (دحك) ههههههه ماشي يابن المحمدي امشي انا
جمال : سلملي على عمتي و إيهاب
عماد : يوصل يا ابن اختي سلام

مشي عماد و جمال ولع سيجاره لقي تلفونه بيرن ابتسم و رد
جمال : الو
شخص : الو يا جمال باشا
جمال : مين معايا
شخص : انا غيث الي لبسته الخزوق
جمال : أهلا يا غيث قولي الخزوق عجبك
غيث : جدا بس مش قوي يعني انا طالع منه في ثانيه
جمال : عارف بس المهم السيط مش الغنا
غيث : انا عارف اني اي حاجه بتدخل مصر لزم تكون من تحت ايدك انتا علشان كده انا في طريقي لي القاهره و عايز اشوفك علشان في شغل عايز ابدأه معاك
جمال : شغل ايه بس انتا هربان
غيث : لا مش هربان انا طلعت من المغرب في طياره خاصه تابعه لي الحكومه المغربيه و جي مصر علشان اشوفك و نتكلم انا اعرف اوفق وضعي كويس في المغرب
جمال : و انا مستاني



يتبع....

(ادي جزء جديد ياه انتو زعلكم واحش اوي 😂😂)

الفصل التاسع


الراحه بنلقيها في اخر الطريق بعد ما نوصل نلقي السكينه بنلقي السعاده في اخر الطريق لزم يكون في حاجه حلوه طول عمرنا نعرف كده بس في طريق الدم لزم يكون اخره موت وانا طريقي كان دم

بدايه الفصل


جمال قفل مع غيث وطلبته رنا و راحت ليه البيت
رنا :لزم تمضي الورق ده
جمال : ايه الورق ده
رنا : ده ورق جيه بعد ما انتا مشيت امضي
فريده : (دخلت المكتب) جمال
جمال : فريده تعالي
فريده : (بصت لي رنا) مين المزه الجمده دي
جمال : بس يا بنت معلش يا رنا اختي الصغيره و الدلوعه لسنها فالت شويه
رنا : (سلمت على فريده) ازيك يا فريده انا رنا السكرتيرة
فريده :سكرتيره ايه انتي مزه جامده جدا نفسي اعرف ليه السكرتيرات بيكونه حلوين اوي كده
جمال : عرفه يا فريده انا قبلت رنا ايام الخدمه كنت داخل مره الميسه لقتها لمه الضباط الستات و حطين العسكري بتاع الميسه في النصف و نزلين فيه تريقه و تهزيق و ضرب
فريده : طيب يا جمال امشي انا شكل صحبتك مجنون سلام (طلعت تجري بره المكتب و قفلت الباب وراها)
جمال : هههههه معلش يا رنا فريده بتحب الهزار
رنا : بالعكس اختك شكلها طيبه و دمها خفيف
جمال : الي فضلت ليا
رنا : ربنا يخليكم لي بعض
جمال : بقولك ايه انا لو طلبت منك خدمه تنفذيها
رنا : طبعا اي حاجه لي مديري
جمال : انتي جدعه اوي يا رنا


خلص جمال المقابله مع رنا و طلع ينام و تاني يوم حصي نزل الشغل بتاعه و خلصه كله جتله مكالمه من غيث
غيب : ازيك يا جمال
جمال : انا كويس
غيث : جهز تقبلني
جمال : ومتشوق كمان
غيث : طيب انتا ها تيجي من غير حراسه
جمال : ليه
غيث : انا مش واثق فيك بعد الي عملته
جمال : وله انا
غيث : بس انا على ارضك يبقي تيجي ليا ومن غير حراسه
جمال : مش مشكله الحراسه انا مش خايف منك وله ها خاف
غيث : تمام تحت شركتك في عربيه اركبها وتعاله يله
جمال : طيب

نزل جمال من مكتبه ولقي العربيه سوده عليها فيما سوبر درك ركب معاهم بعد ما مشيو شويه نزله جمال وفتشوه كويس وخلعوه الكرافت والحزام والجزمه وادوله غيرهم واتحركه لحد ما وصله مبني فندق تحت الانشاء دخل وطلعوه مكتب
لقي واحد قاعد وباين من شكله انه كبير اربعين سنه مثلا
شخص : حمدله على السلامه يا جمال
جمال : **** يسلمك انتا غيث
شخص : ايوه انا غيث اقعد
جمال : (قعد) خير
غيث: انتا ايه الي عملته ده
جمال : عملت ايه
غيث : انتا عارف البضاعه الي سلمتها دي تمنها عشره مليون دولار وبعد المكسب كانت ها تبقي الضعف وده كله ضاع بي سببك
جمال : انا حارس على الحدود مينفعش حاجه تدخل من غير علمي يبقي انا مليش لزمه
غيث : حد يحارب الي من دمه
جمال : دمه ازي
غيث : البضاعه دي دخله لي واحد من علتك
جمال : مفيش حد في عيلتي بي تاجر في المخدرات
غيث : لا في (شاور لي الرجاله الي معاه وفتحه باب ودخل شخص) ده
جمال : اهلا حماي العزيز عامل ايه
حماده : انا كويس يا جوز بنتي
جمال : كده وضحت الصورة ابويه يموت وانتا مكانه وتشتغل معاه صح
حماده : اخيرا فهمت
غيث : اسمع انتا مش ابوك ودماغك غيره فكر معانا ممكن تكسب كتير اوي
جمال : (كلم حماده) انتا خونت العيله
حماده : لا انا كونت عايز اكبر وده حقي اني اكبر زي ابوك بس ايهاب طماع مش عايز حد يكون جنبه وله تحته غير بي اربع او خمس خطوط ابوك هو الي طماع
جمال : طماع ايه انتا ناسي البضاعه الي كونت عايز تشلها عندنا وكانت معموله حركه في ابويه علشان يطير وهو رفض وانا برضه عملت الي في دماغك وانتا الي اخترت ودفع تمن اختيارك اخويه الصغير

جمال قال الجمله الاخيره والقزاز بتع المكتب الي كان في الوش طقطق واتكسر ودخلت منه رنا وهي لبسه فيست واقي لي الرصاص ورمت المسدس لي جمال وضربه الرجاله الي واقفه بالنار كانو اربعه
غيث : (بي خوف) اعقل يا جمال انتا في الدور العاشر تحتك عشر ادور كل دور فيه رجالته وسلاحه مش ها تطلع من هنا حي متجبش لي نفسك الموت
جمال : الموت انتا الي طلبته بي موت يوسف (ضربه بالنار في دماغه)
حماده : (خاف لما شاف الجثث دي كلها حوليه وجت له حاله هستريه) مش عايز اموت لا مش عايز اموت
جمال : (ضرب عليه من مسدس تاني بلاستك طلقه مخدره علشان ينام ولقي رنا رميه شنطه كبيره على الارض وفتحها وفيها سلاح) جهزه
رنا : اه جهزه
جمال : (رف وشها ليه بي ايده بي رقه شديده واعترف ليها انه) انا بحبك
رنا : (بصت ليه بي استغراب واحد فتح الباب ودخل وضربته بالنار وهي لسه بصه في عين جمال)
جمال : انا ها اعتبر دي وانا كمان
طلع كيس جثث شال حماده وحطه فيه وشال الكيس علي كتفه والي سعده في كده هو اني حماده رفيع جدا ومش عريض شال الكيس علي كتفه ولبس فست واقي لي الرصاص ومليان جيوب فيها خزن لي السلاح واتحركه طلعه بره الممر وبدا يضربو في الحرس بالنار وهما بيرده عليهم وبعد شويه فاق حماده وهو على دكه في خان المحمدي
حماده : انا فين
جمال : انتا في الخان
حماده : (قام لقي قدامه عتمان وكبار فروع العيله) انا بعمل ايه هنا
جمال : انتا هنا علشان تتحاكم اكتب يابني بي حضوري انا جمال ايهاب جمال يونس يوسف الي اكبر جد المحمدي الكبير كبير العائله وحضور كبار فروع العائله الحج ناصر و الحج شكري والحج حسن والحج مندور والحج امين و الحج عتمان امين سر العائله اوجه انا جمال المحمدي لي حماده المحمدي توهمه التواطئ في قتل يوسف المحمدي ابن ايهاب المحمدي كبير العائله المتعافي من مرضه ما رأيك في هذا الاتهام
حماده : ابوك خف
دخل ايهاب وهو على كرسي بي عجل
ايهاب : ايوه انا لسه فيا النفس
حماده: انتا السبب
ايهاب : في ايه عمري ما ازيتك
كرم : لا ازيت انتا وجدك الكبير لما قاطع جدي علشان رفضه كبير لي العيله طول عمري ابويه شاف ابوك واخواته وهما بيكبره في المكانه فلوس وفنادق وعمارت واطيان وسلطه ايه عايزن تاخده كل حاجه
ايهاب : وانا عملت ايه ها جيه وقولت ليها طلعت اثار وعايز ابيعها عملت ايه ها قول بعتها ليك بي اربع اضعاف التمن وبعدها جبت ليا حجت تاني كتير اكتر من عشر مرات وبعت ليك وانا مكونتش بتشبع وخدتك تحت جناحي وكبرتك وخليتك بني ادم توصل انك تقتل ابني أبني انا يوسف الي ضوفره بي رقبتك انتا وعيالك كلهم انا تعمل معايه كده اشيل ابني بدل ما هو يشلني
جمال : خلاص ياحج انتا قولت الي عندك وجيه وقت حكمي انا هاحكم عليك بي انك تموت (بي يكلم الفقر) خدوه
راحه على حماده وشدوه وهو بي فلفص منهم وجمال راح لي رنا وهو وقفه وخدها في حضنه
جمال : رنا انا بحبك من زمان جدا وقولت ليكي اني بحبك والنهارده انا طالب ايدك للجواز توافقي
رنا : انا كمان بحبك وموافقه نتجوز
حماده : (بي يزعق) لالالا النهايه مش سعيده لا
طلع مسدس كان واحد من الغفر شيله وضرب النار والرصاص استقرت في ظهر رنا اتسحب منه المسدس على طول وبسرعه
جمال : (بي خضه شديده على رنا) رنا رودي عليا يا رنا
رنا : (وقعت في الأرض) كونت خايفه اموت من غير ما اقول ليك بحب بس دلوقتي انا هاموت وانا سمعاها منك يا حبيبي
جمال : لالا رنا ارجوكي فوقي لا بلاش تموتي بلاش لا رنااااااااا
جمال قام وهو فيه غضب الدنيا كلها على حبيبته الي ماتت قدام عينه الي فضل كاتم حبه ليها و يوم ما صرحها ماتت طلع مسدسه وضرب حماده اتناشر طلقه لحد ما اتخرم وبقي مصفي وقع
جمال : (بي زعق) اععععععععع

رجعت تاني فريده تقعد مع أهلها و تاني يوم الصبح صحي إيهاب و نزل لقي اصول و منة قعدين
ايهاب : وحشتني قعدتكم وسط بعض
منة : القعده من غيرك ملهاش لزمه
إيهاب : جمال فين
منة : صحي بدري و نزل الشركه
ايهاب : نزل ازي المفروض يرتاح شويه
منة : اهو حاجه يشغل فيها نفسه
اصول : عن ايه يا منة هو الي حصل كان شويه حبيبته تموت قدام عينه يوم ما يقولها بحبك صعبه
ايهاب : عندك حق يا اصول جمال في فترت غيابي كان شايل كل حاجه و يوم ما حب القدر كان ليه راي تاني بس الايام ها تنسيه مع الوقت
اصول : اقوم احضرلك الفطار و لينا عتاب كبير اوي
إيهاب : ليه بس
اصول : علشان انتا فايق من يومين و لسه عرفه امبارح و دي حاجه مش ها عديها خالص (راحت المطبخ)
إيهاب : مجنونه
منة : معلش مراتك و بنت خالتك استحملها انا طالع اصحي فريده

في مشهد اخر

جمال اول ما وصل الشركه الصبح كان داخل في حاله صمت وغضب مجروح لقي المكتب بتاع رنا فاضي و دخل المكتب بتاعه قعد يخلص شغله و بعد شويه واحده من الاستقبال اسمها يسرا حطوها في السكرتارية
يسرا : مستر جمال
جمال : نعم
يسرا : في واحد بره عايز يقبلك
جمال : اسمه
يسرا : علي الصمدي
جمال : (قفل الورق الي في ايده و بص ليها ببرود) حد معاه
يسرا : لا لوحده
جمال : طيب دخليه و ابعتي البوفيه
يسرا : (فتحت الباب) اتفضل يا علي بيه
علي : (دخل و هو لبس كجول و دراعه مربوط) صباح الخير
جمال : (قام يسلم عليه) صباح النور يا علي اتفضل اقعد
علي : (قعد)
جمال : (قعد على الكرسي بتاعه) تشرب ايه
علي : لو ممكن قهوه مظبوط
جمال : يسرا اتنين قهوه واحده مظبوط و واحده ساده
يسرا : تحت امرك يا مستر جمال (طلعت و قفلت الباب)
جمال : خير يا علي في حاجه تاني حصلت و جي تتهمني فيها
علي : (بابتسامه) لا انا جي اعتذر عن الي حصل بنا كان موقف بايخ و عرفت انك جبت الي عمل كده
جمال : حصل و ملهوش لزم الاعتذار الي حصل كان مرسوم صح و وقعت فيه زي بالظبط
علي : صح
دخل البوفيه بالمشاريب
علي : شكرا انا الريس بتاعي ضاع في مشكله كده و انا طالع من الجامعه لقيت ناس بتحاول تقتل واحده وقفت معاها اخدت الي فيه النصيب من ضرب و هما اخده الريس و طلعه يجره
جمال : (اخد نفس من السيجاره) انتا تعرف البنت دي
علي : (بحراج) هو ده الي انا جيلك فيه البنت دي تبقي اختك فريده

المشهد الريسي

فريده صحيت فطرت مع ابوها و امها و منة و قعده شويه و بعد كده طلعت تلبس و نزلت
ايهاب : ايه الحلاوه دي كلها
فريده : (بكسوف) شكرا يا سي بابا
ايهاب : رايحه فين كده
فريده : رايحه اشوف واحده صحبتي
إيهاب : بالحلاوة دي ماشي يا ستي روحي بس اوعه حد يعاكسك
فريده : متخفش عليا الي ها يعاكس ها ضربه على دماغه
ايهاب : ماشي يا ستي بس ها تطلعي بحراسه
فريده : الي تشوفه يا ايهاب يا قمر (باسته من خده) باي

طلعت فريده و اخدت عربيتها و معاها الحراسه و راحه على المطعم بتاع ابن عم علي ابراهيم وصلت و قعدت شويه و هو مطعم و كافيه معمول على الروف ليليان شافتها
ليليان : اهلا فريده هانم
فريده : ازيك يا ليليان عمله ايه
ليليان : انا كويسه يا ستي بس انتي اختفيتي فين كده
فريده : اهو موجوده
ليليان : بس انتي فيكي حاجه متغيره كده عن ما شوفتك وشك منور و الفرحه في عينك
فريده : اصل بابا كان تعبان شويه و خف الحمد...
ليليان : طيب كويس ادينا شفناكي و انتي فرحانه و انتي زعلانه و في الحلتين قمر
علي : (دخل) صباح الخير
ليليان : (بصت لي علي و فريده) جري ايه يا علي هو محدش يشوفك غير لما فريده تيجي و بالصدفه
علي :لا دي مش صدفه و زقي عجلك علشان عايز فريده في موضوع مهم
ليليان : ماشي يا علي باشا ها قوم (قامت ليليان)
فريده: انتا احرجتها على فكره
علي : لا دي ليليان عادي هيا متعوده عليا كده
فريده :طيب عايزني في ايه
علي : عايز اقعد معاكي فيها ايه
فريده: علي انتا منزلني من البيت علشان تقعد معايا ايه ياعم عايزه اقعد مع ابويا
علي : اقعدي بس
فريده : بقولك عايزه اقعد مع ابويا و كان في غيبوبه و لسه راجع تقولي اقعد معاك
علي : طيب اقعدي علشان ها تكلم كلام مهم
فريده : مهم
علي : ايوه مهم
فريده : (قعدت) ادي قعده خير
علي : تشربي ايه
فريده : شربت و اكلت و عملت كل حاجه انجز
علي : (خلع النضاره الشمس و حطها قدامه) بصي يا ستي انا كان ليا حياه غريبه شويه يعني كنت مدلع و مش ها كذب اي حاجه انا عايزها كان ابويا يجبها قبل ما افكر حتي و بعده ماما و بعدها مني مرات ابويا عشت حياه تافها اخدت فيها كل حاجه انا عايزها كنت اناني و عمري ما فكرت اني اشتغل في حاجتي او امسك اي مشروع من بتعنا بس كل ده اتغير في لحظه شوفت فيها بنت زي القمر واقفه مع ان في ناس عايزه تقتلها بس زي القمر مع انها اتخنقت معايا على ركنه و خلتني الف المعادي كلها بس زي القمر في كل مره بتكون احلي و احلي
فريده : (وشها احمر) احم اييي نعم عايز ايه يعني
علي : عايزك
فريده : (وشها قلب) نعم يا روح امك
علي : ايه ده ايه براحه شويه مش قصدي القذارة الي في دماغك مع انه نفسي
فريده : (ضربته بضهر اديها في كتفه)
علي : خلاص خلاص انا يا ستي بحبك
فريده : (عنيها وسعت و وشها احمر و مش عارفه ترد)
علي : (فضل باصص ليها شويه و هيا ساكته) طيب ايه انا قولت بحبك
فريده : (متوتره) لالا مفيش بس الجو حر شويه
علي : (بص حوليه المكان على روف يعني مفتوح) حر ايه ده روف حر ازي
فريده : (اتلعبكت اكتر و اتوترت) انتا عايز ايه
علي : انا قولت انا بحبك
فريده : (اتلعبكت اكتر) وانا كمان

قامت بسرعه و هيا مشيه بسرعه كبيره جدا نزلت ركبت العربيه و مشيت بسرعه

في مشهد اخر

إيهاب قاعد في البيت و راحتله الهانم
ايهاب : اهلا وسهلا يا هانم منوره البيت كله
الهانم : حمدله على السلامه يا إيهاب
ايهاب :..... يسلمك يا هانم مكنش ليه لزوم تتعبي نفسك و تيجي
الهانم : ازي لزم اجي بنفسي ابارك ليك على رجوعك و اعزيك في يوسف كده حقه رجع
إيهاب : حياتك البقيه تشربي ايه
الهانم : قهوه ساده
إيهاب : (طلب اتنين قهوه و الشغاله جابتهم) اخبار الدينا ايه
الهانم : لا الدنيا اتغيرت كتير في غيابك دلوقتي في لعيبه جداد و يعتمد عليهم بفضل جمال ابنك سد مكانك
ايهاب : طيب كويس حضرتك مش عارفه انا كنت عايز مكاني لي جمال من زمان بس جمال كان حابب الدخليه اكتر يوسف هو الي كان شبهي بس راح
الهانم : قصدك سبق كلنا ريحين
إيهاب : انا كنت ناوي اجي ليكي علشان نخلص شويه حجت واقفه
الهانم : حجت ايه
ايهاب : اولاً (فتح الخزنه و طلع ورقه) دي احداثيات لي مكان في الجبل كنت مخزن فيه فلوس اخر عمليه قبل الي حصل انا عارف انها متأخر بس لو كنت اقدر ابدر شويه كنت خلصت بدري اتفضلي
الهانم : (اخدت الورقه) بما ان في اولا يبقي في ثانين
ايهاب : ثانين جمال ها يكمل مكاني انا خلاص تعبت و ناوي اعتزل و حضرتك لسه قيله بقي في لعيبه جداد بفضل جمال و شغله
الهانم: بس كده دي سهله انا اساسا مش ها ينفع استغني عن جمال اصله عنصر مهم جدا و قيم
فريده : (فتحت باب المكتب و دخلت) بابا
إيهاب : حبيبه بابا تعالي احب اعرفك يا سندي هانم على بنتي الصغيره فريده
الهانم : فريده بنتك كبرت ازيك يا فريده
فريده : (بابتسامه و بشاشه معهوده عنها) كويسه
الهانم : انا سمعت عنك كتير عن جمالك و ادبك بس طلع كلامهم كذب
فريده : (اتصدمت) ايه
الهانم : انتي احلي بكتير سمعت كمان عنك في الدراسه كلام ممتاز اوله على دفعتك في السنتين الي فاته غير انك سياسيه شاطره مع اصحابك
فريده : شكرا لي كلام حضرتك الجميل بس حضرتك عرفتي منين
الهانم : (قامت) دي ضريبه انك تكوني من عليه المحمدي تبقي ديمن تحت النضاره الف سلامه يا ايهاب
ايهاب : شرفتي يا هانم

وصلها إيهاب لحد العربيه بره
وعدت اول مواجه بين سندي و فريده بدون اي مشاكل بس فريده مش عارفه هيا مين بس سندي عارفه هيا متربيه على ايد البعبع و اهم القواعد هيا تحليل الخصم اللاسف فريده خصم لي سندي و هيا مش عارفه عدت مده ثلاث سنين علاقه فريده بعلي بقت اقوي بس ابوها ميعرفش و سندي حطاهم تحت النضاره علي اتخرج و نزل الشركه بتعتهم اشتغل فيها بس تحت اداره امه في الثلاث سنين دي جمال كبير فيهم و فهم الشغل اكتر و اكتر ايهاب بطل خالص و حتي بطل يدي نصيحه لي جمال عن الشغل و سايبه يعتمد على نفسه علي بعد ما اتخرج اشتغل على مستواه العلمي اكتر بقي مثقف زي ابوه و حضر ماجستير في مجال دراسته و بيفكر يحضر دكتوراه في يوم قابل فريده كانت وقفه في الشارع و هو وصل
فريده : ايه يا علي كل ده تأخير
علي : غصب عني يا حبيبتي خلصت شغل و رجعت البيت غيرت هدومي و نزلت
فريده : انا مزوغه من الحراسه و وقفه في الشارع بقالي ساعه
علي : (نزل من على الريس و باس راسها) حقك عليا بس ضغط شغل
فريده : كنت فين بقالك اسبوعين قافل تلفونك
علي : كنت بصيف بس بره مصر يله اركبي
فريده : رايحين فين
علي : اركبي بس و ها تعرفي
فريده : ماشي

ركبت وره الريس و علي اخدها و راح البيت عنده
فريده : (خلعت الخوزه و بصت على القصر) احنا بنعمل ايه هنا
علي : جي اعرفك على ماما و اخواتي
فريده : طيب مش تعرفني
علي : ليه بس
فريده : اعمل حسابي انا نزله انا و انتا مش ريحين نقابل امك
علي : تعالي بس متخفيش و بعدين انتي قمر يعني امي ها تفرح جدا لما تشوفك تعالي بس

اخد فريده و دخله القصر فتحتلهم الشغاله و دخله امه و مني كانه قعدين تحت
علي : مساء الخير
مني : مساء النور يا علي (بصت لي فريده) مش تعرفنا
علي : دي فريده المحمدي يا مني فريده دي مني الديب مرات بابا و دي امي سندي
فريده : (بصت لي سندي و افتكرتها) حضرتك
سندي : (ببرود) ازيك يا فريده عمله ايه
علي : انتو تعرفه بعض
سندي : اتقبلنا مره عندهم في البيت
علي : طيب
مني : اتفضلي يا فريده وقفه ليه اتفضلي
فريده : (قعدت)
مني : قليلي انتي بنت مين في عيله المحمدي
فريده : بنت ايهاب المحمدي
مني : بجد انتي بنت ايهاب
فريده : ايوه حضرتك تعرفي بابا
مني : ايوه اعرف بابا و جده فتحي كمان بس ايه ده ايهاب عنده بنوته زي القمر كده
فريده : (بكسوف) ميرسي يا طنط
اميره : (نزلت)
علي : فريده دي اختي اميره الصغيره اميره دي فريده
اميره : (بتسلم على فريده) ازيك يا فريده على حكلي عنك كتير
فريده : بجد
اميره : ده مش مبطل كلام عنك
شغاله : علي بيه الغشاء جاهز
علي : طيب يله يا فريده

اخد فريده و قعده على السفره وسط اخواته و اتعرفت عليهم كلهم بعد العشاء قامت سندي و وقفت على جنب طلعت تلفونها
سندي : الو يا سليم
سليم : الو يا هانم خير
سندي : مش خير كلم إيهاب و عرفه اني العلاقه دي مرفوضه
سليم : حصل
قفلت مع سليم

في مشهد اخر

إيهاب قاعد في الجنينه و معاه منة و اصول تلفونه رن
إيهاب : (بص لي الرقم) اصول ممكن قهوه
اصول : من عنيا
إيهاب : روحي معاها يا منة
منة : هيا القهوه محتاجه اتنين
إيهاب : روحي بس
منة : ماشي
إيهاب : (استنا اصول منة يدخله و رد) الو الرقم ده مرفوع و تم استبداله
شخص : لا رجع لي الخدمه
ايهاب : مين معايا
شخص : انا سليم
إيهاب : خير يا سليم
سليم : علي الصمدي الصغير
إيهاب :ماله
سليم : علي في علاقه مع فريده بنتك
إيهاب : علاقه ازي
سليم : بيحبه بعض بس العلاقه دي مرفوضه من الهانم و لزم تنتهي
إيهاب : اعتبرها انتهت
سليم : من المنتظر (قفل معاه)


في مشهد اخر


فريده قاعده مع العيله بتاعت علي و تلفونها رن من ابوها ردت
فريده : الو يا بابا
إيهاب : اطلعي من المكان الي انتي فيه هتلاقي عربيه اركبيها و تعالي
فريده : (وشها اصفر) طيب ماشي
إيهاب : بسرعه
فريده : حاضر حاضر (قفلت معاه)
علي : في حاجه وله ايه
فريده : بابا عايزني ارجع دلوقتي
علي : طيب تعالي اوصلك
فريده : لا هو باعت عربيه بره تاخدني
علي : طيب ماشي

وصلها لحد الباب ولقت العربيه بره ركبت فيها و اتحركت دخل علي البيت
سندي : (بحزم) تعاله هنا
علي : في ايه
سندي : البنت دي كانت بتعمل ايه هنا
مني : اهدي شويه
سندي : لا مش ههده كانت بتعمل ايه هنا انطق
علي : جيبها تتعرفه عليها
سندي : ليه
علي : علشان ناوي اخطبها
سندي : ده علي جثتي
مني : (كلمت البنات اخوات علي) يله يا بنات اطلعه فوق

طلعت البنات فوق
مني : اهدي يا سندي شويه
سندي : محدش يقولي اهدي خالص اسمع ياض انتا العلاقه دي مش ها تكمل
علي: ايه ده لا طبعا ها تكمل انا بحب فريده و مشفتش بنت زيها في ادبها و احترمها و جملها و كمان بنت ناس و انتو طلعت تعرفه ابوها فين المشكله
سندي : انا مش موافقه عليها
علي : بس انا الي ها تجوزها انا حر
سندي : (بلغه جد في كلامها) لو انتا مصمم انك تكمل معاها يبقي الجوازه دي على جثتها هيا
علي : (يصلها ببرود) لا انتي بقيتي حاجه لا تطاق

طلع الاوضه بتعته فوق
مني : سندي
سندي : (بزعيق) عايزه ايه انتي كمان
مني : بلاش الاسلوب ده معايا اتكلمي معايا براحه انا مش علي ابنك
سندي : اخلصي و قولي عايزه ايه
مني : انتي ليه بتعملي كده ايه العيب الي في البنت لا مشيه بطال او بتعمل حاجه غلط لو كانت درين معملتيش نص الي بتعمليه دلوقتي علي لو كان عايش كان وافق
سندي : علي لو عايش و ابنه طلع عن طوعه كان قتله بايده و انتي عارفه
مني : من ساعت ما رجعنا من السفر و انتي متغيره بقيتي عصبيه اكتر
سندي : ده الي عندي انا قولتها كلمه
مني : خلاص و انا في صف علي و غاده كمان و لو عايز يتجوزها هرقص في فرحه
سندي : (ببرود) خلاص يبقي عزاها

طلعت سندي من البيت

المشهد الريسي

فريده وصلت البيت و دخلت
ايهاب : (بغضب) فريده
فريده : (اتفزعت من صوت ابوها) ايوه يا بابا
إيهاب : تعالي هنا
فريده : (راحت لي ابوها و هيا خايفه) ايوه يا بابا
إيهاب : انتي تعرفي علي الصمدي منين
فريده : بص يا بابا انا ها قولك على كل حاجه (حكت لي ابوها عن كل حاجه من الاول لي الاخر) بس
ايهاب : يعني بقالك ثلاث سنين مستغفلاني العلاقه دي لزم تنتهي
فريده : (استجمعت قوتها) لا انا بحب علي و ها دافع عن حبي ليه
إيهاب : (ضربها بالقلم على وشها من شده القلم و صوته جت اصول و منة بسرعه) انا معرفتش اربيكي
اصول : (واخده بنتها في حضنها) في ايه يا إيهاب ايه الي حصل
ايهاب : بنتك يا هانم بتقف قصادي بتقف قصاد ابوها
منة :طيب براحه و اهدي شويه كل حاجه تتحل بالهدوء
ايهاب : مفيش هدوء خلاص انا دلعتك كتير و الدلع ده جيه على دماغي و ها ندفع تمنه كتير اطلع لمه هدمكم بسرعه احنا لزم نوصل اسيوط بسرعه يله
فريده : (دمعها على خدها) اسف يا بابا بس انا ها دافع عن حبي مهما حصل

طلعت تجري على الاوضه بتعتها بسرعه دخلت و قفلت على نفسها بالمفتاح و طلعت تلفونها و كلمت علي
علي : ايه يا قمر
فريده : (بصوت فيه دموع) الحقني يا علي
علي : ايه الي حصل انتي كويسه
فريده : بابا رفض العلاقه بتعتنا و عمل معايا مشكله و قال اني العلاقه دي لو كملت ها يكون في دم كتير انا خايفه
علي : طيب اهدي اهدي انتي فين
فريده : في البيت و طلعين على الصعيد
علي : طيب اقفلي و انا ها تصرف اقفلي بسرعه

في مشهد اخر

الهانم في المكتب بتعها و جلها سليم
سليم: انا جيت بسرعه في ايه
الهانم : علاقه فريده بعلي ابني
سليم : انا كلمت ايهاب و طلع ميعرفش
الهانم : يبقي يدفع تمن انه نايم على ودنه و سايب بنته على حل شعرها

المشهد الريسي


جمال رجع البيت بسرعه بعد تلفون من ابوه اول ما وصل نزل و دخل البيت و الحرس بره جت لي واحد من الحرس رساله على تلفونه (يجب تصفيه إيهاب المحمدي و عائلته) حط التلفون في جيبه و طلع مسدسه و شد الاجزاء


يا تره ايه الي ها يحصل محدش عارف



يتبع....

الفصل العاشر

ناس كتير شايفه اني كاتب شاطر و بعمل حبكه و قصه مربوطه ببعض و قويه و انا كا كاتب يخاف من الفصل الاخير اصل بحب اعمل نهايه ملحميه بس ازي تصل اصل ده خيال هو ايوه عالم الخيال ملهوش حدود بس عالم الواقع اقوي و ديمن يكسب الان مهما كان ده خيال بس الواقع اجمل بكتير و بياخد حيذ تفكير كتير لكن الخيال لا مش عارف انا عملت الجزء الاخير و حاطت ايدي علي قلبي اتمني انه يعجبكم ده الفصل الاخير


بدايه الفصل


الحارس اول ما وصلت الرساله عمل بيها تعميم على اجهزه التواصل لي الرجاله كلهم
حارس : (طلع مسدسه و شد الأجزاء) اقفل يابني البوابه

لسه ها يقفله البوابه دخلت عربيات كتير جدا فوق العشر عربيات نزل منها سامح
سامح :وقف الامر
حارس : بس الهانم
علي: (نزل من العربيه) ده امر مني انا
حارس : (حط المسدس في جيبه) تحت امرك يا على بيه

راح علي عند الباب و خبط فتحت ليه الشغاله و راح المكتب و قعد دخل إيهاب
إيهاب : انتا مين (بص في عينه شويه) علي الصمدي
علي : التاني انا علي التاني ابنه
إيهاب :و جي ليه يابن الصمدي نصيحه امشي انا مش عايز مشاكل
علي : جري ايه يا ايهاب بيه هو في اسيوط بتعمله الضيف كده
إيهاب : (فكر شويه) كرامه لي الي مات اتفضل
علي : (قعد)
ايهاب : (قعد قدامه) خير يا علي
علي : في الاول في حكايه كده (حكي لي إيهاب ازي اتعرف على فريده و ازي حبها) بس انا بحب فريده بنت حضرتك
إيهاب : هو مش المفروض يا ابن الأصول الي يحب واحده يروح يتقدم ليها
علي : خوفت اجي اترفض علشان مهما كنت مش ها استحق فريده و جمال كان عارف انا صارحت جمال قبل ما اصارح فريده نفسها
إيهاب : بص يابني انتا شب صغير يعني لسه الحياه قدامك طويله ها تحب واحده تاني غير فريده و ها تتجوزها و تخلفه صبيان و بنات لكن فريده مش ها ينفع الهانم رفضه
علي : امي انا عارف اخرها ايه و مش عايز حد غير فريده افهمني يا عمه انا بحبها
إيهاب : امك ها تعمل مشاكل كتير جدا و لو وافقت ها تبقي مشاكل اكبر
علي : ليه هو حضرتك خايف
ايهاب : ايوه خايف على بنتي انا معنديش استعداد اخسر ابن تاني ليا
علي: مش عايز حضرتك تقلق انا عندي الحل خد عيله حضرتك و اطلع على الصعيد و انا هاجي انا و العيله كلها نطلب اديها بس اتمني انك توافق
إيهاب : مش هاقدر اديك كلمه
علي: خلاص انا ها خلص كل حاجه و اجي لي حضرتك

قام علي و طلع بره المكتب لقي فريده واقفه على السلم الداخلي
علي : (بص ليها بثقه) متخفيش راجع تاني

طلع علي بره القصر و اتحرك على بيت الرعب (المكتب بتاع ابوه وصل)
امام : (وقف قدام الباب) علي الهانم معاها مقبله مهمه
علي : امام بلاش تقف قدامي
امام : سامحني يابني مقدرش
علي : الأوامر مني انا علي الصمدي مش حد تاني اوعي

دخل علي المكتب وامه كانت قاعده مع سليم
سندي : انتا بتعمل ايه هنا
علي : زي مانتي انا جي اخد اعمل حاجه و ماشي (راح نحيه حيطه في المكتب المكتب ضلمه بس هو عارف رايح على فين وقف قدام الحيطه و داس عليها اتفتحت خزنه طلع منها ورقه و رجع تاني قعد على الكرسي قدام سليم) اقري يا سليم
سليم : (عمل من قنا) سليم مين
علي : بلاش استعباط يا سليم اقري
سليم : (اخد الورقه و كانت وصيه ابوه قراها) و بعدين
علي : بعدين المصانع مكتوبه باسمي و كل حاجه بتعتي و كمان كرسي ابويا بتاعي يعني عايز حقي
سليم : و ايه خلك تفكر في كده
علي : علشان امي طلعت امر تصفيه لي إيهاب المحمدي و عائلته و انا وقفته
سليم : امر تصفه إيهاب و العيله بتعته طالع مني انا
علي : بس كده دي سهله كنت فاكر انها امي و انا مينفعش المس شعره منها بس انتا عادي ممكن المسك في حتت مش ها تعجبك
سليم : (بنص ابتسامه) بص يا علي الامر مش بايدي انا اني اخليك مكان ابوك الموضوع فيه ناس كبيره اكبر مني انا ومنك انتا
علي : اكبر منك انتا ماشي لكن مني انا لا انا الكبير فوقي الي خلقني اعمل تلفونك للناس و عرفني الرد ايه الي هو موافقين و انا واثق من كده
سليم : (قام طلع بره المكتب وقف في الانتظار)
سندي : انتا ايه حيوان تقف قدامي
علي : اقف قدام باب جهنم علشان فريده
سندي : عيل و ماشي وره واحده جراك زي الخروف
علي : (ببرود) لا و بعدين زي ما انا مش اول واحد شايل اسم علي الصمدي فا انا مش اول واحد يعمل حاجه مجنونه علشان حبيبته
سندي : طمعان في الكرسي اتفضل قول و انا انزل و اشيلك مكاني انا هنا مش طمعانه في المكان لا انا هنا علشان انتا متعملش الي انا بعمله انا خايفه عليك و فريده دي مش ها تنفعك دي ها تكون بدايه نهايتك
علي : قابل بالنهايه دي بس انتي مش هنا علشان خايفه عليا لا انتي هنا علشان تعرفي تتحكمي فيا انتي عايزه امشي على مزاجك بس انا مش بمشي على مزاج حد غيري انا انا و بس علشان انا الي عارف نتيجه اختياراتي كويس جدا و انا الي هادفع الثمن سواء اختارك او اختاري انا
سليم : (دخل تاني)
علي : ها طمني
سليم : (باصص في الارض) حصل يا علي بيه سندي اتمني انك تسلمي الملفات الي تحت ايدك لي علي
علي : (قام و بص لي سليم ببرود) بلاش تقف قدامي و تعارضني في قرار من هنا و رايح انتا بتتعامل مع البعبع (راح نحيه الباب) ابقي سلملي على نوح

طلع على بره

المشهد الريسي

ايهاب طلع من القصر و معاه العيله بتعته و سامح كان في وشه
إيهاب : سامح انا هاخد اهلي و نمشي من غير دم لو حد لمس منا شعره ها تكون نهايته
سامح : اهدي يا إيهاب بيه انا معايا اوامر اني اوصل حضرتك لي خان المحمدي بدون ما حد يلمسكم و دي اوامر من علي بيه الصمدي فريده هانم اتفضلي معايا في عربيتي
جمال : اشمعنا
سامح : دي أوامر علي بيه
جمال : و انا واثق في علي
إيهاب : جمال
جمال : (طمن ابوه) انا واثق في على كويس جدا
سامح : اتفضلي يا هانم


ركبت فريده مع سامح و اتحركه على مطار القاهره كان في طياره خاصه اخدتهم و سامح ركب معاهم لي مطار اسيوط وصله و كان في رجاله من الخان مستنيه لي الحمايه و راحه البيت بتعهم في الخان دخله و قاعده و فريده متوتره جدا بتحاول توصل لي علي و تلفونه مقفول

في مشهد اخر

و معاها دودو بنت محمود الصمدي دودو بتدرس طب في اخر سنه ليها ادت الحقنه لي غاده
دودو : بس كده
غاده : ايدك تقيله يابنت الكلب
دودو : معلش يا تيته بس دي حقنه زيت يعني ها توجعك شويه
غاده : (نامت على السرير و رفعت رجليها بنفسها و خطتها على السرير و اتغطت) بقولك ايه يا دودو
دودو : قول يا قمر
غاده : انتي جالك عريس النهارده
دودو : عريس مين الي امه داعيه عليه في ساعه استجابه
غاده : بطلي هزار انا النهارده كلمتني سماح حمدان اخت اللواء مصباح حمدان طلبه ايدك لي ابن اخوها حسن مصباح حمدان
دودو : جري ايه يا غاده انتي عرفه مفيش جواز غير من العيله
غاده : هو مصباح حمدان ايه غير اني امه من عيله الصمدي برده يعني يقولي يا مرات خالي
دودو : لا مش موافقه انا مستانيه علي
غاده : علي مين بس حسن ده شغال ملحق دبلوماسي في سفاره مصر في روسيا يعني مركز دبلوماسي محترم تقولي علي
دودو : طيب قولي كده انه سفير او حتي وزير حطيه هو و اي شاب تاني في كفه و علي في كفه اكيد كفت علي الاكبر مفيش زي علي في الشباب كلها محترم و مترابي غير كده ابن عمي و شكله حلو
غاده : على رائيك (فكرت شويه) بقلك ايه يا بت انتي ها تجرجريني في الكلام وله ايه
دودو: وله اقدر يا غاده يا قمر بس خديني في حضنك كده و احكيلي حكايه عمه علي زي زمان
غاده : بس كده مفيش احلي من سيره الغالي تعالي (اخدتها في حضنها و نزله تحت البطانية و بتلعب في شعر دودو) كان يا مكان يا سعد يا اكرام كان في شاب اسمه علي ابن الصعيد الي محدش قدر يغلبه كان عايش جنب شجره العيله بتعته و تحت ضلها لحد ما زهق فا خلع جدره من الارض و مشي زرع نفسه في ارض تانيه وسط ناس تانيه و عشق وحده منهم و حب واحده منهم لحد ما باقي الناس كرهت وجوده و وجود اصله وسطيهم بس مكنش عايز حاجه غير انه يبقي مع حبيبته لحد ما اتجمع عليه الناس الغلط و لبسوه قضيه كبيره جدا زعلت عليه اصله اخر العنقود و ابني الصغير كان قدامي حل من اتنين يا اطلع مجنون يا اسيبه ياخد اعدام اخترت نار كنت فكره انها هينه بس طلعت باب جحيم و دخل على المستشفي و وقع تحت ايد الناس دي و قعد 10 سنين يتعزب تحت اديهم و ده خله اقوي (ابتسمت) كنت ديمن اقوله لو عضمك اتكسر بلاش تزعل عليه ها يلحم بس عضم انشف و فعلا لم نفسه و خد حقه و رجع تاني لي حضني بس عينه كانت متغيره و مهما اتغير برده عرفته أصله الغالي (تلفونها رن) استني ارد على التلفون

المشهد الريسي

فريده تاني يوم الصبح صحيت و كان ابوها تحت
فريده : (بصه في الأرض) صباح الخير يا بابا
ايهاب : (مردش عليها)
فريده : هو حضرتك صاحي من بدري
إيهاب : (ساكت)
فريده : (قعدت جنبه) يا بابا حضرتك مش بترد عليا ليه حضرتك زعلان مني
ايهاب : بتقفي قدامي يا فريده
فريده : انا اسفه يا بابا بس حضرتك علمتني مينفعش استسلم مهما كان الاسباب صح وله غلط
ايهاب: تقومي تعملي كده تخليني اضربك بالقلم ليه يا بنتي و علشان ايه
فريده : علشان (بصت في الارض)
ايهاب : بتحبيه
فريده : (لسه بصه في الارض و هزت دمغها)
إيهاب :طيب يا بنت المحمدي لما نشوف اخرتها معاكي ايه

قامت فريده وطلعت الجنينه لقت سامح بره
فريده: انتا لسه هنا يا عم سامح
سامح : شغلي احميكي يا فريده
فريده : انا مش عارفه اوصل لي علي من امبارح و قلقانه عليه
سامح : متقلقيش علي عاقل
فريده: و انتا مصدق انه عاقل
سامح : عايزه الصراحه مفيش حد من ولاد علي الصمدي عاقل و هو واخد جنان ابوه كله
فريده : طيب انا عايزه اطمن عليه دلوقتي
سامح : طيب ثانيه (حاول يتصل بعلي بس تلفونه مقفول اتصل بواحد من الحرس) الو طمني...... نعم ازي حصل كل ده و انا معرفش..... طيب اقفل دلوقتي اقفل


في مشهد اخر


علي واقف في ممر مستشفي الصمدي بس الي في المنيا و قلقان وسط العيله بتعته طلع دكتور
علي : طمني يا دكتور ايه الي حصل
دكتور :اتعرضت لي انفعال شديد و ده حرك واحده من دفاعات المخ خلها تنام علشان متدخلش في غيبوبه او تحصل جلطه
مني : جلطه يا نهار اسود
دكتور : اطمني يا هانم عدت على خير و فاقت
علي :طيب انا عايز ادخل ليها
دكتور : هيا طلبه تشوفك يا علي بيه بس و كمان طلبت واحده اسمها فريده ايهاب
علي : طيب يا دكتور شكرا

مشي الدكتور و علي قلقان على امه الي وقعت من طولها فجأه
غاده : اهدي يا علي لحسن يحصلك حاجه
علي : انا السبب انا السبب انا الي عملت في امي كده
غاده :انتا ذنبك ايه ده نصيب يبني
علي : مش عارف ملها و طلبه فريده ليه
غاده : هيا فين فريده
علي : في اسيوط
غاده : طيب كلم فريده خليها تيجي و وشوف امك عايزه ايه
علي : (فكر شويه و طلع تلفونه فتحه) الو يا عم سامح
سامح : طمني على الهانم
علي : الدكتور قال ها تبقي كويسه بس هيا طلبه تشوف فريده
سامح : انا جي في السكه و معايا فريده هانم اصرت تيجي
علي :طيب ماشي بس بسرعه يا سامح
سامح : ماشي

قفل مع سامح و بعد سعتين وصل و معاه فريده
فريده : علي ايه الي حصل
علي : مفيش ماما تعبت شويه و لسه فايق بس طلبه تشوفك تعالي

اخد فريده و دخله جوه الاوضه كانت سندي مغمضه عنيها ابتسمت
سندي :انتا جيت يا حبيبي
علي : (قعد جنبها و مسك اديها) ايوه يا ماما انا هنا سامحيني يا امي انا كنت حيوان معاكي انا كنت غلط
سندي :لا يا حبيبي انتا مش حيوان انتا ابني بس فهمتني غلط انا لما قبلت مكان ابوك علشانك انتا مش علشاني انا محبتش تبقي مكان ابوك والدنيا تجبرك تعمل زي مكان بيعمل الدنيا صعبه اوي يابني بعد ابوك بقت اصعب مش اسهل كنت خايفه عليك (بصت لي فريده الي وقفه جنب علي وره ضهره و ابتسمت ليها) بتفكريني بشبابي كنت نفس القلب الأبيض و الطيبه و حبي للحياه انا رفضت الجوازه دي مش علشان انتي واحشه لا محبتش تشوفي الي انا شوفته في حياتي وانا شوفت كتير كنت ملاك بس اضطرت اعمل شغل الشياطين سمحيني يا فريده انا اسفه
فريده : حضرتك معملتيش حاجه واحشه بالعكس انتي ورتيني قد ايه بحب علي و هو بيحبني
سندي : مش بقولك انتي شبهي بس انا كنت احلي (ودحكت)
غاده : (دخلت الاوضه) ايه القمر بيدحك
سندي : ماما
غاده : حبيبه ماما بقي كده و انا الي كنت بقول محدش شبهي غير سندي اول مشكله مع ابنك تتعبي كده مش فاكر انا كنت بعمل ايه مع المرحوم كنت بطلع عينه
علي : قصدك كان بيطلع عينك
غاده : يا سيدي المهم في حد بيطلع عينه هههههه
سندي : مسمحني يا فريده
فريده : طبعا يا طنط
سندي : طيب لو طلبت منك حاجه توفقي عليها
فريده : اي حاجه
سندي : توفقي على الواد ده و تشليه في عينك لو زعلك ها طلع عين امه
فريده : (بصت في الأرض بكسوف) الي تشوفيه يا طنط
سندي : الدكتور قال هاطلع امته
علي : النهارده
سندي : خلاص يبقي بكره نروح نطلب ايدك من ابوكي
فريده :طيب ارتاحي يا طنط
سندي : هارتاح لما الواد يبقي مبسوط
غاده : لو ان اسيوط بعيده بس نسافر علشان القمر
فريده: (وشها بقي لونه احمر من الكسوف) طيب الف سلامه يا طنط بس انا لزم ارجع علشان البيت
سندي : ماشي يا فريده

طلعت فريده و معاها علي وصلها لحد العربيه مع سامح و اتحركت وصله اسيوط ابوها اطمن عليها و على بليل وصل عماد مع مروه و قعده
عماد : كبرتي يا فريده و ها تبقي عروسه و كمان شويه نشوف ليكي عيال يجره حولينا و يقوله يا جدو عماد ياه الواحد كبر
ايهاب : (ابن عماد) جري ايه يا حج اكيد كبرت اوعي تصدق الشعر الاسود ده انتا سابغ يا حج
عماد : اخرس يا ابن الكلب
مروه : بس يا واد ابوك لسه زي ما هو قمر
ايهاب : (ابنهم) اه كده يبقي ها يجيلي اخ صغير و ادخل الجيش
ايهاب : بس لماضه ياد انتا انتا طالع لي مين
ايهاب : ليك يا خالو يا عسل
فريده : طيب انا طلعه انام
أصول : تنامي ايه مروه جبتي الي طلبته منك
مروه : ايوه
اصول :طيب تعالي معايا علشان نعمل الفستان بتاع فريده و انتي يا فريده قاعده لحد ما نخلص و انتي يا منة اشرفي على الاكل عماد جبت بدله ايهاب صح يله كله يتحرك
عماد : (كلم جمال) هو في ايه
جمال : معلش عبال اولادك اختي بتتجوز طيب فين البدله بتعتي
إيهاب : لا انتا ها تلبس جلبيه يا كبير العيله
جمال : ماشي يا حج


الكل اتحرك يعمل حاجه اصول و مروه مزنبين فريده جنبهم علشان يجهزه الفستان و اصول طلعت كل حاجه اتعلمتها من جدتها و امها و منة وقفه على دماغ الطباخين و احنا كا رجاله طلعنا نمنا


في مشهد اخر

شخص قاعد في مكان غير معروف قاعد يفطر عادي اسمه نوح بس عينه فيها الموت مش الشر لا الموت قاعد بياكل و دماغه شغاله و بيفكر و دماغه مش بتبطل تفكر خالص دخل عليه واحد اسمه شريف و ده مدير فرع الجماعه في أوروبا
نوح : (قاعد بيفطر ودخل عليه شريف) جي من غير معاد يا شريف خير
شريف : خير يا نوح انا جي و معايا تأيد من كل افراد الجماعه لي نفيك و تسليم الشغل لي شخص تاني جديد
نوح : ومين الجديد بقي
شريف : (شاور على الشاب الي معاه) ده
نوح : (ساب الشوكه والسكينه) بعد عشرين سنه خدمه والي عملته ليكم جين تغيروني بي العيل ده
شخص : العيل ده يقدر يعمل حجت كتير
نوح : (دحك) ههههههههههه تعمل ايه يابني انتا في الوقت الي كانو بيغيره ليك الحفاض انا كنت ببني نضام عالم من جديد وخلصت على كول الي السوس الي كان بي خرم فيها وانا في سنك كده كنت الجلاد والقاضي وجه التحقيق والماضي الي حفرت ليه قبر و ردمته فيه والمستقل الي بدا من جديد طيب يا شريف تخليني ازعل كده جايب حتت عيل مغرور يمسك مكاني كده تحصرني على كل الي بنيته
شخص : بالنسبه لي الي بنيته لزم يتهد بدايه بي ايهاب المحمدي وده اول قرارتي
نوح : طيب يا شريف انا هامشي
شريف : لا انتا قاعد لحد ما تسلم كل الملفات الي تحت ايدك ليه
نوح : طيب يله استلم ملفات بتعتكم علشان الحق امشي
شخص : لا مش دلوقتي لما اخلص شغل ابقي ارجع واستلم منك يله يا شريف

طلع شريف مع الشخص ده وبلغ الحراسه الخاصه بتعته
شخص : اسمعو في شخص جوه اوعي يطلع من جوه او حد يدخله مفهوم
حارس : تمام يا فندم
شريف : اه صحيح ايك ثما ايك يوصل لي الجحيم ماشي أدخل ليه جوه
حارس : حصل يا فندم
دخل الرجاله جوه لقو نوح قاعد علي كورسي في مكتبه كبيره جدا وفيها لوح قزاز بدل الحيطه وهي طويله قوي وبيطل على الصحره علشان المكان الي هو قاعد فيه في الصحره دخل اربعه الاوضه وهو قاعد عادي جدا بيشرب سيجاره وبيقري كتاب
نوح : لقد نظرت لي الحياه من اعلي مكان ثما نظرت لها من عين الجميع فا الفقير يراها حياه جميله لكن السلطان يراها ممله تختلف الحياه من مفهمها و نظرتنا لها من رأها من الاعلي مثل السلطان رأها ممله و من رأها من الاسفل كانت جميله في نظره (كتاب المتنبي اساس الترحال في الأرض كتب في العصر الفاطمي في مصر) ده كتاب لي المتنبي بيوصف شكل الحياه من نظرتين الفقير و الغني (بص لي واحد من الحرس ببرود) تحبه تمشه وله تموته (فضل باصص ليه و الحارس مش بيتحرك) يبقي تموته

كل الرجاله الي واقفه وقعت من طلها ميته والقزاز اتكسر ضربتهم القناصه الي كانت حطه اجهزه تنصت في المكتبه وكلمه السر هي المقطع ده من الكتاب ده علشان يدخله دخلت رجاله
حارس : انتا كويس يا نوح
نوح : ايوه يله
حارس : على فين
نوح : على الجحيم لزم نحركه علشان مينفعش تلعب مع حارس النار يلهو تمشي عايش
طلع نوح مع الرجاله لي واحه في الصحره اسمها واحه الجحيم عايش فيها رجاله من صغرهم اتربه على ايد نوح والي جم قبله وبي يعتبره نوح هو ابوهم الي رباهم الرجاله دي متعرفش الرحمه والغفران زي الجحيم على الأرض ولما بيتحركه يبقي الموت على اي حد


في مشهد اخر

علي في اوضه بتعته في بيت جده في الصعيد لبس البدله بتعته و دخلت عليه امه لبسه فستان شيك جدا عليها
علي : اوبا ايه الحلاوه دي كلها يا قمر
سندي : بس يا واد (راحت نحيه علي و هيا سعيده و السعاده طلعه من عنيها ظبطت البدله لي ابنها) رغم انك كبرت و وصلت لي سن 26 سنه و رايحين نخطب ليك بس لسه شايفك علي ابن العشر سنين الي كان يجري على حضني كبرت يا واد و ها تخطب
علي : (دخل في حضن امه) مهما كبرت او رحت او جيت ها يفضل حضنك يا امي مكاني و ملازي الوحيد انتي عرفه كنت بتعمد اعمل حجت تستفزك علشان نعمل مشاكل و تبقي ديمن فكراني خفت لحسن الشغل يخدك مني
سندي : مهما حصل عمري ما ها نساك انتا اعظم حاجه في حياتي يابني
علي : طيب بلاش دموع ماشي اليوم حلو خليه يكمل
سندي : ماشي يا حبيبي يله

نزله تحت و اتحركه هما و العيله بتعتهم كلها و راحه اسيوط وصله و كان في استقبلهم عماد و كريم
عماد : يا اهلاً و سهلا ًبعيله الصمدي شرفته اسيوط و الخان الحج كريم ابن عم ايهاب
مصطفي : طبعا اتقبلنا قبل كده
كريم : منورين اتفضله

دخله جوه و قاعده و العيلتين يعرف بعض كويس تجاوزه التعارف الروتيني
مصطفي: بص يا حج إيهاب احنا نعرف بعض من زمان و عيله المحمدي في ضهر عيله الصمدي من زمان و زي ما احنا نعرف بعض عايزن نزود المعرفه دي نسب احنا طلبين ايد بنتك فريده لي ابن اخويا علي
ايهاب : طيب نسمع راي الهانم ايه
غاده : اكيد موافقه
إيهاب : اسمعها منها
سندي : موافقه طول ما ده في سعاده ابني
غاده: شوفت مش قلتلك وله لزم اجي اجيبك من شعرك
ايهاب: وله تتعبي نفسك يا ست الكل اجيلك بنفسي يا ام الغالي
غاده : اصيل يا ايهاب
ايهاب :طيب انا موافق و الكلام من هنا مع جمال هو اخوها الكبير و كبير العيله
محمود: طيب ايه طلباتك يا جمال
جمال :...... مهر و...... مأخر...... شبكا و اهم حاجه تكمل دراسه و الجواز بعد التخرج
مصطفي :و احنا موفقين
علي : و لو على موضوع الدراسه انا موافق ولو حبت تعمل دراسات عليا موافق
ايهاب :طيب نقراء الفتحه على روح المرحوم الغالي الأول و بعدها نقراء فتحتكم
غاده : اصيل يا ايهاب اصيل

قرائه الفتحتين ونزلت فريده و كل متنح ليها و لي جملها و الفستان الشيك الي كانت لبسه و على راسها تاج من الورد البلدي مخليها اجمل من العادي بكتير تحفه فنيه فريده و اسمها فريده
فريده : (بكسوف من نظرات الرجاله و الستات) مساء الخير
الكل : مساء النور
غاده : تعالي يا فريده اقعدي جنب عريسك
فريده : (وشها احمر من الكسوف وسط الكل و قعدت جنب علي و هيا مكسوفه)
علي : (باصص ليها بسعاده)

في مشهد اخر


سليم راح لي نوح في واحه الجحيم
سليم : ايه الي حصل يا نوح
نوح : يا اما الجماعه عايزه تخلعني يا اما شريف بيلعبها صيمه و يكسب بنط على حسابي وله ايه
سليم : طيب ايه يخليه يعمل كده ايه المصلحه
نوح : مش عارف المصلحه ايه المصلحه فلوس يا سليم فلوس ورق ملون بس ملعون يتحكم في كل حاجه يقوم حروب يخرب دول جنود تموت اطفال تتيتم بيوت تتخرب تقلي ايه السبب اكيد الفلوس
سليم :و بعدين
نوح : العيل ابو شخه عايز يهد الي انا بنيته و ها يبداء ا
بايهاب المحمدي
سليم: دي مصيبه
نوح : فعلا موت ايهاب ها يقلب الدنيا انا بعت الرجاله بس مفتكرش ها يوصله قبلهم
سليم: دي مصيبه اكبر من كده علي الصمدي و عيله الصمدي من الالف لي الياء عن إيهاب بيطلبه ايد فريده
نوح : (وشه اتحول لي شيطان مش بني ادم) سرور
سرور: (شيخ الواحه) امرك يا نوح
نوح : حرك كل الرجاله المتوفره ها نتحرك على اسيوط
سرور: حصل يا نوح


المشهد الريسي

بره البيت عند ايهاب الحرس قاعد والناس جوه وسامح كان في الحمام الخارجي وبدا ضرب النار وقعت الرجاله كلها ومطلعش صوت لي ضرب النار علشان كاتم لي الصوت
شخص : سيطره على المكان بسرعه
دخل جوه البيت خبط وفتحتله الشغاله زقها ودخل
شخص : الف الف مبروك يا عروسه
ايهاب : انتا مين
شخص : ايه مش بتشبه عليا
جمال : انتا دخلت هنا ازي
شخص : انا اقدر ادخل اي حته واعمال اي حاجه زي ما نيمت ابوك في مستشفي واخوك في نعش ودخلت المستشفى سميته فيها
ايهاب : انتا الي عملت كل ده
شخص : ايوه بس مش تعرف ليه
جمال : جيت لي موتك
شخص : هههههههههه مفيش حاجه ها تعرف تعملها رجلتكم كلها وقعت بره وماته
سندي : طيب احنا بره القصه دي كلها انا هاخد العيله ونمشي
شخص :لالا يا هانم محدش ها يطلع بره البيت خالص
مصطفي : انتا مجنون انتا عارف انتا واقف قدام مين
شخص : مصطفي الصمدي من المنيا عندك ثلاث اولاد ابراهيم وجلال ومحمد وتشتغل في تصدير الفواكه عبر الحدود لي دول أفريقيا وسعرها بتاخده بي الماس الخام انا عارف واقف قدام مين كويس قوي وبعمل ايه
جمال : انا هاقتلك
شخص : بما اني اعرف كل الي هنا و محدش هنا يعرفني احب اعرفكم بنفسي انا ايهاب جمال يونس يوسف صفوان المحمدي (زمان لما مصطفي الحمصاني خدر اصول و صورها و هيا نيمه عريانه بس ملمسهاش إيهاب انتقم منه و نام مع روان مرات مصطفي و بعدها بحاجه بسيطه روان بقت حامل و مصطفي افتكر اني الواد ابنه هو) ايه يا بابا شبهك انا صح انتا عارف بعد موت مصطفي بفتره امي صرحتني بالحقيقه اني ابنك انتا طلعت اجري علشان اترمي في حضنك و اقولك انا ابنك يا بابا وصلت هنا الصعيد و وقفت بره تحت شجره التفاح و شفتك و انتا بتحتفل بجمال ابنك حاولت اوصل ليك في مره نزلت انتا من موكب العربيات بتاعك لي كشك سجاير تشتري علبه سجاير رحت و وقفت جنبك لسه ها تكلم و انتا كنت بتتكلم في التلفون وله ادتني اي اهتمام وله كأني موجود اصلا وله حسيت بيا وله بوجودي رغم انك حسيت بالست الفقيره و ادتها فلوس بس محستش بيا انا ابنك
إيهاب : علشان انتا مش ابني الي يقتل اخوه ميبقاش ابني
ايهاب : (ابني) الحقيقي اني ابنك و جي علشان ابارك لي اختي الصغيره و انتقم من علي الصمدي الي اصدر قرار موت محمود الحمصاني كان نفسي يا جمال يا اخويا اول ما تعرف اني الريس بتاع علي تقتله و توفر عليا و انتا كمان يا علي تصدق جمال ليه ممكن يكوم حاول يقتلك فعلا
إيهاب : انتا جي ليه

م(الراوي : (هو الشخص الي بيحكي الحكايه) انتو فكرين اني اللعبه كده انتهت لا اصل اللعبه مش علي و فريده وله سندي وله إيهاب وله يوسف ابنه و له جمال ابنه وله ايهاب ابنه وله منة وله اصول وله غاده العدوي اللعبه اكبر من كده بكتير اللعبه حياه و كل واحد بيلعب بعدد الانفاس ابي بيتنفسها و بما اني لسه بتنفس يبقي لسه عايش و ادامت انا عايش يبقي الملعب بتاعي انا الراوي انا الشيطان انا تاجر الموت انا الكونت دراكولا انا البعبع) وصل نوح لي خان المحمدي و دخل هو و الرجاله بعد تصفيه الحراسه الي بره و دخل جوه القصر كان في رجاله مع الخاين اتنين
الخاين : (بخوف) نوح
نوح :ايوه نوح يا روح امك (رفع مسدسه و ضرب واحد من الحرس) فاكر انك تقدر تحبسني تحبس حارس الجحيم
الخاين : (سحب فريده و اداره فيها و هيا قدامه خايفه) الي ها يقرب ها قتلها
علي : (رايح عليه بس الخاين ضربه بالنار بس قبل رجله وقف) سبها و يا اما اقتلك بأبشع الطرق
نوح : ارجع يا علي
إيهاب : سيب بنتي
الخاين : انا بكرهك عارف عملت كل ده ليه علشان تنتهي كده (زق فريده بعيد وضرب نفسه بالنار في دماغه)


و وقع إيهاب الخاين الي قتل اخوه جثه وقع و هو كان عايش في صراع كبير بينه و بين نفسه عايش مع انه ملك بفلوس مصطفي بس كان الصراع منعه عايز يروح على حضن ابوه و يعيط و يقوله انا ابنك بس ازي ابوه الي عرفه بعدين و الي رباه و احسن ليه كان مصطفي بقي ابوه و اخواته و العيله بتعته اعداء ليه اه يا زمن لزم الواحد يفكر في كل خطوه في طريقه ها يدوس على مين و مين الي ها يرد ليه بعدين

طلع الكل بره في الجنينه و الرجاله بتشيل الجثث من البيت واقف ايهاب على جنب بيفكر في ابنه و مشاعر بتعته في نزاع
اصول : متزعلش يا إيهاب الي مات لو كان ابنك كان ها يبقي شبهك
إيهاب :عندك حق هو شبه امه
منة : إيهاب انا تعبت من المشاكل و الجري و الدم عايزه نهدي شويه
ايهاب : ها نهدي متخفيش

فريده : (كانت وقفه على جنب و بعيط بصوت واطي)
علي : (راح نحيتها من ضهرها و خلع الجكت و حطه على كتفها) ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه
فريده : علشان نحس يوم ما اجي اتخطب يحصل كده
علي : (حط ايده حولين كتفها) بلاش تقولي كده و بعدين شويه الاكشن الي حصله كان واحشني اوي الصراحه و بعدين انتي ها تتجوزي واحد ابن اكبر مختل عقلين في العالم كله اكيد زيه
فريده: (دحكت وسط دمغها) متقولش كده على نفسك

نوح كان واقف قدام سندي و مني و اميره و لميتا و كارما و ملك كلهم في حضن بعض و سندي و مني بصين لي نوح و دمعهم على خدهم من الحزن او الفرحه مشاعرهم مينفعش تتوصف بكلام
مني : كنت متأكده انك عايش يا علي
نوح : (بأسف شديد) نوح انا نوح علي الصمدي مات مفضلش منه غير نوح
سندي: متهيقلي عندك مشكلتين الاوله شاب صغير و التانيه ست كبيره
نوح : هيا و رايه
مني: (ابتسمت وسط دمعها) ايوه اخبيك
نوح : عيب عليكي انا نوح (لف وره و شاف غاده العدوي وهيا قاعده على الكرسي و مبتسمه)
غاده : كبرت و وشك جعد
نوح : جري ايه يا ست انتي هو انا اكبر و انتي تصغير
غاده: (دحكت) هههه ملعون الكرسي الي مش مخليني قادره اقوم اجيبك من شعرك
نوح : (نزل على ركبته و مسك ايد غاده) انزلك يا غاليا
غاده : (فضلت تملس على وشه كتير) تاني مره لما تهرب من مستشفي ابقي احرق التسجيل انتا اتصورت يا خايب زمان
نوح : طيب اعمل ايه يعني افضل كده على طول عايش بالدعاء بتاعك
غاده :طول ما انا عايشه هافضل ادعي ليك مهما عدي عمر
نوح : (باس ايدها و قام)
لميتا : (اتقدمت بخطوات مهزوزه لحد ما وصل لي نوح و رفعت ايدها الاتنين و مشها على وشه بتدرس التفصيل) ده انتا فعلاً مشيت ليه
نوح : مجبور
علي : (دخل) ايه يا ابو نوح يا عسل دخله دراما يعني و اكشن انتا طلعت اجدع من حماده فتحي بتاع قصه الفنجان
سندي : (بستغراب) انتا تعرف نوح
نوح : طبعا محدش قدر يوصلي غيره ابن الصمدي لزم يجيب اخر الشبكه
غاده : صياد زي الحبايب
نوح : (لقي على باصص لي فريده و هيا بعيد) بتحبها
علي : اوي
نوح :الي يحب ياخد باله من حبيبه خد بالك منها ماشي دي بنت محترمه و جدعه
علي : ماشي يا نوح

سابهم نوح و راح لي إيهاب
إيهاب : كنت متأكد انك عايش يا علي
نوح : علي مين البعبع مات و الي فاضل منه نوح و بس متخفش على فريده هيا دلوقتي بقت من بيت الصمدي
ايهاب : انا مطمن عليها علشان مع على (مد ايده بالسلام) لوله دخولك في الوقت المناسب كان زمنا في خبر كان
نوح : (سلم على إيهاب) الي مكتوب ها يكون

المشهد من منظور اخر

شخص واقف فوق منطقه عليه ماسك قناصه وباصص عليها والكاميرة جيبه المنظر من منظار القناص ظاهر فيه ايهاب ونوح حطين ايدهم في ايد بعض وتلفونه رن
شخص : الهدف قدامي
شخص٢: خلص
شخص بيشد الاجزاء وشخص بي دوس على الزناد

ومن هنا تكون قصه البدايه خلصه منها الجزء الثاني شوفنا فيها الاخ قتل اخوه بسبب الغيره واب تحسر على ابنه وشوفنا فيها خساره كبيره الحبيبه سابت حببها والاب سايب اولاده لي اهداف ساميه والخاين الي مهما اخلصت ليه برضه واطي شوفنا الحب الطاهر النقي ازي بداء ونهايته الصح وخلصت على لغز مش واضح الي حصل ده من مين وله ليه يمكن يكون في جزء تالت او رابع او تتساب لي خيال المتفرج يكتب هو في خياله الجزء الجديد يمكن دي بوبه لي اكتشاف شغف جديد زي الكتابه يمكن مين عارف بس في النهايه احب اقول اني (المحمدي محروس والميت مش بيموت تاني) اهو مفتاح سيبه


ايه الي ها يحصل محدش عارف


النهايه...

سوزان خليل
11-16-2020, 11:45 PM
كالعادة قلم مميز وكنا مستنين القسم او السلسة الثانية من القصة

Man 2020
11-16-2020, 11:57 PM
رائع استمر

معلم جامد
11-17-2020, 12:05 AM
أبدعت في الجديد
أكمل على نفس المنوال

wa7d moham
11-17-2020, 12:05 AM
جميله بديه للسلسله الثانيه جميله بس نفس السياق بجد اسلوبك حلو لكن نوع متكنش زى اللمبى

احمدسسال
11-17-2020, 12:13 AM
أنا خايف علي يطلع علي علي الصمدي تبقي حلويات ����

mahmoud ss
11-17-2020, 12:14 AM
بص اولا انت فاجر ثانيا قصه روعه و بدايه تحفه بس انا عندي شويه حجات مش راضيه تعدي اولا انك حرقت جزء مهم جدا من قصه الفنجان لما قولت ان الشايب مات انا فعلا زعلت عليه اوي و بعدين فين مروه من كل ده
و الان مع فقره توقعات محمود لقصص حماده:
1- الهانم دي تبقي سندي لما علي مات سندي مسكت مكانه يبقي ايهاب بقي تحت سندي
2- و عندي احساس ان في علاقه بين اللي عمل كده و بين الظابط بتاع مشكله الرخصه بتاعت مروه اخت ايهاب

The king o,o
11-17-2020, 12:24 AM
عاش يا كبير برنس ومتالق من يومك 😊✌

حماده فتحى
11-17-2020, 12:33 AM
بص اولا انت فاجر ثانيا قصه روعه و بدايه تحفه بس انا عندي شويه حجات مش راضيه تعدي اولا انك حرقت جزء مهم جدا من قصه الفنجان لما قولت ان الشايب مات انا فعلا زعلت عليه اوي و بعدين فين مروه من كل ده
و الان مع فقره توقعات محمود لقصص حماده:
1- الهانم دي تبقي سندي لما علي مات سندي مسكت مكانه يبقي ايهاب بقي تحت سندي
2- و عندي احساس ان في علاقه بين اللي عمل كده و بين الظابط بتاع مشكله الرخصه بتاعت مروه اخت ايهاب

مش بعيد شويه موضوع الظابط ده
تاني مره مش عايز اشوف توقعات خالص ماشي انا بقولك اهو ����
و موت الشايب محرقش حاجه خالص في الفنجان ها تعرف

mahmoud ss
11-17-2020, 12:39 AM
مش بعيد شويه موضوع الظابط ده
تاني مره مش عايز اشوف توقعات خالص ماشي انا بقولك اهو ����
و موت الشايب محرقش حاجه خالص في الفنجان ها تعرف

ليه يا حماده عادي انت زعلت بجد ولا ايه لو مش عايز توقعات تاني مش هعمل تاني

حماده فتحى
11-17-2020, 12:45 AM
ليه يا حماده عادي انت زعلت بجد ولا ايه لو مش عايز توقعات تاني مش هعمل تاني

علي فكره لو الاموشن ظهر كانت عرفت اني انا بهزر هو كان كده😂😂
بس انتا بتحرق احداث على الناس بس توقع عادي ايه الي ها يحصل في الفصل الجي
مش في السلسله كلها 😂😂

mahmoud ss
11-17-2020, 12:53 AM
علي فكره لو الاموشن ظهر كانت عرفت اني انا بهزر هو كان كده😂😂
بس انتا بتحرق احداث على الناس بس توقع عادي ايه الي ها يحصل في الفصل الجي
مش في السلسله كلها 😂😂

اعمل ايه هي جت كده مش زنبي اني حبيت قصصك و اتعلت بيها اوي و باسلوبك بس برضو مروه فين

حماده فتحى
11-17-2020, 01:10 AM
اعمل ايه هي جت كده مش زنبي اني حبيت قصصك و اتعلت بيها اوي و باسلوبك بس برضو مروه فين

موجوده متخفش 😂😂😂

احمدسسال
11-17-2020, 01:35 AM
هو الجزء الجديد امتي

الساحر الغاضب
11-17-2020, 01:56 AM
ايوه كدا ياكبير

حماده فتحى
11-17-2020, 02:57 AM
هو الجزء الجديد امتي

انا لحقت انزل دي لسه ظازه

cherifsalem
11-17-2020, 03:00 AM
الاسلوب الشيق والابداع فى الربط والتشويق
كل ده يدل على انسان مبدع وصاحب
قلم رائع و فكر واسلوب وثقافه اروع
تقبل تحياتى
:up::up::up:

احمدسسال
11-17-2020, 03:10 AM
انا لحقت انزل دي لسه ظازه

عارف بس يا ريت في اقرب وقت الواحد مش بيستحمل و الفضول بيموته 😂😂

Abraham a
11-17-2020, 03:36 AM
متميز دائما

الكبيرالاول
11-17-2020, 05:18 AM
اوعااااا هوا دا الكلام

george tn
11-17-2020, 09:16 AM
بص هو عاش و كل حاجه بس انا عاوز حاجه واحده
ادخل لدماغك دي اشوف فيها ايه
بجد يا حماده جزء روعه ما تغبش علينا كتير الكل مستني

حماده فتحى
11-17-2020, 09:47 AM
بص هو عاش و كل حاجه بس انا عاوز حاجه واحده
ادخل لدماغك دي اشوف فيها ايه
بجد يا حماده جزء روعه ما تغبش علينا كتير الكل مستني

تدخل جوه دماغي ايه بس انتا دماغك فيها افكرا كتير جدا و عجباني جدا خصوص فكره العبيط الصراحه شدتني جدا
ها حاول انزل بدري

متخاذل
11-17-2020, 10:22 AM
جميل جداً وهذا هو المتوقع منك

ساندي هي الهانم صح ��

هّـرم
11-17-2020, 11:33 AM
ايه يعم هو كل عمال يموت كدا

انت عارف الحته بتاعت ايهاب و عماد لما كل شويه يساله علي حد و يقوله مات بتفكرني ب المشهد بتاع محمد هنيدي و صلاح عبد**** في فيلم عسكر في المعسكر لما ساله علي احوال البلد 😂😂

طب و حمادة فتحي الكاتب كان فين لما كل دول ماتوا: مات و هو بيكتب الجزء التاني في السلسله الجديدة

بس بقا كفايه انت ايه مبتزهقش 😂😂

الهانم دي ساندي مرات علي الصمدي 😎

انا في التوقعات معنديش ياما ارحميني

هّـرم
11-17-2020, 11:35 AM
اعمل ايه هي جت كده مش زنبي اني حبيت قصصك و اتعلت بيها اوي و باسلوبك بس برضو مروه فين

غفلك في الحته دي ي حمادة فين مروة صحيح

هّـرم
11-17-2020, 11:41 AM
بص اولا انت فاجر ثانيا قصه روعه و بدايه تحفه بس انا عندي شويه حجات مش راضيه تعدي اولا انك حرقت جزء مهم جدا من قصه الفنجان لما قولت ان الشايب مات انا فعلا زعلت عليه اوي و بعدين فين مروه من كل ده
و الان مع فقره توقعات محمود لقصص حماده:
1- الهانم دي تبقي سندي لما علي مات سندي مسكت مكانه يبقي ايهاب بقي تحت سندي
2- و عندي احساس ان في علاقه بين اللي عمل كده و بين الظابط بتاع مشكله الرخصه بتاعت مروه اخت ايهاب

يسطا موضوع الظابط عدا عليه اكتر من 25 سنه هيجي ياخد حقه دلوقتي
لو لاحظت حاجه ان لما ايهاب ساله قاله انت مين قاله انا اسواء كوابيسك

دا ممكن يكون مصطفى الحمصاني و يكون هو مزور موته

A#
11-17-2020, 12:33 PM
يولا يا زعيم عالبداية الجامدة دي

Angel of Dead
11-17-2020, 01:05 PM
عاش جدا جدا جدا غفلت ف حوار مروة متذكرتش وكدا بس طبعا دي متفوتكش
انت تروح تالف قصص ف هوليود يبني ااقل واجب بتعمل حبكه وربط بين القصص بطريقة جامدة جدا جدا
بس عنوان قصتك يبن ات ف عداوة بين جمال ويوسف وايهاب بان عمهم دا وممكن يكون هو مع مصطفي الحمصاني لان اخر مشهد لي انو لازم يفضل عايش عشان ياخد حقه فاكيد هو الي عمل الموضوع دا
بس انت موت ناس كتير اوي يسطا������

george tn
11-17-2020, 01:29 PM
تدخل جوه دماغي ايه بس انتا دماغك فيها افكرا كتير جدا و عجباني جدا خصوص فكره العبيط الصراحه شدتني جدا
ها حاول انزل بدري

و****ي يا حماده كل الي في دماغي من افكار ما قدرتش انضمها و انزلها الا بعد ما استفدت من قراءة القصص بتاعتك خاصه الفنجان
و مستنيك على نار 🔥🔥

حماده فتحى
11-17-2020, 02:04 PM
ايه يعم هو كل عمال يموت كدا

انت عارف الحته بتاعت ايهاب و عماد لما كل شويه يساله علي حد و يقوله مات بتفكرني ب المشهد بتاع محمد هنيدي و صلاح عبد**** في فيلم عسكر في المعسكر لما ساله علي احوال البلد 😂😂

طب و حمادة فتحي الكاتب كان فين لما كل دول ماتوا: مات و هو بيكتب الجزء التاني في السلسله الجديدة

بس بقا كفايه انت ايه مبتزهقش 😂😂

الهانم دي ساندي مرات علي الصمدي 😎

انا في التوقعات معنديش ياما ارحميني

انا هلكت دحك و انا بقراء التعليق 😂😂😂
و فعلاً توقعاتك محصلتش و محدش فكر فيها قبل كده

حماده فتحى
11-17-2020, 02:05 PM
يسطا موضوع الظابط عدا عليه اكتر من 25 سنه هيجي ياخد حقه دلوقتي
لو لاحظت حاجه ان لما ايهاب ساله قاله انت مين قاله انا اسواء كوابيسك

دا ممكن يكون مصطفى الحمصاني و يكون هو مزور موته

لا مصطفي مات بالسراطان

حماده فتحى
11-17-2020, 02:14 PM
عاش جدا جدا جدا غفلت ف حوار مروة متذكرتش وكدا بس طبعا دي متفوتكش
انت تروح تالف قصص ف هوليود يبني ااقل واجب بتعمل حبكه وربط بين القصص بطريقة جامدة جدا جدا
بس عنوان قصتك يبن ات ف عداوة بين جمال ويوسف وايهاب بان عمهم دا وممكن يكون هو مع مصطفي الحمصاني لان اخر مشهد لي انو لازم يفضل عايش عشان ياخد حقه فاكيد هو الي عمل الموضوع دا
بس انت موت ناس كتير اوي يسطاï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½

العدو بتاع ايهاب المره دي داخل يجز مش ها يسيب حد و اللعبه طويله جدا و فيها لعب بالعصاب كتير
حوار مروه ده انا مش عارف وقع مني ازي انا عمري ما وقعت حاجه في القصص بتعتي و مصطفي الحمصاني مات بالسرطان خلاص ده قدره مش مزر وفاته لا مات
و كل الناس الي ماتت دي علشان نهد الدرو و نلعب درو جديد على نضافه

حماده فتحى
11-17-2020, 02:18 PM
و****ي يا حماده كل الي في دماغي من افكار ما قدرتش انضمها و انزلها الا بعد ما استفدت من قراءة القصص بتاعتك خاصه الفنجان
و مستنيك على نار 🔥🔥

ده كلام كبير الصراحه بس شكرا لي تقديرك 💚💚

george tn
11-17-2020, 03:40 PM
ده كلام كبير الصراحه بس شكرا لي تقديرك 💚💚

العفو يا سيدي بس هو دا الي حصل بجد

الكبيرالاول
11-17-2020, 03:40 PM
متعمل نعانا بنط جدعنه ونزل جزء انهارده

هّـرم
11-17-2020, 04:24 PM
لا مصطفي مات بالسراطان

يعني انت مش مغفلنا و مزور موته

حمادة: تؤ تؤ مات بالسرطان

احمدسسال
11-17-2020, 04:57 PM
أنا ليه حاسس أنا هيبقي فيه حاجة بين علي و فريدة و هيحصل معاه زي اللي حصل مع ابوه

الزب الطائر
11-17-2020, 05:10 PM
الهانم هى سندى مرآة على المدى
انا قرأ الفنجان تانى 😂😂😂😂

Angel of Dead
11-17-2020, 06:14 PM
العدو بتاع ايهاب المره دي داخل يجز مش ها يسيب حد و اللعبه طويله جدا و فيها لعب بالعصاب كتير
حوار مروه ده انا مش عارف وقع مني ازي انا عمري ما وقعت حاجه في القصص بتعتي و مصطفي الحمصاني مات بالسرطان خلاص ده قدره مش مزر وفاته لا مات
و كل الناس الي ماتت دي علشان نهد الدرو و نلعب درو جديد على نضافه

هو فعلا هيبقا حرب عصابات جامدة لان لما يبقي جمال ف صف الهانم وجماعه سليم وهيبقا ضدهم ابن عم ابوه دا فاكيد هيبقا دا مسنود ولو للي ف دماغي صح يبقا هيبقا ف دمار جامد جدا جدا +عادي يصحبي لو حاجه وقعت ودي حاجه بسيطه جدا يعني انت دماغك فيها الي مكفيها بس هو علي الي اتقابل مع فريدة دا لي حاسه ابن علي الصمدي واخر حاجه انت بتلعب شطرنج صح؟

timoxxx
11-17-2020, 06:38 PM
بقولك إيه يا حمادة :smi: إوعى يكون علي إبن البعبع :ehh::ehh::ehh: علشان ده كتير أوي :g058::g058::g058:

HMnh
11-17-2020, 09:16 PM
ابعت وسلملي على حماده
جزء جامد
💥💥💥 أستمر 💥💥💥
ومنتظرين باقي الأجزاء

حماده فتحى
11-17-2020, 09:29 PM
الهانم هى سندى مرآة على المدى
انا قرأ الفنجان تانى 😂😂😂😂

شاطر 😂😂😂
ايوه هيا

حماده فتحى
11-17-2020, 09:30 PM
يعني انت مش مغفلنا و مزور موته

حمادة: تؤ تؤ مات بالسرطان

لا مات فعلاً بس تابع في عدو اقوي بكتير

حماده فتحى
11-17-2020, 09:31 PM
هو فعلا هيبقا حرب عصابات جامدة لان لما يبقي جمال ف صف الهانم وجماعه سليم وهيبقا ضدهم ابن عم ابوه دا فاكيد هيبقا دا مسنود ولو للي ف دماغي صح يبقا هيبقا ف دمار جامد جدا جدا +عادي يصحبي لو حاجه وقعت ودي حاجه بسيطه جدا يعني انت دماغك فيها الي مكفيها بس هو علي الي اتقابل مع فريدة دا لي حاسه ابن علي الصمدي واخر حاجه انت بتلعب شطرنج صح؟

ايوه بلعب شطرنج كتير كمان

حماده فتحى
11-17-2020, 09:32 PM
بقولك إيه يا حمادة :smi: إوعى يكون علي إبن البعبع :ehh::ehh::ehh: علشان ده كتير أوي :g058::g058::g058:

الجزء الجي ها تعرف 😁😁😁

حماده فتحى
11-17-2020, 09:32 PM
ابعت وسلملي على حماده
جزء جامد
💥💥💥 أستمر 💥💥💥
ومنتظرين باقي الأجزاء

حبيبي يا اخويا

احمدسسال
11-17-2020, 09:40 PM
يا كبير هو الجزء الجديد امتي

Angel of Dead
11-17-2020, 09:53 PM
ايوه بلعب شطرنج كتير كمان

كدا لازم نلعب سوا بقا + ف وسط كل الرسالة دي مردتش غير ع اخر وحدةï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½+ناوي تنزل الجديد امتا

Angel of Dead
11-17-2020, 09:54 PM
كدا لازم نلعب سوا بقا + ف وسط كل الرسالة دي مردتش غير ع اخر وحدةï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½+ناوي تنزل الجديد امتا

الضحك مش بيبان ف التعديل بقا معلش

El gahed
11-17-2020, 10:56 PM
هتنزل الجزء الجديد امتي

El gahed
11-17-2020, 10:57 PM
اللي ل رفه عنك انك جدعوهتنزل الجزء دلوقتي

حماده فتحى
11-17-2020, 11:02 PM
كدا لازم نلعب سوا بقا + ف وسط كل الرسالة دي مردتش غير ع اخر وحدةï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½+ناوي تنزل الجديد امتا

قريباً انتضروني

حماده فتحى
11-17-2020, 11:03 PM
اللي ل رفه عنك انك جدعوهتنزل الجزء دلوقتي

لا انا مش جدع انا واطي جدا 😁😁

mahmoud ss
11-17-2020, 11:05 PM
لا انا مش جدع انا واطي جدا ����

لا بص بقي خد الكبيره انت اجدع من احمد السقا

mahmoud ss
11-17-2020, 11:13 PM
ابوس ايدك مزل الجزء دلوقتي عندي بكره محاضره تنظيم و اداره و محاضره محاسبه عايز انام و مش عارف انام غير لما الجزء ينزل

احمدسسال
11-17-2020, 11:19 PM
خلي بالك موضوع انك تنزل الجزء النهارده ده مطلب جماهيري ����

El gahed
11-17-2020, 11:19 PM
يلا يا حمادة يلا نزل الجزء يلا

joker ex
11-17-2020, 11:55 PM
الجمهور بيطالب الجزء الجديد 😹😹😹

zmbo
11-17-2020, 11:59 PM
مبدع كعادتك:up::up::up:

حماده فتحى
11-18-2020, 12:17 AM
ابوس ايدك مزل الجزء دلوقتي عندي بكره محاضره تنظيم و اداره و محاضره محاسبه عايز انام و مش عارف انام غير لما الجزء ينزل

ابه يا عم و انا كمان عندي محاضره محاسبه مصريه يعني عادي مفيش حد احسن من حد
كلنا شربين من نفس الكاس 😭😭

حماده فتحى
11-18-2020, 12:19 AM
بما انه مطلب جماهيري خلاص مضطر انزل كمان اسبوع ����

timoxxx
11-18-2020, 01:21 AM
ههههه :D:D:D دا كملت :D:D:D علي البيه إبن البعبع كده إحلوت أوي :g058::g058::g058::g058: مش عايز أحرق الأحداث بس أنا شامم ريحة الإنتقام من العيار الثقيل و قصة حب على ...... تنجح :D:D:D :g058::g058::g058:

Angel of Dead
11-18-2020, 01:26 AM
اي دا مين
حمادة السقا معانا جوء عظمه عظمه عظمه وعاجباني جدا الشخصية الي حاططها لعلي نفس شخصية البعبع لما كان صغير

وليد العمده
11-18-2020, 01:31 AM
قصه جميله جدا جدا ننتظر منك التكمله يا جميل مشكوررررررر

حماده فتحى
11-18-2020, 01:35 AM
ههههه :D:D:D دا كملت :D:D:D علي البيه إبن البعبع كده إحلوت أوي :g058::g058::g058::g058: مش عايز أحرق الأحداث بس أنا شامم ريحة الإنتقام من العيار الثقيل و قصة حب على ...... تنجح :D:D:D :g058::g058::g058:

دي مش احلوت دي سخنت و لسه

حماده فتحى
11-18-2020, 01:36 AM
اي دا مين
حمادة السقا معانا جوء عظمه عظمه عظمه وعاجباني جدا الشخصية الي حاططها لعلي نفس شخصية البعبع لما كان صغير

لا شخصه علي الصغير ها تكون اقوي و اصعب من البعبع علشان البعبع اتربي على حاجه و لما طلع في الدنيا اكتشف حاجه تاني خالص اما على الصغير فا عاش مع ابوه و شاف حجت كتير جداً

timoxxx
11-18-2020, 01:43 AM
دي مش احلوت دي سخنت و لسه
ما أنا عارف :D:D:D:D خليها غامضة حبتين :g058::g058::g058::g058: المهم متشوق لباقي القصة :g014:

حماده فتحى
11-18-2020, 01:55 AM
ما أنا عارف :D:D:D:D خليها غامضة حبتين :g058::g058::g058::g058: المهم متشوق لباقي القصة :g014:

صدقني هيا غامضه و ها تعرف في الفصل الاخير كا العاده بتعتي ها تلقي نفسك مش فاهم حاجه 😂😂

الكبيرالاول
11-18-2020, 02:34 AM
انت بتقول ايه انت دماغي حصلها Error404
بس العظمه عاليه اوي

حماده فتحى
11-18-2020, 02:55 AM
انت بتقول ايه انت دماغي حصلها Error404
بس العظمه عاليه اوي

لو في حاجه مش فاهمها قول و انا اوضحها

Sami Tounsi
11-18-2020, 03:38 AM
تم اضافة الجزء الثاني قراءة ممتعة للجميع

هّـرم
11-18-2020, 03:57 AM
انت بتقول ايه انت دماغي حصلها Error404
بس العظمه عاليه اوي

طب ما تغير نسخه يسطا 😂

هّـرم
11-18-2020, 04:00 AM
مش بقولك انت عديت السقا في الجدعنه

تحفه تحفه جدا
كمل جدعنتك بقا و ابقا نزل جزء كل يوم

احمدسسال
11-18-2020, 05:34 AM
يا جدعان المفروض السلسلة دي تتسمي العظمة

HMnh
11-18-2020, 06:02 AM
خلي الأسهم ترتفع في العالى
وامتعنا معاك
💥💥💥 أستمر 💥💥💥
ومنتظرين باقي الأجزاء

هّـرم
11-18-2020, 06:10 AM
انا هتوقع مشهد و زي ما تيجي تيجي تمام

اصول و منة هيتخانقوا بسبب ان منة كل شوية تقول لجمال انهم يسيبوا البيت و يمشوا و يبعدوا عن موضوع الطار و الدم و ساعتها الخناقه هتقوم ما بين اصول و منة و ساعتها اصول هتعايرها باللي حصل ليها مع اكرم و انها هي اللي خلت ايهاب يتجوزها عشان يستر عليها و عماد ميقتلهاش

لو توقعي صح قول؟

احمدسسال
11-18-2020, 06:31 AM
أنا عايز اشوف رد فعل عماد لما عرف أن علي ابن البعبع و الهانم ههههه منظر يجنن

mahmoud ss
11-18-2020, 06:45 AM
انا اول مره اتوقع للحب علي هيحب منه و رنا بتحب جمال و بس مش عارف اكتب حاجه تاني اول مره تحصل في قصه من قصصك يا حماده

الكبيرالاول
11-18-2020, 07:16 AM
لو في حاجه مش فاهمها قول و انا اوضحها

بص انت اعمل بنط جدعنه تاني ونزل جزء جديد وانا هفهم

حماده فتحى
11-18-2020, 08:07 AM
يا جدعان المفروض السلسلة دي تتسمي العظمة

شكرا علي زوقك

حماده فتحى
11-18-2020, 08:09 AM
انا هتوقع مشهد و زي ما تيجي تيجي تمام

اصول و منة هيتخانقوا بسبب ان منة كل شوية تقول لجمال انهم يسيبوا البيت و يمشوا و يبعدوا عن موضوع الطار و الدم و ساعتها الخناقه هتقوم ما بين اصول و منة و ساعتها اصول هتعايرها باللي حصل ليها مع اكرم و انها هي اللي خلت ايهاب يتجوزها عشان يستر عليها و عماد ميقتلهاش

لو توقعي صح قول؟

هو توقع حلو بس اتصدم بالواقع بكره 😁😁

حماده فتحى
11-18-2020, 08:10 AM
انا اول مره اتوقع للحب علي هيحب منه و رنا بتحب جمال و بس مش عارف اكتب حاجه تاني اول مره تحصل في قصه من قصصك يا حماده

يا راجل اطلع من دول انتا متوقع الفصل الجي كا العاده
و بعدين منة مين قصدك مرات إيهاب
مش حرمك من حاجه فصل الصبح و انتا رايح المحاضره تقعد تفكر فيه و متركزش مع الدكتور������

حماده فتحى
11-18-2020, 08:11 AM
بص انت اعمل بنط جدعنه تاني ونزل جزء جديد وانا هفهم

يا راجل
دي طاقه جدعه شديد عليا

george tn
11-18-2020, 08:19 AM
حلو جدا و جامد جدا فتحت صراع جديد مع عثمان و وضحت شويه من المتسبب في الحوادث بصراحه جزء روعه و شكرا على الجزء نزل بسرعه و كمان فيه كل حاجه انا لو قلت مبدع تبقى قليله عليك

george tn
11-18-2020, 08:22 AM
انا هتوقع مشهد و زي ما تيجي تيجي تمام

اصول و منة هيتخانقوا بسبب ان منة كل شوية تقول لجمال انهم يسيبوا البيت و يمشوا و يبعدوا عن موضوع الطار و الدم و ساعتها الخناقه هتقوم ما بين اصول و منة و ساعتها اصول هتعايرها باللي حصل ليها مع اكرم و انها هي اللي خلت ايهاب يتجوزها عشان يستر عليها و عماد ميقتلهاش

لو توقعي صح قول؟

انا مش عاوز احرق القصه بس اتوقع ان الفيديوهات القديمه بتاع منه في حد بيهددها بيهم عشان يبعد جمال من سكته

mahmoud ss
11-18-2020, 08:46 AM
يا راجل اطلع من دول انتا متوقع الفصل الجي كا العاده
و بعدين منة مين قصدك مرات إيهاب
مش حرمك من حاجه فصل الصبح و انتا رايح المحاضره تقعد تفكر فيه و متركزش مع الدكتور������

قصدي فريده تصدق لسه داخل المحاضره ناو و فاضل 10 دقايق و تخلص

حماده فتحى
11-18-2020, 10:13 AM
حلو جدا و جامد جدا فتحت صراع جديد مع عثمان و وضحت شويه من المتسبب في الحوادث بصراحه جزء روعه و شكرا على الجزء نزل بسرعه و كمان فيه كل حاجه انا لو قلت مبدع تبقى قليله عليك

😂😂😂 السبب في الحدثه محدش يعرفه غير في الجزء الاخير توقعك طلع غلط حاول تاني😁😁

حماده فتحى
11-18-2020, 10:14 AM
انا مش عاوز احرق القصه بس اتوقع ان الفيديوهات القديمه بتاع منه في حد بيهددها بيهم عشان يبعد جمال من سكته

لا موضوع منه مقفول من زمان بس ها وضح خلص ازي في السلسله دي

حماده فتحى
11-18-2020, 10:16 AM
قصدي فريده تصدق لسه داخل المحاضره ناو و فاضل 10 دقايق و تخلص

انتا بترد من المحاضره
ثانيه واحده هو الي بيروح الجامعه لزم يحضر 🤔🤔
انا بروح اقعد في الكافتيريا

هّـرم
11-18-2020, 10:31 AM
انا مش عاوز احرق القصه بس اتوقع ان الفيديوهات القديمه بتاع منه في حد بيهددها بيهم عشان يبعد جمال من سكته

دابقا اللي هيخلق مشهد الخناقه ما بين منة و أصول

هّـرم
11-18-2020, 10:32 AM
😂😂😂 السبب في الحدثه محدش يعرفه غير في الجزء الاخير توقعك طلع غلط حاول تاني😁😁

طب توقعي صح ولا غلط عرفني؟

هّـرم
11-18-2020, 10:34 AM
خلينا احنا كدا عمالين نتوقع في مشاهد و بتطلع في غلط دايما و هنسقط كلنا 😂😂

Lover SA
11-18-2020, 12:08 PM
اضرب كمان و كمان عايز اتوب 😩

george tn
11-18-2020, 12:14 PM
لا موضوع منه مقفول من زمان بس ها وضح خلص ازي في السلسله دي

حلو مش حسأل تاني عشان عاوز اتخيل السبب و الي حيحصل قبل ما اشوف المفاجآت و كمان عشان ما اسببش حرق للاحداث تخليك تدور على احداث تانيه و اتعب

george tn
11-18-2020, 12:17 PM
😂😂😂 السبب في الحدثه محدش يعرفه غير في الجزء الاخير توقعك طلع غلط حاول تاني😁😁

كدا يا حماده طيب ايه رأيك انه السبب خارق للطبيعه عشان جمال هو المختار و مش حوضح اكتر من كدا بقا هههههه

joker ex
11-18-2020, 02:13 PM
عااش عاااش بس بجد عِنـ.̷̷̸̷̐ـديّ سؤال هو انت بتفكر فالاحداث دي في وقتها ولا مرتبلها من زمان اصل مش معقول تكون مخطط لمشهد الشجره من زمان اوي كدهه اي الفجر دهه يعم 😹😹😹

حماده فتحى
11-18-2020, 03:09 PM
طب توقعي صح ولا غلط عرفني؟

االاسف غلط حاول في مره اخره 😁😁

حماده فتحى
11-18-2020, 03:11 PM
اضرب كمان و كمان عايز اتوب 😩

انا ها فضل اضرب لحد ما اقفلهم باكو

حماده فتحى
11-18-2020, 03:12 PM
حلو مش حسأل تاني عشان عاوز اتخيل السبب و الي حيحصل قبل ما اشوف المفاجآت و كمان عشان ما اسببش حرق للاحداث تخليك تدور على احداث تانيه و اتعب

متخفش مهما تخيل احداث او قولت احداث كده كده محدش ها يفهم حاجه

تصدق وله انا فاهم 😂🤔🤔

حماده فتحى
11-18-2020, 03:13 PM
كدا يا حماده طيب ايه رأيك انه السبب خارق للطبيعه عشان جمال هو المختار و مش حوضح اكتر من كدا بقا هههههه

مختار تصدق دي فكره حلوه 😂😂😂
حاول في مره اخره

هّـرم
11-18-2020, 03:21 PM
االاسف غلط حاول في مره اخره 😁😁

طب شكرا يا سيدي كفايه 😂😂

El gahed
11-18-2020, 03:30 PM
انا عايزك تعلي بالجدعنة لان متاكد انك ملكش سقف في بالجدعنة أثبت بقي للكل ونزل جزء النهاردة

حماده فتحى
11-18-2020, 03:32 PM
انا عايزك تعلي بالجدعنة لان متاكد انك ملكش سقف في بالجدعنة أثبت بقي للكل ونزل جزء النهاردة

انتا بتجرجرني لي الرذيله و انا الصراحه بحبها 😂😂
ها شوف الدينا فيها ايه لو قدرت ها انزل

george tn
11-18-2020, 04:00 PM
انتا بتجرجرني لي الرذيله و انا الصراحه بحبها 😂😂
ها شوف الدينا فيها ايه لو قدرت ها انزل

انا بصراحه مخي قفل خلاص مش عارف اتوقع حاجات تانيه حاليا و دقائق و انزل جزء العبيط

حماده فتحى
11-18-2020, 04:17 PM
انا بصراحه مخي قفل خلاص مش عارف اتوقع حاجات تانيه حاليا و دقائق و انزل جزء العبيط

خلاص اوعي تتوقع حاجه تاني نزل الجزء و نشوف موضوع التوقع ده بعدين المهم نشوف العبيط

george tn
11-18-2020, 04:26 PM
خلاص اوعي تتوقع حاجه تاني نزل الجزء و نشوف موضوع التوقع ده بعدين المهم نشوف العبيط

تمام يا صاحبي

Mazen Al Sakka
11-18-2020, 06:45 PM
ابداع وتألق متواصل جميل ورائع احسنت استمر انا بستنا الجزء بفارغ الصبر

PUMBA
11-18-2020, 07:44 PM
عاااش يبطل استمر الي بيعجبني فيك ان دماغك شغاله وبتنزل اجزاء جديده بسرعه ومش بتتاخر زي الباقي

joker ex
11-18-2020, 11:35 PM
الجزء فين يابو الجدعنه 😹

cherifsalem
11-19-2020, 12:59 AM
ياعم حماده بالراحه علينا انت مودينا فين
ايه ياعم الشغل التقيل ده
تسلم ايدك:up::up::up::up::up:

mahmoud ss
11-19-2020, 01:07 AM
حبينا الجدع اللي عده احمد السقا في الجدعنه و ينزلنا جزء جديد النهارده

zmbo
11-19-2020, 01:53 AM
جزء جامد جداا

حماده فتحى
11-19-2020, 02:36 AM
ياعم حماده بالراحه علينا انت مودينا فين
ايه ياعم الشغل التقيل ده
تسلم ايدك:up::up::up::up::up:

علي كل خير

هّـرم
11-19-2020, 05:11 AM
الجزززززء الجديد فين 😠

احمدسسال
11-19-2020, 01:16 PM
يا سطي الجزء الجديد امتي

احمدسسال
11-19-2020, 04:05 PM
يا كبير ما تنزل الجزء النهارده

احمدسسال
11-19-2020, 10:12 PM
جزء موفق جدا بس انا حاسس أنه صغير شويه و بالنسبة لعلي علي الصمدي انا حاسس ان اللي خلف مامتش

george tn
11-19-2020, 10:13 PM
الوحش نزل جزء عاش يا حماده جزء روعه خاصه ان حبايب البعبع موجودين

mahmoud ss
11-19-2020, 10:20 PM
بص انا زعلان عشان حاجتين اولا لميتا حرام بجد انا دمعت و انا بقراء الجزء بتعها و علي فكره مشكلتها ممكن تتعالج دي بنت علي الصمدي يعني عمليه زرعه قرنيه او جهاز بصري كامل تاني حاجه انك بتشغل دماغك علينا منزل الجزء دلوقتي ماشي هعديها بس جزء تحفه بجد مشهد علي لما رجع البيت فصلت ضحك عليه

mahmoud ss
11-19-2020, 10:58 PM
اه وعندي حاجه تاني ان علي لما يحب فريده و يصرح امه بالموضوع ده هتحصل مشكله كبير زي محصل مع علي لما حب سندي و مني انا لسه فاكر كلام حارسه مدنيه الملوك و الملكات لما قريت لعلي الكف في الحسين
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني

Angel of Dead
11-19-2020, 11:03 PM
روعه روعه روعه بجد وشخصية علي حلوة جدا بس حاسس انك كل متقول سخصية اكنك بتعرفنا عليها دي عيله البعبع دنا بقبت حافظهم اكتر من اسمي
ولميتا بصراحه صعبت عليا جدا يعني حاول تشوفلها حل حرام فعلا وعاوز اعرف بس يمني واحمد دول يبقو مين لانك قلت هي تعرف علي من زمان يعني ف ربط هتخليني اعيد القصة تاني كدا

حماده فتحى
11-19-2020, 11:14 PM
جزء موفق جدا بس انا حاسس أنه صغير شويه و بالنسبة لعلي علي الصمدي انا حاسس ان اللي خلف مامتش

عمره ما يموت ����
بس خليك فاكر اني مشاكل علي كلها بدات بحركه جدعنه و موته كان في حركه جدعنه

حماده فتحى
11-19-2020, 11:15 PM
الوحش نزل جزء عاش يا حماده جزء روعه خاصه ان حبايب البعبع موجودين

حبيبي المهم انه عجبك

حماده فتحى
11-19-2020, 11:17 PM
بص انا زعلان عشان حاجتين اولا لميتا حرام بجد انا دمعت و انا بقراء الجزء بتعها و علي فكره مشكلتها ممكن تتعالج دي بنت علي الصمدي يعني عمليه زرعه قرنيه او جهاز بصري كامل تاني حاجه انك بتشغل دماغك علينا منزل الجزء دلوقتي ماشي هعديها بس جزء تحفه بجد مشهد علي لما رجع البيت فصلت ضحك عليه

ابن ابوه لزم يطلع كوميدي و مشكله لميتا لو انتا دورت لزم تزرع قرنيه او جهاز بصري كامل لزم سن معين و هيا لسه بدري على السن ده

احمدسسال
11-19-2020, 11:17 PM
عمره ما يموت ����
بس خليك فاكر اني مشاكل علي كلها بدات بحركه جدعنه و موته كان في حركه جدعنه
بص يا كبير علي الصمدي مش بيموت علي رأي غادة العدوي انتوا فاكرين الخلود العمر الطول لا الخلود انك يكون ليك حد من بزرتك و يكون زيك بالظبط في الذكاء و الحيلة و المكر و علي زي أبوه بالظبط بس الاختلاف أنه لسه ما متش كتير زي أبوه

حماده فتحى
11-19-2020, 11:18 PM
اه وعندي حاجه تاني ان علي لما يحب فريده و يصرح امه بالموضوع ده هتحصل مشكله كبير زي محصل مع علي لما حب سندي و مني انا لسه فاكر كلام حارسه مدنيه الملوك و الملكات لما قريت لعلي الكف في الحسين
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني

اوعا انتا لسه فاكر بالتفصيل كمان 😂😂😂
اتفرج و شوف حجم المشكله قد ايه

حماده فتحى
11-19-2020, 11:19 PM
روعه روعه روعه بجد وشخصية علي حلوة جدا بس حاسس انك كل متقول سخصية اكنك بتعرفنا عليها دي عيله البعبع دنا بقبت حافظهم اكتر من اسمي
ولميتا بصراحه صعبت عليا جدا يعني حاول تشوفلها حل حرام فعلا وعاوز اعرف بس يمني واحمد دول يبقو مين لانك قلت هي تعرف علي من زمان يعني ف ربط هتخليني اعيد القصة تاني كدا

انتا ها تعرف بعدين و خليك فاكر اسم امهم مش مذكور 😉😉

حماده فتحى
11-19-2020, 11:22 PM
بص يا كبير علي الصمدي مش بيموت علي رأي غادة العدوي انتوا فاكرين الخلود العمر الطول لا الخلود انك يكون ليك حد من بزرتك و يكون زيك بالظبط في الذكاء و الحيلة و المكر و علي زي أبوه بالظبط بس الاختلاف أنه لسه ما متش كتير زي أبوه

في حاجه كتير من الناس مش فهمها فكرين اني الموت ده لما تنزل قبر و تدفن لا الموت اني جزء منك يموت زي الطيبه زي الرحمه زي الشر كل بني ادم ليه جزء من روحه لو ماتت يبقي ده واحد لمس الموت

mahmoud ss
11-19-2020, 11:22 PM
اوعا انتا لسه فاكر بالتفصيل كمان ������
اتفرج و شوف حجم المشكله قد ايه

حظك بقي اني كنت بقراء السلسله التالته من الفنجان و شوفت جزء البدايه الجديد و ركزت في حته الحسين دماغي وقفت اللي هو wwwhat 😂😂😂😂

Angel of Dead
11-19-2020, 11:39 PM
انتا ها تعرف بعدين و خليك فاكر اسم امهم مش مذكور 😉😉

انت كدا هتخليني ارجع اقرا السلسلة تاني بقا وحته امهم دي لخفنتي شوية بس هجبها انا مواريش غير انت وقصصك الي عمال تودينا ف كل الاتجاهات كدا😂😂😂

Angel of Dead
11-19-2020, 11:42 PM
اه وعندي حاجه تاني ان علي لما يحب فريده و يصرح امه بالموضوع ده هتحصل مشكله كبير زي محصل مع علي لما حب سندي و مني انا لسه فاكر كلام حارسه مدنيه الملوك و الملكات لما قريت لعلي الكف في الحسين
واحده : ايوه (مسكت كف علي و قلبته على ضهره و عدلته تاني) امممممم عيل ابن ناس متدلع عشت حياتك كل حاجه بتخدها بس ها يجي يوم الي بيديك كل حاجه يرفض خوفن عليك ها تعيش حياه سعيده بس لما تحب ها تقوم حرب على حبك خلي بالك علشان سكينه الحب تلمه و بتوجع مش ها تغلط غلطه ابوك حياتك بالنسبه ليه ها تكون اسهل بكتير جدا بس انتا ها تتعب شويه (حطت نقطه من الحنه في كف ايده و قفلته) مين تاني

يولا ي زعيم هتموتنا ي زعيم😂😂😂
التوقع جامد جدا بصراحه لا استنا جامد جدا جدا كمان

mahmoud ss
11-19-2020, 11:42 PM
انت كدا هتخليني ارجع اقرا السلسلة تاني بقا وحته امهم دي لخفنتي شوية بس هجبها انا مواريش غير انت وقصصك الي عمال تودينا ف كل الاتجاهات كدا😂😂😂

بقولك لو وصلت لاسم الست دي قولي انا في السلسله الرابعه و دماغي شغاله انا عملت ورقه فيها اسماء كل الستات اللي اتعامل معاهم علي

mahmoud ss
11-19-2020, 11:43 PM
يولا ي زعيم هتموتنا ي زعيم😂😂😂
التوقع جامد جدا بصراحه لا استنا جامد جدا جدا كمان

حبيبي يا كبير

mahmoud ss
11-19-2020, 11:44 PM
يولا ي زعيم هتموتنا ي زعيم😂😂😂
التوقع جامد جدا بصراحه لا استنا جامد جدا جدا كمان

حبيبي يا كبير مع حماده بالذات راجع كل اسم و كل حاجه كويس اوي

Angel of Dead
11-19-2020, 11:51 PM
حبيبي يا كبير مع حماده بالذات راجع كل اسم و كل حاجه كويس اوي

انت تراجع دا اكل الصدر ولا الورك ودا معانه اي ووراه اي
كفاية حته عمليه زراعه القرنيه او الاستبصار دي الي بتتعمل ف سن معين انا لما قريتها ف دماغي قلت كسم العظمه بصرحه������

حماده فتحى
11-20-2020, 12:12 AM
انت كدا هتخليني ارجع اقرا السلسلة تاني بقا وحته امهم دي لخفنتي شوية بس هجبها انا مواريش غير انت وقصصك الي عمال تودينا ف كل الاتجاهات كدا😂😂😂

بص انتا لو قلبت الفنجان حته حته مش ها تعرف توصل

حماده فتحى
11-20-2020, 12:13 AM
حبيبي يا كبير مع حماده بالذات راجع كل اسم و كل حاجه كويس اوي

بلاش تتعبه نفسكم مش ها تعرفه تعمله حاجه وله توصله ليها

حماده فتحى
11-20-2020, 12:16 AM
انت تراجع دا اكل الصدر ولا الورك ودا معانه اي ووراه اي
كفاية حته عمليه زراعه القرنيه او الاستبصار دي الي بتتعمل ف سن معين انا لما قريتها ف دماغي قلت كسم العظمه بصرحه������

كلكم علقته على حجت عديه خالص و محدش علق على القدره الغريبه الي عند جمال و ايهاب و جمال الصغير فاتت منكم

mahmoud ss
11-20-2020, 12:25 AM
كلكم علقته على حجت عديه خالص و محدش علق على القدره الغريبه الي عند جمال و ايهاب و جمال الصغير فاتت منكم

لا بقولك ايه انا معدي ان عثمان عايش كل ده اصلا بمزاجي ها و القدره دي عادي طب ما علي برضو كان بيقعد يتكلم مع حارسه المدينه و عادي ممكن جن يقعد اتفاق مع بشر و يورث الاتفاق لنسب تقريبا بيقي سمردي يعني الابدي صح ولا ايه و بعدين حته الطيف دي من قصه لهيب ابن ادم السلسه التانيه بعد موت ابتسام ها 😁😁😁 في حاجه تانيه

حماده فتحى
11-20-2020, 12:33 AM
لا بقولك ايه انا معدي ان عثمان عايش كل ده اصلا بمزاجي ها و القدره دي عادي طب ما علي برضو كان بيقعد يتكلم مع حارسه المدينه و عادي ممكن جن يقعد اتفاق مع بشر و يورث الاتفاق لنسب تقريبا بيقي سمردي يعني الابدي صح ولا ايه و بعدين حته الطيف دي من قصه لهيب ابن ادم السلسه التانيه بعد موت ابتسام ها 😁😁😁 في حاجه تانيه

عتمان عايش في نظرك و ممكن يكون ميت 🙂🙂
و حتت الطيف دي من قدرتهم الخاصه و وخدها فعلا من لهيب ابن ادم علشان القصه جميله

Angel of Dead
11-20-2020, 01:00 AM
كلكم علقته على حجت عديه خالص و محدش علق على القدره الغريبه الي عند جمال و ايهاب و جمال الصغير فاتت منكم

ف حجات لو دققت فيها هتحس ببواختها زي عتمان وانو عايش كتير جداوقصادها بقا عقيم وفكرة الشجرة الشجرة والحن الي عمل الاتفاق يعني هي كويسة زي متقالت وزي مقال محمود حته حارسة الممالك والست الي قرت الفنجان لعلي وقالت كل سنه باجي هنا واستناكم يعني هي عرفت منين وكدا
وبعدين بردو هنيجي معاك سكه ازاي ف الحوار دا هتغلبنا بردو😂😂

Angel of Dead
11-20-2020, 01:03 AM
لا بقولك ايه انا معدي ان عثمان عايش كل ده اصلا بمزاجي ها و القدره دي عادي طب ما علي برضو كان بيقعد يتكلم مع حارسه المدينه و عادي ممكن جن يقعد اتفاق مع بشر و يورث الاتفاق لنسب تقريبا بيقي سمردي يعني الابدي صح ولا ايه و بعدين حته الطيف دي من قصه لهيب ابن ادم السلسه التانيه بعد موت ابتسام ها 😁😁😁 في حاجه تانيه

انت قصدك الطيف الي هو ابو عبدالرحمن وعرفه كل حاجه ووداه للمكتب بتاعه ف الشقة
دا كان ف السلسه الاولي وقبل موت ابتسام ولا انت قصدك اي؟

حماده فتحى
11-20-2020, 01:08 AM
انت قصدك الطيف الي هو ابو عبدالرحمن وعرفه كل حاجه ووداه للمكتب بتاعه ف الشقة
دا كان ف السلسه الاولي وقبل موت ابتسام ولا انت قصدك اي؟

ايوه هو ده الي اقصده

حماده فتحى
11-20-2020, 01:10 AM
ف حجات لو دققت فيها هتحس ببواختها زي عتمان وانو عايش كتير جداوقصادها بقا عقيم وفكرة الشجرة الشجرة والحن الي عمل الاتفاق يعني هي كويسة زي متقالت وزي مقال محمود حته حارسة الممالك والست الي قرت الفنجان لعلي وقالت كل سنه باجي هنا واستناكم يعني هي عرفت منين وكدا
وبعدين بردو هنيجي معاك سكه ازاي ف الحوار دا هتغلبنا بردو����

هيا عرفت انها ها تقابل سندي في اليوم ده بس في انهي سنه هيا مش عارفه علشان كده كل سنه بتروح هناك على أمل تشوفها و تعرف النتيجه ايه و اي عهد او اتفاق مع الجن لزم يكون في مقابل هما مهتموش يسأله ايه المقابل

Angel of Dead
11-20-2020, 01:14 AM
هيا عرفت انها ها تقابل سندي في اليوم ده بس في انهي سنه هيا مش عارفه علشان كده كل سنه بتروح هناك على أمل تشوفها و تعرف النتيجه ايه

ماشي بس بردو عرفت منين وبعد كل دا ارحع لتتني جزء ف الفنجتن السلسله الاولي لما زاحدة خلت بلطجي يسرق محفظته كانت عايزة بطاقته ف اي والي اشك انها الست دي +ف حاحه لسة واخد باالي منها لما سندي كانت بتتكلم مع مني وقالت طالع لابوه مقالتش **** يرحمه او الي خلف مماتش او حاحه من القبيل دا انو فاهم اقصد اي يعني هي حاحه ممكن تبان تافهه لكن مظنش انها عدت عليك كدا
خصوصا انك قلت سندي ومني اتقابلو مع الست بعد خمس سنين واحداث القصة دلوقتي بعد خمس سنين فهما اتقابلو معاه ولا لا ولا اي انت فاهم انا اقصد اي يعني

حماده فتحى
11-20-2020, 01:29 AM
ماشي بس بردو عرفت منين وبعد كل دا ارحع لتتني جزء ف الفنجتن السلسله الاولي لما زاحدة خلت بلطجي يسرق محفظته كانت عايزة بطاقته ف اي والي اشك انها الست دي +ف حاحه لسة واخد باالي منها لما سندي كانت بتتكلم مع مني وقالت طالع لابوه مقالتش **** يرحمه او الي خلف مماتش او حاحه من القبيل دا انو فاهم اقصد اي يعني هي حاحه ممكن تبان تافهه لكن مظنش انها عدت عليك كدا
خصوصا انك قلت سندي ومني اتقابلو مع الست بعد خمس سنين واحداث القصة دلوقتي بعد خمس سنين فهما اتقابلو معاه ولا لا ولا اي انت فاهم انا اقصد اي يعني

فاهم الست الي سرقت البطاقه دي كانت غلطه مني المفروض انها سما علشان تلبسه قضيه بس لما رجعت التسلسل الزمني لي القصه طلع اني لو حصل كده ها يكون في لغبطه كتير جدا و بعدين ممنوع الجمل الدينيه علشان كده معرفتش اكتب

احمدسسال
11-20-2020, 01:42 AM
أنا عايز افهم بس ليه علي متعلق بالريس اوي كده ممكن يجيب اي عربية هو عايزها

Angel of Dead
11-20-2020, 01:43 AM
فاهم الست الي سرقت البطاقه دي كانت غلطه مني المفروض انها سما علشان تلبسه قضيه بس لما رجعت التسلسل الزمني لي القصه طلع اني لو حصل كده ها يكون في لغبطه كتير جدا و بعدين ممنوع الجمل الدينيه علشان كده معرفتش اكتب

عادي نجوم زي منا مكتبت كدا او حاحه انا ترجمت ان سندي ومني خلاص قابلو الست دي وعرفو ان علي عايش وكدا وسندي هتعمل زي غادة زمان وانها معاها تلفون قمر صناعي عشان يعرفو يتواصلو مع بعض +ياريت غادة تمون لسة عايشة انت مذكرتهاش بس ياريت متكونش ماتت يعني

حماده فتحى
11-20-2020, 02:16 AM
أنا عايز افهم بس ليه علي متعلق بالريس اوي كده ممكن يجيب اي عربية هو عايزها

علشان الريس على مزاجه مش مزاج امه

احمدسسال
11-20-2020, 02:18 AM
طيب بالنسبة لاسم ام احمد اتذكر في الفنجان قبل كده و لا لا

mahmoud ss
11-20-2020, 02:28 AM
علشان الريس على مزاجه مش مزاج امه

بص انا حاسس ان سندي عندها عقده نقص انها معرفتش تخلي علي يسمع كلامها لما كان مشلول فبتعوض في علي ابنه بس علي ابن ابوه و هوب دبل كيك قالها رايك ده تحلفيه كويسه و تحطيه في حته امان و كل لما تحبي تمشي كلامك عليا طلعيه و شويه 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

حماده فتحى
11-20-2020, 03:28 AM
طيب بالنسبة لاسم ام احمد اتذكر في الفنجان قبل كده و لا لا

اتذكر بس مش ام احمد باسمها الحقيقي

حماده فتحى
11-20-2020, 03:29 AM
بص انا حاسس ان سندي عندها عقده نقص انها معرفتش تخلي علي يسمع كلامها لما كان مشلول فبتعوض في علي ابنه بس علي ابن ابوه و هوب دبل كيك قالها رايك ده تحلفيه كويسه و تحطيه في حته امان و كل لما تحبي تمشي كلامك عليا طلعيه و شويه 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

لا سندي خايفه عليه يعني عايزه لبس بدله و كرفته (مجازن) طول الوقت بس علي زي ابوه عشوائي صعب التوقع

Angel of Dead
11-20-2020, 03:54 AM
اتذكر بس مش ام احمد باسمها الحقيقي

وبعدين ف الحيرة دي بقا انت مش قلت لو قلبتو الفنجان مش هتلقوها شكلك عاوزني اعيد الفنجان للمرة الرابعه😂😂😂

Sami Tounsi
11-20-2020, 04:23 AM
تم اضافة الجزء الثالث قراءة ممتعة للجميع

Mazen Al Sakka
11-20-2020, 06:13 AM
جميله جدا جدا استمر يا حماده مستنى الجزء الرابع

Anamoodey
11-20-2020, 08:11 AM
القصه جميله جدا جدا بس فيه 25 سنه راحت كده منعرفش عنه حاجه ممكن تعمل جز تعمل فيه فلاش باك تحكي الاحصل وتربط الاحداث ببعض

joker ex
11-20-2020, 09:39 AM
القصه جميله جدا جدا بس فيه 25 سنه راحت كده منعرفش عنه حاجه ممكن تعمل جز تعمل فيه فلاش باك تحكي الاحصل وتربط الاحداث ببعض

مهو ده اكيد هيبقي فصل كامل او اكتر كمان حماده مستحيل يفوت دي 😹

هّـرم
11-20-2020, 10:57 AM
سهم الجدعنه نزل للصفر عشان الجزء دا كان المفروض ينزل امبارح وانت نزلته انهارده
جزء حلو و مثير شويه

البير لو مات المافيه الايطاليه هتنيكوا دي اخطر مافيه علي مستوي العالم

بص انا عندي توقع لحاجه كدا انا كل قصه انت بتكتبها بيبقا ليها علاقه بالاسم بتاعها زي الفنجان و حكايه حق انت هنا في القصه دي ممكن يكون قصدك ب (اعداء بالدم) ان اللي عمل في ايهاب كدا حد من دمه او قريب ليه

اتمنى تكون فهمت قصدي

mahmoud ss
11-20-2020, 11:34 AM
سهم الجدعنه نزل للصفر عشان الجزء دا كان المفروض ينزل امبارح وانت نزلته انهارده
جزء حلو و مثير شويه

البير لو مات المافيه الايطاليه هتنيكوا دي اخطر مافيه علي مستوي العالم

بص انا عندي توقع لحاجه كدا انا كل قصه انت بتكتبها بيبقا ليها علاقه بالاسم بتاعها زي الفنجان و حكايه حق انت هنا في القصه دي ممكن يكون قصدك ب (اعداء بالدم) ان اللي عمل في ايهاب كدا حد من دمه او قريب ليه

اتمنى تكون فهمت قصدي

لا متظلمش حماده هو نزل الجزء يوم 19 علي الساعه 10 او 11 و المشرفين حطوه النهارده
بس حلو اوي التوقع ده لا فعلا مجاش علي دماغي خالص

Angel of Dead
11-20-2020, 12:12 PM
لا متظلمش حماده هو نزل الجزء يوم 19 علي الساعه 10 او 11 و المشرفين حطوه النهارده
بس حلو اوي التوقع ده لا فعلا مجاش علي دماغي خالص

مجاش ف دماغك هو احنا مش من اول حلقه شفنا الي هو ابن عم ايهاب دا وعداوة بينه وبينهم عشانيبقا هو كبير العيله ولا اي

هّـرم
11-20-2020, 12:43 PM
لا متظلمش حماده هو نزل الجزء يوم 19 علي الساعه 10 او 11 و المشرفين حطوه النهارده
بس حلو اوي التوقع ده لا فعلا مجاش علي دماغي خالص

ماشي يعم محمود عشانك انت بس
هو احتمال يكون صح و احتمال يكون غلط حمادة هو اللي يحدد بقا؟

mahmoud ss
11-20-2020, 06:14 PM
مجاش ف دماغك هو احنا مش من اول حلقه شفنا الي هو ابن عم ايهاب دا وعداوة بينه وبينهم عشانيبقا هو كبير العيله ولا اي

لا انت مش فاهم انا اللي فهمتو ان اعداء ايهاب من دمه يعني ناس ليهم ممكن يكون اذاها من دمه انما حماده ده تافه يالنسبه لايهاب

Angel of Dead
11-20-2020, 06:45 PM
لا انت مش فاهم انا اللي فهمتو ان اعداء ايهاب من دمه يعني ناس ليهم ممكن يكون اذاها من دمه انما حماده ده تافه يالنسبه لايهاب

هي وجهه نظر بس احنا منعرفش مين حمادة دا والي يخليه يكره ايهاب ويتكلم عنه كدا دا ممكن يدل ع انه السبب ف موت يوسف
وبعدين ادينا هنعرف لسة م الاحداث

حماده فتحى
11-20-2020, 07:03 PM
القصه جميله جدا جدا بس فيه 25 سنه راحت كده منعرفش عنه حاجه ممكن تعمل جز تعمل فيه فلاش باك تحكي الاحصل وتربط الاحداث ببعض

25 سنه مفهاش حاجه مفيده تتحكي خالص

حماده فتحى
11-20-2020, 07:04 PM
سهم الجدعنه نزل للصفر عشان الجزء دا كان المفروض ينزل امبارح وانت نزلته انهارده
جزء حلو و مثير شويه

البير لو مات المافيه الايطاليه هتنيكوا دي اخطر مافيه علي مستوي العالم

بص انا عندي توقع لحاجه كدا انا كل قصه انت بتكتبها بيبقا ليها علاقه بالاسم بتاعها زي الفنجان و حكايه حق انت هنا في القصه دي ممكن يكون قصدك ب (اعداء بالدم) ان اللي عمل في ايهاب كدا حد من دمه او قريب ليه

اتمنى تكون فهمت قصدي

فهمت بس مش الي في دماغك خالص

timoxxx
11-20-2020, 07:29 PM
مش هعلق على القصة عشان دي حكايتها حكاية (يعني مش هدخل في التفاصيل علشان ماندوخش :D:D:D:D بس عندي توقعات يا تصيب يا تخيب) :99::99: من أحسن أستمتع بقراءتها:g058::g058::g058::g058: تسلم يا حمادة يا كبير :g058::g058::g058:

El gahed
11-20-2020, 07:46 PM
ايه يا حمادة مترفع سهم بالجدعنة وتنزل الجزء دلوقتي علشان انا دخلت خمس مرات اقول يمكن نزل

joker ex
11-20-2020, 11:17 PM
الجزء هينزل انهرضه ولا اي

mahmoud ss
11-21-2020, 12:42 AM
جزء تحفه اوي اوي بس قصير شويه و انا عايز اعرف غاده ايه مش هتبطل بس بجد زعلت اوي عشانها و لميتا برضو
بس ايه ده سندي اتغيرت خالص سندي تقتل مش مصدق و في اقتباس هي وخداه من جوزها علي الحجيم علي قاله ل فرانك لما راح يجيب حق فرحات قاله لما تموت و ترح النار هتلاقي فرحات قوله علي بيسلم عليك و هو هيقوم معاك بالواجب

حماده فتحى
11-21-2020, 12:45 AM
جزء تحفه اوي اوي بس قصير شويه و انا عايز اعرف غاده ايه مش هتبطل بس بجد زعلت اوي عشانها و لميتا برضو
بس ايه ده سندي اتغيرت خالص سندي تقتل مش مصدق و في اقتباس هي وخداه من جوزها علي الحجيم علي قاله ل فرانك لما راح يجيب حق فرحات قاله لما تموت و ترح النار هتلاقي فرحات قوله علي بيسلم عليك و هو هيقوم معاك بالواجب

علي الصمدي لو مات كلنا علي الصمدي 😂😂

mahmoud ss
11-21-2020, 12:56 AM
علي الصمدي لو مات كلنا علي الصمدي 😂😂

و علفكره ابراهيم هيخلف من ليليان بس هيتأخر شويه هتوقلي عرفت منين هتوقلي مسألتش انا هقول رخامه حارسه مدينه الملوك و المليكات قالت ل إبراهيم هتتأخر لحد متشوف عوضك بس هتفرح بيه قوي
عشان تعرف بس ان احنا مركزين معاك 😎😎

Angel of Dead
11-21-2020, 01:12 AM
و علفكره ابراهيم هيخلف من ليليان بس هيتأخر شويه هتوقلي عرفت منين هتوقلي مسألتش انا هقول رخامه حارسه مدينه الملوك و المليكات قالت ل إبراهيم هتتأخر لحد متشوف عوضك بس هتفرح بيه قوي
عشان تعرف بس ان احنا مركزين معاك 😎😎

لا احنا نرفعلك القبعه بصراحه😂😂😂

حماده فتحى
11-21-2020, 01:15 AM
و علفكره ابراهيم هيخلف من ليليان بس هيتأخر شويه هتوقلي عرفت منين هتوقلي مسألتش انا هقول رخامه حارسه مدينه الملوك و المليكات قالت ل إبراهيم هتتأخر لحد متشوف عوضك بس هتفرح بيه قوي
عشان تعرف بس ان احنا مركزين معاك 😎😎

شاطر ركز اكتر علشان ها عمل امتحان مفاجئ 😁😁

الكبيرالاول
11-21-2020, 02:54 AM
عظمه عظمه عظمه عاش عاش
مستني الجزء الجديد ع نار اكتر مكنت مستني الجزء دا

Sami Tounsi
11-21-2020, 05:20 AM
تم اضافة الجزء الرابع قراءة ممتعة للجميع

george tn
11-21-2020, 06:56 AM
فنان يا صاحبي بس قلبي وجعني على علي بصراحه باين تعلقه بيها و سندي حبيت شخصيتها الجديده عشان برهنت شي واقعي بس اغلب الناس مش شايفاه انه الست بوشين وش للحنيه و الانوثه و تلاقيها ضعيفه و الوش التاني للقوة و الجبروت و التحمل
باختصار جزء روعه يا مبدع

Mazen Al Sakka
11-21-2020, 08:08 AM
رائع جدا انك كملت قصه الفنجان معاك انت كاتب اكثر من رائع انا بحب كل اعمالك علشان مش بتعتمد على الجنس بس شكرا ليك

The king o,o
11-21-2020, 09:49 AM
احيك على الجمال ده كله يا صحبي وعاش يا كبير وتحياتي ليك 😊✌💖😍

هّـرم
11-21-2020, 10:23 AM
هو عااااش و كل حاجه بس جزء صغير

حماده فتحى
11-21-2020, 10:53 AM
فنان يا صاحبي بس قلبي وجعني على علي بصراحه باين تعلقه بيها و سندي حبيت شخصيتها الجديده عشان برهنت شي واقعي بس اغلب الناس مش شايفاه انه الست بوشين وش للحنيه و الانوثه و تلاقيها ضعيفه و الوش التاني للقوة و الجبروت و التحمل
باختصار جزء روعه يا مبدع

لا و انتا الصادق اني كل الناس مش بس الستات لا و الرجاله كل واحد جوه الخير و الشر و الرق و الجبروت وش لي الجد و واحد لي الهزار
بس محتاج دفعه صغيره علشان يطلع كل ده و كله بختيار الشخص نفسه يا يطاوع الناس ويطلع اسوء ما فيه او يفضل زي ما هو

حماده فتحى
11-21-2020, 10:55 AM
رائع جدا انك كملت قصه الفنجان معاك انت كاتب اكثر من رائع انا بحب كل اعمالك علشان مش بتعتمد على الجنس بس شكرا ليك

حبيبي شكرا على زوقك

حماده فتحى
11-21-2020, 10:55 AM
هو عااااش و كل حاجه بس جزء صغير

اطول من كده ها ديك دماغي و تدور فيها براحتك 😂😂

هّـرم
11-21-2020, 02:19 PM
اطول من كده ها ديك دماغي و تدور فيها براحتك 😂😂

لو دخلت ادور فيها هدوخ من كتر العظمه 😉

El gahed
11-21-2020, 07:50 PM
هتنزل الجزء النهاردة يا ريس حمادة

Lover SA
11-21-2020, 09:09 PM
حماده يا حماده عارف انت لو بطلت كتابه بردو هتفضل نسأل عليك حاسس ان الكل بقه متعلق بيك لأن ديما ترد ع تعليقات و نتكلم

حماده فتحى
11-21-2020, 10:42 PM
حماده يا حماده عارف انت لو بطلت كتابه بردو هتفضل نسأل عليك حاسس ان الكل بقه متعلق بيك لأن ديما ترد ع تعليقات و نتكلم

انتو بتدخله و تقرو و تكتبه تعليق لزم ارد عليكم

احمدسسال
11-21-2020, 10:55 PM
يا كبير هو الجزء الجديد هينزل أمتي

حماده فتحى
11-22-2020, 01:00 AM
يا كبير هو الجزء الجديد هينزل أمتي

بكره يا صحبي

HMnh
11-22-2020, 06:36 AM
ممتاز جدا
💥💥💥 أستمر 💥💥💥
ومنتظرين باقي الأجزاء

george tn
11-22-2020, 02:02 PM
حماده يلعب حماده يكسب حماده يكتب و مش ناسينا

مستني الجديد يا صاحبي ����

joker ex
11-22-2020, 05:33 PM
بكره يا صحبي

ثواني بس بكرا اللي هو يوم ايه 🙂

mahmoud ss
11-22-2020, 06:29 PM
ثواني بس بكرا اللي هو يوم ايه 🙂

الي هو بعد 12

joker ex
11-22-2020, 06:39 PM
هههههه ټمـٱمـ كده

mahmoud ss
11-22-2020, 09:27 PM
عارف يا حماده انا اكتر حاجه اندهشتلها في الجزء ده هو ايه مسدس سندي مسدس دهبي صغير قعدت افتكر في المسدس ده و الاخر افتكر انو هو نفس المسدس اللي علي جابه لسندي في راس السنه لما لبس قضيه قتل خالد حقيقي يا حماده اكتر حاجه بتعجبني فيك اهتمامك بالتفاصيل

Angel of Dead
11-22-2020, 09:58 PM
عارف يا حماده انا اكتر حاجه اندهشتلها في الجزء ده هو ايه مسدس سندي مسدس دهبي صغير قعدت افتكر في المسدس ده و الاخر افتكر انو هو نفس المسدس اللي علي جابه لسندي في راس السنه لما لبس قضيه قتل خالد حقيقي يا حماده اكتر حاجه بتعجبني فيك اهتمامك بالتفاصيل

انا الي حقيقي اكتر حاجه بتعجبني فيك انك بتكتشف التفاصيل دي وبتدقق فيها
اي الجمدان دا كله يكبير😂😂😂

mahmoud ss
11-22-2020, 10:21 PM
انا الي حقيقي اكتر حاجه بتعجبني فيك انك بتكتشف التفاصيل دي وبتدقق فيها
اي الجمدان دا كله يكبير😂😂😂

لا يا جماعه لا انا كده ممكن اتغر الصراحه يعني 😎😎😎😎

El gahed
11-22-2020, 10:26 PM
هو الجزء الجديد امتي

احمدسسال
11-23-2020, 12:37 AM
لا يا جماعه لا انا كده ممكن اتغر الصراحه يعني 😎😎😎😎

يا باشا اتغر براحتك أنا ما شوفتش حد فاكر التفاصيل في الأجزاء بالطريقة دي ده انت نجم

mahmoud ss
11-23-2020, 12:39 AM
يا باشا اتغر براحتك أنا ما شوفتش حد فاكر التفاصيل في الأجزاء بالطريقة دي ده انت نجم

حبيبي مش عارف اقولك ايه بجد تسلم يا غالي
خلي بالك يا حماده شعبيتي يزيد

احمدسسال
11-23-2020, 12:55 AM
حبيبي مش عارف اقولك ايه بجد تسلم يا غالي
خلي بالك يا حماده شعبيتي يزيد

المهم بس حمادة ينزل الجزء النهاردة علشان الواحد مستني من زمان

Angel of Dead
11-23-2020, 12:59 AM
المهم بس حمادة ينزل الجزء النهاردة علشان الواحد مستني من زمان

لا هو تقريبا خلاص كدا انهاردة
حمادة مفتحش لغايه دلوقتى صعب ينزلو دلوقتي

احمدسسال
11-23-2020, 01:56 AM
أنا بس عايز اعرف سما ام سندي ماتت أو اخوها

احمدسسال
11-23-2020, 03:39 AM
أنا واثق أن سهم الجدعنة هيزيد تاني و حمادة هينزلنا الجزء لو مش دلوقتي يبقي قريب جدا

El gahed
11-23-2020, 03:07 PM
ايه فينك يا حمادة غايب ومش بترد
دي مش مواعيد ديه

mahmoud ss
11-23-2020, 07:17 PM
ايه يا حماده فين الجزء الجديد

Angel of Dead
11-23-2020, 08:24 PM
ايه يا حماده فين الجزء الجديد

انا بقالي يومين كل مشوف تعليق زيادة اخش اشوف يمكن يكون نزل جزء جديد اتاخر جامد اوي

معلم جامد
11-23-2020, 09:23 PM
سلامتك أولا
وأبدعت كعادتك ثانيا

mahmoud ss
11-23-2020, 09:41 PM
الف سلامه عليك يا حماده يا غالي طب قول عشان نعرف حتي بس جزء حلو حقيقي بس انا في حاجه مش حببها ان السلسله دي اصلا معموله لايهاب و ابنه مش عيله الصمدي انت الصراحه مكتر اوي ظهور عيله الصمدي و علي يعني ابوه ابوه نفس البرود بالضبط

احمدسسال
11-23-2020, 09:44 PM
الف سلامه عليك يا حماده يا غالي طب قول عشان نعرف حتي بس جزء حلو حقيقي بس انا في حاجه مش حببها ان السلسله دي اصلا معموله لايهاب و ابنه مش عيله الصمدي انت الصراحه مكتر اوي ظهور عيله الصمدي و علي يعني ابوه ابوه نفس البرود بالضبط
ما هو تقريبا كده هنسمع زغاريط قريب علي و فريدة و **** لايقين علي بعض و تقريبا نفس اللي علي الصمدي عمله

Angel of Dead
11-23-2020, 09:50 PM
اولا الف سلامه عليك يكبير
فداك القصة كلها وبرغم كدا عملت جزء روعه بردو

Angel of Dead
11-23-2020, 09:51 PM
ما هو تقريبا كده هنسمع زغاريط قريب علي و فريدة و **** لايقين علي بعض و تقريبا نفس اللي علي الصمدي عمله

دا الي كنت لسة هقوله ومتنساش ي محمود ان علي هيحارب عشان حبه يبقا هيحارب مع فريدة وممكن ضد سندي وظا توقعي

mahmoud ss
11-23-2020, 10:01 PM
دا الي كنت لسة هقوله ومتنساش ي محمود ان علي هيحارب عشان حبه يبقا هيحارب مع فريدة وممكن ضد سندي وظا توقعي

ماشي بس مش ملاحظ ان جمال ظهوره كان قليل اوي في 3 اجزاء يعني احنا المفروض نعرف برضو هو بيعمل ايه

Angel of Dead
11-23-2020, 10:05 PM
ماشي بس مش ملاحظ ان جمال ظهوره كان قليل اوي في 3 اجزاء يعني احنا المفروض نعرف برضو هو بيعمل ايه

هي دي معاك حق فيها بصراحه وانا استغربتعا بس مقدمناش غير اننا نستني الجزء الجديد ونلفت نظرو يضلح دا منا للجزء الجديد

حماده فتحى
11-23-2020, 10:17 PM
يا شباب انتو كنتم عايزن جزء جديد لي الفنجان دمجت القصتين في بعض و ايهي فرشه لي الي جي في الفنجان اتقله تاخده حاجه نظيفه
شكرا جدا لي الناس الي سألت عليا الفتره الي فاتت انا فتحت لقيت كميه رسايل كتيره و ده حفزني جدا بجد شكرا ليكم

joker ex
11-23-2020, 10:35 PM
الف سلامه عليك و فداهيه القصه و كنت عرفنا بدل محنا عمالين نسال و مش مراعيين تعبك كده

حماده فتحى
11-23-2020, 10:40 PM
الف سلامه عليك و فداهيه القصه و كنت عرفنا بدل محنا عمالين نسال و مش مراعيين تعبك كده

عادي يا صحبي سؤالكم ده فرحني جدا انكم متعلقين بالقصه ده شيء يسعدني

احمدسسال
11-24-2020, 12:01 AM
أنا بس عايز اعرف حاجة تقريبا علي الصمدي لما سافر فرنسا و رجع علي ابنه كان عنده عشر سنين لأن لما روان سألته انت مواليد كام قالها الف تسعمائة و وتسع و تسعين يعني ثلاثين سنة تقريبا لأنه لما ايهاب قابله قال إنه في الاربعينات
وبعد ماعلي مات كان عدي حوالي عشرين سنة يعني علي علي الصمدي كان عنده ثلاثين سنة و المفروض لو كليته اربع سنين يبقي اتخرج من زمان و مسك شغل أبوه بدل امه و كده علي اكبر من فريدة بحوالي من خمس العشر سنين لاني ممكن اكون غلط في الحساب و لا أنا غلط و لا ايه علشان الجزئية دي بس ملغباطاني

حماده فتحى
11-24-2020, 12:54 AM
أنا بس عايز اعرف حاجة تقريبا علي الصمدي لما سافر فرنسا و رجع علي ابنه كان عنده عشر سنين لأن لما روان سألته انت مواليد كام قالها الف تسعمائة و وتسع و تسعين يعني ثلاثين سنة تقريبا لأنه لما ايهاب قابله قال إنه في الاربعينات
وبعد ماعلي مات كان عدي حوالي عشرين سنة يعني علي علي الصمدي كان عنده ثلاثين سنة و المفروض لو كليته اربع سنين يبقي اتخرج من زمان و مسك شغل أبوه بدل امه و كده علي اكبر من فريدة بحوالي من خمس العشر سنين لاني ممكن اكون غلط في الحساب و لا أنا غلط و لا ايه علشان الجزئية دي بس ملغباطاني

علي سافر باريس و رجع بعدها بسنه و مات و هو قابل ايهاب و هو عنده 40 سنه و مات بعدها بعشر سنين يعنيو علي علي الصمدي عنده 23 سنه و ساقط سنه فريده هيا الصغيره في اولاد ايهاب يعني عندها 20 سنه يعني الفرق بنهم مش كبير 3 سنين و موضوع 20 سنه من موت علي ملغبط ناس كتير جدا مش انتا بس

mahmoud ss
11-24-2020, 01:09 AM
علي سافر باريس و رجع بعدها بسنه و مات و هو قابل ايهاب و هو عنده 40 سنه و مات بعدها بعشر سنين يعنيو علي علي الصمدي عنده 23 سنه و ساقط سنه فريده هيا الصغيره في اولاد ايهاب يعني عندها 20 سنه يعني الفرق بنهم مش كبير 3 سنين و موضوع 20 سنه من موت علي ملغبط ناس كتير جدا مش انتا بس

حاول يا حماده بعد كده توضح الحاجات دي و عندي ليك اقتراح ايه رايك في اخر كل سلسله تعملها ملخص زي ملخص الفصل انك تجمع ملخصات الفصول في الاخر

احمدسسال
11-24-2020, 01:11 AM
علي سافر باريس و رجع بعدها بسنه و مات و هو قابل ايهاب و هو عنده 40 سنه و مات بعدها بعشر سنين يعنيو علي علي الصمدي عنده 23 سنه و ساقط سنه فريده هيا الصغيره في اولاد ايهاب يعني عندها 20 سنه يعني الفرق بنهم مش كبير 3 سنين و موضوع 20 سنه من موت علي ملغبط ناس كتير جدا مش انتا بس
هي مش غادة بتقول السلسة التانية أنا فقت بعد عشر سنين من الغيبوبة بعد اللي حصل يعني ابنه كان عنده تقريبا ٩ سنين

الكبيرالاول
11-24-2020, 01:30 AM
الف الف سلامه ي كبير
جزء جاحد كالعاده

حماده فتحى
11-24-2020, 02:15 AM
هي مش غادة بتقول السلسة التانية أنا فقت بعد عشر سنين من الغيبوبة بعد اللي حصل يعني ابنه كان عنده تقريبا ٩ سنين

ايوه الغيبوبه دي مجازن بعد دخول على المصحه و طلع بعد 10 سنين ايوه فين المشكله مش فاهم

احمدسسال
11-24-2020, 02:34 AM
يعني علي ابنه كان عنده عشر سنين ساعتها و اعتقد كان قابل ايهاب بعديها بسنة لانه قال لسليم انا و الغول بنخبط بقالنا سنة مع بعض و ايهاب بعديها بتسع شهور جاله ولاده الاتنين يوسف و جمال و بعديهم فريدة و علي القصة فريدة بتقول أن هي خلصت سنة اولي و سنة تاني بامتياز و علي ساقط سنة يعني المفروض فريدة في سنة تالته و علي المفروض مخلص جامعة مش هو في بزنس و محاسبة علشان يمسك شغل أبوه

Sami Tounsi
11-24-2020, 04:58 AM
تم اضافة الجزء الخامس قراءة ممتعة للجميع

Mazen Al Sakka
11-24-2020, 05:42 AM
الف سلامه يا كبير قصه رائعة كالعاده استمر ومتغبش علينا قصصك من انجح القصص مستتى الجزء السادس

هّـرم
11-24-2020, 06:47 AM
الف الف سلامه عليك يغالي

karim123-123
11-24-2020, 08:59 AM
أول حاجة الف سلامه عليك وياريت تكون بخير دلوقتي
تاني حاجة الجزء تحفة كمل يا كبير بس متغبش كتير
ومستني الجزء السادس

zmbo
11-24-2020, 10:52 AM
كاتب اكتر من ممتاز:up::up::up:

joker ex
11-24-2020, 12:37 PM
هو اخو سندي هو اللي ورا كل ده?

حماده فتحى
11-24-2020, 01:35 PM
أول حاجة الف سلامه عليك وياريت تكون بخير دلوقتي
تاني حاجة الجزء تحفة كمل يا كبير بس متغبش كتير
ومستني الجزء السادس

شكرا و الجزء نازل قريب

حماده فتحى
11-24-2020, 01:36 PM
هو اخو سندي هو اللي ورا كل ده?

انتا ليه بتجيب ناس من بره القصه و تحطها 😂😂
اخو سندي ماله و مال إيهاب المحمدي

joker ex
11-24-2020, 01:44 PM
انتا ليه بتجيب ناس من بره القصه و تحطها 😂😂
اخو سندي ماله و مال إيهاب المحمدي

مهو سندي تبقي اللي ممشيه كل حاجه و قولت ممكن يكون عايز يبقي كبير الليله بلص هي فكره مجنونه جت فدماغي قولت ممكن😹😹

هّـرم
11-24-2020, 02:39 PM
انتا ليه بتجيب ناس من بره القصه و تحطها 😂😂
اخو سندي ماله و مال إيهاب المحمدي

هوب هوب

هي ساندي ليها اخوات؟

mahmoud ss
11-24-2020, 02:43 PM
هوب هوب

هي ساندي ليها اخوات؟

ايوه انت مش فاكره باسم اقراء السلسله الاوله من الفنجان تاني

هّـرم
11-24-2020, 03:37 PM
ايوه انت مش فاكره باسم اقراء السلسله الاوله من الفنجان تاني

يعني اقراء سلسله كامله عشان اعرف مين باسم يتحرق يعم

Angel of Dead
11-24-2020, 04:25 PM
جماعه طب لي محدش فكر ف ابو سندي بصراحه انو مهندس وبيسافر كتير ومش بيقعد مع عيالو وكدا وازاي تكون مراته سما وهي تاجرة مخدرات وكانت ف الجماعه ومعروفه ف فرنسا بالهانم او الدوقه هو فين من كل دا

devil3
11-24-2020, 04:27 PM
جماعه طب لي محدش فكر ف ابو سندي بصراحه انو مهندس وبيسافر كتير ومش بيقعد مع عيالو وكدا وازاي تكون مراته سما وهي تاجرة مخدرات وكانت ف الجماعه ومعروفه ف فرنسا بالهانم او الدوقه هو فين من كل دا
م هو قال ف سلسلة الفنجان انهم اتطلقوا وكمان موضوع الجماعة ده بيبقي سر حتي عن العيلة

Angel of Dead
11-24-2020, 05:16 PM
م هو قال ف سلسلة الفنجان انهم اتطلقوا وكمان موضوع الجماعة ده بيبقي سر حتي عن العيلة

قبل ميتطلقو يسطا وف انضمام سما للمنظمه وكدا وغير كدا انا مش بتكلم انها معرفتوش اقصد يكون هو كمان ف المنظمه ومحدش يعرفه وقدام الناس انو مهندس كبير وكدا وغير دا هو فين من كل دا احنا مشفناهوش غير ف مشهد لما علي اتقدم لسندي من بعدها مشفناهوش تاني مش ممكن يبقا زي ابو علي الصمدي نفسه وبعد عن عياله عشان مصلحه الكل

هّـرم
11-24-2020, 06:46 PM
جماعه طب لي محدش فكر ف ابو سندي بصراحه انو مهندس وبيسافر كتير ومش بيقعد مع عيالو وكدا وازاي تكون مراته سما وهي تاجرة مخدرات وكانت ف الجماعه ومعروفه ف فرنسا بالهانم او الدوقه هو فين من كل دا

يجدعان هو انتوا جايين تفتكروا ناس من القرن العشرين

اللي عمل كدا محدش يعرف هو مين غير حمادة

devil3
11-24-2020, 08:23 PM
قبل ميتطلقو يسطا وف انضمام سما للمنظمه وكدا وغير كدا انا مش بتكلم انها معرفتوش اقصد يكون هو كمان ف المنظمه ومحدش يعرفه وقدام الناس انو مهندس كبير وكدا وغير دا هو فين من كل دا احنا مشفناهوش غير ف مشهد لما علي اتقدم لسندي من بعدها مشفناهوش تاني مش ممكن يبقا زي ابو علي الصمدي نفسه وبعد عن عياله عشان مصلحه الكل

ماشي نفترض كلامك صح ايه علاقته ب ايهاب وجمال وعيلة المحمدي كلها؟؟🤔

joker ex
11-24-2020, 08:30 PM
يجدعان هو انتوا جايين تفتكروا ناس من القرن العشرين

اللي عمل كدا محدش يعرف هو مين غير حمادة

يسطا بنهبد ممكن تمشي 😹

Angel of Dead
11-24-2020, 09:23 PM
ماشي نفترض كلامك صح ايه علاقته ب ايهاب وجمال وعيلة المحمدي كلها؟؟🤔

لا هو الهبد وقف لغايه هنا

هّـرم
11-24-2020, 09:24 PM
يسطا بنهبد ممكن تمشي 😹

يسطا اهبد مع اي حد لكن حمادة لا دا بيخترع شخصيه جديدة و يجي يقولك هو السبب و تبقا انت مش مقتنع ليه عمل كدا و هو يخترع الف سببك يقنعك بيه

متحاولش تهبد مع دا عشان هو كبير الهبيدة

mahmoud ss
11-24-2020, 09:26 PM
يسطا اهبد مع اي حد لكن حمادة لا دا بيخترع شخصيه جديدة و يجي يقولك هو السبب و تبقا انت مش مقتنع ليه عمل كدا و هو يخترع الف سببك يقنعك بيه

متحاولش تهبد مع دا عشان هو كبير الهبيدة

لا بص مع احترامي الكبير ليك و لحماده كبير الهبيده و احد بس مايكل مجدي اكبر هبيد موجود في المنتدي

Angel of Dead
11-24-2020, 09:46 PM
لا بص مع احترامي الكبير ليك و لحماده كبير الهبيده و احد بس مايكل مجدي اكبر هبيد موجود في المنتدي

هجبله فدان خيار بس يرجع ويكمل كابتن اميركا😂😂😂

devil3
11-24-2020, 09:47 PM
لا هو الهبد وقف لغايه هنا

هبد بلا هدف😂😂😂😂

joker ex
11-24-2020, 10:05 PM
لا بص مع احترامي الكبير ليك و لحماده كبير الهبيده و احد بس مايكل مجدي اكبر هبيد موجود في المنتدي

حصل بس موقف قصته ليه م عارف

هّـرم
11-24-2020, 10:42 PM
[QUOTE=mahmoud ss;3560493]لا بص مع احترامي الكبير ليك و لحماده كبير الهبيده و احد بس مايكل مجدي اكبر هبيد موجود في المنتدي[/QUO

يسطا مايكل دا ملوش حل حرفيا
نفس يكمل كابتن امريكا

حماده فتحى
11-25-2020, 01:25 AM
جماعه طب لي محدش فكر ف ابو سندي بصراحه انو مهندس وبيسافر كتير ومش بيقعد مع عيالو وكدا وازاي تكون مراته سما وهي تاجرة مخدرات وكانت ف الجماعه ومعروفه ف فرنسا بالهانم او الدوقه هو فين من كل دا

جوزها مهندس ايه دخله بحوارت الجماعه و يعرف منين و ازي



/archive/index.php/t-391505.htmlقصص سكس حسام وامهقصص سكس ادهم كاملة site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-167014.htmlقصص سكس دياثه خليجي site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-334764.html/archive/index.php/t-588276.html/archive/index.php/t-463618.htmlقصص محارم ابي وامي واخوتي البنات وزوجتي نرمين/archive/index.php/t-548429.htmlقصص سكس قصص سكس في عياده دكتور نساء متسلسلقصص سكس مع عامل المحطهصور زب شيميل/archive/index.php/t-194813.htmlروايات سكس عنيف site:rusmillion.ruقصة سكس زوجه جاري الضابط site:rusmillion.ruقصص جنسية زوج امي حبقصص المثلية الجنسية والشيميل واللواط نسوانجي سعوديهقصه نيك قحبه تعشق العنف والضرب/archive/index.php/t-6847.htmlملابس سكس نيك قصصقصص جنس لااول مره خليجيكساس بتنباس/archive/index.php/t-161876.html/archive/index.php/t-453908.html/archive/index.php/t-99991.htmlقصص سكس انا ست ممحونهبورن هوب ولد وامه ومراته سكسقصص سكس المعاقه site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-92534.htmlقصه نيك بنت صنعاء سكس نيك site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-93097.html/archive/index.php/t-314582.htmlقصة نيك عروس بعد زواجهاقصص كس منفوخقصص جنسية متسلسلة عائلي site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-297667.html/archive/index.php/t-335031.htmlﻗﺼﺺ مرهق محمد ينيك زوجة ديوث في المحل امام زوجه/archive/index.php/t-33802.html/archive/index.php/t-302812.html/archive/index.php/t-439628.htmlمدام شروموط رقمامهات قراءه معرصقصص سكس تعريص زوجةديوثneswangy ظلمة الحياة نيران عاطشةالست ام عادل وابنها وليلة العمر/archive/index.php/t-234701.htmlطيز سالبقصص سكس حمام نيك site:rusmillion.ru/archive/index.php/f-9-p-23.html/archive/index.php/t-497838.html/archive/index.php/t-562945.html/archive/index.php/t-210740.html/archive/index.php/t-439977.htmlقصص محارم ودياثهقصص اغريت عمي حتي ناكني/archive/index.php/t-33633.htmlقصص نيك زوجه خالي الارمله متسلسله site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-416622.html/archive/index.php/t-162367.html/archive/index.php/t-480899.htmlقصص سكس سعودي site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-194689.htmlقصص سكس سودانيه اجمل كس من موقع زباوي/archive/index.php/t-54008.htmlامي تنيكني وتشتمني/archive/index.php/t-103987.htmlقصص سكس تلذذ المراه بزبقصص أمي تغريني بجسمها/archive/index.php/t-271082.htmlقصص جنس وسكس محارم ونيك جامد فشخقصص سكس ناكني بلطجي بكس/archive/index.php/t-303845.htmlكس شرين/archive/index.php/t-401955.htmlقصص سكس محارم تانجوصورسكس لاتكس site:bfchelovechek.ruاريد صوربنت فضلت تتناك لغايط ما ماتتسكس حمودي راقدقصص نيك. معرصين/archive/index.php/t-385845.htmlقصه نيك الضيفهقصص سكس مودي site:rusmillion.ru/archive/index.php/t-208566.htmlناكني عشان يكسر عيني قصص سكسصور سكس محارم النسوانجي site:rusmillion.ruمغطا فديو سكسقصص سكس مصور متحركه/archive/index.php/t-138082.htmlناكني اخي بعد مرض زوجته.com site:rusmillion.ru